LOADING

Przed otworzeniem sklepu

Pozycjoner, agencja do pozycjonowania sklepu

Marketing i promocję sklepów internetowych opiszemy w osobnym poradniku. W tym miejscu zaznaczymy krótko, że trzeba też zabezpieczyć budżet na takie działania.

Kogo wziąć do pomocy?

Radzimy unikać dużych agencji zajmujących się marketingiem. Przeważnie mają one budżety na kampanie i jak każdy – twierdzą, że są liderami i znają się na rzeczy. Niestety, z dużych agencji wraz z rozwojem jakość udało się utrzymać chyba tylko http://bluerank.com. Sporo innych dużych agencji świadczy usługi poniżej krytyki.

Najlepszym rozwiązaniem będzie zatrudnienie seowca/specjalistę ds. marketingu internetowego/pozycjonera na stałe. Przy dużym sklepie dobry seowiec będzie miał pracy na cały etat. Przy mniejszym sklepie można wziąć kogoś dorywczo lub skorzystać z usług mniejszej, sprawdzonej agencji.

Przykład

Znajomy pozycjoner jest zatrudniony na stałe w dużym sklepie sportowym. Spory ruch (kilkaset tysięcy odwiedzających miesięcznie) oraz bardzo duży asortyment. Ma ręce pełne roboty, przykładowo ostatnio przy rzeczach jak:

  • na stronie były dodawane wersje językowe, które trzeba było zoptymalizować
  • zmieniany był layout strony i struktura – oprogramowanie sklepu było pisane na nowo z uwzględnieniem konkretnych potrzeb tego biznesu. Pozycjoner na bieżąco współpracował z firmą zewnętrzną, która tworzyła oprogramowanie i dbał o to, by skrypt był odpowiednio napisany pod kątem pozycjonowania
  • współpracował na bieżąco z zewnętrzną agencją, która zajmuje się linkowaniem

Jest jeszcze jedna duża zaleta, wspomniana w ostatnim podpunkcie.

Duże serwisy czasem wymagają linkowania, szczególnie gdy konkurencja jest bardzo silna. Pozycjoner zajmie się wyszukaniem najlepszej agencji do współpracy i będzie stale kontrolował ich prace.

Dobry pozycjoner będzie miał wyczucie, które techniki pozycjonowania i linki są do przyjęcia, by osiągnąć sukces a których należy unikać. Dlatego to on może najlepiej kontrolować zewnętrzną agencję.

Taka osoba pomoże nie tylko przy optymalizacji czy linkowaniu, ale będzie też brała udział w rozwoju strony, współpracując z innymi pracownikami.

Newsletter a sprzedaż w sklepie internetowym

Kiedyś newslettery sprawdzały się bardzo dobrze.

Szczególnie przed erą Facebooka była to główna forma utrzymywania relacji z odwiedzającymi, a także informowania ich o promocjach i ogólnie generowania dodatkowego ruchu.

Zaszło jednak kilka dużych zmian:

  • pojawił się Facebook
  • skrzynki użytkowników są zasypywane różnymi rodzajami newsletterów przez co coraz rzadziej są one otwierane
  • Gmail podzielił pocztę przychodzącą na kilka zakładek (Główne, Społeczności, Oferty), przez co wiadomości z newsletterów wpadają do trzeciej zakładki lub czasem do spamu

To szczególnie ta ostatnia zmiana w Gmailu, najpopularniejszej poczcie na świecie, sprawiła że współczynnik otwarć newsletterów spadł dramatycznie. Mówimy tu o spadku o kilkadziesiąt procent.

Przed zmianami dobry współczynnik otwarć to ok. 60-70%. Po zmianach spadł nawet do 20-30%. Są sposoby by maile z newslettera pojawiały się w pierwszej zakładce, ale to osobny temat.

Czy newsletter jest skuteczny?

Nie tak skuteczny jak kiedyś. Czy to jednak koniec newslettera? Nie. Są badania, które dowodzą, że newsletter dalej może być ważnym źródłem konwersji. Są też opinie, że to social media są skuteczniejsze od newsletterów…

Do wszystkiego trzeba podejść z dozą zdrowego rozsądku. Każde źródło dotarcia do klienta jest ważne.

Dużo zależy od tego jak prowadzony jest newsletter, jak prowadzone są profile w social mediach. Dlatego nie można sprawdzić łatwym testem co jest skuteczniejsze.

Możemy z własnego doświadczenia z pracy z wieloma klientami powiedzieć, że mieliśmy przypadki gdy naprawdę duża sprzedaż była generowana za pomocą FB, a newsletter był w tyle. Dla kontrastu, współpracowaliśmy ze sklepami, które miały dużo obserwatorów na FB, ale ten kanał słabo konwertował. Dużo lepsza konwersja była z newslettera, nawet jeśli zasięg był mniejszy.

Prosta sprawa, jeśli odbiorca otwiera maila to jest tu potencjał do działań. Tym bardziej że w ten sposób możemy utrzymywać kontakt ze stałymi klientami, a wiadomo że to najlepsza grupa docelowa.

Jak zdobyć adres email

Jeśli decydujemy się na newsletter w sklepie to warto wykorzystać dwa sposoby pozyskiwania nowych czytelników newslettera:

Rejestracja w czasie ścieżki zakupowej – czyli już na końcu procesu zakupowego, gdy kupujący podał adres email. Umieszczamy dodatkowy checkbox z pytaniem o zgodę na zapis na newsletter

Popup – niektórzy są przeciwni popupom, ale są one naprawdę skuteczne i zapewniają wzrost konwersji (również w przypadku newslettera zapisów) o kilkadziesiąt procent. Warto też zaznaczyć, że jest teraz możliwość ustawienia jak często popup ma się pojawiać. Dzięki temu odwiedzający nie będzie nękany oknem przy każdym przejściu na nową podstronę.

