LOADING

Cz.5. Po otwarciu sklepu


Poradnik – menu.
Część 1. Najczęstsze pytania.
Część 2. Kwestie formalne
Część 3. Aspekty techniczne przy zakładaniu sklepu
Część 4. Zakładanie sklepu na przykładzie WooCommerce
Część 5. Po otwarciu sklepu


Merchant Center

Jest duża szansa, że prowadząc sklep będziemy mogli promować nasze produktu poprzez Google Merchant Center, czyli reklamę produktową, dobrze znaną z wyników:

przyklad-merchant-center

Aby móc promować produkty w taki sposób, poza kontem w Adwords, potrzebne jest też konto Merchant Center.

Następnym krokiem jest załadowanie produktów z naszego sklepu do Merchant Center. W tym celu trzeba wygenerować odpowiedni plik XML i dodać go do feeda w Merchant Center.

Tu mogą pojawić się problemy. W niektórych skryptach sklepowych nie ma gotowych rozwiązań i potrzebna jest pomoc programisty, by wygenerować odpowiedni plik.

Na szczęście w przypadku WooCommerce jest kilka wtyczek, które zajmują się integracją z Merchant Center. Testowaliśmy kilka i według nas najlepiej spisała się wtyczka Google Merchant Center XML – WooCommerce od WP Desk.

Duży plus tej wtyczki to bezproblemowa aktualizacja feeda – po stronie WooCommerce możemy sobie zdefiniować jak często ma być regenerowany plik feeda a po stronie Merchant Center jak często ma być pobierany.

Jak widać niżej, dla wygody rozbiliśmy sobie pliki feedów na poszczególne kategorie, co daje możliwość łatwiejszego zarządzania reklamą:

google-merchant-feedy

Sama konfiguracja jest prosta, na stronie WP Desk jest szczegółowa instrukcja konfiguracji zarówno wtyczki jak i ustawień w Merchant Center.

Dodawanie Google Analytics oraz konfiguracja ecommerce w sklepie internetowym

Warto pamiętać, by już od samego początku dodać kod śledzenia.

W tym celu przechodzimy na stronę https://www.google.com/analytics/, rejestrujemy się i tworzymy nowe konto.

Jeśli mamy już jakieś konta to trzeba przejść do menu Administracja, w pierwszej kolumnie rozwinąć listę kont i na końcu kliknąć Utwórz nowe konto:

analytics-menu-dodawanie-konta

Następnie w bardzo prostym konfiguratorze wypełniamy niezbędne dane:

analytics-dodawanie-strony

I klikamy na końcu Pobierz kod śledzenia.

Następnie kod śledzenia należy dodać do kodu naszego sklepu.

Mamy dwie opcje.

Jedna z nich to zastosowanie wtyczki. Jak wyszukamy w WordPressie Google Analytics Tracking Code to znajdziemy wiele wtyczek dających taką funkcjonalność:

wtyczki-tracking-code

Przy stosowaniu wtyczek wystarczy podać nasz identyfikator (znajdziemy go w kodzie śledzenia, zaczyna się od UA-XXXXX).

Ważne by upewnić się, że wtyczka wkleja kod śledzenia w dobrym miejscu.

Powinien to być header, najlepiej przed zamknięciem.

W Firefox czy Chrome można podejrzeć źródło strony (po prostu klikamy prawy przycisk myszy i z opcji wybieramy pokazanie źródła) i sprawdzić, gdzie znalazł się kod śledzenia. Powinniśmy go znaleźć przed zamknięciem sekcji head (pokazane dalej na screenie).

Jeśli nie chcemy instalować wtyczki by dodać kod śledzenia to można to zrobić ręcznie.

W WordPress przechodzimy do menu Wygląd -> Edytor i upewniamy się że na liście motywów edytujemy nasz motyw sklepu internetowego:

edycja-motywu

W prawej belce szukamy i klikamy plik nagłówka motywu header.php:

lokalizacja-header-wordpress

W oknie edycji pojawi się kod tego pliku. Znajduje się w nim właśnie interesująca nas część kodu, która zawiera sekcję head.

Szukamy w kodzie poprzez CTRL + F fragmentu </head>.

