Jednym z podstawowych elementów każdej strony internetowej jest ciąg znaków adresujący ją w sieci, czyli adres URL (ang. Uniform Resource Locator). Stanowi on przyjaźniejszą formę niż bezpośrednie używanie adresacji IP (przykład: 216.58.208.206 kontra www.google.com). Można go w łatwy sposób umieścić na produktach, zdjęciach, infografikach, banerach reklamowych i materiałach drukowanych. Jest zbudowany z nazwy protokołu sieciowego (http lub https) i domeny (nazwadomeny) oraz rozszerzenia (przykładowo „.pl”), czyli np. https://nazwadomeny.pl.
Jak stworzyć przyjazny adres URL?
Dobrze zaprojektowany, przyjazny adres URL jest krótki i łatwy do zapamiętania. Zawiera on konkretne słowa kluczowe jednoznacznie określające, do jakiego miejsca w internecie kieruje on użytkownika. Jest częściej udostępniany w mediach społecznościowych, zamieszczany w komentarzach czy korespondencji e-mail. Warto wspomnieć, że również roboty wyszukiwarki Google wyżej oceniają URL-e o jednolitej strukturze, przyjazne dla internautów. Usprawnia to indeksowanie strony internetowej i pozytywnie wpływa na pozycjonowanie SEO.
Co powinien zawierać prawidłowo zbudowany adres Uniform Resource Locator?
- Słowa kluczowe zgodne z treścią podstrony.
- Brak zbędnych znaków czy wielkich liter.
- Łączniki, jeśli zachodzi taka potrzeba.
- Musi być spójny z innymi URL-ami w obrębie witryny.
Warto wspomnieć, iż obecnie standardem jest stosowanie protokołu HTTPS, a także maksymalne skrócenie adresacji. Nie należy stosować dat czy spacji w ciągu adresowym. Zaleca się także używać statycznych adresów i rezygnować z dynamicznych, jeżeli to tylko możliwe.
- Reklama displayowa
- Remarketing (Retargeting)
- Responsive Web Design (RWD)
- Robots.txt
- RODO
- ROI (ang. return on investment – zwrot z inwestycji)
- ROPO (ang. research online, purchase offline)
- Rankbrain
- RDFa
- Referrer
- Rich Snippets
- SEM (Search Engine Marketing)
- SEO (Search Engine Optimisation)
- SERP – (Search Engine Result Page)
- Sitemap xml
- SMO (Social Media Optimization)
- SSL (ang. Secure Sockets Layer)
- Strona docelowa
- SAAS
- Semrush
- Seznam
- Snippet
- Subdomena
- System Wymiany Linków SWL
- SEA - Search Engine Advertising
- Search Engine Reputation
- Search Quality Team
- Site-Wide link
- Spam
- Speed Update
- Supplemental Index
- Unikalni użytkownicy (Unique Visitors)
- URL, adres URL (ang. Uniform Resource Locator)
- Usability
- USP (ang. Unique Selling Proposition)
- UX (ang. User experience)
- User Agent
- Video SEO