Na pewno już wiesz, że obecnie strategia marketingu jako niezbędny element zawiera w sobie treści firmowe. Blogi, social media, newslettery – to wszystko pomaga budować z odbiorcą relację, prowadząc go troskliwie do zakupu u Ciebie lub skorzystania z Twoich usług.

Ale jak sprawić, by nigdy nie zabrakło Ci pomysłów na to, o czym konkretnie przemówić do swojego odbiorcy, aby miało to sens dla niego, a więc i dla Twojego planu marketingu? O tym w naszym dzisiejszym wpisie.

Dlaczego pomysły na treści trzeba mieć zawsze

Mamy nadzieję, że wiesz między innymi, że treści firmowe powinny pojawiać się regularnie. No skoro budujemy z odbiorcą relację (a właśnie na to budowanie musi być skierowana strategia content marketing), to nie możemy kontaktować się z nim tylko raz do roku.

Wyobraź, że ktoś zaproponował Ci zakolegować się i po tej propozycji znikł bez żadnej wieści na dłuższy czas. Po czym znów się pojawił na krótką chwilę z komunikatem typu „no przecież jesteśmy przyjaciółmi, prawdaż?” – i znowu go nie ma przez miesiące. Pomyślisz chyba, że jest po prostu wariatem, a kolega z niego słaby.

Tak samo z klientami. Jeśli chcemy, żeby nasze przesłania naprawdę docierały do ich mózgów i serc, powinniśmy dbać o stały i jakościowy kontakt. A więc publikować interesujące treści regularnie. Przy czym słowo „interesujące” jest tutaj nie mniej kluczowe niż „regularnie”.

A więc trzeba mieć w zanadrzu dużo tematów, które chcemy, możemy i wręcz musimy poruszyć, by utrzymać zainteresowanie naszych odbiorców.

Skądże te pomysły na content czerpać

Patent nr 1: od samych odbiorców

To jest strzał w dziesiątkę. Sami odbiorcy podpowiedzą Ci, czego szukają w sieci. A jak poznać ich pragnienia? Jest na to kilka sposobów:

  1. Uważne czytanie komentarzy i wiadomości, które otrzymujesz bezpośrednio od swoich klientów i/lub subskrybentów. Często w nich można dostrzec określone potrzeby odbiorców, na które możesz odpowiedzieć firmowymi treściami.
  2. Zapytanie ich wprost o związane z Twoją branżą tematy, na które chcieliby poznać coś nowego. Na przykład, poprzez utworzenie ankiety na FB.
  3. Przejrzenie tematycznych forów, gzie Twoi potencjalni klienci wymieniając się wiedzą i szukają odpowiedzi. Tam poznasz, o co najczęściej pytają.

Na 2. miejscu – konkurencja

Bierz pod uwagą tylko skuteczną konkurencję. Firmy, które pojawiają się na topie w wynikach Google na branżowe frazy kluczowe, najwidoczniej produkują najlepsze treści, a więc można je u nich podpatrzeć. Uwaga! Nie przepisać to samo innymi słowami, ale naświetlić podobny temat inaczej, owszem, lepiej – szerzej, kompetentniej, pod nieoczekiwanym a ważnym kątem.

Do poznania najskuteczniejszej konkurencji przydadzą się również specjalne narzędzia, takie jak Ahrefs, Senuto, Surfer.

3. źródło inspiracji – narzędzia

Twoja content marketing strategia będzie realizowana szybciej i łatwiej, jeśli zaopatrzysz się w specjalnie dla niej stworzone narzędzia. Oprócz nazwanych wyżej mogą Ci także pomóc:

  1. Buzzsumo. Wprowadź interesującą Cię frazę kluczową, a pokaże Ci, które artykuły na ten temat uzyskały najwięcej udostępnień w social media. Na tych treściach możesz wzorować, tworząc własne.
  2. Google Trends. Tu zobaczysz, co jest aktualnie najbardziej popularne wśród użytkowników i wydawców, jakie tematy są na topie. Ponadto dowiesz się, jak dana fraza zmienia swoją wartość wyszukiwawczą w różnych sezonach.
  3. AnswerThePublic. Tutaj w odpowiedzi na słowo kluczowe otrzymasz propozycje całych zdań, z nim ułożonych. Więc możesz wykorzystać je jako pomysły na nagłówki, śródtytuły, tematy do opisania.

