LOADING

Cz.3. Aspekty techniczne przy zakładaniu sklepu internetowego


Poradnik – menu.
Część 1. Najczęstsze pytania.
Część 2. Kwestie formalne
Część 3. Aspekty techniczne przy zakładaniu sklepu
Część 4. Zakładanie sklepu na przykładzie WooCommerce
Część 5. Po otwarciu sklepu


Wybór oprogramowania sklepu internetowego

Zanim przystąpimy do wyboru hostingu, trzeba podjąć decyzje na jakim oprogramowaniu będziemy stawiać sklep.

Niektóre sklepy w ramach usługi dają już hosting. Czasem sklep napisany jest w języku innym niż PHP, co też wpływa na wybór hostingu.

Na rynku mamy dwa najpopularniejsze rodzaje sklepów:

  • oprogramowanie sklepu internetowego, płatne w abonamencie – np. Shoper, Clickshop, Shopper
  • darmowe oprogramowanie sklepu jak WooCommerce, PrestaShop, Magento

Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy.

Zalety płatnych sklepów internetowych

Przy płatnych sklepach internetowych często mamy w pakiecie hosting. Nacisk kładziony jest często na łatwość obsługi i jak najłatwiejszy start. Czasem naprawdę szybko można postawić działający sklep, z obsługą płatności itp.

Dodatkowo możemy liczyć na pomoc obsługi.

Jeśli trzeba wykonać jakieś zmiany programistyczne to nie trzeba szukać programisty. Wystarczy wysłać zgłoszenie, dostaniemy wycenę i po jej akceptacji zmiany będą wdrożone.

Wady płatnych sklepów internetowych

Niestety, często wyceny dodatkowych poprawek będą całkiem drogie.

Dodatkowo każde płatne oprogramowanie to mniejsze lub większe ograniczenia.

W niektórych przypadkach nie ma w ogóle dostępu do plików, przez co całkiem jesteśmy zdani na korzystanie z płatnych modyfikacji. Często wiele do życzenia pozostawiają możliwości optymalizacji sklepu pod kątem SEO.

Zalety bezpłatnych sklepów internetowych

Największa zaleta to koszt. Często są to naprawdę rozbudowane i sprawdzone oprogramowania, które dostajemy za darmo.

Jeśli chcemy dokonać zmian w kodzie to nie ma problemu, bo mamy dostęp do wszystkich plików. Gdy wybierzemy jeden z popularniejszych sklepów to raczej bez problemu znajdziemy programistę do wdrożenia odpowiednich zmian.

W internecie znajdziemy wiele darmowych i płatnych szablonów, dzięki czemu można wybierać z tysięcy różnych wzorów i niedrogo zadbać o ciekawy wygląd sklepu.

Jeśli chcemy rozbudować sklep o daną funkcjonalność to najczęściej znajdziemy odpowiedni moduł, który wystarczy zainstalować.

Wady bezpłatnych sklepów internetowych

Często postawienie sklepu internetowego będzie wymagało zatrudnienia programisty. Przeważnie od rozpoczęcia prac po finał w postaci gotowego, działającego sklepu mijają tygodnie a nawet miesiące.
Sami musimy też zadbać o rzeczy jak hosting, SSL. Gdy już będzie postawiony sklep internetowy to najczęściej trzeba dokupić odpowiednie moduły płatności i inne.

Przy niektórych sklepach godzinówka programistów jest bardzo wysoka.

Trzeba liczyć się z tym, że nawet pomimo faktu, że mamy dostęp do plików sklepu to zmiany i tak będzie umiał wdrożyć doświadczony programista. A to kosztuje kolejne dodatkowe pieniądze.

Dedykowane oprogramowanie sklepu?

Czasem przedsiębiorcy dostają propozycje przygotowania dedykowanego sklepu, na ich potrzeby.

Możemy z doświadczenia powiedzieć, że w większości przypadków nie są to sklepy, których nie dałoby się postawić na Presta czy Magento. Dodatkowo takie dedykowane rozwiązania kosztują często ciężkie pieniądze.

Są sytuacje, że dedykowany sklep to najlepsze wyjście – np. asortyment jest tak nietypowy lub są inne powody ku takiemu rozwiązaniu.
Przy rozważaniu takiej opcji radzimy:

– Ze specjalistą SEO skonsultować jakie są możliwości optymalizacji sklepu. Jeśli decydujemy się na dedykowane rozwiązanie sklepowe to specjalista powinien przygotować checklistę rzeczy, które mają być uwzględnione w oprogramowaniu sklepu. To o tyle ważne, że jeśli to nie zostanie zaznaczone na etapie tworzenia sklepu to później będziemy ponosić koszt wdrażania poprawek.
– Warto dla porównania poprosić o wycenę firmy specjalizujące się w Magento czy Presta. Być może będzie to dużo bardziej opłacalne wyjście a uda się osiągnąć taki sam efekt.


Porównanie oprogramowania sklepów internetowych

Przyjrzyjmy się zatem popularnym rozwiązaniom sklepowym.

