fbpx

SEM (Search Engine Marketing) – co to jest, definicja

Słownik pojęć marketingowych

SEM (Search Engine Marketing) – definicja. Co to jest?

Marketing internetowy to jedna z najbardziej dynamicznych branż, która pozwala firmom na promowanie ich produktów i usług na całym świecie. SEM (Search Engine Marketing) to element działań marketingowych w internecie, który skupia w sobie szereg narzędzi istotnych dla odpowiedniego wypromowania biznesu w sieci. Zwykle jest on realizowany przez zewnętrzne agencje interaktywne albo wewnętrzne działy dużych przedsiębiorstw. Jest uznawany za skuteczniejszy niż tradycyjne metody outdoorowe (np. banery czy ulotki).

Na czym polega Search Engine Marketing?

Działania z zakresu Search Engine Marketing (w skrócie SEM) zawierają w sobie zarówno pozycjonowanie SEO, mające na celu podniesienie organicznej pozycji strony www w wyszukiwarce Google, jak i kampanie reklamowe w modelu PPC. Reklamy Pay Per Click to m.in. linki sponsorowane wyświetlane u góry rezultatów wyszukiwania na dane słowa kluczowe. Można zatem przyjąć, iż termin odnosi się do całościowej, wielokanałowej strategii obecności oraz reklamy danej marki, produktu czy usługi w internecie.

Jakie są elementy działań SEM?

Termin SEM, czyli Search Engine Marketing oznacza szereg kompleksowych działań mających na celu budowę pozytywnego wizerunku firmy w internecie, a w konsekwencji podniesienie sprzedaży. Głównym ośrodkiem promocji jest tutaj wyszukiwarka internetowa (zwykle Google), a zasadniczą intencją przekierowanie użytkowników na stronę www lub konkretną podstronę albo landing page. Jakie elementy możemy wyróżnić w realizacji tych zadań?

Pozycjonowanie SEO

Podniesienie pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania to jeden z głównych celów każdej strategii obecności firmy w sieci. Pozycjonowanie jest zatem zasadniczym elementem SEM. Search Engine Marketing związany z SEO dzieli się na szereg działań, które pozwalają na skuteczny wzrost średniej pozycji serwisu w rezultatach Google:

  • publikowanie artykułów blogowych wewnątrz strony www, jak i sponsorowanych wpisów w zewnętrznych portalach branżowych,
  • odpowiednia optymalizacja witryny (meta-tagi, skrypty JavaScript, czas ładowania, etc.),
  • profil linków wewnętrznych oraz kierujących do naszego serwisu z zewnątrz,
  • wskaźnik zaufania do domeny i jej wiek.

Istnieje szereg narzędzi, które pomagają w opracowywaniu strategii pozycjonowania SEO, a także analizowaniu działań konkurencji w tym zakresie. Wśród nich są rozwiązania pozwalające na analizę słów kluczowych oraz pomiar korelacji czynników on-page, sprawdzenie widoczności domeny czy lepsze planowanie treści i optymalizację strategii contentowej.

Kampanie PPC w Google Ads

Nierozłącznym elementem obecności marki w internecie i strategii SEM są kampanie PPC w Google Ads. Model Pay Per Click jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań reklamowych stosowanych przez marketerów do budowy wizerunku i podnoszenia sprzedaży poprzez kanały e-commerce. Reklama CPC (ang. Cost-Per-Click) to model, w którym reklamodawca ponosi koszt za każde kliknięcie linka sponsorowanego albo baneru graficznego. Dzięki nowoczesnym narzędziom internetowym możemy kompleksowo analizować każdy etap lejka sprzedażowego wytworzonego poprzez działania PPC.

Czy warto stosować SEM w e-commerce?

Przedsiębiorcy internetowi, szczególnie początkujący e-biznesmeni, często zadają pytanie, czy zawsze warto stosować SEM w biznesie e-commerce. W przypadku handlu w internecie korzystanie z rozwiązań Search Engine Marketing jest nieodzownym elementem obecności w sieci. Jeżeli nie dysponujemy odpowiednimi zasobami finansowymi na uruchomienie kampanii PPC w Google Ads, to zdecydowanie powinniśmy się zainteresować pozycjonowaniem SEO. Na wczesnym etapie działalności artykuły blogowe możemy tworzyć i publikować sami.