Dodatkowo można umieścić pole subskrypcji w siedebarze czy footerze naszego sklepu. Jednak to właśnie wspomniane dwa sposoby (popup, rejestracja podczas zakupu) będą najskuteczniejsze.

Jak wysyłać newsletter do klientów?

Do wysyłki newsletterów używa się aplikacji webowych. Przeważnie są one darmowe do określonej liczby wysyłanych emaili, potem wskakują progowe opłaty.

Na przestrzeni ostatnich lat współpracowaliśmy z wieloma sklepami i serwisami, korzystającymi z różnych rozwiązań służących do wysyłki newslettera.

Czemu nas to dotyczyło? Wynikało to przy okazji innych spraw jak zmiany w designie, przygotowanie okienka do zapisu, podpięcie śledzenia skuteczności zapisów do Google Tag Managera i wiele innych. Dzięki temu mieliśmy możliwość przetestowania wielu różnych newsletterów (a jest ich naprawdę sporo) zarówno krajowych jak i popularnych aplikacji zagranicznych.

Pomimo że samo przygotowanie i wysyłka newslettera wydają się proste to tak nie jest. Dużo zależy od samego panelu, sposobu nawigacji, zarządzania listami i kampaniami. W niektórych przypadkach jest to naprawdę uciążliwe.

Czy jest newsletter, który możemy polecić?

Tak. Na naszym lokalnym rynku najprężniej rozwija się freshmail.pl i jest to zdecydowanie nasza rekomendacja odnośnie aplikacji web do wysyłki newslettera.

Wielu naszych klientów go używało i chwaliło, czasem do prowadzenia wielu kampanii równolegle. Sami przetestowaliśmy jego możliwości i na tle innych aplikacji są one naprawdę spore.

Do ważniejszych zalet zaliczyć można:

  • Łatwość prowadzenia wielu kampanii
  • Bezpłatna wysyłka gdy dopiero zaczynamy i liczba zapisanych osób nie jest duża
  • Bezproblemowe tworzenie nowych kampanii przy użyciu szablonów

Szczególnie ostatnia opcja daje dużo ciekawych możliwości co do skomponowania newslettera zgodnie z naszymi oczekiwaniami.

Co ważne, są to szablony dostosowane do różnych programów pocztowych. Kto pracował jako front-end developer wie, dlaczego to jest tak ważne :). Wiele programów i aplikacji pocztowych nie obsługuje najnowszych czy nawet po prostu aktualnych komend CSS i w efekcie odbiorca otrzymuje spaghetti. Dlatego istotne jest, by newsletter był kompatybilny z różnymi programami pocztowymi.

Instagram i sociale przy prowadzeniu sklepu internetowego

Social media są bardzo istotne przy prowadzeniu sklepu internetowego, stąd warto poświęcić im fragment tego poradnika. Nie każdy rodzaj social media będzie odpowiedni do danej branży, ale zawsze warto skupić się przynajmniej na tych podstawowych.

Są to:

  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest
  • Twitter

Oczywiście są jeszcze inne jak choćby Snapchat, ale tu już muszą być używane przez naszą grupę docelową.

Na których z powyższych powinien mieć konto nasz sklep internetowy?

Zależy od czasu i środków. Podstawą dalej jest Facebook i od niego warto zacząć. Jeśli jednak mamy możliwość to często Instagram i Twitter będą dobrym uzupełnieniem obecności naszego sklepu w social mediach.

Trzeba pamiętać, że dość długo rozkręca się bazę obserwujących. Z Facebookiem przeważnie przyrost jest najszybszy, ale już na Instagram czy Twitter raczej się to ciągnie. Ile? Czasem trzeba nawet 2-3 lat, by zbudować dość duże grono obserwujących. Dlatego im szybciej zaczniemy działać w świecie social media, tym lepiej.

Ważne jest odpowiednie promowanie social media w ramach naszego sklepu internetowego. Najczęściej na początku to właśnie tutaj najłatwiej będzie zdobyć nowych obserwatorów.

Kolejna sprawa to regularne prowadzenie konta czy kont w social mediach. Tylko w ten sposób uda się utrzymać aktywność obserwujących osób oraz rozwijać dalej konto. W końcu raczej nikt nie polubi danego profilu FB jeśli ostatni post został opublikowany np. pół roku temu.

Jak można wykorzystać konta w social media? Jest kilka powodów, główne z nich to:

  • Utrzymywanie kontaktu z naszymi klientami / potencjalnymi klientami
  • Budowa marki
  • Zwiększanie sprzedaży za pomocą promocji czy prezentowania nowych ofert obserwującym profil
  • Możliwość zbudowania dodatkowego kanału sprzedaży – np. Facebook dodał możliwość założenia sklepu w ramach konta, są też profile Instagram, które sprzedają sporo przedmiotów

Jeśli dysponujemy odpowiednim budżetem, można zatrudnić agencję lub freelancera do prowadzenia kont social media.

Jest wiele zalet takiego rozwiązania. Najważniejsza to oczywiście więcej czasu na inne rzeczy związane z biznesem. Poza tym osoba zajmująca się profesjonalnie prowadzeniem kont social media będzie robiła to po prostu lepiej od nas co przełoży się na statystyki konta (odsłony, przekliki itp.).

Osoby szukające więcej informacji o nowościach w świecie social media mogą zaglądać na socialmediatoday.com, który wyczerpująco przedstawia nowości ze świata różnych aplikacji socialowych.

Natomiast jeśli ktoś chce poczytać konkretniej na temat prowadzenia kont w portalach social media, jak rozwijać bazę obserwujących itp. to dużo ciekawych poradników można znaleźć na socialmediaexaminer.com.

Kurierzy i wysyłka towaru w sklepie internetowym

Przy prowadzeniu sklepu internetowego szybka i pewna wysyłka jest kluczowa, stąd warto nawiązać współpracę z pewnym dostawcą.

Poczta Polska od razu tu odpada, bo jak wspomnieliśmy, szukamy kogoś pewnego do dostarczania naszych przesyłek.