Dalej przedstawiamy popularniejsze skrypty spotykane w Polsce i przedstawiamy ich wady i zalety.

IAISHOP

iai logoDuży sklepowy CMS, raczej dla większych sklepów internetowych. Posiada wiele rozwiązań wspomagający prowadzenie ecommerce.

Niestety pod względem SEO nie jest tu za dobrze. Wady? Bardzo nieintuicyjne pochowanie ustawień meta tagów (całe szczęście jest możliwość tworzenia szablonów), trudno wdrożyć dodatkowe opisy oraz nieszablonowe rozwiązania. Dostęp do plików widoków w archaicznej formie.

Panel nie jest “dla” użytkownika, poruszanie się w nim jest bardzo utrudnione. Ciężko wdrożyć często nawet pozornie proste zmiany.

Sklepowy serwis nastawiony jest na dodatkowe zyski z indywidualnych wdrożeń dla klienta – wszystkie są dodatkowo wyceniane, ale dzięki temu można wdrożyć większość rzeczy.

Nie polecamy tego skryptu z uwagi na jego przestarzały charakter. Niby można zrobić w nim dużo, ale jest to okupione dużą ilością pracy i kosztuje. Pytanie czy warto się męczyć skoro są lepsze rozwiązania.

Plusy:

  • możliwość konfiguracji serwisu według własnych potrzeb
  • dużo rozwiązań wspomagających prowadzenie Ecommerce

Minusy:

  • nieintuicyjny
  • archaiczny
  • brak zaawansowanych rozwiązań SEOwych
SHOPLO

logo shoploSkrypt raczej dla małych sklepów internetowych.

Ten system sklepowy pozytywnie nas zaskoczył. Zapowiadało się kolejne sklepowe rozwiązanie dla masowego klienta, a okazało się, że możliwości edycji i modyfikacji są spore.

Pod względem SEO i optymalizacji jest w porządku – nie dość, że intuicyjnie z panelu jesteśmy w stanie ustawić podstawową optymalizację to dodatkowo mamy dostęp do plików widoków gdzie możemy wdrożyć wszystko co chcemy. Niestety niektóre SEOwe rozwiązania musimy wdrażać ręcznie, bezpośrednio w kodzie.

Plusy

  • intuicyjny, przyjemny panel
  • dostęp do plików widoków
  • podstawowa optymalizacja seo z panelu

Minusy:

  • problem z indywidualnym nagłówkiem h1 (nazwa kategorii)
  • wymaga trochę doświadczenia i wiedzy, żeby odpowiednio okiełznać filtrowanie i podział na podstrony
SOTESHOP

logo soteSkrypt dla większych sklepów internetowych.

Na pierwszy rzut oka wydaje się wszystko OK, profesjonalny panel, mnogość ustawień itd. Niestety trudno się w tym wszystkim odnaleźć, jest nieintuicyjnie.

Pod względem SEO jest średnio. Podstawowe zmiany można wdrażać bezpośrednio z panelu – opisy, przekierowania, mapy strony albo meta dane. Jednak widoki serwisu przeważnie nie są umieszczone w tradycyjnych plikach widoków, a podzielone na moduły (przez co jest problem ze zmianą nazwy kategorii). To wszystko sprawia, że trudno wdrożyć tam “nieszablonowe” rozwiązania.

Ponadto kuleją canonicale albo chociaż możliwość ustawienia noindex na stronach filtrowania przez co tworzą się niepotrzebne kopie treści.

Niewątpliwym plusem jest serwis, który odpowiada na pytania klientów oraz mnogość dodatkowych modułów (niestety często drogich).

Plusy:

  • możliwość ustawienia TITLE z szablonu,
  • sitemapa xml
  • edycja pliku htaccess
  • miejsce na przekierowania dla laika
  • moduły dla allegro, płatności
  • serwis klienta

Minusy:

  • integracje dodatkowo płatne
  • nieintuicyjny
  • problemy z zarządzeniem zawartością
  • brak canonicali na sortowaniu
Shoper/Clickshop

logo shoperSkrypty dla małych jak i średnich sklepów internetowych.

Bliźniacze skrypty. Dostępne dla klientów w bardzo atrakcyjnych rozwiązaniach cenowych, jednak (nie licząc najdroższych pakietów) bez dostępu do plików i możliwości postawienia na własnym serwerze.

Zależnie od wersji możemy również nie mieć możliwości edycji pliku htaccess co odbija się brakiem możliwości wdrożenia przekierowań. Osobiście zawsze nas dziwią tego typu ograniczenia.
Panel jest bardzo intuicyjny i łatwy w obsłudze. Możemy wdrażać w nim meta dane za pomocą szablonów oraz indywidualnie dla każdej kategorii i produktu.

Posiadamy również dostęp do plików widoków co umożliwia ręczne wdrożenie bardziej zaawansowanych rozwiązań SEOwych jak i tagów SEMowych.

Tradycyjnie jak z większością CMSów sklepowych lekki problem stanowią nieszablonowe nazwy kategorii (w h1) oraz canonicale – można to poprawić w plikach widoków.

