Marketplace Facebook: czy i jak może pomóc firmom e-commerce
Facebook Marketplace służy polskim użytkownikom od 2017 roku. Okazał się bardzo wygodną, intuicyjną i skuteczną platformą z ogłoszeniami o sprzedaży rzeczy nowych i używanych. Czy opłaca się korzystanie z niego dla firm i sklepów e-commerce? O tym porozmawiamy w tym wpisie.
Co sobą przedstawia Facebook Marketplace
Na skróty:
Marketplace na FB wygląda jak osobna podstrona fejsbuka, na której:
zawarta jest tablica ogłoszeń;
każdy użytkownik może sprzedawać lub kupować;
sprzedać można prawie wszystkie nie zabronione prawnie przedmioty;
kupujący kontaktuje się ze sprzedawcą bezpośrednio za pomocą wiadomości prywatnej;
dostępna jest nieograniczona opcja odświeżania ogłoszeń;
ogłoszenia są podzielone na kategorie i podkategorie;
jest opcja filtracji według ceny i lokalizacji;
ogłoszenia są ofertami publicznymi;
szczegóły transakcji są ustalane w wiadomościach prywatnych;
do publikacji ogłoszenia potrzebne są tylko tytuł, opis, kategoria, cena, lokalizacja i zdjęcia.
Marketplace Facebooka nie jest Sklepem na Facebooku.
Czym Facebook Marketplace różni się od fejsbukowego sklepu
Do czego Marketplace Facebook może posłużyć firmom
Mimo że zarządzać ogłoszeniami w Marketplace Facebook można tylko z poziomu prywatnego konta, firmy chętnie korzystają z niego w następnych celach:
Testowanie nowych produktów i cen przed wprowadzeniem ich do stałej oferty.
Pozbywanie się ostatnich egzemplarzy, końcówek serii, produktów uszkodzonych, wybrakowanych, bez opakowania, po wystawach czy wynajmach.
Prezentacja towarów z fejsbukowego Sklepu, do którego można przekierować klienta po napisaniu przez niego wiadomości prywatnej.
Prezentacja towaru, który wymaga kontaktu z klientem przed zakupem.
Przekierowywanie zainteresowanych zakupem do sklepu e-commerce (dopiero po kontakcie w wiadomości prywatnej, w samym ogłoszeniu nie podajemy linków do żadnego sklepu, czy to na FB, czy do witryny internetowej e-commerce).
Reklamowanie produktów z przekierowaniem do sklepu. Dopasowane reklamy na Marketplace są dostępne nawet bez publikacji ogłoszeń na nim.
Poza tym dla poszczególnych kategorii produktów i sprzedawców dostępne jest prowadzenie sprzedaży jako firma. Wtedy można tu wystawić produkty z sekcji Sklep firmowego fanpage’u.
W jakich branżach sprawdzi się Marketplace Facebooka
Jeśli trochę pomyśleć, to naprawdę niemal w każdej. Statystyki mówią, że najlepiej sprzedają się na Facebook Marketplace:
Nieruchomości.
Towary dziecięce.
Auta.
Rowery.
Sprzęt elektroniczny.
Rośliny.
Artykuły dla domu.
Sprzęt AGD.
Gry i książki.
Ozdoby.
Wszelkie przedmioty używane.
W jakich celach biznesowych pomoże Ci Marketplace Facebook
Zastosowanie tej platformie można znaleźć do różnych celów. Nawet do ustalenia, jakie produkty z Twojej oferty są najpopularniejsze.
Przy kreatywnym podejściu Marketplace na FB potrafi pomóc w:
Zwiększeniu zasięgów.
Skutecznej promocji.
Budowaniu relacji.
Poznaniu konkurencji.
Wzmocnieniu świadomości marki.
Poprawie widoczności na rynku.
Znalezieniu niewykorzystanego potencjału.
Jak korzystać z Facebook Marketplace
Jeśli przekonałeś się do tego, aby wypróbować to narzędzie, zacznijmy od wejścia na platformę. Po wejściu na stronę FB zobaczysz ikonkę targowiska po środku górnego pasu. Jeśli jej nie widzisz, zaktualizuj swoją aplikację lub wejdź z przeglądarki.
Dodawanie ogłoszeń na Marketplace Facebook
Klikając w ikonkę, przenosisz się na podstronę, gdzie w górnym lewym rogu widzisz błękitny przycisk z niebieskim napisem “Utwórz nowe ogłoszenie”. I dalej krok po kroku:
Wybierasz typ ogłoszenia (sprzedaż przedmiotu, pojazdu lub nieruchomości).