Wyjątkiem jest tu sytuacja, gdy ktoś sprzedaje niewielkie gabarytowo i tanie przedmioty. Wtedy poza wysyłką kurierską może dać możliwość wysyłki w formie listu ekonomicznego lub innego listu, który będzie jednak dużo tańszy niż kurier. Dla wielu klientów może mieć to duże znaczenie, tym bardziej jeśli konkurencja oferuje takie opcje wysyłki.

Do większości rodzajów wysyłek wystarczy kurier.

W Polsce mamy naprawdę nieźle rozwinięty sektor przesyłek kurierskich. Jeśli mamy polecić konkretną firmę kurierską to bez wątpienia jest to DPD. Nie ma z nimi praktycznie żadnych problemów, wysyłki docierają szybko. Sam kontakt też jest dobry zarówno z kurierami jak i centralą.

Ogólnie do wysyłki na początku działalności sklepu internetowego radzilibyśmy wybór jednej z dwóch opcji:

  1. Podpisanie umowy z kurierem DPD
  2. Wysyłka poprzez brokera jak sendit.pl lub furgonetka.pl

Niżej szerszy opis każdej z nich.

Kurier DPD

DPD ma dobrze rozwiniętą część informatyczną. Do nadawania paczek służy panel online, choć jest też możliwość zamawiania kuriera telefonicznie. Sam panel jest całkiem prosty w obsłudze, daje możliwość zarówno nadania pojedynczej paczki jak i całej serii.

Dzięki temu mamy takie korzyści jak:

Informacje dla odbiorcy i wysyłającego – po podaniu numeru telefonu i maila odbiorcy przy nadawaniu paczki otrzyma on wiadomość w momencie wysłania przesyłki oraz w dniu jej doręczenia. Odbiorca dostanie też numer telefonu do kuriera.

Dane w panelu o doręczeniu – w panelu możemy zobaczyć dokładnie czy i kiedy przesyłka została doręczona.

Szybkie zamawianie kuriera – zamawianie kuriera jest proste. Wypełniamy tylko krótki formularz i kurier przyjeżdża po odbiór następnego dnia roboczego (jest też możliwość wysyłki tego samego dnia). Jak podamy wszystkie niezbędne dane to przyjeżdża już z gotowym listem przewozowym, dzięki czemu sami nie musimy nic drukować.

Możliwość spięcia panelu DPD ze sklepem lub Allegro – to świetna opcja dla sklepów z większą sprzedażą. Dzięki połączeniu Allegro czy sklepu internetowego z panelem DPD kurier będzie zamawiany automatycznie, nie trzeba będzie ręcznie wypełniać danych odbiorcy. Bardzo wygodna rzecz.

Umowa

Aby korzystać z opisanych wyżej dobrodziejstw, trzeba podpisać umowę z DPD. Umowa podpisywana jest na okres minimum roku. Wystarczy wejść na stronę DPD do sekcji Zostań naszym klientem i wypełnić krótki formularz:

dpd-rejestracja

Następnie skontaktuje się z nami pracownik DPD, który telefonicznie ustali szczegóły i zaproponuje ofertę.

Jeszcze kilka lat temu podpisanie umowy z kurierem wiązało się z deklaracją miesięcznej liczby paczek. Teraz oferowany jest tryb abonamentowy.

Fajne jest to, że jest wiele pakietów i cena jest odpowiednio dopasowana do każdego z nich.

Zobaczmy na przykładzie najmniejszego pakietu.
Najmniejszy pakiet obejmuje 10 paczek miesięcznie w cenie ok. 160zł netto. Jeśli w danym miesiącu nadamy do 10 paczek to płacimy kwotę abonamentu czyli wspomniane 160zł. Czyli nawet jeśli wyślemy jedną paczkę to trzeba będzie zapłacić pełny abonament. Z drugiej strony 10 paczek powinno być dość łatwe do osiągnięcia.
Jeśli wyślemy w miesiącu 15 paczek to zapłacimy kwotę abonamentu 160zł (za 10 paczek) + 5 * 16zł czyli za każdą dodatkową paczkę 16zł.
Następne plany zaczynają się już od 20 paczek miesięcznie, gdzie możemy liczyć na już naprawdę ciekawe ceny za wysyłkę paczki (około 12 zł).

Kontakt i jakość obsługi

Po podpisaniu umowy DPD przydziela opiekuna klienta, więc wszelkie wątpliwości czy pytania można szybko załatwić z konkretną osobą, bez dobijania się do infolinii.

Niby oczywista sprawa – dbaj o klienta. Jednak spotkaliśmy się z wieloma dużymi firmami, gdzie obsługa pozostawiała wiele do życzenia. Stąd dość duże zaskoczenie.
Od pierwszego kontaktu z działem handlowym po ustalenie szczegółów umowy, aż po bieżący kontakt – mili, sympatyczni ludzie, chętni do pomocy. Duży plus za podejście do klienta, nawet tego najmniejszego.

Wysyłka

Ważne jest to, że nawet jeśli wysyłamy przesyłki cięższe czy o nieregularnych kształtach to nie ma tu problemu. Oczywiście są wytyczne i pewne granice narzucone przez DPD. Ale nie ma tu narzekania – do gabarytów jeździ osobny kurier, do standardowych przesyłek osobny.

Sama przesyłka raczej zawsze dociera na następny dzień roboczy. W pakiecie jest możliwość wyboru dodatkowych opcji dostawy (do rąk własnych, sobota, konkretne godziny itp.).

Nie ma problemu z wysyłką za pobraniem.

Oczywiście sama jakość obsługi dużo zależy od kuriera, który pracuje w naszym regionie. Spotkaliśmy już wielu kurierów DPD i kontakt zawsze był w porządku – nie było narzekania na wszystko jak to miało miejsce z konkurencją.