Kopiujemy nasz kod śledzenia z Google Analytics i wklejamy go zaraz przed zamknięciem head czyli przed </head>:

analytics-lokalizacja-kodu-sledzenia

Klikamy zaktualizuj plik. Przechodzimy na stronę sklepu i w podglądzie źródła sprawdzamy, czy kod jest tam gdzie go wkleiliśmy.

Ecommerce

Poza śledzeniem ruchu Google Analytics może nam pomóc również przy śledzeniu sprzedaży i konwersji w naszym sklepie.

Służy do tego specjalny moduł Ecommerce.

Znajdziemy go w lewym menu, na samym końcu w sekcji Konwersje:

menu-ecommerce

Domyślnie będzie on nieskonfigurowany.

Konfiguracja ma na celu takie zgranie ustawień, by transakcja zakończona sukcesem i cały proces zakupowy był odpowiednio rozpoznany przez Google Analytics.

To są rzeczy, które działają inaczej w różnych skryptach sklepowych. Czasem konfiguracja będzie prosta, czasem będzie czasochłonna i będzie wymagała pomocy programisty.

Na szczęście jeśli stawiamy sklep na WooCommerce to mamy do czynienia z tym łatwym scenariuszem.

To zaleta WooCommerce o której pisaliśmy już nie raz w tym poradniku. Właściciele sklepów internetowych mają do czynienia z wieloma podobnymi problemami (jak choćby integracja z Ecommerce), które rozwiązane zostały poprzez przygotowanie odpowiednich wtyczek. Czasem są darmowe, czasem płatne, ale pozwala to bardzo przyspieszyć proces stawiania sklepu internetowego.

Do połączenia z Ecommerce użyliśmy wtyczki WooCommerce Google Analytics Integration.

Po zainstalowaniu i włączeniu wtyczki konieczna jest konfiguracja samej wtyczki oraz konfiguracja w Google Analytics.

Aby skonfigurować wtyczkę, należy przejść do menu WooCommerce -> Ustawienia i u góry kliknąć zakładkę Integracja:

woocommerce-analytics

Tutaj mamy dość sporo opcji do ustawienia. Najważniejsze to oczywiście wklejenie identyfikatora ID z kodu śledzenia (UA-XXXXXX) – pole Google Analytics ID.

Pole Set Domain Name może zostać puste.

W sekcji Tracking Options można zaznaczyć wszystko poza drugą opcją:

woocommerce-enhanced-ecommerce

Następnie przechodzimy do sekcji ulepszonego ecommerce czyli Enhanced eCommerce.

Domyślnie jest on wyłączony, warto go włączyć (przy czym najpierw powinien być skonfigurowany po stronie Google Analytics):

konfiguracja-ulepszonego-ecommerce-woocommerce

Dzięki rozszerzonemu ecommerce będziemy mieli więcej informacji o samej sprzedaży i zachowaniu kupujących. Warto te informacje zbierać już od samego początku.

Konfiguracja ecommerce w Google Analytics

Poza samą konfiguracją wtyczki w WooCommerce konieczna jest konfiguracja Google Analytics. W tym celu przechodzimy do ustawień (Administracja) w Google Analytics i wybieramy opcję Ustawienia e-commerce:

analytics-ustawienia-ecommerce

Klikamy Włącz e-commerce (suwak na niebiesko) i potwierdzamy poprzez kliknięcie przycisku Dalsze kroki:

analytics-konfiguracja-ecommerce2

W drugim kroku możemy włączyć Enhanced ecommerce – czyli ulepszony e-commerce:

analytics-konfiguracja-ecommerce

Włączamy i klikamy Prześlij.

To tyle. Mamy skonfigurowany ecommerce po stronie sklepu (WooCommerce) oraz Google Analytics.

Następnie można przeprowadzić testowy zakup, by sprawdzić czy wszystko działa.

Zmiana waluty

Wybór waluty zależy od kraju, gdzie prowadzimy sprzedaż.

Jeśli jest to Polska to warto się upewnić, że waluta jest ustawiona na złotówki. Może się zdarzyć, że będzie ustawiona na dolary, przez co pomimo tego że produkty w sklepie wycenione są w złotówkach, zostanie to przeliczone na dolary i wprowadzi małe zamieszanie.

