Pisanie opisów produktów jest konieczną częścią prac zarówno przy założeniu sklepu internetowego, jak i przy jego prowadzeniu – kiedy rozszerzasz swoją ofertę. Wielce kuszące jest proste skopiowanie opisów, dostarczanych przez producenta. Jednak ta droga potrafi doprowadzić Twój biznes e-commerce do totalnej dziury.

W tym artykule opowiemy, dlaczego niezbędne są właśnie unikalne opisy produktów i na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę przy ich tworzeniu.

Tekst na opis twórz od zera

Ponieważ większość klientów dociera do Twojego sklepu e-commerce z wyszukiwarki Google, to warto zadbać o zgodność witryny z jej wymaganiami. I jednym z istotnych wymagań jest unikalność zawartych treści.

Unikalność treści ma dwojakie znaczenie:

  1. W ogólnym zrozumieniu unikalna treść dostarcza ekskluzywnej informacji, której nie znajdziemy nigdzie indziej.
  2. Roboty Google wyznaczają unikalność tekstów, scrolując je odcinkami po kilka wyrazów pod rząd i sprawdzając, czy ten konkretny odcinek jest spotykany jeszcze gdzieś w sieci.

Więc nawet jeśli produkt jest bardzo techniczny i ważne informacje o nim tak naprawdę nie mogą być unikalne w ogólnym znaczeniu, to i tak trzeba je przepisać na nowo inaczej, w możliwie innych wyrazach, układając po nowemu strukturę tekstu itd. Jeśli wykorzystasz kopie opisów z innych witryn, Google uzna to za plagiat i nie pokaże Twojego sklepu w dobrze widocznych wynikach wyszukiwania.

Ponadto, nawet jeśli na Twojej stronie jest kilka niemal identycznych produktów, różniących się tylko jednym parametrem, na przykład kolorem, to też powinno się je opisać w sposób unikalny – cały tekst, nie tylko kawałek, dotyczący koloru. Bo jeśli powielasz treści na własnej stronie, Google też kiepsko to odbiera i rankuje całą stronę niżej, a z podstron z tą samą treścią wybierze tylko jakąś jedną do pokazania użytkownikom.

No i pamiętaj także o tym, że wystawiając swoje produkty na Allegro czy innych marketplace’ach, także musisz wymyśleć oddzielny unikalny opis. Kopiując teksty do opisu ze swojej strony, narażasz ją na obniżenie pozycji w Google, gdyż jej treść przestanie być unikalną.

Pisanie opisów produktów: co jeszcze brać pod uwagę

Po przekonaniu się w konieczności tworzenia własnych unikalnych opisów produktów zapewne zastanawiasz się, jak je napisać najlepiej. Czyli tak, aby skłaniały do zakupu.

Aby odpowiedzieć na to pytanie, pomyśl o swoim kliencie. Czego szuka? Jakie parametry produktu mogą go interesować? Jaką potrzebę chce zaspokoić z jego pomocą?

Teksty do opisu

Tekst na opis produktu musi być merytoryczny

Nie ma tu miejsca na luźne rozmyślenia i wymyślanie nieskończonej ilości metafor. Klient szuka konkretów o produkcie, aby móc podjąć decyzję, czy mu pasuje czy nie.

A więc zacząć można od wyliczenia najważniejszych cech. Na przykład, w przypadku ubrania to będzie materiał, surowce, rozmiar, kolor, styl, elementy kroju, sezonowość, dedykowanie kobiecie, mężczyźnie czy dziecku itd.

Wszystkie podawane dane o produkcie muszą być prawdziwe.

Teksty do opisu zoptymalizuj pod wyszukiwarkę

Do parametrów SEO opisów produktowych zaliczamy użycie na karcie produktowej:

  1. fraz kluczowych, za pomocą których użytkownicy szukają danego towaru (w organicznej formie, w naturalnej ilości);
  2. linków do innych produktów (można zrobić sekcję „Podobne towary” lub „Inni oglądali również”).

Unikalne opisy produktów napisz językiem korzyści

Wymienić cechy produktu to dobrze. Ale jeszcze lepiej jest opisać, jakie korzyści wynikają z tych cech dla użytkownika produktu. Jeśli cechą zaworu hydraulicznego jest dobre uszczelnienie, to korzyścią z tego płynącą będzie brak przecieków i mniejsze wydatki na wodę.

Pisanie językiem korzyści sprawia, że opis produktu zaczyna być nie tylko informacyjnym, ale także sprzedażowym. A przecie o to nam chodzi.

Pisanie opisów produktów przyjazne dla użytkownika

Może myślisz, jaka jeszcze przyjazność, przecie już dbasz o dostarczenie prawdziwej informacji, która użytkownika interesuje. No to nie myśl w ten sposób, bo żeby cała Twoja pięknie przygotowana i nader interesująca informacja dotarła do internauta, musi być podana w sposób, ułatwiający konsumpcję tych wszystkich danych. O co chodzi?

  • Pisz poprawnie językowo.
  • Używaj wyrazów i zwrotów, jasnych i zrozumiałych dla wszystkich.
  • Dziel tekst na akapity, używaj wypunktowań, a w przypadku tekstów powyżej 800 znaków podziel go na części i użyj śródtytułów.
  • I do rzeczy o długości, nie przesadzaj, bo w poszukiwaniu konkretnego towaru klient raczej nie jest nastawiony na czytanie kilku tysięcy znaków opisu. To byłby już tekst blogowy.

Tekst na opis ma być wizualnie atrakcyjny

Oczywiście, taka powinna być też cała Twoja strona e-commerce. Znaczenie mają kolory, czcionki, to, jak karta produktowa prezentuje się na ekranach różnych urządzeń.

W przypadku opisów produktowych niezmiernie ważną rolę odgrywają zdjęcia produktu. Oprócz tego, że mają być dobrej jakości i być w stanie w jak największej mierze zastąpić obejrzenie przedmiotu na żywo, to jeszcze koniecznie powinny być uzupełnione w meta znacznik Alt. Bo zawarcie w nim frazy kluczowej danego produktu pomoże dodatkowo wypozycjonować go w Google Grafikach.

Podsumowanie

Unikalne opisy produktów przynoszą wymierne korzyści dla sklepów e-commerce. Okazują się wręcz niezbędne do zaistnienia w wynikach wyszukiwania w Google. Dobrze przygotowane teksty do opisu produktów potrafią zwiększyć nie tylko ruch na stronie, ale także sprzedaż online.

Jednak pisanie opisów produktów, które spełnią te zadania, wymaga solidnego podejścia. Oprócz przepisania innymi słowami cech, które podaje producent, warto przemówić do klienta o korzyściach, które uzyska dzięki tym cechom, a także stworzyć tekst na opis produktu przyjazny zarówno dla żywego docelowego czytelnika, jak i dla robotów Google.