Narzędzie Google Search Console to bezpłatne rozwiązanie pozwalające na kompleksowy monitoring widoczności strony www w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest niezbędnym elementem wykorzystywanym przy pozycjonowaniu SEO i stanowi uzupełnienie powszechnie wykorzystywanego oprogramowania online Analytics. Znane również pod skrótem GSC posiada szereg przydatnych ustawień oraz raportów, dzięki którym twórcy witryn internetowych mogą zadbać o prawidłowe indeksowanie serwisu przez boty wyszukiwarki.
Jakie są zalety korzystania z Google Search Console?
Konsola Google Search Console to nowoczesne narzędzie, dzięki któremu możemy nadzorować wszelkie parametry związane z widocznością strony internetowej w wyszukiwarce. Jedną z niepodważalnych zalet tego rozwiązania jest możliwość stałego monitoringu stanu indeksacji witryny. Sprawdzimy, czy serwis jest odpowiednio zaindeksowany i na jakich pozycjach jest widoczny. Zweryfikujemy także słowa kluczowe, poprzez które możemy zostać odnalezieni, a także profil linków przychodzących.
Jakie raporty udostępnia narzędzie Search Console?
Jedną z największych zalet narzędzia Search Console od Google jest szereg kompleksowych raportów, które w przystępny sposób informują właścicieli stron internetowych o różnego rodzaju wskaźnikach. Jednym z nich jest podsumowanie informacji o skuteczności naszych działań, szczególnie w zakresie pozycjonowania SEO.
Znajdziemy tam takie wiadomości, jak:
- całkowitą liczbę kliknięć w wynikach wyszukiwania oraz wyświetleń samej witryny,
- procentowy stosunek klików do wejść na stronę www, czyli CTR,
- uśrednioną pozycję w rezultatach w danym przedziale czasowym.
Raportowanie odbywa się przy pomocy przejrzystych wykresów na osi czasu. Okresy można zmieniać dowolnie, wprowadzając datę początkową i końcową. Istnieje też możliwość dokonania analizy konkretnych podstron, krajów odbiorców czy używanych przez nich urządzeń. Kolejny raport udostępniany przez Google Search Console informuje administratora witryny o stanie indeksacji. Zawiera ewentualne alerty na temat błędów wraz z omówieniem tego, co wpłynęło na fakt nieindeksowania podstrony lub całego serwisu w wynikach wyszukiwania.
Bardzo istotną informacją, jaką możemy uzyskać poprzez GSC jest również analiza mapy witryny oraz raport informujący właściciela strony www o jego widoczności na urządzenia mobilnych. Jest to ważne z punktu widzenia algorytmu mobile-first indexing. Faworyzuje on miejsca w internecie, które są przystosowanie do prawidłowego wyświetlania na sprzęcie przenośnym. Zwykle do ich budowy używana jest technologia RWD (tzw. responsywność).
Czy Search Console wpływa na pozycjonowanie w Google?
Sam fakt istnienia Search Console nie wpływa na pozycjonowanie w Google, jednakże informacje, jakie możemy pozyskać z raportów GSC są bezcenne dla osób zajmujących się działaniami SEO. Narzędzie udostępnia szereg raportów, dzięki którym możliwa jest analiza widoczności strony internetowej w wyszukiwarce, a także dostępności dla użytkowników urządzeń mobilnych. Możemy także skorzystać z możliwości raportowania błędów indeksacji oraz wiadomości na temat rzeczywistego profilu linków kierujących do naszej witryny.
Czy każda strona powinna być zintegrowana z GSC?
Często można spotkać się z pytaniem, czy każda strona powinna być zintegrowana z GSC. Okazuje się, że wyszukiwarka Google indeksuje również miejsce w sieci, których administratorzy nie założyli konta w Search Console. Należy mieć jednak na uwadze, że informacje, jakie są udostępniane przez narzędzie, pozwalają na bieżącą kontrolę widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania. Jeżeli zatem prowadzimy działania SEO i zależy nam na prawidłowym pozycjonowaniu witryny, to zdecydowanie powinniśmy się tam zarejestrować.
- Organiczne wyniki Google (inaczej bezpłatne, naturalne), Ruch organiczny
- Open Source
- Outbound Marketing
- Optymalizacja pod wyszukiwarki
- Organic Traffic
- Performance marketing
- PLA (ang. Product Listing Ads)
- Pozycjonowanie (ang. SEO)
- PPC (ang. Pay Per Click)
- Page Rank
- Pingowanie
- Pingwin Google
- Pressel Pages
- Partial Match Anchor
- Personalizacja wyników wyszukiwania
- Przekierowanie 301
- Przekierowanie 302
- Reklama displayowa
- Remarketing (Retargeting)
- Responsive Web Design (RWD)
- Robots.txt
- RODO
- ROI (ang. return on investment – zwrot z inwestycji)
- ROPO (ang. research online, purchase offline)
- Rankbrain
- RDFa
- Referrer
- Rich Snippets
- SEM (Search Engine Marketing)
- SEO (Search Engine Optimisation)
- SERP – (Search Engine Result Page)
- Sitemap xml
- SMO (Social Media Optimization)
- SSL (ang. Secure Sockets Layer)
- Strona docelowa
- SAAS
- Semrush
- Seznam
- Snippet
- Subdomena
- System Wymiany Linków SWL
- SEA - Search Engine Advertising
- Search Engine Reputation
- Search Quality Team
- Site-Wide link
- Spam
- Speed Update
- Supplemental Index
- Unikalni użytkownicy (Unique Visitors)
- URL, adres URL (ang. Uniform Resource Locator)
- Usability
- USP (ang. Unique Selling Proposition)
- UX (ang. User experience)
- User Agent
- Video SEO