Aby zmienić walutę, w Analytics w panelu Administracja należy przejść do ustawień widoku, które znajdziemy w trzeciej kolumnie:

analytics-ustawienia-widoku

Przewijamy niżej i upewniamy się, że sekcja Waluta wyświetlana jako jest ustawiona na PLN:

analytics-zmiana-waluty

Od teraz wszystkie transakcje w ecommerce powinny być w złotówkach.

Przykład widoku ecommerce

Jeśli dobrze wszystko skonfigurowaliśmy to po przejściu do sekcji ecommerce będziemy mieli zestawienie dotyczące sprzedaży.

Podobnie jak przy statystykach ruchu, tu będziemy mieli wykres sprzedaży a także bardziej konkretne informacje jak liczba transakcji, ilość, przychody itp. Niżej znajdziemy też listę najlepiej sprzedających się produktów.

W bocznym menu dodatkowo znajdziemy wiele innych informacji dotyczących samej sprzedaży.

analytics-ecommerce.png

Odfiltrowanie własnego IP

Jeśli mamy stały adres IP to warto go odfiltrować.

Jako właściciel sklepu często będziemy wchodzić na stronę, dzięki odfiltrowaniu naszego IP będziemy mieli dokładniejsze dane o odwiedzinach.

W tym celu ponownie należy przejść do ustawień widoku a następnie do sekcji Filtry:

analytics-filtrowanie-ip

Tu podajemy nazwę filtra (dowolna, do naszej informacji). Wybieramy następnie kolejno z opcji Wyklucz, ruch z adresów IP a następnie wklejamy nasz adres IP i zapisujemy nowy filtr.

Od tej pory ruch z naszego IP nie będzie włączany do statystyk.

Cele

Przy konfiguracji Google Analytics dobrze jest dodać przynajmniej podstawowe cele oraz zdarzenia.

Zrobimy to w sekcji Konwersje -> Cele:

analytics-konwersje

Jakie cele?

To zależy od nas, od sklepu, od tego na czym nam zależy – kliknięcia, przewinięcia, czas spędzony na stronie…

Warto doczytać o możliwościach mierzenia celów oraz zdarzeń, bo w dłuższym okresie czasu da to nam wiele informacji odnośnie interakcji użytkowników w naszym sklepie.

Opcją jest tu też dodanie Google Tag Managera, który pozwala dodawać nawet zaawansowane cele.

Sama konfiguracja łatwa nie jest, ale przy większym ruchu warto pomyśleć o mierzeniu celów i wyciągnąć wnioski na podstawie wyników.

Konfiguracja Yoast SEO

Jeśli zdecydowaliśmy się na postawienie sklepu na WooCommerce to warto zainstalować Yoast. To bardzo dobra wtyczka, która pozwala poprawić WordPressa (a w tym WooCommerce) pod kątem SEO.

Zyskujemy dostęp do opcji w panelu, które łatwo pomagają nam zmienić bardzo ważne rzeczy wpływające na pozycje sklepu.

Przyjrzyjmy się bliżej, co warto poustawiać.

Instalacja

Przechodzimy do Wtyczki -> Dodaj nową, wyszukujemy Yoast i z listy znalezionych instalujemy Yoast SEO:

yoast-instalacja

Opcje

Po zainstalowaniu i włączeniu w lewej belce menu pojawi się pozycja z ustawieniami Yoast:

yoast-menu

Jak widać, jest tu kilka różnych menu.

Yoast daje możliwość konfiguracji wielu rzeczy, dalej przedstawimy tylko najistotniejsze z nich.

Kokpit

Miejsce gdzie pojawiają się informacje o ew. problemach ze stroną.

yoast-kokpit

Zakładka funkcjonalności (kokpit)

Domyślnie Yoast sprawdza wiele rzeczy i wyświetla sporo komunikatów. Jeśli po czasie część z nich uznamy za zbędną to w tej sekcji można zdecydować, które mają się pojawiać a które wyłączyć:

yoast-zakladka-funkcjonalnosci

Tytuły i meta tagi

W tej części możemy ustalić szablon dla tytułów oraz co ważne, zdecydować, które rodzaje podstron mają być w indeksie a które nie. Bardzo wygodna opcja, dzięki niej można łatwo ustawić np. noindex dla tagów (jeśli uznamy że jest taka potrzeba).

yoast-zakladka-tresci

Same title ustala się na poszczególnych podstronach, o tym piszemy dalej.

