Słownik pojęć marketingowych

Google Analytics – co to jest, definicja

Co to jest Google Analytics? Jak je dodać na swoją stronę? Do czego można wykorzystać Google Analytics? Jakie dane można analizować?

analytics, słownik

Czym jest narzędzie Google Analytics

Usługa Google Analytics (w skrócie: GA) to bezpłatne, a zarazem bardzo rozbudowane narzędzie analityczne służące do pomiarów ruchu na stronach internetowych.

Prezentowane statystyki pozwalają na kompleksową analizę wszystkich parametrów, które związane są z aktywnością użytkowników w serwisie, aspektami UX/UI czy konwersjami, a także efektywnością działań reklamowych.

Implementacja rozwiązania jest stosunkowo prosta i wymaga jedynie prawidłowego wdrożenia specjalnie spreparowanego kodu śledzącego przez programistę.

Dlaczego warto korzystać z Google Analytics?

Narzędzie Google Analytics to profesjonalna, a jednocześnie darmowa platforma statystyczna dla twórców stron internetowych, właścicieli e-biznesów i firm działających w branży ecommerce, a także specjalistów zajmujących się marketingiem oraz sprzedażą w internecie.

Dzięki jego wykorzystaniu możemy dowiedzieć się m.in.:

  • ilu internautów odwiedza w czasie rzeczywistym naszą witrynę,
  • skąd pochodzą użytkownicy i z jakich urządzeń korzystają,
  • które podstrony są najchętniej odwiedzane,
  • jak długo przebywa pojedynczy gość na naszej stronie,
  • ile trwa sesja i jak szybko potencjalni klienci opuszczają serwis.

Śledzenie ruchu poprzez Google Analytics pozwala także na kompleksową ocenę efektywności prowadzonych kampanii reklamowych zarówno w wyszukiwarce, jak i mediach społecznościowych czy z użyciem narzędzie e-mail marketingu.

Analizy udostępniane przez GA w przystępny sposób informują o szybkości wczytywania strony, a także frazach, poprzez które użytkownicy najczęściej trafiają na naszą witrynę.

Jakie są możliwości analityczne Google Analytics?

Platforma Google Analytics daje nam szerokie możliwości analityczne badania serwisów internetowych oraz e-sklepów.

Dzięki nim możemy sprawdzić, ilu nowych internautów weszło na stronę www w określonym czasie albo dokonało ustalonej czynności (nazywanej „zdarzeniem”), np. pobrania e-booka, zapisu na newsletter czy zakupu produktu lub usługi.

Możemy też bardzo precyzyjnie zweryfikować, skąd pochodzą i kim są goście naszej witryny:

  • region, miasto albo państwo,
  • używane urządzenia i systemy operacyjne,
  • język i narodowość,
  • grupa wiekowa i płeć,
  • źródło ruchu, tj. wyszukiwarka, social media, etc.

Warto również zwrócić uwagę na moduł tzw. przepływu zachowań, który pozwala sprawdzić, w jaki sposób użytkownicy przeglądają stronę internetową.

Narzędzie umożliwia także generowanie spersonalizowanych, a zarazem przejrzystych raportów, co jest dodatkową zaletą, jeżeli musimy dokumentować wyniki swojej pracy przed klientem lub przełożonym.