LOADING

8 sposobów na promocję, reklamę i marketing agroturystyki

agroturystyka-promocja

Jeśli prowadzisz biznes związany z agroturystyką i szukasz sposobów na jego promocję to internet będzie tu dobrym kierunkiem. Nie warto ograniczać się jednak tylko do jednego czy dwóch sposobów promocji. Jest ich dużo więcej. Dla inspiracji przedstawiamy je niżej.

1. Testuj kampanie reklamowe

Jest kilka różnych miejsc, gdzie możesz zainwestować pieniądze w reklamę. Dość często właściciele agrobiznesów decydują się na wykupienie dodatkowej promocji w agregatorach ofert hoteli i gospodarstw agroturystycznych jak eholiday, nocowanie.pl czy inne.

Niestety, na tym działania reklamowe się kończą. Tymczasem skuteczne mogą być kampanie reklamowe na Facebook, Instagram oraz poprzez Google Ads. Możesz poprowadzić je sam (są szkolenia darmowe i płatne które nauczą ciebie jak to robić) lub zlecić to agencji lub freelancerowi.

Problem z kampaniami reklamowymi na tych platformach jest taki, że można tu łatwo wydać duże pieniądze w głupi sposób. Dlatego ważne będą tu dwa obszary:

  1. odpowiednia analiza potencjału słów kluczowych dla twojego regionu – sprawdzenie jak ludzie szukają, jakie są koszty kliknięć
  2. testowanie kampanii przez kilka miesięcy, zanim zwiększysz budżet

Analiza pozwoli znaleźć ci frazy może mniej szukane (kolumna Volume to miesięczna liczba wyszukań), ale za to konkretniejsze i tańsze (CPC – szacowany koszt za kliknięcie).

agroturystyka - reklamy, kosztykliknięć

Ale jak to przetestować? Podstawowa analityka internetowa, założenie celów (np. wysłanie formularza, kliknięcie numeru telefonu itd.) pomoże ci zdecydować, które kampanie najlepiej działają i przynoszą zapytania. Dobry specjalista lub agencja przeprowadzi ciebie przez ten proces.

Jeśli chcesz sam sprawdzić słowa kluczowe to pomocne będą narzędzia jak np. Google Keyword Planner, KWFinder, Ubersuggest.

2. Content – ranking najciekawszych miejsc w regionie, co warto zwiedzić

Najczęściej gospodarstwa agroturystyczne znajdują się w atrakcyjnych regionach bogatych w atrakcje i możliwości spędzenia aktywnie czasu. Możesz stworzyć ranking miejsc wartych odwiedzenia czy aktywności do spróbowania. Na przykład tworzysz tekst „10 przygód, które powinieneś przeżyć będąc nad jeziorem Jeziorak”. Następnie taki post promujesz z pomocą Facebook oraz Instagram.

ranking-atrakcje-agroturystyka

Są też teksty, które możesz tworzyć z myślą o zdobyciu ruchu z wyszukiwarki. Mogą to być bardziej obszerne opisy regionu czy poradniki szerzej opisujące dane atrakcje.

3. Promocja poprzez Instagram i Facebook

To kontynuacja poprzedniego punktu. Agroturystyka – ciekawa miejscówka i okolica, ładne widoki, sporo atrakcji w pobliżu.

Nie trzeba profesjonalnego fotografa, by udało się zrobić kilka bardzo ładnych zdjęć w takich warunkach.

Wykorzystaj je na swoich profilach social media – obowiązkowo na Facebook oraz Instagram.

Są branże, gdzie profile social rozwija sie trudniej lub łatwiej. Trudniejsze są te bardziej specjalistyczne czy techniczne, gdzie nie ma zbytnio możliwości zrobienia atrakcyjnego zdjęcia i trzeba się skupiać na innych sposobach promocji. Dużo łatwiejsze w rozwoju są te branże, gdzie można łatwo zadbać o dużą liczbę zdjęć. Ludzie przewijają swoje aktualności na social mediach i to właśnie zdjęcia przykuwają ich uwagę. Zwiększają szanse, że zareagują (dadzą lajka, podeślą dalej) co pozwoli zwiększyć zasięg danego posta ze zdjęciem.

Prowadząc gospodarstwo agroturystyczne w ciekawej okolicy jesteś na tej uprzywilejowanej pozycji.

Pamiętaj, by regularnie uzupełniać swoje profile social media. Dodatkowo warto i tutaj pomyśleć choćby o małych kampaniach reklamowych. Mogą to być zwykłe promocje postów, które zwiększą zasięgi. Nie każdy post będzie hitem, ale co jakiś czas trafisz na post, który poradzi sobie wyjątkowo dobrze, zdobędzie spore zasięgi i przyniesie ci więcej obserwujących.

4. Współpraca z innymi biznesami agroturystycznymi w ramach grupy

Jeśli w twoim regionie działają inne gospodarstwa agroturystyczne czy nawet hotele to rozważcie czy nie warto utworzyć wspólnej grupy. Może mieć ona formę fundacji. Przykładem jest tutaj Fundacja SPA z Kołobrzegu, zrzeszająca hotele i firmy z regionu:

fundacja-kolobrzeg-spa

Zasada jest prosta. Tworzycie fundację, której celem jest promocja regionu. Każdy wpłaca swoją część na budżet fundacji. Ten z kolei jest wykorzystywany do działań marketingowych.