Mapa strony XML

O tym piszemy osobno w części poświęconej indeksowaniu. Dzięki Yoast samo dodanie mapy XML i jej aktualizacja są bardzo proste.

yoast-zakladka-mapy

Narzędzia Yoast SEO

W sekcji Narzędzia znajdziemy kilka bardzo przydatnych narzędzi.

yoast-zakladka-narzedziaSzczególnie edytor hurtowy i edytor plików bardzo ułatwiają prace. Nie trzeba logować się na hosting, by zmienić plik robots.txt, nie trzeba wchodzić na poszczególny produkt by zmienić title. Fajne dodatki.

Search Console – Yoast

Warto połączyć Yoast z Search Console. Dzięki temu w panelu WordPressa będziemy mieli wgląd do komunikatów z Search Console. Wygodna rzecz.

yoast-integracja-sc

Ustalenie title

Bardzo duże możliwości Yoast widać po wejściu na poszczególną podstronę.

Gdy przewiniemy w dół, zobaczymy dodatkowe opcje, których wcześniej nie było:

yoast-ustawianie-title

Mamy możliwość zdefiniowania nowego title, sluga czy description z poziomu danej podstrony. Bardzo pomaga przy tym podgląd wyświetlania w czasie rzeczywistym. Dzięki temu widać jak dany title czy description będzie wyglądać na PC i komórkach oraz czy nie jest za długi.

Dodatkowo na każdej podstronie mamy też skróconą analizę z podstawowymi informacjami:

yoast-info-pod-postem

To najważniejsza zaleta Yoast. Dzięki wtyczce można zoptymalizować każdy produkt czy kategorię pod najważniejsze dla nas słowa kluczowe.

Podpinanie bloga pod sklep

Google lubi treści. Powie to każdy seowiec, nie po to by ułatwić sobie zadanie.

Serwisy bogate w treści mają szanse osiągnąć lepsze wyniki bo:

  • Można ściągać ruch z długiego ogona
  • Można wzmocnić linkowanie wewnętrzne linkami z treści
  • Większy jest tematyczny, wartościowy site

Podpięcie bloga w WooCommerce jest proste. Dużo zależy od szablonu, często blog będzie obecny w menu. Jeśli jednak go nie ma, to trzeba ustawić ręcznie jego lokalizację. W tym celu przechodzimy do ustawień, do sekcji Czytanie:

wordpress-ustawienia-czytania

Tutaj interesuje nas rozwijana lista Strona z wpisami. Dlaczego?

Musimy zrozumieć że blog to tak naprawdę strona, która wyświetla zajawki najnowszych wpisów.

Z listy wybieramy stronę Blog i zapisujemy ustawienia.

Zdarza się dość często, że nie ma strony bloga, bo np. nie została zdefiniowana lub usunęliśmy ją przez przypadek.

Wtedy należy przejść do sekcji Strony i utworzyć nową stronę:

dodanie-blogaW tym samym miejscu, w prawej kolumnie należy wybrać szablon dla tworzonej strony. Powinniśmy znaleźć tu szablon o nazwie Blog:

ustawienie-bloga2

To tyle. Dodajemy nową stronę i wracamy do menu Ustawienia -> Czytanie. Teraz na liście powinna być strona blog.

Wybieramy i zapisujemy:

wordpress-wyswietlanie-bloga

Można przejść do sekcji Menu i tam dodać bloga do np. górnego menu. Dzięki temu pojawi się link do bloga po kliknięciu którego użytkownik przejdzie na podstronę z najnowszymi wpisami bloga.

Integracja sklepu z Allegro

Jak pisaliśmy wcześniej, Allegro ma swoje wady i zalety.

Na pewno jednak na początku rozkręcania sklepu internetowego również wykorzystać ten kanał sprzedaży. Jednak ręczne wystawianie aukcji może być żmudne. Jasne, można to komuś zlecić, ale po co, skoro można zintegrować nasz sklep z Allegro.