Plusy:

  • optymalizacja meta tagów
  • dostęp do plików widoków
  • łatwa integracja ze skryptami Google
  • canonicale na zmienione adresy url kategorii

Minusy:

  • brak dostępu do htaccessa
  • brak bardziej zaawansowanych SEO opcji w panelu
  • brak dostępu do logiki sklepu
PrestaShop

logo prestaSkrypt dla średnich i dużych sklepów internetowych. Jeden z najpopularniejszych darmowych skryptów sklepowych.

Bardzo duża społeczność, olbrzymia ilość modułów (płatnych i darmowych), możliwość znalezienia rozwiązania na większość problemów jakie mogą nas spotkać przy obsłudze.

Fajny, intuicyjny panel z możliwością ustawienia wielu SEO wytycznych. Od meta tagów indywidualnie dla produktu bądź kategorii, po własne adresy URL.

Niestety pomimo tak dużej popularności, każda wersja “Presty” posiada parę mankamentów, które musimy ręcznie poprawić w plikach widoków.

Najczęstszymi problemami do rozwiązania są:

  • duplikacja opisów kategorii na stronicowaniu,
  • opis podkategorii w “title” linku w menu,
  • brak canonicali na sortowaniu kategorii,
  • brak indywidualnych h1 na stronach kategorii i produktów

Na szczęście mamy dostęp do logiki skryptu jak i plików widoków, dzięki czemu możemy wdrożyć wszystko o czym pomyślimy. Oczywiście wymaga to trochę wiedzy i doświadczenia.

Plusy:

  • intuicyjny panel
  • mnogość modułów
  • duża społeczność
  • podstawowa optymalizacja SEO z panelu
  • dostęp do plików logiki skryptu jak i widoków

Minusy:

  • problem z dodatkowymi treściami (np. blog)
  • brak zaawansowanych ustawień SEO z panelu
  • problemy z wydajnością przy nieodpowiedniej konfiguracji serwera
Magento

logo magentoBardzo znane oprogramowanie sklepowe. Przeznaczone dla dużych sklepów internetowych.

Magento w podstawowej wersji jest darmowe. Po instalacji wiele podstawowych rzeczy można wyklikać z panelu. Jeśli jednak będziemy chcieli wdrożyć niestandardowe zmiany, potrzebna będzie pomoc programisty, najlepiej specjalizującego się w Magento.

Niestety, Magento jest bardzo rozbudowanym oprogramowaniem sklepowym. Przez to czasem nawet pozornie proste zmiany wymagają dużego nakładu prac. Sami programiści Magento odpowiednio się cenią za wdrażanie zmian i tu trzeba się liczyć z wysokimi kosztami prac programistycznych.

W wielu przypadkach nie trzeba będzie jednak robić zmian od podstaw – dostępnych jest wiele wtyczek rozwiązujących najpopularniejsze problemy oraz dodające wiele nowych funkcjonalności. Przeważnie wtyczki kosztują około 100-200$ lub więcej.

Dla kogo zatem nadaje się Magento? Dla osób, które będą prowadzić sklep internetowy z dużym asortymentem. Nie bez powodu Magento jest popularnym wyborem wśród największych sklepów.

Plusy:

  • Darmowy
  • Wiele lat na rynku, przez co jest bogata baza wtyczek i szablonów
  • SEO-wo można tu zrobić praktycznie wszystko, choć czasem wiążę się to z programistycznymi zmianami
  • Sprawdzone rozwiązanie dla dużych sklepów, które często są łączone z magazynem

Minusy:

  • Wymaga odpowiednio wydajnego hostingu
  • Zmiany programistyczne są drogie
  • Najczęściej wdrożenie sklepu internetowego na Magento trwa dłuższy czas (miesiące)
WooCommerce

logo woocommerceNasz ulubieniec i polecany przez nas skrypt sklepu internetowego.

WooCommerce to dodatek do WordPressa, który również jest darmowy. Idealny dla mniejszych i średnich sklepów. Powyżej 10,000 produktów raczej lepiej wybrać inne oprogramowanie, bo tu mogą pojawić się problemy. Natomiast do tego poziomu wszystko powinno być ok. WooCommerce jest łatwy w instalacji i konfiguracji. Dostępnych jest wiele modułów – płatnych i bezpłatnych, które rozbudowują sklep o różne funkcjonalności.

Znajdziemy też tysiące szablonów dedykowanych dla tego oprogramowania sklepowego.

Również znalezienie programisty do zmian nie jest trudne, bo sam WordPress jest bardzo popularny i każdy dobry programista specjalizujący się w WP odnajdzie się przy zmianach w WooCommerce.

Warto też zaznaczyć, że pod kątem SEO to najbardziej dopracowane oprogramowanie sklepowe. Nawet przy bardziej rozbudowanych sklepach na WooCommerce unikniemy wielu typowych problemów pojawiających się przy innych sklepach.

