fbpx

Słownik pojęć marketingowych

Search Console (Google Search Console) – co to jest, definicja

Search Console (Google Search Console) – definicja. Co to jest?

przejscie-na-nowe-search-console,słownik

Narzędzie Google Search Console to bezpłatne rozwiązanie pozwalające na kompleksowy monitoring widoczności strony www w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest niezbędnym elementem wykorzystywanym przy pozycjonowaniu SEO i stanowi uzupełnienie powszechnie wykorzystywanego oprogramowania online Analytics. Znane również pod skrótem GSC posiada szereg przydatnych ustawień oraz raportów, dzięki którym twórcy witryn internetowych mogą zadbać o prawidłowe indeksowanie serwisu przez boty wyszukiwarki.

Jakie są zalety korzystania z Google Search Console?

Konsola Google Search Console to nowoczesne narzędzie, dzięki któremu możemy nadzorować wszelkie parametry związane z widocznością strony internetowej w wyszukiwarce. Jedną z niepodważalnych zalet tego rozwiązania jest możliwość stałego monitoringu stanu indeksacji witryny. Sprawdzimy, czy serwis jest odpowiednio zaindeksowany i na jakich pozycjach jest widoczny. Zweryfikujemy także słowa kluczowe, poprzez które możemy zostać odnalezieni, a także profil linków przychodzących.

Jakie raporty udostępnia narzędzie Search Console?

Jedną z największych zalet narzędzia Search Console od Google jest szereg kompleksowych raportów, które w przystępny sposób informują właścicieli stron internetowych o różnego rodzaju wskaźnikach. Jednym z nich jest podsumowanie informacji o skuteczności naszych działań, szczególnie w zakresie pozycjonowania SEO.

Znajdziemy tam takie wiadomości, jak:

  • całkowitą liczbę kliknięć w wynikach wyszukiwania oraz wyświetleń samej witryny,
  • procentowy stosunek klików do wejść na stronę www, czyli CTR,
  • uśrednioną pozycję w rezultatach w danym przedziale czasowym.

Raportowanie odbywa się przy pomocy przejrzystych wykresów na osi czasu. Okresy można zmieniać dowolnie, wprowadzając datę początkową i końcową. Istnieje też możliwość dokonania analizy konkretnych podstron, krajów odbiorców czy używanych przez nich urządzeń. Kolejny raport udostępniany przez Google Search Console informuje administratora witryny o stanie indeksacji. Zawiera ewentualne alerty na temat błędów wraz z omówieniem tego, co wpłynęło na fakt nieindeksowania podstrony lub całego serwisu w wynikach wyszukiwania.

Bardzo istotną informacją, jaką możemy uzyskać poprzez GSC jest również analiza mapy witryny oraz raport informujący właściciela strony www o jego widoczności na urządzenia mobilnych. Jest to ważne z punktu widzenia algorytmu mobile-first indexing. Faworyzuje on miejsca w internecie, które są przystosowanie do prawidłowego wyświetlania na sprzęcie przenośnym. Zwykle do ich budowy używana jest technologia RWD (tzw. responsywność).

Czy Search Console wpływa na pozycjonowanie w Google?

Sam fakt istnienia Search Console nie wpływa na pozycjonowanie w Google, jednakże informacje, jakie możemy pozyskać z raportów GSC są bezcenne dla osób zajmujących się działaniami SEO. Narzędzie udostępnia szereg raportów, dzięki którym możliwa jest analiza widoczności strony internetowej w wyszukiwarce, a także dostępności dla użytkowników urządzeń mobilnych. Możemy także skorzystać z możliwości raportowania błędów indeksacji oraz wiadomości na temat rzeczywistego profilu linków kierujących do naszej witryny.

Czy każda strona powinna być zintegrowana z GSC?

Często można spotkać się z pytaniem, czy każda strona powinna być zintegrowana z GSC. Okazuje się, że wyszukiwarka Google indeksuje również miejsce w sieci, których administratorzy nie założyli konta w Search Console. Należy mieć jednak na uwadze, że informacje, jakie są udostępniane przez narzędzie, pozwalają na bieżącą kontrolę widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania. Jeżeli zatem prowadzimy działania SEO i zależy nam na prawidłowym pozycjonowaniu witryny, to zdecydowanie powinniśmy się tam zarejestrować.