Nasza podpowiedź

Jeśli decydujemy się na sprzedaż w Allegro to warto aktywować opcję sklepu (w panelu Allegro), dzięki czemu będziemy mieli cennik dedykowany dla sklepów i zapłacimy mniej za wystawianie.

Nasz sklep postawiliśmy na WooCommerce i z pomocą ponownie przychodzi tu ekipa WP Desk ze swoją wtyczką do integracji z Allegro.

Jest to jedna z droższych wtyczek, kosztuje niecałe 400zł. Są to jednak bardzo dobrze wydane pieniądze, bo osobiście zapłacilibyśmy i dwa razy tyle ;).

Każdy kto wystawiał ręcznie produkty na Allegro wie o czym mowa. Przy naszym asortymencie ponad momentami dochodzącego do 100 produktów zaoszczędziliśmy naprawdę sporo czasu.

 

 

Motywy

Wtyczka daje opcje definiowania motywu, który będzie użyty na aukcjach allegro.

Jest to opcjonalne, w naszym przypadku nie decydowaliśmy się na motyw, a po prostu wystawialiśmy aukcje w tym samym układzie jak nasz sklep (opis + duże zdjęcia ujęte w opisie + info o fakturze).

kod-motywu

Jednak możliwości edycji motywu jest dużo więcej i jeśli ktoś chce tu bardziej spersonalizować wygląd to taka opcja jest.

Jeśli chcemy zintegrować Allegro z naszym sklepem to warto to zrobić na początku, przed dodaniem wszystkich produktów. Wtedy można wystawić parę testowych produktów i sprawdzić jak wyglądają na Allegro. Unikniemy wtedy ewentualnego przerabiania układu i treści poszczególnych produktów.

My zrobiliśmy integrację na końcu i musieliśmy przerabiać wszystkie strony produktów, by móc potem wystawiać aukcje w tym samym układzie.

Szablony

Dużym ułatwieniem jest ustawienie w jednym miejscu wszystkich opcji dodawanego produktu jak mapowanie kategorii, forma oferty itp.

wtyczka-allegro-szablon

Dzięki temu możemy później wystawiać więcej produktów na raz.

Można tu utworzyć kilka szablonów, dla różnych kategorii produktów.

Przykład finalnie dodanego produktu:

allegro-przyklad-aukcji

Produkty można dodawać pojedynczo lub masowo większą liczbę. Na początku trzeba poświęcić trochę czasu po instalacji, by dobrze poustawiać szablony i motywy. Jak to zrobimy to później już dodawanie odbywa się bezproblemowo.

Integracja sklepu z Ceneo

Ceneo może nie jest idealnym miejscem dla każdego sklepu, ale warto sprawdzić samemu czy ten kanał będzie sprzedawał i czy będzie to opłacalna sprzedaż biorąc pod uwagę prowizje płacone Ceneo.

Poza tym na początku istnienia sklepu internetowego każdy dodatkowy kanał, który może przynieść sprzedaż jest bardzo ważny.

Aby móc zintegrować nasz sklep z Ceneo trzeba najpierw zarejestrować nowy sklep w Ceneo. Rejestracja jest dość długa, wymaga też dostarczenia kilku dokumentów.

Jak będziemy mieli to za sobą to należy dostarczyć plik XML w odpowiednim formacie. Ponownie, do WooCommerce mamy odpowiednie wtyczki, które pomogą szybko załatwić sprawę:

 

ceneo-wtyczka-wp-desk

Konfiguracja nie jest problematyczna i dość szybko powinniśmy być w stanie wystawiać nasze produkty na Ceneo.

Sitemapa, dodanie sitemapy i indeksowanie sklepu internetowego

Sklepy internetowe najczęściej mają dużo podstron.

Części z nich nie zawsze chcemy dodawać do indeksu (np. filtrowanie itp.).

Co do pozostałych, wartościowych podstron – tu chcemy by wszystkie znalazły się w indeksie Google, dzięki czemu mamy większe szanse na ściągnięcie ruchu z wyszukiwarek.

Pomocna będzie tu sitemapa, czyli plik zawierający adresy wszystkich podstron, które chcemy dodać do indeksu. Bez sitemapy robot też się dostanie do większości podstron, jednak zajmie mu to więcej czasu i niektóre może pominąć.