Dodajesz zdjęcia. Muszą być dobrej jakości, ale realistyczne, nawet mogą być amatorskie. Możesz wrzucić do 10 fotografii. Śmiało wykorzystaj cały ten potencjał.
Wpisujesz tytuł. Niech będzie konkretny i jasny, a jednocześnie podkreślający cechy i korzyści, zachęcający do zakupu.
Podajesz cenę. Powinna być atrakcyjna, czyli raczej niższa. Użytkownicy szukają tu rzeczy tańszych, przecenionych.
Wybierasz właściwą kategorię i subkategorię.
Zaznaczasz stan rzeczy – nowa czy używana (jak nowa, w dobrym lub przeciętnym stanie).
Tworzysz opis. Jest opcjonalny, ale rzetelny klient zwraca uwagę przede wszystkim na rzetelnie opisane produkty.
Ustawiasz dostępność produktu – jedna sztuka lub więcej.
Wybierasz lokalizację. To jest ważny punkt, gdyż domyślnie FB wyświetla oferty z okolicy do 60 km od lokalizacji kupującego. Więc jeśli liczysz na odbiór osobisty, wskazuj dokładną lokalizację punktu odbioru. Jeśli chcesz wysyłać, rozsądne będzie ustawienie tu wielkich miast.
Reklamowanie się na Facebook Marketplace
Przede wszystkim trzeba być administratorem firmowego Fanpage. Jeśli masz to zaliczone, przejdź do Menedżera Reklam i następnie:
Wybierz cel (zasięg, pozyskiwanie kontaktów, wiadomości, rozpoznawalność, wyświetlenia filmów, reakcje na wydarzenie, sprzedaż z katalogu, ruch, konwersje).
Określ miejsce (podstrona kategorii, landing page promocji, karta produktu).
Zawęź grupę odbiorców (użyj odpowiedniego targetowania).
Zaznacz opcję Automatyczne umiejscowienia.
Ustal budżet.
Ustaw harmonogram.
Wybierz format.
Gotowe! Ogłoszenie będzie widoczne dla użytkowników po zatwierdzeniu przez administrację.
Facebook Marketplace: wady i zalety
Jak każde narzędzie biznesowe i w ogóle wszystko na tym świecie, ta platforma też ma swoje silne i słabe strony. Warto być świadomym jak pierwszych, tak i drugich.
Zalety Marketplace Facebook
Łatwe dotarcie do wielu zainteresowanych Twoim produktem odbiorców z okolicy.
Wygodna, prosta i szybka obsługa ogłoszeń z komputera i telefonu.
Bezproblemowe edytowanie.
Propozycja szybkich i wygodnych zakupów online dla Twoich klientów.
Możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z klientami.
Ogłoszenia są bezpłatne, a w poszczególnych kategoriach za niewielką opłatą.
Możliwość zwiększyć rozpoznawalność, ruch i konwersję.
Wady Facebook Marketplace
Konieczność korzystania z prywatnego konta.
Poświęcenie czasu na odpisywanie zainteresowanym osobom bez gwarancji zakupu.
Ryzyko spotkania się z nierzetelnymi lub fałszywymi klientami.
Ograniczone możliwości prezentacji produktów.
Brak automatycznego importowania towarów ze sklepu.
Ograniczone opcje płatności i wysyłki (tylko te, które oferuje serwis).
Brak rozbudowanych statystyk na temat ogłoszeń.
Bez promowania oferty szybko schodzą w dół rankingu.
Podsumowanie
Facebook Marketplace pozwala sfinalizować zakup wprost na FB. Mogą z niego korzystać wszyscy zarejestrowani użytkownicy. Jest nastawiony na sprzedaż C2C, ale firmy też mogą używać go do swoich celów.
Świetnie się sprawdza do prezentacji bestsellerów, prowadzenia wyprzedaży i pozyskiwania leadów. Również można na nim przeprowadzić niemało testów, które pomogą ulepszyć ofertę.
Przetestuj tę platformę i przekonaj się, czy będzie ona wspierać sprzedaże w Twojej firmie.
Jak wdrożyć mikroformaty SCHEMA FAQ na stronie sklepu / firmy W poradniku pokazujemy jak poprawnie wdrożyć mikroformaty Schema FAQ. CZYM SĄ MIKROFORMATY SCHEMA FAQ? Mikroformaty …
Jakie pierwsze kroki wykonać przy pozycjonowaniu strony? – część I – Analiza słów kluczowych SEO – to długotrwały proces, który ma na celu zwiększenie widoczności …
Szyfrowanie połączenia ze stroną z pomocą certyfikatu SSL (https) – wybór i instalacja Poradnik W poradniku: dlaczego certyfikat SSL jest tak ważny płatne opcje dodania …