Kurier zamawiany przez Sendit

Jeśli dopiero otwieramy sklep internetowy to liczba wysyłanych przedmiotów może być mała. Jeśli uważamy, że to za wcześnie na podpisanie umowy z kurierem to jest alternatywa – sendit.pl.

sendit-kurierzy

Istnieje na rynku dobrych parę lat. Zdobył szybko popularność i został przejęty przez Allegro. Daje możliwość taniej wysyłki jednym z 4 dostawców: UPS, DPD, kurier Poczty Polskiej oraz InPost.

Nie trzeba podpisywać żadnych umów czy zobowiązań. Po prostu wypełniamy formularz z informacjami o przesyłce, opłacamy i czekamy na kuriera. Gdybyśmy sami zamawiali kuriera bezpośrednio to płacona stawka byłaby dużo większa.

Za pośrednictwem sendit.pl mamy naprawdę atrakcyjne ceny. Najtańsi z kurierów są DPD i kurier Poczty Polskiej – przykładowa wysyłka paczki do 5 kg kosztuje w DPD 11,78zł netto a poprzez kuriera Poczty Polskiej 8,93zł netto.

To naprawdę niskie stawki. Dzięki temu możemy już na początku działalności naszego sklepu internetowego oferować klientom atrakcyjne warunki wysyłki.

Jeśli sprzedajemy na allegro to jest tu oczywiście opcja połączenia naszego konta w SendIt z kontem na Allegro. Dodatkowo jeśli chcemy wysłać większą liczbę paczek, mamy możliwość dodania ich za pośrednictwem odpowiednio wypełnionego pliku CSV.

Kurier zamawiany przez Furgonetka.pl

Warto też wspomnieć o konkurencie sendit.pl – czyli o furgonetka.pl. To dość popularny broker, który działa na bardzo podobnych zasadach.

furgonetka kurier

Mamy tutaj większy wybór firm przewozowych.

Nie ma też problemu z automatycznym generowaniem listów przewozowych dla różnych platform sklepowych.

Dodatkowo znajdziemy wiele innych narzędzi usprawniających korzystanie z portalu.

Opakowania przy wysyłce w sklepie internetowym

Gdy sprzedajemy w sklepie internetowym fizyczny towar to oczywiście ważną sprawą jest odpowiednie zabezpieczenie i przygotowanie do wysyłki.

Można szukać odpowiednich opakowań w sklepach internetowych czy na Allegro.

W przypadku naszego sklepu najlepsze doświadczenia mieliśmy przy ze sklepem kartony24.eu a testowaliśmy łącznie kilka różnych sklepów.

Przede wszystkim dużą zaletą jest łatwa nawigacja, gdzie karton możemy wyszukać po różnej charakterystyce:

kartony-menu

Na przykład po wyborze wg. najdłuższego boku mamy menu z rozmiarami po długości:

kartony-filtrowanie

A w ramach każdej długości dostępnych jest wiele wariantów rozmiarowych.

Niby trywialna sprawa, ale każdy kto szukał kartonów w danych rozmiarach wie, że nie jest to łatwe i wiele sklepów ma to słabo rozwiązane. Tu nawigacja jest całkiem prosta.

Same opakowania są solidne i do jakości nie można mieć uwag. Co ciekawe, w ofercie dany rozmiar często występuje w dwóch wersjach – podstawowej oraz wzmacnianej (5-wartstwowej). Różnią się oczywiście cenami, ale jest to ciekawa opcja, którą możemy wykorzystać zależnie od rodzaju wysyłanego towaru.

Poza kartonami w kartony24.eu możemy kupić w zasadzie wszystkie pozostałe akcesoria do wysyłki jak np. folie stretch, taśmy, folie bąbelkowe, ostrza itd.

Dużym plusem jest szybkość wysyłki. Zawsze otrzymywaliśmy przesyłkę następnego dnia roboczego, nawet jeśli zamówienie składaliśmy po południu. Praktycznie od złożenia zamówienia do jego wysyłki mijało maksymalnie kilka godzin (oczywiście w ciągu dnia 🙂 ).

To duże ułatwienie przy prowadzeniu sklepu internetowego. Nie trzeba robić wielkich zapasów. Jak się coś skończy to można dokupić, by otrzymać następnego dnia.

Treści w sklepie internetowym

Dobra optymalizacja serwisu jest konieczna w pozycjonowaniu – serwis ma wtedy większe szanse pojawić się wyżej w wynikach wyszukiwania. Ale przy dużej konkurencji, która też jest zoptymalizowana, inne rzeczy decydują o miejscu w rankingu.

Są to moc domeny, linki (omawiane dalej) oraz treści, zawartość strony. To wszystko razem jest oceniane przez algorytm.

Przyjrzyjmy się zatem dokładniej o co chodzi z treściami oraz sprawdźmy kilka przykładów gdzie treści są szczególnie przydatne.

Opisy kategorii

Kategorie i podkategorie to ważne elementy w strukturze sklepu. Dzięki obecności linków w menu te podstrony są mocne i często to one wychodzą w Google na zapytania a nie pojedyncze produkty.

Najczęstszy błąd to właśnie brak treści na podstronach kategorii i podkategorii. Jest ich dużo, jest to wysiłek i koszt ale warto.

Opisy można znaleźć w wielu sklepach a nawet na Ceneo.

Przykład opisów na ceneo.pl: http://www.ceneo.pl/Filmy

opis-ceneo

Czy na Amazonie (tu akurat opisy są pod listingami, co też jest w porządku):

opisy-przy-pozycjonowaniu-amazon

Jak długie powinny być opisy? Dobrze jak mają przynajmniej 1000-1500 znaków, ale dla głównych kategorii warto dać nawet dłuższe opisy.

Opisy produktów

Produkty to najliczniejsza grupa podstron w sklepach internetowych.