Ale czy powinieneś pomagać konkurencji z regionu? Pomyśl o tym w ten sposób. I tak liczba gości, których możesz przyjąć jest ograniczona. Chodzi o takie wypromowanie regionu i agroturystyki, żeby obłożenie było maksymalne dla każdego.

5. Aktywność w social media – pomoc innym użytkownikom

Gdzie wypocznę z dziećmi? Jaką agroturystykę nad jeziorem polecacie?

pytanie o rekomendacje - agroturystyka

Dość popularne jest szukanie ofert na podstawie rekomendacji, głównie za pośrednictwem social media jak Facebook czy for internetowych. Warto śledzić takie dyskusje. Pomocny może być tu narzędzie Brand24. Zakładamy odpowiednie alerty na interesujące nas słowa i pytania. Oczywiście trzeba pamiętać, by nie sprzedawać na siłę oferty, a przede wszystkim być pomocnym.

6. Współpraca z blogerami podróżniczymi

Jest to opcja na promocję regionu i ośrodka, ale przy zachowaniu zdrowego rozsądku. Niektórzy będą chcieli po prostu darmowy pobyt. Są też sytuacje, że bloger za publikację zażyczy sobie większe kwoty – wtedy trzeba to dobrze przemyśleć. Jeśli dysponujesz większym budżetem, który chcesz przeznaczyć na współpracę z blogerami, bo przeprowadzasz szerszą kampanię reklamową to warto to najpierw skonsultować z marketerem. Pomoże ci wybrać odpowiednich blogerów do współpracy.

Dużo zależy od blogera, tego jak duży ma ruch na stronie, na profilu, jak ma zaangażowanych śledzących, jak skuteczne były wcześniejsze akcje promocyjne. Można tu przeprowadzić ciekawe kampanie przy współpracy z blogerami, ale trzeba być ostrożnym.

7. Pozycjonowanie

Pozycjonowanie agroturystyki trzeba dobrze przemyśleć.

Nie interesują ciebie ogólne frazy związane z noclegami typu noclegi/pokoje/apartamenty Zakopane (czy inne miasto lub region). Są one zbyt ogólne oraz zbyt trudne.

Dużo lepsze będą frazy związane z agroturystyką oraz regionem, w którym działa twój biznes. Niestety i tutaj można natrafić na wyniki wyszukiwania zdominowane przez agregatory ofert typu eholiday, nocowanie, booking i wiele innych. Nie jest to reguła dla każdego zapytania, ale jest to dość częste zjawisko.

agroturystyka-fragment-wyników

Dlatego potrzebny jest tu dobry research słów kluczowych oraz sprawdzenie jak wyglądają wyniki wyszukiwania (jakie serwisy się tam pojawiają). Jeśli widzisz, że w danych wynikach są inne serwisy niż tylko agregatory to można pomyśleć o próbie pozycjonowania. Największe szanse na to mamy przy frazach długoogonowych. Na poniższym przykładzie zaznaczone zostały serwisy z pierwszej strony wyników, które nie są wielkimi agregatorami a stronami mniejszych ośrodków lub innych firm. Jeśli im udało się dostać do top 10 to przy tej frazie będziesz miał dużo większe szanse na dostanie się do top 10 niż w przypadku fraz ogólnych.

fragment wyników agroturystyki dla zapytań długoogonowych

Jeśli decydujesz się na pozycjonowanie to powinno ono być budowane wokół fraz łatwiejszych, długoogonowych, gdzie w ogóle są jakiekolwiek szanse na top 10.

8. Portale/agregatory turystyczne

Niestety, jak zostało wspomniane we wcześniejszym punkcie, wyniki dla zapytań związanych z noclegami czy agroturystyką są zazwyczaj zdominowane przez agregatory turystyczne. Często nie ma sensu się z nimi bić, a lepiej po prostu skorzystać z ich usług.

Mają one wydzielone kategorie dla agroturystyki, przez co mają dobrą widoczność. Przykładowo nocowanie.pl ma ponad cztery tysiące fraz związanych z agroturystyką:

agroturystyka-widocznosc-agregatora-nocowanie

Wiele z nich na topowych pozycjach:

agroturystyka-pozycje nocowanie.pl - przykłady

Jeśli będziesz zamieszczał ogłoszenia na tego typu portalach to najpierw sprawdź czy dany serwis pojawia się wysoko na zapytania związane z twoim regionem.

Podsumowując

Promocja agroturystyki różni się nieco od promocji innych branż. Pozycjonowanie gra tu drugie skrzypce. Ważniejsze jest odpowiednie wykorzystanie potencjału kampanii reklamowych oraz social media.

Podaj dalej
Szymon Spychała

Wspólnik w Carted.pl. Pasjonat tematyki e-commerce i możliwości rozwoju oraz zarabiania jakie daje internet. Twitter: https://twitter.com/simonsaysseo

Skomentuj

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane *