Regularne zmiany w algorytmie, wprowadzane przez Google praktycznie codziennie – nawet do kilkuset razy w ciągu roku. Jest to rutynowa procedura, która umożliwia poprawę trafności wyników wyszukiwań.

Aktualizacja algorytmów jest niezbędna, aby wyszukiwarka Google mogła odpowiadać na potrzeby użytkowników. Najczęściej wprowadzenia tego typu zmian odbywają się bez zapowiedzi.

Niektóre, większe aktualizacje wprowadzane są corocznie w tych samych terminach – na przykład tuż przed końcem roku.

Przykładowe aktualizacje algorytmu zaznaczone na wykresie:

pingwin-spadek-ruchu

Jak aktualizacja algorytmu wpływa na widoczność stron w wynikach wyszukiwań?

Nie każda aktualizacja algorytmu jest istotna z perspektywy reklamodawców i właścicieli stron internetowych.

Niektóre jednak są na tyle znaczące, że mogą spowodować obniżenie pozycji witryny w wyszukiwarce Google lub nawet niemal całkowitą utratę widoczności z perspektywy użytkownika.

W takich przypadkach konieczna jest gruntowna optymalizacja strony. Jeśli jej architektura, link building, oraz treści są przyjazne dla silnika wyszukiwarki, witrynie nie powinien grozić jednak spadek widoczności po aktualizacji.