Plusy:

  • Darmowy
  • Łatwa konfiguracja, praktycznie samodzielnie można postawić sklep
  • Dużo wtyczek, szablonów
  • Każdy dobry programista PHP znający WordPress powinien poradzić sobie ze zmianami
  • Bardzo dopracowany pod kątem SEO

Minusy:

  • Przy bardzo rozbudowanym asortymencie (dużej liczbie produktów) może to nie być najlepsze rozwiązanie

Jakie oprogramowanie wybrać?

Decyzja zależy tak naprawdę od tego, jak szybko musi powstać sklep i jaka ma być jego rola. Są przypadki, że ktoś chce otworzyć mały sklep internetowy, bo traktuje to jako formę dodatkowego zarobku. Wtedy najprostsze rozwiązanie w formie sklepu na abonament powinno być dobrym wyborem.

Jeśli jednak sklep internetowy ma być naszym głównym biznesem to tutaj najlepsza trójka wg nas:

  1. WooCommerce
  2. Presta
  3. Magento

Jak widać, cała trójka jest bezpłatna, nie ma tu na liście abonamentowych rozwiązań, które odradzamy. To ważne, bo powyższa trójka daje pełną kontrolę nad sklepem. Kontrola jest tak istotna, bo w miarę rozwoju sklepu będzie wiele sytuacji, gdy potrzebna będzie ingerencja programisty i wykonanie zmian, których nie da się zrobić poprzez panel.

Przykłady takich zmian:

  • problem z konwersją i koszykiem – możliwa modyfikacja ścieżki zakupowej by popracować nad konwersją
  • problemy seo – nawet przy dopracowanych skryptach sklepowych pojawiają się rzeczy, które należy zoptymalizować pod kątem wyszukiwarek. Może to być np. poprawa filtracji, ustawienie canonicali, dodanie opisów kategorii zmiany w szablonie – po czasie pojawiają się nowe pomysły na zmiany w wyglądzie czy funkcjonalności sklepu. Czasem wiąże się to z małymi poprawkami, bywa jednak że są to dość duże zmiany w kodzie

Im większy sklep, tym więcej jest przy nim z czasem pracy. Jednak dzięki temu, że kontrola jest po naszej stronie to naprawdę można przeprowadzić sporo modyfikacji.

Temat programisty poruszaliśmy już wielokrotnie. Dobrze jest już od początku współpracować z jedną osobą / firmą. Oczywiście nie trzeba od razu zatrudniać na etat, a można rozliczać się za wykonane prace.

Poza zmianami w sklepie pojawiają się też sytuacje awaryjne i wtedy nie traci się czasu na szukanie odpowiedniej osoby do usunięcia problemu np. z zawirusowaną stroną.

Nasz typ to WooCommerce. To dodatek do WordPressa, którego zna wiele osób, bo jest to najpopularniejszy CMS na świecie (prawie 30% stron na świecie bazuje na WP). Jest bardzo prosty w obsłudze. Idealnie sprawdza się zarówno przy małych sklepach jak i sklepach z większym asortymentem.

Do pomocy przy WooCommerce będzie potrzebny programista PHP znający WordPress (i ew. specjalizujący się w Woo). Nie powinno być dużego problemu w znalezieniu odpowiedniej osoby.

Stawki powinny być też rozsądniejsze niż przy Magento. Ale trzeba zaznaczyć, że jeśli sklep nie ma mieć jakiejś nietypowej funkcjonalności to bardzo często z większością rzeczy poradzimy sobie bez problemu.

Każda osoba potrafiąca obsługiwać WordPress bez problemu powinna poradzić sobie z postawieniem podstawowego sklepu na WooCoommerce. Znajdziemy sporo dedykowanych szablonów do WooCommerce, które są bardzo proste we wdrażaniu.

Pod kątem SEO bardzo dopracowane oprogramowanie, po części też dlatego że bazuje na WP.

Drugie miejsce to PrestaShop. Jest całkiem popularny w Polsce. To dobre oprogramowanie sklepowe, które znalazło zastosowanie nawet przy dużych sklepach.

Nie jest aż tak intuicyjny jak WooCommerce, ale można tu również zrobić wiele rzeczy samodzielnie. To sklep oparty na języku PHP. Dzięki popularności samego PHP oraz Presty, raczej dość łatwo znajdziemy programistę do zmian i poprawek.

Pod kątem SEO jest ok, to całkiem przyjazne oprogramowanie, z którym nie będzie problemów przy pozycjonowaniu. Większość ewentualnych niedociągnięć można dość szybko poprawić z pomocą programisty.

Dostępnych jest też wiele szablonów. Jedyny minus to ich wdrażanie, które jest dużo bardziej czasochłonne niż przy WooCommerce.

Trzecie miejsce to Magento. To wybór dla właścicieli sklepów, którzy już na starcie mają odpowiednie fundusze. To dobre, dopracowane oprogramowanie sklepowe. Postawienie większego sklepu na Magento to jednak większe przedsięwzięcie.

Poza czasem potrzebnym na postawienie sklepu, wiąże się to z kosztami, które raczej będą większe niż przy Presta czy Woo. Ale jeśli szukamy sprawdzonego rozwiązania i mamy odpowiednich ludzi, którzy mogą pomóc przy pracach z Magento to jest to również rozwiązanie, które powinno dobrze służyć.

