Witryna określana mianem SERP (ang. Search Engine Result Page) to rodzaj strony internetowej specyficzny dla wyników wyszukiwania. Znajdują się tam rezultaty poszukiwań wyszukiwarki na zadane słowo kluczowe (lub zbiór kilku fraz). W przypadku Google jest ona podzielona na linki organiczne oraz sponsorowane. Te drugie związane są z prowadzonymi kampaniami reklamowymi w modelu PPC. W szczególności pierwsza strona SERP-ów jest istotna dla firm prowadzących biznes w internecie, gdyż stamtąd pozyskiwany jest największy ruch w serwisach.

Jak wygląda budowa Search Engine Result Page?

Tradycyjnie Search Engine Result Page składa się z sekcji wyników bezpłatnych (organicznych) oraz płatnych (pochodzących z reklam CPC). SERP jest zbudowana z takich elementów jak tytuł strony, jej opis, adres URL oraz ewentualne informacje dodatkowe. Rozmieszczenie linków jest efektem działania specjalnego algorytmu rankingowego opracowywanego przez dostawcę wyszukiwarki. Odnośniki sponsorowane są oznaczone dodatkowym tekstem, który informuje internautów, iż pochodzą one z kampanii reklamowych Google Ads.

Coraz częściej poszczególne wyniki wyszukiwania zawierają także ceny produktów, datę publikacji czy oceny w formie gwiazdek, a także obrazy, filmy oraz wiadomości typu zero-search. Znalezienie się w Search Engine Result Page jest uzależnione od prawidłowej indeksacji naszej witryny internetowej przez boty Google. Diagnozowanie ewentualnych problemów w tym zakresie umożliwia narzędzie GSC. Warto o tym pamiętać, gdyż obecność w rezultatach poszukiwań na zadane słowa kluczowe jest jednym z najważniejszych elementów widoczności firmy e-commerce w internecie.

Jak podnieść pozycję strony internetowej w SERP?

Zagadnieniami związanymi z podnoszeniem pozycji strony internetowej w SERP zajmuje się pozycjonowanie SEO. Pozycja w wynikach wyszukiwania jest uzależniona od wielu czynników, które bierze pod uwagę specjalny algorytm Google. Istnieje szereg metod wykorzystywanych do podwyższania miejsca rankingowego, do których należy m.in.:

  • publikowanie artykułów blogowych i sponsorowanych,
  • optymalizacja wewnętrzna witryny,
  • pozyskiwanie linków zewnętrznych.

W przypadku przedsiębiorstw działających lokalnie (np. salonów fryzjerskich czy warsztatów samochodowych) istotne jest również prawidłowe wypełnienie wizytówki Google Moja Firma. Niezależnie od branży ważne jest tworzenie wartościowych i angażujących treści, które jednocześnie są w odpowiednim stopniu nasycone frazami kluczowymi.