Największe rosyjskie portale internetowe z opcją reklamy: TOP-10
Rosyjskie portale internetowe: TOP-10 stron, gdzie możesz wyświetlać swoje reklamy
Jak wygląda reklama na najpopularniejszych w Rosji serwisach? Opisujemy najczęściej odwiedzane rosyjskie portale internetowe, w tym aukcyjne, strony informacyjne, wyszukiwarki według SimilarWeb.
Szukasz miejsca na Twoją reklamę w rosyjskim necie? Prawdopodobnie już słyszałeś o tym, że istnieje podobna do Google rosyjska wyszukiwarka Yandex. Ale na tym się nie kończą możliwości reklamy internetowej w Rosji. Jesteś ciekaw? Czytaj dalej!
Rosyjskie portale internetowe, najczęściej odwiedzane w 2021 roku
Na skróty:
Według danych serwisu SimilarWeb pierwsze 10 miejsc w rankingu zajmują:
4. Vk.com – portal społecznościowy typu Facebooka.
5. Mail.ru – serwis pocztowy.
6. Ok.ru – jeszcze jeden social.
7. Avito.ru – rosyjski portal aukcyjny typu OLX.
8. Instagram.com.
9. Wildberries.ru – rosyjska strona aukcyjna typu Allegro.
10. Wikipedia.org – jak wiadomo, nie pozwala na reklamy, tak że dla równej dziesiątki stron, gdzie reklamować się można, dodamy jeszcze jeden punkt:
11. Gismeteo.ru – rosyjska strona informacyjna z prognozą pogody.
Trochę nas zdziwiło, że nie okazało się w TOP-10 Facebooka, ale okazał się tuż blisko – na pozycji 12.
Jak widzisz, jest tu mniej więcej pół na pół serwisów znanych w całym świecie i czysto rosyjskich. Otóż poświęcimy tu uwagę tym drugim, jakoże są dla nas w Polsce bardziej egzotyczne. Wykluczona z opisu będzie także rosyjska wyszukiwarka internetowa Yandex, gdyż o niej pisaliśmy wcześniej.
Portale aukcyjne w Rosji – sposób nie tylko na reklamę
Zaczniemy od stron Avito.ru i Wildberries.ru. Chociaż są bliżej końca listy rankingowej (miejsca 7. i 9. odpowiednio), natomiast są to strony bezpośrednio do sprzedaży i kupna towarów i usług, a więc klient tutaj jest „gorętszy”, bliższy zakupu.
Rosyjski serwis aukcyjny Avito.ru
Można go porównać do dobrze nam znanego OLX. Generalnie ogłoszenie może dać nieodpłatnie każdy zalogowany użytkownik. Można się zarejestrować przez komórkę rosyjskiego operatora albo wejść za pomocą profilu Facebooka, ale wtedy część funkcji będzie ograniczona. Są też opcje, dostępne tylko odpłatnie i tylko dla biznesu.
Swoje reklamy można tutaj umieścić przez serwis reklamowy Yandex Direct. Pojawiają się one wtedy wpośród wyników wyszukiwania ogłoszeń i to w sporej ilości. Na obrazku poniżej ogłoszenia aukcyjne zaznaczone na niebiesko, a reklamy Yandex – na czerwono.
Także serwis pozwala na założenie własnego sklepu internetowego na jego domenie i sprzedaż bezpośrednio przez ten sklep. I jest nawet możliwość prowadzić własne kampanie reklamowe wewnątrz serwisu, co według statystyk, podawanych przez serwis, bywa dość skuteczne.
Zakupy w Rosji przez internet z serwisem Wildberries.ru
Chociaż na stronie można przeczytać, że jest to sklep z modnymi ubraniami, butami i akcesoriami, to tak naprawdę można tu kupić niemal wszystko, zaczynając od maszynek do golenia czy pieluszek dla dzieci i kończąc smartfonem czy hulajnogą.
Ze strony przedsiębiorcy to wygląda tak, że otwiera na tym serwisie aukcyjnym Rosji swój e-sklep, a towar przekazuje do magazynowania i wysyłki firmie Wildberries. Tutaj, w odróżnieniu od poprzedniego portalu, nie ma ogłoszeń osób prywatnych o sprzedaży, powiedzmy, używanych ciuchów dziecięcych. Bardziej przypomina nasze Allegro.
Do rzeczy, Wildberries też ma polską domenę z analogicznymi opcjami, tylko dla przedsiębiorców, którzy chcą sprzedawać w Polsce. A jeśli chcemy robić to w Rosji, to musimy opanować rosyjską wersję serwisu. Można na nim też promować swój sklep, jak i poszczególne oferty.
Rosyjskie portale społecznościowe i wiadomościowe pod kątem reklamy
Pozostały nam jeszcze 4 rosyjskie serwisy: Vk.com, Mail.ru, Ok.ru i Gismeteo.ru.
