Outsourcing marketingu to jeden ze sposobów na rozwój firmy z pomocą delegacji zadań na zewnątrz. W tym wpisie opisujemy jak outsourcing marketingu działa w praktyce, jakie są wady i zalety, jak może pomóc, a także sprawdzimy scenariusze, w których nie ma sensu.

Zacznijmy od podstaw – czym jest outsourcing

To sytuacja, kiedy zlecasz określone działania zewnętrznej firmie. W przypadku marketingu – zamiast zatrudniać specjalistę SEO czy specjalistę od reklam PPC na etat to zlecasz te zadania na zewnątrz. Obojętne czy agencji czy freelancerowi – po prostu za ten obszar działań odpowiada ktoś spoza firmy.

Możliwe zakresy działań outsourcingowych:

  • pozycjonowanie stron firmowych, sklepów
  • pozycjonowanie profilu Google Moja Firma
  • prowadzenie kampanii reklamowych Google
  • prowadzenie kampanii reklamowych Facebook, Instagram
  • prowadzenie profili w social media
  • e-mail marketing
  • inne

Zalety

Outsourcing ma wiele zalet. Najważniejsze z nich związane są z kosztami:

  • brak konieczności zatrudniania specjalisty/ów na pełny etat na umowę o pracę.
  • brak konieczności wykupywania narzędzi. Samo zatrudnienie specjalistów to pierwszy krok. Potrzebują do pracy odpowiednie narzędzia jak Ahrefs, narzędzia do analizy słów kluczowych, widoczności konkurencji (Senuto) i tak dalej. Z roku na rok ceny narzędzi rosną i często mówimy tu o wydatkach rzędu 20-30 tys. złotych rocznie.

Poza kosztami zaletą jest możliwość zlecenia kompleksowych działań marketingowych agencji, która ma specjalistów z różnych dziedzin. Dzięki temu nie musisz zatrudniać specjalistów reklam, SEO, prowadzenia social media, e-mail marketingu, analityki itd. Większe agencje zatrudniają za zwyczaj specjalistów z tych i innych dziedzin.

Wady

Jak zawsze są też wady takiego rozwiązania, które mniej lub bardziej będą zależały od rodzaju prowadzonych kampanii. Głównie chodzi o wdrażanie strategii marketingowej w życie, kontrolę działań i efektów.

Przykładowo – specjaliści PPC skupiają się w działaniach na grupie produktów, które są dużo mniej ważne dla sprzedającego niż inna grupa, bardziej dochodowa.

Dużo łatwiej jest planować i kontrolować, kiedy specjalista pracuje u nas w biurze i widzimy się z nim na co dzień.

Rozwiązaniem jest tutaj nacisk na komunikację, zrozumienie co robi agencja/specjalista, nad czym teraz pracuje, czytanie raportów. Zdarza się, że wina jest w takich sytuacjach po stronie zlecającego outsourcing, który podszedł do tego na zasadzie: zlecam, działajcie. Ale już nie zainteresował się co jest robione, jakie są efekty i dopiero po dłuższym czasie, np. po rocznym podsumowaniu zauważa oczywiste niedociągnięcia.

Jak działa w praktyce

Outsourcing marketingu podzielony jest na kilka etapów.

Pierwszy – znalezienie agencji/specjalisty. Tutaj na pewno warto zwrócić uwagę na cztery rzeczy:

  • czy umowa nie narzuca zbyt długiego minimalnego czasu współpracy. Są agencje, które chcą się wiązać na minimum rok czy nawet dwa lata. To utrudnia zmianę agencji w przypadku, gdy nie będziesz zadowolony ze współpracy
  • kto będzie prowadził działania, jaki specjalista, z jakim doświadczeniem. Niezależnie od wielkości agencji, w każdej znajdziemy specjalistów seniorów z wieloletnim doświadczeniem jak i juniorów. Nie ma nic złego w tym, że projekt prowadzi specjalista z mniejszym doświadczeniem o ile prace planuje bardziej doświadczony team leader
  • jak przeznaczany jest budżet na działania, jaki procent jest inwestowany w link building, ile roboczogodzin poświęci specjalista na projekt
  • jak wygląda w praktyce raportowanie działań, komunikacja ze specjalistami odpowiedzialnymi za zadania

Drugi – ustalenie zakresu usług. To proces ofertowania, podczas którego ustala się jaki jest budżet, jakie są cele działań i jakie działania marketingowe pomogą te cele osiągnąć.

Trzeci – szczegóły strategii. To już po wyborze konkretnej agencji. Na początku współpracy trzeba doprecyzować jakie są cele i ułożyć strategię do ich osiągnięcia. Ważne jest, by na tym etapie klient współpracował ze specjalistami, którzy będą prowadzili działania marketingowe.

Czwarty – stała współpraca. Bieżący kontakt, raportowanie, modyfikowanie działań.

Agencja czy freelancer – komu zlecić outsourcing

Przy outsourcingu usług marketingowych często pojawia się pytanie czy warto nawiązać współpracę z agencją czy może lepszym wyborem będzie specjalista freelancer, który działa samodzielnie. Wynika to po części ze złej reputacji niektórych agencji, gdzie usługi są na niskim poziomie głównie z powodów:

  • małe inwestycje w klienta – np. tylko niewielka część budżetu przeznaczana jest na zdobycie linków
  • specjalista prowadzi równocześnie kilkadziesiąt projektów, co równa się brakiem czasu na porządne zajęcie się projektem
  • słaba komunikacja

Dlatego dla wielu osób dobrą alternatywą wydaje się freelancer.

To oczywiście temat na dłuższą dyskusję. Z naszego punktu widzenia, nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi:

  • Znamy wielu dobrych freelancerów, którzy są bardzo obłożeni projektami, ale mimo to biorą kolejne i jakość usługi znacznie u nich spadła. Znamy też takich, którzy są bardzo wybiórczy przy braniu nowych projektów.
  • Znamy duże agencje, które robią dobrą robotę pomimo dużej liczby prowadzonych projektów. Znamy też takie duże agencje, które skupiają się głównie na swoim zysku i obciążają specjalistów ponad siły.

Najważniejsze jest ustalenie zakresu działań, celów i stała komunikacja z agencją czy specjalistą. Jeśli ta komunikacja będzie regularna, będą konkrety co zostało zrobione, jakie są plany dalszych działań to dużo łatwiej będzie można ocenić czy to jest outsourcing, który nam pomaga czy nie.

Tu jeszcze raz zaznaczmy – outsourcing działań do zewnętrznej firmy nie oznacza, że można całkiem przestać się interesować co jest robione i oczekiwać równocześnie efektów. Zlecamy działania na zewnątrz, ale kontrolujemy co jest robione, w którym kierunku są one prowadzone.

Podsumowując

Outsourcing marketingu to dla wielu firm dobre rozwiązanie, bo pozwala prowadzić działania marketingowe bez konieczności zatrudniania kolejnych osób. Najbardziej czasochłonny jest proces znalezienia agencji/freelancera, której chcemy zlecić działania marketingowe. Warto tu poświęcić na to czas i poznać szczegóły przedstawione wyżej.