Jednym z podstawowych elementów każdej strony internetowej jest ciąg znaków adresujący ją w sieci, czyli adres URL (ang. Uniform Resource Locator). Stanowi on przyjaźniejszą formę niż bezpośrednie używanie adresacji IP (przykład: 216.58.208.206 kontra www.google.com). Można go w łatwy sposób umieścić na produktach, zdjęciach, infografikach, banerach reklamowych i materiałach drukowanych. Jest zbudowany z nazwy protokołu sieciowego (http lub https) i domeny (nazwadomeny) oraz rozszerzenia (przykładowo „.pl”), czyli np. https://nazwadomeny.pl.

Jak stworzyć przyjazny adres URL?

Dobrze zaprojektowany, przyjazny adres URL jest krótki i łatwy do zapamiętania. Zawiera on konkretne słowa kluczowe jednoznacznie określające, do jakiego miejsca w internecie kieruje on użytkownika. Jest częściej udostępniany w mediach społecznościowych, zamieszczany w komentarzach czy korespondencji e-mail. Warto wspomnieć, że również roboty wyszukiwarki Google wyżej oceniają URL-e o jednolitej strukturze, przyjazne dla internautów. Usprawnia to indeksowanie strony internetowej i pozytywnie wpływa na pozycjonowanie SEO.
Co powinien zawierać prawidłowo zbudowany adres Uniform Resource Locator?

  • Słowa kluczowe zgodne z treścią podstrony.
  • Brak zbędnych znaków czy wielkich liter.
  • Łączniki, jeśli zachodzi taka potrzeba.
  • Musi być spójny z innymi URL-ami w obrębie witryny.

Warto wspomnieć, iż obecnie standardem jest stosowanie protokołu HTTPS, a także maksymalne skrócenie adresacji. Nie należy stosować dat czy spacji w ciągu adresowym. Zaleca się także używać statycznych adresów i rezygnować z dynamicznych, jeżeli to tylko możliwe.