Wybór domeny dla sklepu internetowego

Wybór domeny jest bardzo ważny. Narosło tu jednak kilka mitów i niedopowiedzeń, które warto omówić.

Rozszerzenie

Nie jest tak, że Google preferuje jedne rozszerzenie ponad inne. W wynikach najwięcej widzimy np. rozszerzeń .pl czy .com, bo jest to jednak nadal najpopularniejszy wybór wśród kupujących.
Jeśli więc nasz sklep będzie stał na domenie .com.pl czy .com czy .net to mieć wpływu na ruch czy pozycje.

Jedyne odstępstwo to regionalne domeny, których należy unikać. Choć przy sklepie internetowym nie będą one raczej brane pod uwagę.

Obecność słów kluczowych w nazwie domeny

Był czas, wiele lat temu, gdy obecność słów kluczowych miała znaczenie dla seo.

Potem nastąpiło wiele zmian w algorytmie i Google ostatecznie potwierdził, że nie jest to czynnik rankingujący. Dlatego wybierając nazwę domeny nie warto myśleć o umieszczaniu tam słów kluczowych na siłę.

Domena a zagranica

Przy kupnie domeny dla sklepu internetowego warto się zastanowić, czy w przyszłości planujemy sprzedaż za granicę.

Jeśli tak to najlepiej będzie wybrać domenę .com a poszczególne wersje językowe umieszczać w katalogach to znaczy:

  • Nazwadomeny.com/pl/
  • Nazwadomeny.com/de
  • Itd.

Hosting, serwer dla sklepu internetowego

W Polsce mamy dość dużo firm oferujących hostingi. Jeśli nie wiemy który wybrać, warto zdać się na podpowiedź programisty, który stawia nam sklep.

W przypadku gdy stawiamy sklep internetowy samodzielnie to przy wyborze hostingu warto zwrócić uwagę na kilka kwestii:

  • wielkość hostingu – czyli ile możemy przechować danych. Zawsze można dość łatwo przejść na wyższy plan jeśli będzie się kończyło miejsce
  • transfer miesięczny – jeśli pojawi się duży ruch w sklepie to dość szybko będzie wykorzystywany transfer. Szczególnie jeśli w sklepie będzie dużo zdjęć i multimediów
  • niezawodność i szybkość – większość najpopularniejszych hostingów w Polsce oferuje dobrą niezawodność i szybkość działania, ale zawsze dobrze to zweryfikować. Można poczytać opinie lub założyć konto testowe i przetestować jakość oferty
  • pomoc – prędzej czy później będzie miała miejsce sytuacja wymagająca reakcji ze strony obsługi hostingu. Dobrze zatem by była ona w stanie szybko rozwiązać nasz problem

My na bazie doświadczeń możemy polecić hosting w linuxpl.com. Jeśli chodzi o cenę do jakości to plasują się oni bardzo wysoko. Przerabialiśmy już współpracę z wieloma firmami i LinuxPL zawsze wypadał najlepiej.

linuxpl-konta

Dla mniejszego sklepu powinno wystarczyć konto o pojemności 4GB i 100GB transferu na miesiąc (W2GB).

Dużo zależy ile będzie produktów, ile zdjęć oraz multimediów i w jakiej jakości (bo to one mocno zwiększają wykorzystanie pojemności i transferu). Nie ma co kupować konta na zapas. Jak będziemy się zbliżać do limitu to otrzymamy odpowiednie powiadomienie. Wtedy bardzo łatwo można przejść na wyższy pakiet.

Dodatkowo warto wspomnieć o pomocy.

Zdarzają się sytuacje, że potrzebna jest pomoc ze strony osób odpowiedzialnych za hosting. Tu często możemy liczyć na odpowiedź i rozwiązanie problemu w ciągu kilku godzin a przeważnie to jeszcze krócej. Przez pięć lat współpracy mieliśmy w LinuxPL wiele różnych kont i nigdy nie było problemu z uzyskaniem szybkiej pomocy. Mamy też doświadczenia z innymi firmami, gdzie wcale to tak dobrze nie wygląda stąd warto podkreślić ten plus przy LinuxPL.


A może sklep internetowy i http/2?

http/2 to nowa wersja protokołu http. Mówiąc prosto, jest to protokół, który definiuje jak odbywa się wymiana informacji pomiędzy serwerem a przeglądarką. Jeśli ktoś otwiera stronę internetową to przeglądarka pobiera informacje z hostingu.

Oryginalny protokół http funkcjonował już od lat 90-tych i jest mocno przestarzały jeśli wziąć pod uwagę nowoczesne rozwiązania wykorzystywane obecnie przy tworzeniu stron internetowych. Niedawno miała miejsce premiera http/2 który właśnie dostoswany jest do współczesnych potrzeb.

Aby móc korzystać z http/2:

  • nasza strona musi mieć certyfikat SSL czyli musimy mieć stronę na https
  • hosting musi obsługiwać nowy protokół http/2

 

Czy szybkość ma takie znaczenie?