Warto zaznaczyć, że można też przygotować sitemapę obrazków. Ma to sens jeśli mamy w sklepie dobre zdjęcia i uważamy że jest potencjał by ściągały ruch np. poprzez wyszukiwarkę obrazków.


Dodanie sitemapy

Należy przygotować sitemapę w formacie XML i dodać ją w Search Console.

Na szczęście jest to bardzo proste. Jeśli mamy sklep internetowy na WooCommerce to pomoże nam tutaj wtyczka Yoast.

Przechodzimy do menu Yoast -> Mapa strony XML. Tutaj włączamy opcję Funkcjonalność map XML witryny.

Niżej znajdziemy link do sitemapy. Wystarczy go skopiować. Ważne, zaraz po włączeniu mapa może nie być wygenerowana. Najlepiej włączyć tą opcję i wrócić do menu następnego dnia – mapa powinna być gotowa.

yoast-dodawanie-mapy

Następnie przechodzimy do Search Console do sekcji Mapy witryn. Tutaj klikamy przycisk Dodaj mapę witryny:

search-console-dodawanie-mapy

Pojawi się okienko, gdzie należy wkleić link do naszej sitemapy i kliknąć przycisk prześlij. Jest tu też możliwość przetestowania sitemapy, aby sprawdzić czy została poprawnie wygenerowana.

Jeśli chcemy zdecydować co ma się znaleźć w sitemapie to wracamy do panelu WordPress i w ustawieniach Yoast w sekcji map witryn przechodzimy do kolejnych zakładek i zaznaczamy lub odznaczamy obecność poszczególnych elementów w naszej mapie XML.

yoast-sitemapa

Stan indeksowania

Nawet przy małych sklepach internetowych warto dodać sitemapę, bo dzięki niej będzie widać jak indeksuje się nasz sklep. Docelowo dążymy do tego, by z przesłanych adresów do indeksu trafiły wszystkie lub przynajmniej znaczna większość (ponad 90%).

Jeśli widzimy, że przesłaliśmy np. 1000 adresów w sitemapie a po dłuższym czasie w indeksie jest nadal tylko np. 300 z nich to coś jest nie tak.

Możemy to sprawdzić w Search Console w głównym panelu:

search-console-info

Albo można przejść do sekcji Mapy witryn po bardziej zaawansowane informacje.

Jak sprawdzić, co jest zaindeksowane a co nie by zdiagnozować problem? Jest kilka sposobów:

  • Komenda site

W wyszukiwarce wpisujemy przed domeną komendę site: i dostaniemy listę adresów będących w site:

sprawdzanie-site

Można przejrzeć i sprawdzić, których adresów brakuje w indeksie.

  • Losowe sprawdzenie

Jak chcemy sprawdzić pojedynczy adres to można zastosować komendę cache:

komenda-cache

W odpowiedzi dostaniemy albo kopię pamięci podręcznej albo błąd, że nie znaleziono strony:

sprawdzanie-cache

  • Użycie narzędzia URL Profiler

To bardziej zaawansowana opcja, do której można użyć narzędzia URL Profiler i przydadzą się też proxy. Dodajemy listę adresów URL z sitemapy, zaznaczamy Google Indexation i uruchamiamy sprawdzenie.

url-profiler-google-indexationW odpowiedzi dostaniemy plik z listą adresów i statusem indeksacji każdego z nich.

Usuwanie problemów z indeksacją

Po pierwsze warto chwilę odczekać.

Czasem zajmuje trochę czasu przy nowych domenach aż Google doda do indeksu wszystkie podstrony (przy domenach mocniejszych, z historią, jest to dużo szybsze).

Jeśli jednak po jakimś czasie nadal są problemy z indeksacją i widzimy że np. tylko część adresów jest w indeksie to można zacząć działać.

Po pierwsze najpierw trzeba sprawdzić jakich podstron brakuje (nie ma w indeksie) – czy są to produkty, podkategorie czy może inne.