Niestety, często mają opisy dostarczone przez dystrybutorów. Owszem, to szybkie i wygodne rozwiązanie, bo właściciel dostaje gotowy opis. Tylko że taki opis jest też użyty w wielu innych sklepach przez co mamy sporo kopii i mało oryginalnej treści na własnej stronie.

Wklejmy w Google fragment opisu produktu w cudzysłowie i zobaczymy na ilu innych stronach jest ten sam opis:

kopie-opisow-produktow

Są oczywiście rodzaje działalności, gdzie problem sporządzenia oryginalnych opisów jest większy (jak apteki czy księgarnie). Jednak w większości przypadków właściciele sklepów internetowych mają możliwość sporządzenia unikalnych opisów.

Nie jest to tanie, zajmuje dużo czasu ale należy to traktować jako element prowadzenia biznesu. W dłuższej perspektywie powinno przynieść naprawdę sporo korzyści (większy ruch, lepsze pozycje, brak ryzyka kary Pandy i wiele innych).

Blog przy sklepie

Blog przy sklepie internetowym pełni ważną funkcję.

Oczywiście może ściągać dodatkowy ruch i powinien być prowadzony tak, by zamieszczane na nim treści były pisane dla użytkowników a nie pod wyszukiwarki.
Taki blog przy sklepie może bardzo pomóc przy linkowaniu wewnętrznym i lepszej promocji produktów.

Powiedzmy że tworzony jest artykuł o najlepszych śpiworach na biwak i w artykule opisanych jest 10 polecanych śpiworów z linkami do stron produktów oraz podkategorii w ramach sklepu.
To wzmacnia te podstrony i pomaga im wychodzić wyżej w wynikach wyszukiwania.

Nawet allegro stosuje takie rozwiązanie (źródło) :

allegro-linkowanie-wewnetrzne

Przy współpracy z pozycjonerem naprawdę można dobrze wykorzystać bloga na potrzeby pozycjonowania sklepu internetowego.

Długi ogon

Ściąganie ruchu za pomocą długiego ogona to nic nowego, jednak wciąż zadziwiająco duża liczba klientów ignoruje to podejście. Wolą się skupiać na kilku najważniejszych frazach na których konkurencja jest kosmiczna.

Długi ogon w sklepach internetowych to najczęściej poszczególne produkty.

Przykładowo dla sklepu z drukarkami i akcesoriami do drukarek główne frazy będą miały postać drukarki, drukarki atramentowe, drukarki laserowe, drukarki Brother itp.
Natomiast frazy długoogonowe będą dotyczyły już konkretnych produktów tzn. mogą mieć postać jak drukarki Brother XYZ, Brother XYZ zamienniki, Brother XYZ cena itp. (gdzie XYZ to model drukarki).
Jak łatwo się domyśleć, na zapytania długoogonowe będą prezentowane najczęściej już poszczególne strony produktów pasujących do zapytania:

dlugi-ogon-produkty

Dlatego by w przypadku sklepu internetowego dobrze działał długi ogon (to znaczy żeby wychodziły w wynikach wyszukiwania podstrony produktów) trzeba dopracować strony produktów. Powinny być dobrze zoptymalizowane, mieć unikalną treść oraz być dobrze ujęte w strukturze serwisu tak by pomogło im linkowanie wewnętrzne.

Kiedy wiadomo, że działa długi ogon w przypadku sklepu?

Jak sprawdzimy w Google Analytics w ruchu bezpłatnym po podstronach przez które wchodzili użytkownicy to powinno tam być dużo podstron produktów. To znak że najprawdopodobniej użytkownicy wchodzili przez konkretne zapytania i trafili na dany produkt.

Poza produktami długi ogon może tworzyć się też na podkategoriach, tagach, czy artykułach. To jeszcze jeden z powodów dla którego dobrze jest dopracować treści w całym serwisie.

Copywriter do pisania treści

Przy prowadzeniu sklepu będzie potrzebny copywriter.

Może nie będzie on niezbędny – opisy produktów możemy napisać sami. Przyjdzie jednak moment, że copywriter, szczególnie przy dużych sklepach, będzie bardzo przydatny.

Po co copywriter?

Jak to w tej branży bywa – z dwóch powodów. Aby dobrze przygotować ciekawe opisy dla odwiedzającego oraz aby poprawić pozycje w Google.

O tym jaką różnicę może zmienić dobry opis wiedzą sprzedawcy sprzedający poprzez landing page. Tutaj dobra treść ma duży wpływ na decyzję o kupnie lub rezygnację.

Tak samo jest w sklepie internetowym. Trzeba przekonać odwiedzającego, że dany produkt jest tym co szuka i zachęcić do kupna.

Druga sprawa to treści jako czynnik rankingujący. Jeśli zależy nam na dobrych pozycjach i ściąganiu tematycznego ruchu z wyszukiwarek to:

  • Treści powinny być unikalne
  • Powinny mieć odpowiednią jakość, długość

Niestety, te kwestie są przeważnie pomijane.

Często jest powielany błąd, że właściciel sklepu wstawia opis dostarczany przez producenta. Ten sam opis znajduje się na dziesiątkach innych sklepów. W rezultacie dany sklep w większości to tak naprawdę kopie.

Inny częsty błąd to krótkie opisy lub nawet ich brak. Dzieje się tak często jeśli w sklepie znajduje się sporo produktów (kilkaset, kilka tysięcy lub nawet więcej). To prowadzi do tego, że nie ma środków / czasu na stworzenie unikalnych opisów i produkty dodawane są masowo tylko ze specyfikacją i jakimś podstawowym zdjęciem.

Czemu te błędy są tak ważne?

Specjalny algorytm Google o nazwie Panda odpowiada właśnie za odpowiednią ocenę stron pod kątem treści. Jeśli w serwisie jest wiele podstron o niskiej jakości to na serwis może zostać nałożona kara co przełoży się na spadek ruchu.

Oczywiście nie chodzi tutaj o to, by wszędzie były bardzo długie opisy. Bardziej karane są serwisy, gdzie naprawdę w dużej skali pojawiają się omawiane wcześniej problemy np. z brakiem opisów lub opisami bardzo krótkimi rzędu kilkuset znaków.