Przy okazji http/2 warto poruszyć temat szybkości ładowania się strony, bo i tu jest kilka niedopowiedzeń.

Czy szybkość ładowania strony ma wpływ na pozycje? Może mieć. Ale dotyczy to sytuacji, gdy naprawdę jest problem i ładowanie zajmuje wieczność. Natomiast fakt, że przyspieszymy ładowanie strony np. 10s na 6s nie będzie miał przełożenia na wzrost pozycji z tego powodu.

Poza SEO są jednak inne czynniki, dla których czas ładowania strony jest bardzo ważny.

Jednym z nich jest konwersja w sklepie internetowym. Są testy, których wyniki mówią jasno – każda sekunda szybciej przy ładowaniu strony ma pozytywny wpływ na konwersję.

Pamiętajmy też o zachowaniu użytkowników. Otwierają oni na raz wiele kart. Jeśli strona nie załaduje się przez kilkanaście sekund to uznają, że coś jest nie tak, że strona nie działa i przechodzą do następnej zakładki. Dlatego pod kątem konwersji w sklepie internetowym, pod kątem usability warto zadbać o jak największą szybkość ładowania stron.

Co ma wpływ na szybkość ładowania sklepu internetowego?

Dużo napisaliśmy o hostingu, o http/2. Wszystko to ma bardzo duży wpływ na szybkość ładowania strony. Ale pamiętajmy, że są też inne rzeczy wpływające na szybkość ładowania sklepu.
Są to między innymi:

  • Baza danych – przy mniejszych sklepach wpływ bazy danych może nie być tak zauważalny. Jednak przy dużych sklepach, które mają tysiące, dziesiątki tysięcy produktów baza danych może być ograniczeniem. Obecnie jedną z najpopularniejszych baz jest MySQL, ale to właśnie ona zaczyna być pewnym ograniczeniem przy dużej liczbie rekordów. Jest wiele innych baz SQL jak np. Posgresql czy też popularnych NoSQL. Tu wybór konkretnej z nich zależy od liczby rekordów, obciążenia bazy. Doświadczony admin będzie w stanie tu pomóc przy najlepszym wyborze.
  • Serwer – najpopularniejszy jest Apache, ale inne serwery jak ngnix w określonych sytuacjach spisują się lepiej. Na początkowym etapie prowadzenia sklepu wystarczą popularne rozwiązania (czyli będzie to najczęściej mix Apache + MySQL). Warto po prostu pamiętać, że są to obszary które można poprawić.
  • Oprogramowane sklepu internetowego – w jakim języku zostało napisane (PHP czy może inny), dodatkowo rzeczy jak jakość kodu, architektura sklepu i wiele innych. To również przekłada się na szybkość działania sklepu.
  • Optymalizacja kodu i grafik – poza opisanymi wyżej rzeczami ważna jest też ogólna optymalizacja sklepu internetowego pod kątem szybkości. Rzeczy jak wielkość grafik, ich rozdzielczość, cache’owanie, wielkość plików JS… Wszystko to można zweryfikować poprzez darmowe narzędzia online jak np. narzędzie od Google https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl, które ocenia w skali 0 – 100 szybkość ładowania strony oraz daje propozycje konkretnych zmian, które można wdrożyć by podnieść szybkość ładowania strony.

Certyfikat SSL w sklepie

Prowadząc sklep internetowy, poza samym hostingiem i domeną, trzeba dokupić jeszcze certyfikat SSL. Dzięki niemu sklep będzie na adresie https (zamiast standardowego http) i połączenia będą szyfrowane.

Czemu jest to ważne?

W sklepie przesyłane są wrażliwe dane jak login, hasło, dane personalne (podczas zamawiania czy rejestracji) czy numery kart kredytowych oraz wiele innych. Na zwykłym protokole http można dość łatwo wykraść te dane, bo w komunikacji między przeglądarką a serwerem nie są one szyfrowane. Natomiast gdy komunikacja odbywa się przy użyciu protokołu https, wszystkie przesyłane dane są szyfrowane. Znacznie podnosi to bezpieczeństwo.

Teoretycznie można postawić sklep internetowy bez SSL, na zwykłym http. Będzie działał normalnie. Natomiast Google zadbało o to, by jednak zachęcić skutecznie (nie tylko sklepy) do przejścia na https:

  • https jest czynnikiem rankingowym – może nie ma jakiegoś wielkiego znaczenia na tle setek innych czynników ale jest brany pod uwagę – więcej.
  • w przeglądarce Chrome (za którą stoi Google) dla stron, gdzie przesyłane są wrażliwe dane (czyli praktycznie każda strona z logowaniem, koszykiem) pojawia się ostrzeżenie, gdy nie ma wersji https. Ostrzeżenie mówi, że korzystanie z witryny nie jest bezpieczne. Może to wpłynąć na decyzję wielu odwiedzających co do dalszego korzystania ze strony czy dokonania zakupu

Poza tym dochodzi tu kwestia zdrowego rozsądku. Jeśli prowadzimy sklep internetowy to powinniśmy zadbać, by dane naszych klientów były jak najbezpieczniejsze. Dlatego SSL musi być wykorzystany przy sklepie internetowym, by spełnić te minimum standardów bezpieczeństwa.

