fbpx

SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU

Współczynnik odrzuceń, czyli co to?

Na czym polega Współczynnik odrzuceń?

Definicja

Współczynnik odrzuceń jest statystyką obrazującą, ile użytkowników wyświetliło daną stronę internetową, ale nie podjęło żadnej interakcji. Wyrażony jest on procentowo i dostępny do sprawdzenia w narzędziu Google Analytics.

3 ciekawostki o współczynniku odrzuceń

1. Obliczanie i interpretacja współczynnika odrzuceń

W celu poznania wartości współczynnika odrzuceń należy skorzystać z prostego wzoru. Wystarczy podzielić sesje z odrzuceniem przez wszystkie sesje oraz pomnożyć przez 100%. Otrzymany wynik może być interpretowany na wiele sposobów, i nie zawsze konkretna wartość oznacza, że strona źle funkcjonuje i wymaga poprawek. Przyjęło się jednak pewną zasadę, że wartość współczynnika odrzuceń powyżej 70% sugeruje konieczność wykonania analizy. Oczywiście dla niektórych stron współczynnik na takim poziomie, nie jest problemem. Wszystko zależy od rodzaju i specyfiki danej witryny.

2. Przyczyny wysokiego współczynnika odrzuceń

Wysoki współczynnik odrzuceń może sugerować, że strona wymaga optymalizacji. Najczęściej jego wartość jest wysoka, gdy:

  • istnieje rozbieżność między oczekiwaniami użytkowników a tym co rzeczywiście znajduje się na stronie,
  • brakuje wezwania do działania, czyli Call to Action,
  • strona jest mało przyjazna oraz nieintuicyjna,
  • strona jest mało atrakcyjna wizualnie,
  • zawartość strony wolno się ładuje,
  • pojawiają się błędy strony,
  • strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych.

Ponadto strony nieczytelne, zawierające nieużyteczne treści, czy też nieaktualne, także będą posiadać dość wysoki współczynnik odrzuceń.

3. Niska wartość współczynnika odrzuceń

Zbyt niska wartość współczynnika odrzuceń także nie jest pożądana. Wszystko ze względu na to, że może oznaczać nieprawidłowości. Najczęściej, gdy wartość tego współczynnika oscyluje w granicach 0% lub niewiele ponad, jest to sygnał, że kod śledzący został źle zaimplementowany lub że popełniono inne błędy. W takim wypadku należy wykonać dokładną analizę i sprawdzić poprawność implementacji kodu śledzącego, na podstawie którego Google Analytics zbiera dane.