Punkt 4 – natchnienie bez granic

Jeśli dobrze posługujesz się jakimś językiem obcym, koniecznie zrób research na branżowych serwisach odpowiedniego kraju. To poszerzy Twoje horyzonty, z pewnością znajdziesz tam tematy, których w Polsce jeszcze nikt nie opisał. Pamiętaj o tym, żeby nie przepisywać dosłownie, chyba że oznaczysz w swojej treści, że jest to tłumaczenie lub wolny przekład z innego źródła, które musisz w takim razie
wskazać.

Sposób nr 5 – aktywny udział w życiu branży

Plan marketingu
Kiedy tylko masz możliwość, uczestnicz w branżowych spotkaniach i wydarzeniach. Pozwoli to wyjść z własnej bańki i szerzej zobaczyć problematykę, wspólną dla Ciebie, Twojej konkurencji i Waszych klientów. Zawsze wrócisz z takich spotkań pełen lub pełna pomysłów.

43 pomysły, o czym stworzyć treść firmową

Na koniec podamy Ci stos konkretnych typów treści, które możesz przy odrobince myślenia i kreatywności przełożyć na własną działalność i wykorzystać w swojej strategii content marketingu. Obejmują one różne mikrocele, zaczynając od edukacji odbiorcy i kończąc wprawieniem go w dobry humor. Łap i trzymaj mocno!
  1. Branżowe aktualności. Nie wątpimy, że ja śledzisz. Podziel się z odbiorcami tym, co najciekawsze!
  2. Rozwiązywanie problemów. One problem – one solution. Opisz jeden konkretny sposób rozwiązania jednego konkretnego problemu z własnego doświadczenia.
  3. Porady. Tu możesz rozpisać obszerniej cały kompleks rad na jakiś wybrany temat.
  4. Wydarzenia branżowe. Pokaż odbiorcom, że jesteś zawsze na czasie, biorąc udział w targach, konferencjach, szkoleniach i dzieląc się wrażeniami i przemyśleniami.
  5. Rankingi. Zrób ciekawy przegląd i ustal pierwszeństwo wśród wybranych towarów, producentów, technik, metod itd.
  6. Słowniczek branżowy. Edukuj odbiorców, zapoznając ich z Twoją terminologią.
  7. Treści na okazje. Nie musisz pisać na każde istniejące w kalendarzu święto, ale przynajmniej te związane co nieco z Twoją działalnością warto uczcić atrakcyjnym wpisem.
  8. Podsumowania. Miesiąca, kwartału, roku itp.
  9. Zrób sam. Konkretne wskazówki, jak klienci mogą samodzielnie poradzić sobie z czymś dla nich ważnym.
  10. Narzędzia. Korzystasz z jakiegoś i jesteś kontent? Podziel się ze swoimi czytelnikami.
  11. Odpowiedzi na pytania klientów. Możesz dawać je pojedynczo lub zebrać listę pytań i odpowiedzieć na każde po kolei.
  12. Twoja subiektywne przemyślenia branżowe. Na pewno je masz. Ubierz teraz je ładnie w słowa i pokaż odbiorcom, że podchodzisz do swojej sprawy twórczo myśląc.
  13. Opinie klientów. Masz zadowolonego klienta? Poproś o napisanie lub nagranie opinii i pozwolenie na publikację.
  14. Promocja partnerów. Nie musisz pisać ciągle tylko o sobie. Publikując treści o swoich partnerach, wzmacniasz relację zarówno z nimi, jak i pokazujesz odbiorcom, że doceniasz wysiłek innych firm.
  15. Udostępnienie obcych treści. Nie powinno być ich za dużo, ale od czasu do czasu jak najbardziej można podzielić się tym, co ciekawego i pożytecznego znalazłeś w innych źródłach.
  16. Pytania do odbiorców. Tak! Oni też mają coś do powiedzenia. Zapytaj ich o to i w taki sposób, aby zaangażować w dyskusję.
