SŁOWNIK POJĘĆ W MARKETINGU
Ścieżka zakupowa klienta, czyli co to?
Na czym polega Ścieżka zakupowa klienta?
Definicja
Ścieżka zakupowa klienta jest drogą, jaką pokonuje on od momentu zainteresowania się ofertą lub produktem, do momentu podjęcia decyzji zakupowej. Znajomość ścieżki zakupowej klienta pozwala wpływać na jego doświadczenia podczas tej drogi.
3 ciekawostki o ścieżce zakupowej klienta
1. Etapy ścieki zakupowej klienta
Droga od poznania marki do decyzji zakupowej składa się z kilku głównych etapów. Są to:
- budowanie świadomości marki,
- rozważanie możliwości i zainteresowanie firmą,
- decyzja o zakupie produktu lub skorzystania z usługi.
Budowanie świadomości marki to zdobywanie wiedzy przez klientów na jej temat. Przy czym potencjalni klienci pozyskują informacje na własną rękę, przeszukując najczęściej informacje dostępne w sieci. W kolejnym etapie użytkownik znając swoje potrzeby szuka dopasowanych rozwiązań. Następnie zapada decyzja zakupowa i finalizacja transakcji. Ważne jest, aby ten etap nie był ostatni. Dobrze jest utrzymać kontakt z klientem, zapewnić wsparcie posprzedażowe oraz jasną politykę zwrotów, czy też reklamacji.
2. Tworzenie ścieżki zakupowej klienta
W celu stworzenia ścieżki zakupowej klienta konieczne jest wykonanie analizy, planu oraz optymalizacji. Niezbędne etapy to:
- badanie rynku,
- dokonanie segmentacji klientów,
- podzielenie ścieżki na etapy świadomości, rozważania i decyzji,
- tworzenie spersonalizowanych treści,
- wykorzystanie integracji automatyki marketingowej.
Trzeba mieć świadomość, że każdy z potencjalnych klientów ma odmienne potrzeby, a także jego ścieżka zakupowa może wyglądać zupełnie inaczej mimo zakupu identycznego produktu.
3. Korzyści opracowania ścieżki zakupowej klienta
Poprawnie opracowana ścieżka zakupowa dostarcza wielu korzyści dla właścicieli sklepów czy też firm oferujących usługi. Do tych najważniejszych zalicza się:
- redukcję porzuconych koszyków,
- możliwość eliminacji barier utrudniających proces zakupu,
- zwiększenie konwersji,
- zwiększenie satysfakcji klienta z dokonanego zakupu.