fbpx

słownik pojęć marketingowych

Responsive Web Design (RWD) – co to jest, definicja

Responsive Web Design – definicja. Co to jest?

Responsive Web Design (RWD) - co to jest, definicja

Technika określana jako Responsive Web Design znana również pod skrótem RWD oznacza proces projektowania stron internetowych, którego celem jest stworzenie witryn, które automatycznie dostosowują swój wygląd do rozmiaru ekranu. Budowane zgodnie z zastosowaniem tej technologii serwisy są czytelne zarówno na dużych wyświetlaczach komputerów stacjonarnych, jak i na smartfonach, tabletach czy ultrabookach i tradycyjnych laptopach. Trend dotyczy również tworzenia responsywnych aplikacji mobilnych.

Na czym polega technologia RWD?

Nowatorska technologia RWD (ang. Responsive Web Design) to innowacyjne rozwiązanie wykorzystywane przez twórców stron internetowych do tworzenia uniwersalnych serwisów, które doskonale wyglądają na dowolnego rodzaju urządzeniach. Stosowane są tutaj specjalne znaczniki media queries w arkuszach stylów CSS, które umożliwiają automatyczne rozpoznawanie rozdzielczości okna przeglądarki, w którym wyświetlana jest dana witryna. Alternatywą dla wspomnianych elementów rozpoznających wymiary wyświetlacza są również skrypty pisane w JavaScript.

Tradycyjne tagi HTML nie pozwalają nam na elastyczność w budowaniu nowoczesnych serwisów internetowych, jaką daje Responsive Web Design. Często spotykanym rozwiązaniem jest tworzenie dwóch osobnych wersji strony, tj. jednej dla komputerów stacjonarnych i laptopów, natomiast drugiej dla tabletów oraz smartfonów. Niesie to za sobą konieczność utrzymywania i wprowadzania zmian w różnych wariantach witryny. W przypadku dużych projektów dwukrotnie zwiększa to koszta modyfikacji i administrowania portalami, co jest wadą takiego wdrożenia.

Jakie są zalety i wady Responsive Web Design?

Nowoczesna technologia Responsive Web Design to rozwiązanie, którego stosowanie niesie za sobą wiele wymiernych korzyści. Jakie są zalety zastosowania RWD w projekcie internetowym?

  • Pozycjonowanie – responsywność jest doceniana przez algorytm Google i jest jednym z najbardziej istotnych parametrów wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
  • Funkcjonalność – witryna zbudowana z zachowaniem zasad RWD jest łatwiejsza w obsłudze i niesie za sobą dodatkowe udogodnienia dla internautów, czego przykładem jest możliwość łatwego wyboru numeru telefonu albo jego skopiowanie również na urządzeniach mobilnych.
  • Koszty utrzymania – w przeciwieństwie do budowy osobnych serwisów dla komputerów stacjonarnych i sprzętu mobile, Responsive Web Design umożliwia stworzenie jednej strony internetowej, która będzie prawidłowo wyświetlana na ekranie o dowolnej przekątnej i rozdzielczości.
  • Przyjazny interfejs – wygoda użytkowania to kolejna zaleta opisywanej techniki budowy portali dla internetu. Wszelkiego rodzaju grafiki, ikony czy piktogramy są świetnie widoczne na każdym urządzeniu, niezależnie do fizycznych rozmiarów matrycy.

Szybsza budowa nowoczesnych i dobrze wyglądających stron www to również korzyść płynąca z wykorzystania rozwiązań RWD. Czy można dostrzec wady wynikające ze stosowania Responsive Web Design?

  • Czas ładowania – ze względu na zastosowanie skryptów JavaScript i specjalnych znaczników witryny responsywne mogą wczytywać się dłużej.
  • Nakłady czasowe – zbudowanie serwisu, który dobrze skaluje się na dowolnego rodzaju ekranie, jest czasochłonne, szczególnie przy większej ilości tzw. breakpoints.
  • Koszt budowy – zaprojektowanie rozbudowanej strony z użyciem technologii RWD zwykle podnosi koszty związane z jej wdrożeniem.

Przeszkody projektowe w budowaniu złożonych i bardziej skomplikowanych portali internetowych to z kolejne wady, które wiążą się z zastosowaniem responsywności. Warto jednak pamiętać, że po uruchomieniu witryny jej utrzymanie jest tańsze i mniej pracochłonne, niż administrowanie osobnymi serwisami dla desktopów i urządzeń mobilnych.

Zasady projektowania Responsive Web Design

Rozważając temat reponsywnych stron internetowych warto wspomnieć o zasadach projektowania zgodnie z filozofią Responsive Web Design. Jakie aspekty należałoby uwzględnić, decydując się na pójście tą drogą?

  • Typografię oraz układ treści, które pozwolą na konsumowanie ich zarówno na dużych ekranach, jak i wyświetlaczach urządzeń przenośnych o niewielkich wymiarach i małej rozdzielczości. Font powinien być odpowiednio dobrany, podobnie jak odległości pomiędzy akapitami i wersami tekstów.
  • Formularze powinny być zaprojektowane tak, by możliwa była ich obsługa „palcem” przy zastosowaniu ekranów dotykowych smartfonów i tabletów, bez konieczności użycia specjalnego rysika.
  • Menu musi być łatwe w obsłudze również, jeżeli na stronę wchodzą użytkownicy nowoczesnych telefonów komórkowych.

Budowa responsywnych witryn internetowych jest niezmiernie ważna dla firm działających w branży e-commerce. Internauci coraz częściej wykorzystują urządzenia mobilne do robienia zakupów w internecie. Wyszukiwanie produktów i finalizacja transakcji na sprzęcie przenośnym winny być maksymalnie ułatwione i intuicyjne.

Technologia RWD a koncepcja Mobile First

Poszukując informacji na temat technologii RWD często można spotkać się z opisem koncepcji Mobile First. Termin ten oznacza, że jako pierwsza powinna być zawsze projektowana wersja mobilna serwisu internetowego. Wynika to z faktu, iż projektant nie musi zastanawiać się nad tym, czy i które elementy usunąć z pełnowymiarowego wariantu strony www. Zwykle rozwiązanie to jest również mniej czasochłonne, a co za tym idzie, niesie za sobą niższe koszta budowy i wdrożenia, nawet bardziej rozbudowanych portali.