Po identyfikacji można podjąć kroki jak:

  • Sprawdzenie ustawienia canonicali – dość częsty przypadek że canonicale źle się ustawiają przez co wysyłają mylące informacje dla robota co wpływa na indeksację. Często jest to błąd programisty.
  • Sprawdzenie metatagu robots – zdarza się że przez przypadek na niektórych podstronach pojawia się noindex, choć powinny być normalnie indeksowane.
  • Sprawdzenie pliku robots.txt – źle skonstruowany plik robots.txt także może mylić bota i uniemożliwiać indeksację niektórych adresów.
  • Sprawdzenie treści – czy produkty mają opisy? Czy nie są za krótkie? Jeśli w sklepie jest np. kilkadziesiąt podobnych produktów bez opisu lub z bardzo krótkim opisem to Google może nie dodać takich podstron do indeksu, uznając je za mało wartościowe
  • Sprawdzenie linkowania wewnętrznego – częsty przypadek to problem z indeksacją produktów. Bierze się to stąd, że nie ma odpowiedniego linkowania pomiędzy produktami, tzn. linków jak produkty powiązane i tym podobne.

Statystyki indeksowania

Ostatnią rzeczą ważną przy indeksacji sklepu internetowego są statystyki indeksowania.

W Search Console znajdziemy je w części Indeksowanie:

indeksowanie-search-console

Są to szczegółowe informacje o tym ile dziennie udaje się zaindeksować, ile stron, jaka ilość danych itd.

Przy małych sklepach te statystyki można potraktować informacyjnie. Jednak przy dużych sklepach, gdzie produktów i podstron są tysiące, warto dbać o to by były jak najlepsze, bo ma to znaczenie przy dziennym budżecie crawlera. Nie wdając się za mocno w szczegóły – im lepsze statystyki indeksowania tym szybciej crawler będzie w stanie zaindeksować większą liczbę zmian, dodać nowe produkty itd.

Statystyki indeksowania wiążą się ściśle z szybkością działania naszego sklepu. O tym pisaliśmy już w poradniku. Jeśli uda się poprawić wyraźnie czas ładowania podstron naszego sklepu np. poprzez zmianę serwera, przejście na http/2 czy optymalizację kodu to powinno to wpłynąć wyraźnie na poprawę statystyk.

Wtyczka Coming Soon

Mały, ale ważny szczegół.

Podczas procesu stawiania sklepu internetowego nie chcemy, by był dostępny dla odwiedzających oraz dla Google. Jest kilka sposobów, by osiągnąć taki efekt:

  1. prace na lokalnym serwerze, dopiero po zakończeniu prac sklep jest wgrywany na hosting
  2. prace na wersji deweloperskiej, często jest ona lokowana na subdomenie np. http://dev.nowysklep.pl
  3. prace na docelowej domenie, z wtyczką Coming Soon

Jeśli stawiamy sklep na WooCommerce to wygodnie jest działać już na docelowej domenie. Unikamy wtedy ew. problemów przy przenoszeniu sklepu z wersji lokalnej na docelową domenę i hosting.

Aby sklep nie był widoczny dla odwiedzających, wgrywamy jedną z wtyczek Comming Soon:

wtyczki-coming-soon

Wtyczki Coming Soon działają na bardzo prostej zasadzie.

Dla osoby z zewnątrz pojawi się tylko landing page z komunikatem mówiącym, że niedługo pod tym adresem powstanie nowa strona.

Natomiast my, jako admini, po zalogowaniu do WP, pod adresem naszej strony nie zobaczymy strony informacyjnej a będzie dostępna dla nas cała działająca strona. Wygodne i eleganckie rozwiązanie.

Niezależnie od tego czy skorzystamy z Coming Soon czy nie, dobrze jest na czas tworzenia sklepu internetowego wyłączyć indeksację. W menu WP przechodzimy do sekcji Ustawienia -> Czytanie:

ustawienie-noindex-wordpress

Tu zaznaczamy checkbox przy Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej strony. W ten sposób na stronie będzie dodany meta tag noindex i unikniemy ryzyka zaindeksowania roboczej wersji strony.

Oczywiście po zakończeniu prac i uruchomieniu sklepu trzeba pamiętać o odznaczeniu checkboxa.


Poradnik – menu.
Część 1. Najczęstsze pytania.
Część 2. Kwestie formalne
Część 3. Aspekty techniczne przy zakładaniu sklepu
Część 4. Zakładanie sklepu na przykładzie WooCommerce
Część 5. Po otwarciu sklepu