Poza opisami produktów ważne są też inne treści w ramach strony jak choćby opisy na kategoriach czy podkategoriach.

Gdzie znaleźć copywritera

Dużo zależy tutaj od funduszy.

Można skorzystać z usług agencji specjalizującej się w copywritingu. Wtedy jednak trzeba liczyć się z wysokimi stawkami. Najczęściej idzie to w parze z jakością, więc tu zdecydowanie przy odpowiednim budżecie jest to dobra opcja.

Można też poszukać freelancerów. Jest ich sporo na rynku, to duża zaleta. Wada jest taka, że ciężko znaleźć kogoś solidnego, terminowego, kto będzie dobrze pisał. Mówiąc krótko, trzeba się naszukać.
Można szukać przez portale jak Oferia, Gumtree czy wyguglować „zlecenia przez internet” i znajdziemy popularne portale dla freelancerów.

Warto zacząć od kilku próbnych zleceń i na ich podstawie ocenić jakość tekstów oraz samą współpracę z danym copywriterem.

Na pewno trzeba się tu uzbroić w cierpliwość. W końcu znajdziemy odpowiedniego copywritera do pisania tekstów do naszego sklepu internetowego.

Koszty copywritera

Dużo zależy tutaj od rodzaju asortymentu do którego potrzebujemy copywritera.

Dla ogólniejszych tematów jak odzież, zabawki itp. znajdziemy więcej osób chętnych podjęcia się pisania. Natomiast przy zaawansowanych, wymaganych pewnej wiedzy na dany temat, jak pompy, konkretne urządzenia elektroniczne itp. będzie trochę ciężej.

To też mocno przekłada się na stawkę.

Trzeba się liczyć ze stawką minimum około 10zł za 1000 znaków ze spacją. Przy bardziej zaawansowanych tematach czy wspomnianych agencjach / doświadczonych copywriterach stawka może być dużo większa rzędu kilkudziesięciu złotych za 1000 znaków.

Aukcje jako wsparcie sprzedaży w sklepie internetowym

Gdy otwieramy sklep internetowy zależy nam na tym, by to właśnie on generował największą sprzedaż. Jednak na początku, gdy dopiero marka zyskuje rozpoznawalność i budujemy ruch w sklepie, dobrą alternatywą mogą okazać się aukcje. W Polsce to oczywiście Allegro, jeśli sprzedajemy za granicę to przeważnie będzie to ebay.

Wady i zalety sprzedawania na aukcjach

Minus takiego rozwiązania to dodatkowe koszty związane z wystawieniem aukcji oraz prowizjami, które nie są wcale takie małe.

Plus to łatwość dotarcia do dużej grupy potencjalnych klientów. Wiele biznesów zbudowanych jest głównie wokół serwisów aukcyjnych.

Pamiętajmy jednak że na Allegro toczy się nieustanna wojna cenowa. Mamy tam dużo różnych sklepów czy hurtowni, dla których Allegro jest dodatkowym, ale istotnym, kanałem sprzedaży. Są w stanie sprzedawać na bardzo niskiej marży co tylko zaostrza konkurencję.

Dlatego też nie jest to tak łatwy sposób sprzedaży jak mogłoby się wydawać.

W pierwszym okresie istnienia sklepu internetowego warto być tu obecnym. Później, wraz z rozwojem sklepu będzie można podjąć decyzję co do ekonomicznej zasadności dalszego istnienia na Allegro.

Na co zwrócić uwagę

Na konkurencję. Jakie mają ceny, jakie warunki wysyłki, jak wygląda prezentacja ich produktu. Wszystkie te rzeczy wzięte razem wpływają na decyzję o zakupie danego towaru.

Zdjęcia są bardzo istotne.

Według nowych zasad Allegro powinny być robione na białym tle. Taki wymóg do którego trzeba się dostosować.

Istotna jest też jakość zdjęć. Często użytkownicy przeglądają wiele zakładek jednocześnie i to właśnie dobrym zdjęciem przykujemy uwagę a w dalszym etapie nakłonimy do zakupu.

Koszty wysyłki są także ważne dla wielu klientów. Jeśli konkurencja oferuje wysyłkę nawet o kilka złotych tańszą to często może to być powód decydujący o zakupie właśnie u konkurencji.

Koszty sprzedaży na allegro

Sprzedaż na Allegro wiąże się z kilkoma opłatami. Mamy opłatę za wystawienie przedmiotu oraz dodatkowe opłaty za np. zdjęcia, wydłużenie czasu wystawienia aukcji.

Są też oczywiście prowizje od sprzedaży przedmiotów.

Dużo zależy od tego w jakim dziale wystawiamy przedmioty, działy różnią się między sobą opłatami.

Zwykłe aukcje

Więcej o opłatach w poszczególnych działach.

Nie ma tu zaskoczenia, koszty są duże. Oczywiście zyskujemy możliwość dotarcia do dużego grona potencjalnych klientów. Każdy musi sam sobie policzyć czy opłaca się prowadzić sprzedaż przez Allegro.

W przypadku naszego sklepu potraktowaliśmy Allegro jako dodatkowy kanał sprzedaży na początku poprzez wystawianie zwykłych aukcji (później przeszliśmy na rozwiązanie Sklep Allegro, o tym dalej).

A jak wyglądały opłaty w przypadku zwykłych aukcji?

Samo wystawienie przedmiotu kosztuje 1,70zł (w naszym przypadku) na co sumują się opłaty:

allegro-koszt-wystawienia

Po sprzedaży produktu naliczana jest prowizja. Według cennika dla przedmiotów powyżej 100zł z naszego działu jest to 6zł plus 3% od kwoty powyżej 100zł.

