Termin wyszukiwarka (ang. Search engine) oznacza narzędzie służące do wyszukiwania informacji z ogólnodostępnych zasobów internetowych. Oprogramowanie korzysta z wyspecjalizowanych botów, które w sposób ciągły przeczesują internet w poszukiwaniu nowych stron www, jak i zmian w aktualnie zaindeksowanych serwisach. Najpopularniejszym rozwiązaniem w tym zakresie jest Google, a dużą popularnością cieszą się także Yahoo oraz Bing. Narzędzia pozwalają na znajdowanie tekstów, zdjęć i filmów związanych z określonym słowem kluczowym lub bardziej złożonym zapytaniem.

Podnoszeniem pozycji stron internetowych w wyszukiwarce zajmuje się pozycjonowanie SEO. Stosuje się tutaj content marketing, czyli publikowanie merytorycznych treści wzbogaconych o konkretne frazy w odpowiednim nasyceniu, związane z daną branżą, produktem, usługą czy marką. Techniką znajdującą wykorzystanie w działaniach pozycjonerskich jest również linkbuilding, czyli pozyskiwanie linków z atrybutem dofollow kierujących do naszej witryny. Umieszcza się je zwykle w tekście artykułów sponsorowanych oraz wpisów na blogach i forach dyskusyjnych.