Gdzie nabyć certyfikat SSL?

Powinniśmy go kupić bez problemu u naszego dostawcy hostingu.

Grafik czy gotowy szablon sklepu internetowego

Wybór gotowych szablonów jest duży. Można znaleźć nawet całkiem przyzwoite bezpłatne szablony, ale najciekawszy wybór będzie pośród szablonów płatnych. Dzięki temu, że twórca szablonu sprzedaje go wielokrotnie to możemy go kupić za niższą cenę.

Jeśli dopiero rozpoczynamy działalność ze sklepem internetowym to najczęściej najlepszym wyborem będzie kupno gotowego szablonu. Jednak trzeba mieć na uwadze, że dobry grafik przygotuje unikalny design, który będzie zmodyfikowany zgodnie z naszymi uwagami i zaleceniami. Mówiąc krótko, design grafika będzie skrojony pod nasze oczekiwania. Gdy budujemy markę sklepu to takie rzeczy też są istotne.

Jest wiele stron gdzie można znaleźć gotowe szablony. Jedną z najpopularniejszych jest https://themeforest.net.

Znaleźć tu można szablony chyba do każdego CMS, w tym do wielu popularnych sklepów internetowych, również do polecanych przez nas Woo, Presty i Magento.

Przykładowo na dzień pisania poradnika na Theme Forest dla tej trójki można było znaleźć:

  • WooCommerce – 900 szablonów
  • PrestaShop – 673 szablony
  • Magento – 765 szablonów

Ceny najczęściej wahają się w przedziale około 60 – 100$. Trzeba pamiętać, że do ceny doliczony zostanie VAT.

 

Przykładowe szablony dla WooCommerce:

szablony-woocommerce

Po kliknięciu w szablon można wybrać przycisk Live Preview, który przeniesie nas na działającą wersję demo sklepu z danym szablonem.

szablon-woocommerceGdy posortujemy po popularniejszych szablonach (lub po innym parametrze) to warto poczytać opinie użytkowników.

Jakość kodu w szablonach

Temat, który trzeba poruszyć. Sklepy mają tyle możliwości, że przygotowany design jest odpowiednio cięty i kodowany, tak by pasował do danego sklepu i zachował jego funkcjonalność. Tak powstaje szablon.

Theme Forest przykłada uwagę do tego jak dany szablon został zakodowany i przed dodaniem go do sprzedaży odbywa się weryfikacja jakości. Tylko że z tym jest czasem różnie.

Mieliśmy okazję pracować w mniejszym lub większym stopniu (również programistycznie) na kilkudziesięciu szablonach zakupionych przez Theme Forest. Nie zawsze jest różowo. Czasem szablony są bardzo mocno rozbudowane, bywa też że po prostu kod jest niedbały lub nielogiczny. Wtedy zrobienie nawet prostej poprawki w szablonie wiąże się z dużym nakładem pracy.

Natomiast to problemy które dotyczą mniejszej części szablonów. W większości przypadków powinno być ok.

Poprawki na bazie szablonu

Przeglądając szablony można wybrać ten najbardziej odpowiadający naszym wymaganiom. Jeśli jednak nie do końca spełnia on nasze oczekiwania to można wprowadzić zmiany. Nie jest to zamknięty kod, także można wynająć web developera, by wprowadził odpowiednie modyfikacje.

Płatności, bramki w sklepie internetowym

Płatności to kluczowa sprawa przy otwieraniu sklepu internetowego. Domyślnie oprogramowanie sklepu na starcie będzie miało przeważnie opcję płatności przez PayPal oraz przelew bankowy. To oczywiście za mało, mamy przecież XXI wiek.

Większość użytkowników internetu przyzwyczaiła się do szybkich płatności przez internet. Po dokonaniu zakupu przenoszą one użytkownika na stronę banku, gdzie można dokonać płatności. Płatność jest księgowana od razu.

Na rynku dostępnych jest kilku popularnych operatorów jak m.in.:

  • DotPay
  • PayU
  • Przelewy24
  • I kilku innych

Przed wyborem można skontaktować się z każdym z nich i handlowiec przedstawi szczegóły oferty. Warto poświęcić trochę czasu na analizę poszczególnych ofert, bo czasami różnice są pozornie małe ale istotne. Mowa tu choćby o obsługiwanych bankach, metodach płatności czy prowizjach.

My zdecydowaliśmy się na wybór Dotpay. Powodów było kilka. Główne z nich to szeroka oferta obsługiwanych banków, dobra oferta porównywalna z konkurencją. Zaważył sam proces płatności choć to już bardziej personalne preferencje.

Jeśli kogoś interesuje porównanie ofert to znajdzie się ono tutaj tutaj.

Jak zaznacza autor artykułu, warto ponegocjować stawki.