Przykładowo po sprzedaży produktu za 180zł naliczona prowizja to 8,40zł:

allegro-laczny-koszt

Czyli realna prowizja od sprzedaży tego produktu to 4,6%.

Jeśli doliczymy do tego koszt wystawienia to łącznie płacimy Allegro 5,5% od sprzedanego produktu.

Sklep w ramach Allegro

Jak widać, dość duże koszty związane są z wystawieniem produktów. W sklepie jest ich więcej więc jednorazowe wystawienie większej liczby produktów generowałoby duże koszty. Tym bardziej, że maksymalny czas trwania aukcji to 14 dni, więc co 14 dni trzeba by przedłużać każdą z aukcji i ponosić kolejne opłaty.

Dlatego Allegro ma opcję dla sklepów (więcej), która przewiduje to, że wystawiamy więcej przedmiotów:

allegro-oplaty-sklep

Również opcje dodatkowe jak zdjęcia itp. są dużo tańsze.

Więcej: Cennik oferty sklepowej.

Jeśli otworzymy sklep w ramach Allegro to wystawienie większej liczby przedmiotów jest dużo tańsze niż w opcji zwykłej aukcji.

Niestety, inne są prowizje. W przypadku naszych produktów byłoby to:

allegro-prowizje-sklep

Czyli dużo drożej niż przy zwykłej aukcji. W przypadku naszego sklepu sprzedaż towaru za 180zł wygenerowałaby prowizję 13,80zł (9zł + 6%*80zł) co daje 7,6% prowizji (dla przypadku naszego sklepu).
Pamiętajmy że przy zwykłej aukcji było to 8,40zł i 4,6%.

Oferta dla sklepów w ramach allegro jest ciekawa jeśli chodzi o udogodnienia przy wystawianiu większej liczby przedmiotów.

Niestety, prowizje są bardzo wysokie. OK, można podnieść cenę by to zrównoważyć, ale i tak wielu sprzedawców na Allegro działa na niskiej marży ze względu na konkurencję, więc nie jest to tak proste.

Czy warto zatem sprzedawać na Allegro?

Każdy musi policzyć to sam, biorąc pod uwagę swój asortyment, marżę, konkurencję. W przypadku naszego sklepu internetowego zdecydowaliśmy się na Allegro jako jeden z kilku kanałów sprzedaży.
Docelowo chcemy się skupić na rozwoju samego sklepu internetowego, gdzie mamy pełną niezależność co do działań i warunków sprzedaży.

Programista do prac przy sklepie internetowym

Przy tworzeniu biznesplanu i szacunkach wydatków warto od razu dopisać pozycję programisty.

Dobrego programisty :).

Zdecydowanie powinien to być programista specjalizujący się w danym oprogramowaniu sklepowym lub przynajmniej mający jakieś szersze doświadczenie w pracy przy sklepach internetowych.

Większość popularnych rozwiązań sklepowych bazuje na języku PHP. To plus bo dzięki popularności tego języka programowania powinniśmy dość łatwo znaleźć kogoś do współpracy.

Trzeba jednak zaznaczyć, że obecnie programistów, szczególnie tych dobrych, na rynku pracy brakuje. Stąd stawki płacone programistom są wysokie a i tak są często kuszeni jeszcze lepszymi ofertami.
Na szczęście do sklepu internetowego wystarczy zdalna pomoc programisty, rozliczana najczęściej za godziny (czasem to może być kilka godzin w miesiącu, czasem dużo więcej).

Programistów chętnych na taką zdalną formę współpracy, aby dorobić znajdzie się dość łatwo, choć nadal trzeba się liczyć z wysokimi stawkami za godzinę (mówimy tu o okolicach 50-100zł lub więcej).

OK, ale do czego tak właściwie jest nam potrzebny programista przy sklepie internetowym?

Po pierwsze do postawienia samego sklepu internetowego. Prosty sklep internetowy możemy postawić sami, bez wiedzy programistycznej. Schody zaczynają się jak chcemy coś zmienić, a panel opcji nie daje takiej możliwości.

Przykłady prac programistycznych:

  • optymalizacja szybkości ładowania strony
  • wdrożenie modułu ecommerce
  • zmiany w ścieżce zakupowej (np. modyfikacja poszczególnych kroków koszyka, zmniejszenie ich liczby itp.)
  • zmiany w wyglądzie – to bardziej front-end, niektórzy programiści to też zrobią, a jak nie to trzeba jeszcze kogoś zatrudnić do zmian w wyglądzie strony czyli front-endzie
  • usuwanie złośliwego oprogramowania – to się niestety zdarza dość często i warto mieć w odwodzie osobę, która będzie mogła szybko zareagować w awaryjnej sytuacji
  • wdrożenie zmian optymalizacyjnych – specjaliści SEO często mają wiele uwag co do strony technicznej sklepu. Google opublikowało listę wytycznych dla webmasterów, poza tym doświadczony SEOwiec też bazuje na własnych doświadczeniach i know-how. Jest to tzw. techniczne SEO, które naprawdę może przynieść zauważalne efekty w postaci lepszych pozycji, ruchu czy konwersji, ale wymaga to często wielu prac programistycznych i poprawek przy naszym sklepie internetowym
  • masa innych 🙂

Jak widać pracy przy sklepie dla programisty może być momentami całkiem sporo. Dlatego szukając odpowiedniej osoby do współpracy najlepiej wybrać kogoś, kto zarówno będzie miał czas postawić sklep internetowy jak i pracować przy nim w dłuższym okresie.

Zdjęcia produktów w sklepie internetowym

Jeśli sprzedajmy fizyczny towar to dobre zdjęcia są podstawą.

Z jednej strony powinny one przedstawiać jak najlepiej dany przedmiot, tak by kupujący wiedział co nabywa.

Z drugiej strony muszą to być zdjęcia atrakcyjne wizualnie.

Ludzie są wzrokowcami i trzeba wziąć pod uwagę że sam dobry opis nie wystarczy, potrzebne jest dobre zdjęcie.

