fbpx

słownik pojęć marketingowych

Strony, blogi Web 2.0 – co to jest, definicja

Strony, blogi Web 2.0 – definicja. Co to jest, jak je założyć

Strony, blogi Web 2.0 - co to jest, definicja

Nowoczesne serwisy internetowe często określane są mianem Web 2.0. Filozofia ta oznacza paradygmat budowy witryn, których celem jest tworzenie przyjazne dla użytkowników środowiska, w którym mogą oni dzielić się swoimi autorskimi treściami. Innymi słowy, są to strony www, w których zasadniczą rolę odgrywa content publikowany przez samych internautów, a nie autorów portalu. Doskonałym przykładem tego trendu są wszelkiego rodzaju media społecznościowe i mikroblogi takie jak Facebook, Twitter czy Instagram.

Czym charakteryzuje się Web 2.0?

Charakterystyczną cechą dla serwisów Web 2.0 jest wykorzystywanie mechanizmów znanych z blogów i portali typu Wiki, gdzie treści są współtworzone przez wiele osób, a jednocześnie stale komentowane i udostępniane przez społeczność. Do ich budowy często stosuje się nowoczesne rozwiązania informatyczne takie jak technika AJAX, framework Ruby on Rails czy technologia RWD. W trakcie ich tworzenia kładzie się szczególny nacisk na dostępność dla użytkowników różnych urządzeń: komputerów stacjonarnych, tabletów i smatfonów.

Ważną cechą stron internetowych zbudowanych zgodnie z filozofią Web 2.0 jest ich dopracowanie pod kątem pozytywnych doświadczeń, czyli zasad UX oraz UI. Nowatorskie metody są wykorzystywane również w trakcie budowy sklepów internetowych, gdzie dąży się do maksymalnego uproszczenia architektury informacji i stworzenia intuicyjnego interfejsu użytkownika. Celem tych działań jest maksymalizacja współczynnika konwersji i zwiększenie sprzedaży, a jednocześnie minimalizowanie wskaźnika Bounce Rate.

Zauważalną właściwością serwisów klasy Web 2.0 jest również korzystanie z ogólnodostępnych treści udostępnianych na otwartych licencjach CC czy GNU GFDL. Umożliwia to szybsze, a zarazem tańsze budowanie nowoczesnych stron internetowych bez konieczności zatrudniania dedykowanych grafików czy fotografów. Należy jednak pamiętać, że unikalny content jest zasadniczym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie SEO. Jego obecność pozytywnie przekłada się na wyższe pozycje witryny w wynikach wyszukiwania.