Vkontakte – co to jest i w jaki sposób reklamuje?
Jest to najpopularniejszy social w Rosji, w wielkim stopniu wzorowany na Facebooku. Reklamy w nim też wyglądają podobnie.
Na screenshocie poniżej widać, że są 3 różne miejsca, w których na tym serwisie wyświetla się reklama:
1. Promowane posty, które użytkownik widzi, kiedy przegląda aktualności swoich znajomych oraz subskrybowanych stron.
2. Blok reklam po lewej stronie tuż pod głównym menu użytkownika.
Blok reklam po prawej stronie pod menu, dotyczącym tylko wyszukiwania w aktualnościach.
Aby robić swoje reklamy na vk.com, trzeba przede wszystkim mieć zarejestrowany profil. Każdy użytkownik może stworzyć reklamy i samodzielnie nimi zarządzać w indywidualnym „,gabinecie reklamowym”.
Reklamy na serwisie pocztowym Mail.ru
Oprócz skrzynki pocztowej, dany serwis oferuje newsy, prognozę pogody, horoskopy itd. Reklamę tu możemy zobaczyć:
1. Z poziomu strony głównej (nawet przed zalogowaniem) – wśród polecanych przez serwis artykułów na rozmaite tematy – od nowości ze światów sportu, nauki, polityki, sztuki aż po materiały poradnikowe typu „,Zioła na menopauzę”. Bloki reklamowe pojawiają się tu za pomocą Yandex Direct.
2. Z poziomu właściwie skrzynki pocztowej po zalogowaniu. Tutaj mamy dwa miejsca i dwa typy reklam:
Tekstowa u góry nad listą wiadomości – tu reklamy trafiają z serwisu Yandex Direct.
Banerowa po prawej od listy wiadomości – tutaj widzimy reklamy z Google Ads.
Ok.ru – social „,dla starszych”
Jest to znacznie mniej popularny obecnie rosyjski portal społecznościowy w porównaniu do Vk.com. Oba portale pojawiły się w roku 2006, ale na dzień dzisiejszy użytkowników Vkontakte jest około 2,5 razy więcej, niż serwisu «Одноклассники» («odnoklassniki» – czyli osoby z tej samej klasy szkolnej). Większość użytkowników Ok.ru jest tu od samego początku pracy serwisu i ma obecnie około 40 lat.
Na poziomie strony logowania pojawia się reklama graficzna – pod właśnie blokiem logowania. Trafia tu z serwisu Criteo.
Po zalogowaniu reklamy można zobaczyć w aktualnościach w postaci postu promowanego – jak w Facebooku i na Vk.com. Też mamy tu indywidualny gabinet reklamowy użytkownika, skąd możemy te reklamy tworzyć. Między innym istnieje możliwość kreowania LeadAds – formy dla dobrowolnego wprowadzania danych kontaktowych przez potencjalnych klientów.
Gismeteo.ru – nie tylko pogoda
To jest portal informacyjno-pogodowo-newsowy. Na reklamy mamy tu trzy miejsca (pod listą znajdziesz screenshoty w odpowiedniej kolejności):
1. Kolumienka po prawej stronie od bloku pogody – między nim a kolumną z aktualnymi wiadomościami krajowymi. Są tu reklamy z Yandex Direct.
2. Jak przewiniemy stronę w dół, to pod blokiem pogody, listą rosyjskich miast do sprawdzania prognozy i pod bloczkiem newsów właśnie serwisu Gismeteo (przeważnie o tematyce przyrodniczo-meteorologicznej) – otóż pod tym wszystkim jest bloczek reklam – też z Yandex’a.
3. Jeśli przewiniemy stronę jeszcze odrobinę w dół, to okażemy się na samym jej dole i tam w lewym dolym rogu znajdziemy reklamę banerową z Criteo.
Tak wyglądają reklamy na największych w Rosji serwisach internetowych. Mamy nadzieję, że ta wiedza pomoże Ci rozwijać biznes na wschodnim rynku, a w razie potrzeby postaramy się wesprzeć Cię w rosyjskich kampaniach reklamowych.
Prowadzenie kampanii reklamowej dla marki odzieżowej LE PRIVÉ LE PRIVÉ to marka założona przez polskie projektantki mody pracujące nad wysokiej jakości ubraniami premium, które samodzielnie budują …
Wzrost popularności reklam na YouTube Jak pandemia i nowe telewizory pomagając reklamom YouTube zaczyna umacniać swoją pozycję jako popularna platforma dla reklamodawców. Szczególnie ten rok …
Zaawansowana analiza Twojej strony Konfiguracja Google Tag Manager Tag Manager jest narzędziem stworzonym przez Google, powstałym głównie z myślą o usprawnieniu zarządzania wszelkimi tagami na …