W tym celu najlepiej zatrudnić fotografa. Fotografia produktowa jest dość popularna i w każdym większym mieście znajdziemy wielu fachowców świadczących taką usługę.

Jeśli jednak nie ma w pobliżu fotografa to zostaje opcja wykonania zdjęć na własną rękę.

Aparat

W przypadku robienia zdjęć na własną rękę najbardziej przyda się lustrzanka. Jednak jeśli takiej nie mamy to nawet zdjęcie wykonane telefonem powinno zdać egzamin. Aparaty w telefonach z wyższej półki jak iPhone 7 czy Samsung Edge 8 naprawdę są wysokiej klasy.

Liczne wbudowane programy i filtry pomagają wykonać atrakcyjne zdjęcia, które w zupełności sprawdzą się jako fotografia produktowa w naszym sklepie.

Wreszcie na coś przydały się te miliony zdjęć jedzenia wrzuconych na Instagrama. W telefonach Samsung jest świetny filtr Jedzenie, który łatwo pozwala wykonać ciekawe zdjęcia w zbliżeniu ;).

Studio

Aby zdjęcie nie wyglądało jak domowa sesja robiona na szybko to warto zorganizować sobie małe studio fotograficzne co o dziwo nie jest wcale aż tak kosztowne.
No chyba że sprzedawane przedmioty są naprawdę duże (auta, inne gabaryty), wtedy wystarczą zdjęcia w plenerze.

Studio – tło

Jeśli mowa o studiu to przede wszystkim potrzebne jest tło.

Wielkość tła zależy od wielkości fotografowanych przedmiotów. Dla większości małych przedmiotów wystarczy zwykłe tło 2x5m. Kupimy je w cenie około 200zł:

studio-tlo-foto

Tła dostępne są w kilku kolorach.

Najpopularniejsze to tła białe i czarne.

Zalecamy jednak wybór tła białego. Zdjęcia na białym tle najłatwiej wpasować do większości sklepów (bo dominuje jasna charakterystyka szablonów). Poza tym jeśli planujemy wystawiać towary poza sklepem dodatkowo na Allegro to będzie to warunek konieczny.

Niedawno Allegro wprowadziło zmiany w regulaminie i wymagają zdjęć na białym tle, co według nich wygląda bardziej profesjonalnie. Nie ma co tu zaczynać dyskusji nad zasadnością takiego kroku. Produkt na białym tle będzie dobrze wyglądał w większości sklepów oraz zostanie zatwierdzony do sprzedaży na Allegro.

Studio – blenda i oświetlenie

Przy wykonywaniu zdjęć możemy zdać się na naturalnie oświetlenie, jeśli mamy dobrze doświetlony pokój i zdjęcia wykonujemy w okolicy lata. Wtedy słońce jest wysoko i dość łatwo trafić na pogodny dzień, by wykonać dobre zdjęcia. Jednak takich dni w Polsce jest mało, raptem jest to okres kilku miesięcy.

Dobrym pomysłem jest inwestycja w blende, ewentualnie dodatkowe źródło oświetlenia. Sama blenda powinna wystarczyć by dobrze doświetlić zdjęcia.

Dostępne są w kilku kolorach, każda służy do osiągnięcia danego efekty:

  • złota ociepla zdjęcie
  • srebrna odbija światło białe
  • biała podobnie do srebrnej ale bardziej odbija flasha

W większości przypadków będzie chodziło głównie o doświetlenie zdjęć, zatem sprawdzona będzie srebrna blenda.

Do blendy trzeba doliczyć koszt statywu i trzymaka. Razem około 200zł.

oswietlenie-blenda

Alternatywą dla blendy może być lampa pierścieniowa, która pomoże doświetlić zdjęcie równym światłem w naturalnej barwie. Koszt to około 200-300zł (ze stojakiem):

oswietlenie-lampa-pierscieniowa

Jak widać w budżecie 500zł można zmontować całkiem sensowne studio, w którym będziemy mogli wykonać zdjęcia na białym tle, z odpowiednim doświetleniem.

Oczywiście można pójść krok dalej i zainwestować w bardziej zaawansowane rozwiązania.

Powyżej przedstawiliśmy przykładowe konfiguracje. W internecie lub u znajomego fotografa można dowiedzieć się więcej, co warto mieć w swoim studiu.

W naszym przypadku wspomniany setup: lampa pierścieniowa, tło plus dobry aparat w telefonie wystarczył na start.

Obróbka

Dobre wykonanie zdjęć to jedna sprawa, jednak ważna jest też ich odpowiednia obróbka.

Tutaj możemy posłużyć się Photoshopem. Nie trzeba jak kiedyś kupować Photoshopa za wiele tysięcy złotych. Teraz Photoshop, podobnie jak większość oprogramowania i innych usług, dostępny jest w systemie abonamentowym za kilkanaście euro miesięcznie.

Jeśli chcemy zrobić modyfikację sami to na udemy.com, innych stronach o szkoleniach czy nawet samym YouTube znajdziemy wiele tutoriali odnośnie obróbki zdjęć.

Jeśli nie mamy na to czasu zostaje zlecenie obróbki grafikowi.

Wersja minimum obróbki to odpowiednie kadrowanie.

Możemy to zrobić w wielu popularnych programach, które często są darmowe. Dobry przykład to IrfanView. Bez problemu wytniemy zbędne brzegi, odpowiednio eksponując sprzedawany towar.
Ponownie, w internecie znajdziemy wiele poradników na temat kadrowania.

Jakość zdjęć

Docelowo warto jednak mieć na uwadze, że gdy uda się rozkręcić sklep to warto zainwestować w zdjęcia jak najlepszej jakości. Czy to będzie skorzystanie z usług fotografa czy zdjęcia robione we własnym zakresie – to już indywidualna sprawa.

Na pewno warto tu zainwestować, bo to zdjęcia w dużej mierze decydują o chęci zakupu danego produktu.