Może na początku działalności sklepu internetowego te negocjacje nie będą udane, ale wraz ze wzrostem obrotu na pewno można wrócić do rozmów.
Płatność kartą

Decydując się na firmę do obsługi płatności powinniśmy dostać możliwość realizacji płatności za pomocą karty. Najczęściej po założeniu konta trzeba będzie dosłać kilka wymaganych dokumentów i wtedy płatności będą aktywowane.

Przykładowa konfiguracja hostingu dla sklepu – hosting, SSL

Jak wspomnieliśmy, wybór danego hostingu zależy od konkretnych potrzeb. My pokażemy wybór na bazie naszego sklepu.

Na potrzeby naszego sklepu wybraliśmy hosting w Polsce, w linuxpl.com.

Jako że sklep będzie stawiany na WooCommerce, a samych produktów będzie około setki to wystarczy tu na początek najmniejszy hosting 1GB. Poza hostingiem do koszyka dodaliśmy certyfikat SSL.

Przy SSL pojawia się lista z różnymi dostępnymi certyfikatami. Różnią się one cenami. Wystarczy tu wybór RapidSSL, który kosztuje 92,25zł rocznie.

Certyfikat SSL może być przypisany tylko do danego adresu IP. Dlatego tutaj konieczne jest także wykupienie opcji Prywatny adres IP (niecałe 150zł / rok).

zakup-sslJak widać, mamy tu trzy rzeczy: hosting, certyfikat i adres IP. Razem niecałe 300zł za rok.

przykladowa-konfiguracja-sslNa liście wyżej nie ma domeny, którą kupiliśmy wcześniej. Za domenę można policzyć średnio 50zł (zależy od rozszerzenia domeny).

Daje to nam łącznie około 350zł / rocznie co wystarczy na otwarcie małego sklepu internetowego.

Oczywiście mowa tu tylko o niezbędnych technicznych rzeczach. Do tego najczęściej dojdą koszty związane z grafikiem / szablonem, pracami programistycznymi itd. O tym dalej.

Sprzedaż międzynarodowa

Są sklepy, które sprzedają również za granicą. Najczęściej mają kilka wersji językowych, pod dany kraj.

W przypadku otwierania sklepu wielojęzycznego jest kilka technicznych aspektów o których trzeba pamiętać.

Subdomena, katalog czy osobna domena

Przy wersjach językowych jest kilka możliwości:

  1. Wersje językowe można umieścić na subdomenach: https://de.flowersatelier.com/, https://pl.flowersatelier.com/
  2. Mogą być umieszczone w katalogach jak https://flowersatelier.com/de/, https://flowersatelier.com/pl/
  3. Można każdą wersję umieścić na osobnej domenie – np. https://flowersatelier.com, https://flowersatelier.pl , https://flowersatelier.de

To ważna decyzja, bo ma duży wpływ na SEO. Najlepiej jak wersje językowe są umieszczone na głównej domenie, w katalogach (czyli opcja 2 z przykładów wyżej).

Dzięki umieszczeniu kolejnych wersji językowych w katalogu na głównej domenie lepiej będzie się rozchodzić moc i lepsze będzie wzmacnianie poszczególnych wersji językowych.

Są testy i case studies, które potwierdzają tą zasadę (źródło).

Hreflang

Google wprowadził wsparcie dla hreflang właśnie z powodu istnienia stron wielojęzycznych. Sama konstrukcja i wdrożenie nie są trudne – więcej tutaj.

W przypadku sklepu internetowego dużo będzie zależeć od sposobu technicznego wykonania poszczególnych wersji językowych (osobne instalacje czy wtyczka tłumaczeń) oraz od użytego oprogramowania. Do WooCommerce i WordPressa powinniśmy znaleźć wtyczki, które w tym pomogą.

Odpowiednie użycie hreflang pomoże łatwiej rozeznać się botowi w poszczególnych wersjach językowych.

Dużo więcej o prawidłowej implementacji hreflang można przeczytać tutaj.

 

Tłumaczenia angielski na angielski

 

Hreflang daje możliwość ustalenia języka i regionu (kraju) gdzie jest używany. Czyli dobrze znany przykład języka angielskiego – mamy angielski w wersji USA, angielski w Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Australii. Pomiędzy krajami różni się on wymową czy pisownią niektórych słów. Można to uwzględnić przy użyciu hreflang:

<link rel=”alternate” href=”http://example.com/” hreflang=”en” />

<link rel=”alternate” href=”http://example.com/en-gb/” hreflang=”en-gb” />

<link rel=”alternate” href=”http://example.com/en-au/” hreflang=”en-au” />

Czyli np. gdybyśmy prowadzili sprzedaż z myślą o Irlandii czy Wielkiej Brytanii to odpowiednio moglibyśmy doprecyzować ustawienia języka za pomocą hreflang.


Poradnik – menu.
Część 1. Najczęstsze pytania.
Część 2. Kwestie formalne
Część 3. Aspekty techniczne przy zakładaniu sklepu
Część 4. Zakładanie sklepu na przykładzie WooCommerce
Część 5. Po otwarciu sklepu