LOADING

Cz. 2. Kwestie formalne przy zakładaniu sklepu


Poradnik – menu.
Część 1. Najczęstsze pytania.
Część 2. Kwestie formalne
Część 3. Aspekty techniczne przy zakładaniu sklepu
Część 4. Zakładanie sklepu na przykładzie WooCommerce
Część 5. Po otwarciu sklepu


Prawnik, regulamin i nie tylko przy zakładaniu sklepu internetowego

Jeśli pozwalają na to finanse, dobrze jest współpracować z kancelarią prawną obeznaną w temacie ecommerce. Dlaczego?

Regulaminy

Obowiązkowa rzecz w sklepie internetowym.

Rekomendujemy dwie możliwości:

Skorzystanie z usług kancelarii prawnej – są na rynku kancelarie specjalizujące się w obsłudze sklepów internetowych. Cena zależy od konkretnej kancelarii, dostaliśmy przykładowo oferty na około 500zł za przygotowanie regulaminu.

Wykorzystanie gotowego szablonu regulaminu – są gotowe szablony regulaminów, które można kupić za niecałe 200zł. Są też darmowe wzory i poradniki jak przygotować taki regulamin np.:

Przykład 1
Przykład 2

Jeśli prowadzimy mały sklep z prostymi produktami to przygotowanie regulaminu nie powinno być trudne i na bazie wzoru można zrobić to samodzielnie.

Jednak zawsze dla pewności warto skorzystać z usług specjalistów, by uniknąć problemów w przyszłości.

Dane osobowe i inne aspekty prawne

Jeśli gromadzimy dane osobowe klientów, by np. wykorzystać je do dalszych promocji to trzeba taki zbiór danych zarejestrować w GIODO (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych) – http://www.giodo.gov.pl/148/.

Przy prowadzeniu sklepu takich aspektów prawnych będzie więcej. Jak wspomnieliśmy, przy małym sklepie z prostym asortymentem można poradzić sobie samemu na bazie poradników dostępnych w internecie.
Jednak w przypadku większych sklepów, z większym obrotem, które gromadzą dane klientów dobrze mieć pomoc prawną.

Księgowość i podatki przy prowadzeniu sklepu internetowego

Biuro rachunkowe

Zdecydowanie zalecamy zatrudnienie dobrej księgowej lub księgowego. Można oczywiście prowadzić samemu księgowość, ale przy sklepie internetowym nie jest to najlepszy pomysł.

Jest kilka powodów, dla których warto zatrudnić księgową.

Po pierwsze faktur będzie raczej sporo, bo musimy przecież rozliczać koszty (zatowarowanie) oraz samą sprzedaż. Tu pomoc księgowego przyda się na każdym etapie – od sugestii jaka forma księgowości będzie dla nas najlepsza po regularne prowadzenie księgowości.

Druga sprawa to zmiany w prawie. Szczególnie ostatnio obserwujemy bardzo dużo nowych rozporządzeń. Rząd stara się uszczelnić system podatkowy, zmniejszyć skalę wyłudzeń VAT i poprawić ściągalność podatków.

Rzeczywiście na tle innych krajów jest co poprawiać, natomiast wprowadzane zmiany mocno utrudniają życie tym najmniejszym przedsiębiorcom.

Dobry księgowy poinformuje nas o najważniejszych zmianach w przepisach. Dużo zależy tu od rodzajów sprzedawanych rzeczy – w przypadku niektórych obszarów może być więcej zmian niż w innych.

Dodatkowo są inne zalety korzystania z biura rachunkowego przy prowadzeniu sklepu internetowego. W przypadku kontroli skarbowych najczęściej ma ona miejsce w biurze rachunkowym, jeśli podpisaliśmy z biurem stosowną umowę i przechowujemy tam dokumenty księgowe za dany rok.

Poza tym możemy liczyć na pomoc przy wypełnianiu formularzy np. o rejestrację firmy, przejście na inną formę rozliczenia i wiele innych. Internet nie zawsze jest tu najlepszą pomocą, bo jak wspomnieliśmy, dużo rzeczy zmienia się dynamicznie i często to księgowy będzie wiedział o nowych zmianach.

Kasa fiskalna

Gdy będziemy prowadzić sklep internetowy, potrzebna będzie kasa fiskalna.

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy naszymi odbiorcami będą tylko inne firmy. Wtedy wystawiamy im faktury. Natomiast w dużej większości przypadków mniejsza lub większa część klientów będzie klientami indywidualnymi.

Jeśli roczna sprzedaż klientom indywidualnym przekroczy 20,000 zł, wtedy będziemy musieli zaopatrzyć się w kasę fiskalną. Do czasu osiągnięcia progu wystarczy wypełnianie takiego druku:

Sama kasa to niemały wydatek bo jest to koszt około 2,000 zł. Dodatkowo dochodzą koszty materiałów eksploatacyjnych, serwis itp.

Nie ma możliwości ucieczki od kasy fiskalnej, jeśli sklep nam się rozwinie :). Drukujemy paragon i dołączamy do wysyłanego towaru.


Poradnik – menu.
Część 1. Najczęstsze pytania.
Część 2. Kwestie formalne
Część 3. Aspekty techniczne przy zakładaniu sklepu
Część 4. Zakładanie sklepu na przykładzie WooCommerce
Część 5. Po otwarciu sklepu