  17. Filmy o produktach. Na wideo możesz zareprezentować swoje produkty znacznie wszechstronniej, niż na zdjęciach. Dają też poczucie realistyczności.
  18. Memy lub GIF-y. Te rozrywkowe treści też mogą zaistnieć, oby były naprawdę dowcipne i na miejscu.
  19. Konkursy. Wyznacz atrakcyjne nagrody a sukces takiego postu będzie gwarantowany.
  20. Charytatywność. Opowiedz, co dobrego Ty i Twoja firma uczyniliście dla świata.
  21. „Za kulisami”. Pokaż odrobinkę codzienności Twojej firmy. To zwiększa Twoją wiarygodność i zaufanie odbiorców.
  22. Infografika. Wykorzystaj ten format do tworzenia instrukcji, porad itp.
  23. Linki do darmowych pomocnych serwisów. Wszyscy lubią darmowe rzeczy.
  24. Podcasty. Bo nie czytaniem jedynym żyje sieć.
  25. Oferty pracy. Wśród Twoich fanów może znaleźć się prawdziwy skarb kadrowy.
  26. Ogłoszenia o nowych członkach zespołu.
  27. Dream Team. Posty o tym, jak fajnie razem w firmie pracujecie, imprezujecie i odpoczywacie.
  28. Promocja wydarzeń. Organizujesz coś ciekawego? To świetny powód by napisać do swoich odbiorców!
  29. Filmy na żywo. Jeśli masz w swojej pracy, co pokazać na żywo, koniecznie wykorzystaj tę możliwość.
  30. Obraz zagadka. Zrób zdjęcie produktowi z niezwykłego kąta a odbiorcy niech zgadną, co to jest.
  31. Inspirujące cytaty. Muszą pochodzić od znanego autorytetu z branży.
  32. Osiągnięcia firmy. Chwal się sukcesami! Ludzie ucieszą się razem z Tobą.
  33. Promocje. Lepszej atrakcji dla subskrybentów trudno wymyśleć.
  34. Historia firmy. Opowiedz ciekawy wątek z tej historii a nadasz swojej marce bardziej ludzką twarz.
  35. Wiadomości firmowe. Wprowadzasz nowy produkt? Poinformuj o tym klientów.
  36. Case study. Opowiedz, jak pomogłeś jednemu ze swoich klientów.
  37. Przypomnij swoje najlepsze posty. Szczególnie, gdy mają charakter sezonowy i akurat będą znów aktualne.
  38. Media i influencerzy. Doszło do owocnej współpracy? Podziel się!
  39. Treści użytkowników. Będą zaszczyceni, jeśli opublikujesz ich treść u siebie. Oczywiście, musi posłużyć także Tobie. Konkursy są fajnym sposobem na wydobycie z odbiorców treści, związanych z Twoją marką.
  40. Filmik z instrukcją obsługi produktu.
  41. Zdjęcia zadowolonych klientów. Oczywiście, za ich zgodą.
  42. Ciekawostki. Wiedza, która nie koniecznie jest przydatna w praktyce, ale może wzbudzić zainteresowanie i posłużyć rozrywce.
  43. Komunikaty. Powiadom klientów o urlopie, awarii i podobnych ważnych dla pracy firmy rzeczach.

Podsumowanie

Aby w pełni skutecznie zrealizować swój plan marketingu, potrzebujesz ogromu pomysłów na tworzenie treści. Możesz czerpać je, obserwując reakcje Twoich odbiorców, działania konkurencji, branżowe aktualności i trendy, zagraniczne źródła. Także Twoja content marketing strategia znajdzie wspaniałe wsparcie w specjalnych narzędziach, które podpowiedzą Ci, na jakie tematy warto napisać.

Istnieją liczne typy i formary treści i warto wykorzystać je maksymalnie, jak pozwala Twoje branża i firma. Urozmaicenie treści pomoże na dłużej utrzymać uwagę odbiorców i sprawić, by wracały do Ciebie chętniej.

Może masz pomysły, których nie wymieniliśmy tu? Podziel się w komentarzach!