Dobry content dobrze robi – wiedzą o tym wszyscy marketerzy. A czy Ty wiesz, jakie korzyści może przynieść Ci jakościowa treść firmowa i jak ją stworzyć? W tym wpisie opracowaliśmy dla Ciebie właśnie ten temat.

Po co Ci mieć dobry content?

Może wystarczy mieć na stronie tylko nazwy produktów i przycisk “Do koszyka”? Niestety, praktyka pokazuje, że nie wystarczy. Trzeba naprawdę zaangażować się w tworzenie jakościowych treści firmowych, aby przełożyło się to na efekty sprzedażowe.

Co zatem daje nam dobry content?

  1. Pozytywny wizerunek marki. Jeśli Twoje treści będą wysokojakościowe i spójne, odbiorcy będą traktowali Twoją markę jako godną zaufania.
  2. Relacja z klientami, w tym z potencjalnymi. Jeśli dbasz o informacyjne potrzeby swoich odbiorców, dajesz im odpowiedzi na nurtujące ich pytania, stajesz się im bliższy.
  3. Dobra pozycja w wyszukiwarce. Nie tylko internauci oceniają nasze treści pod kątem merytoryczności, lecz także Google. I to on w ogromnym stopniu decyduje, czy odbiorcy w ogóle zobaczą naszą stronę. Dobry content odpowiada wymogom SEO.
  4. Społeczność wokół Twojej marki. Udostępniając dobry content firmowy w mediach społecznościowych, widzisz, jak rośnie grono Twoich subskrybentów, którzy zawsze chętniej kupią Twój produkt, niż zupełnie nowe, nie obeznane z marką osoby.

Jakie cechy ma dobry content

Wskaźnikami tego, na ile mamy dobry content na stronie, będą:

  1. czas, który odbiorca spędził na naszym serwisie;
  2. ilość udostępnień;
  3. liczba komentarzy i innych interakcji.

Ponadto jakościowa treść będzie generowała wymierne wyniki biznesowe.

Ale jaki ma być dobry tekst czy inny content, aby te wskaźniki miał jak najwyższe?

  • Prawdziwy. Może to wydawać się banalne, ale warto o tym też wspomnieć. Wszystkie podane informacje muszą być rzetelnie sprawdzone i pochodzić z wiarygodnych źródeł. Nie próbuj bezczelnie grać na emocjach odbiorcy. Przemówić do wartości jak najbardziej można, ale podstawą treści muszą być fakty.
  • Użyteczny, precyzyjnie odpowiadający na pytanie odbiorcy. To jest kluczowe. Jeśli nasze treści nie będą zaspokajały potrzeb użytkownika, nie będzie on ich konsumował.
  • Poprawny językowo. Slang, wulgaryzmy, pomyłki czy nawet literówki mogą sprawić niepożądane wrażenie na pożądanych (czyli wiarygodnych i wypłacalnych) użytkownikach.
  • Unikalny. Pisząc absolutnie na te same tematy i pod tym samym kątem, co konkurencja, nie wzbudzisz zainteresowania ani zaufania internautów.
  • Aktualny. Tworzenie artykułu poradnikowego w oparciu o dane sprzed dziesięciu lat lub pisanie “newsów” na temat, który budził zainteresowanie dwa miesiące temu, jest absolutnie bez sensu.
  • Legalny. Czyli nie łamiący zasad i przepisów, w tym co do praw autorskich.
  • Łatwy do odbioru. W warunkach obfitości treści w Internecie ludzie skanują je, aby szybko wyłapać co najważniejsze. Jeśli ułatwisz im to zadanie, będą Ci naprawdę wdzięczni. Niech Twój content będzie czytelny, dobrze sformatowany, ładnie przedstawiony wzrokowo.
  • Rozmaity. Nie muszą być to tylko artykuły poradnikowe. Rozważ takie formaty, jak infografiki, newslettery, posty na FB, filmiki itd. Eksperymentuj, dobierając odpowiednie rodzaje treści w zależności od celów.
  • Zoptymalizowany pod wyszukiwania. Stosuj słowa kluczowe, nagłówki i śródtytuły, a także metadane, ułatwiające robotom Google podjęcie decyzji, czy wyświetlać Twój content na dane zapytanie użytkownika.
  • Inkluzywny. Dobry content nie może wykluczać odbiorców ze względu na ich płeć, talenty, pochodzenie etc. Ponadto musi ułatwiać percepcję osobom niepełnosprawnym czy starszym (tekst alternatywny, czytniki ekranu itp.).
  • Spójny z resztą projektu. Twoje wiadomości do odbiorcy mogą być pisane w różnym tonie, ale muszą zachować spójność stylu.
  • Nieobowiązujący. Niech odbiorca poczuje się w przestrzeni Twojego contentu swobodnie jak w domu czy w gościnie u dobrych, bezinteresownych znajomych. Nie pchaj się do niego z propozycją zakupów. Wzmianki Twoich produktów muszą być organiczne w temacie, nie nachalne.

Co pomaga tworzyć dobry content

 Jakościowa treść firmowa

Świadomość celów

Przede wszystkim – wiedza na temat swojej grupy docelowej. Co interesuje Twoich odbiorców? O czym oni myślą? Z jakim pytaniem przychodzą na Twoją stronę? Jaką potrzebę chcą zaspokoić? Tworząc treści, zawsze myśl o nich, nie zaś o sobie i swoich wspaniałych produktach.

Po drugie, określenie własnych konkretnych celów biznesowych, które chcemy osiągnąć tą konkretną treścią. Na przykład, wzrost liczby subskrybentów, zwiększenie ich zaangażowania, wzmocnienie świadomości marki itd.

Narzędzia

Ponadto, istnieją przydatne narzędzia, serwisy i funkcje, wspierające tworzenie dobrego contentu. Oto kilka z nich:

  • KeywordTool.io. Pokazuje najpopularniejsze słowa kluczowe w Twojej branży.
  • Sugestie Google. Czyli podpowiedzi, wyskakujące przy wpisywaniu haseł wyszukiwawczych, oraz „wyszukiwania podobne do”, znajdujące się na dole strony z wynikami.
  • Ahrefs. Obserwacja działań konkurencji, analiza treści z punktu widzenia danych.
  • AnswerThePublic. Podpowiada mniej konkurencyjne dłuższe frazy wyszukiwania, pytania o produkcie, na które użytkownicy szukają odpowiedzi, i powiązane tematy.
  • Zamknięte grupy na FB, LinkedIn. Tu znajdziesz ciekawe branżowe informacje, których może nie być w wynikach wyszukiwania Google. Czerp inspiracje, by pisać na tematy, których konkurencja jeszcze nie poruszała.

Struktura

Jakościowa treść jest odpowiednio zbudowana i zawiera:

  • Wyraźny nagłówek. Niech przedstawia konkretną korzyść lub niezwykły punkt widzenia.
  • Lead. Krótki akapit wprowadzający, który ma przekonać do dalszego czytania.
  • Kilka śródtytułów różnych poziomów (h2, h3 itd.). Rozbiją treść na podtematy, ułatwiając nawigację i dotarcie użytkownika do celu.
  • Obrazki. Pomagają utrzymać uwagę, zwiększają szanse na udostępnienia.
  • Odpowiednią ilość słów. Dobry tekst ma być tak długi, aby wyczerpał temat i nie zmuszał czytelnika do szukania odpowiedzi w innych miejscach.
  • Frazy kluczowe. Ich ilość powinna być jednak nie większa, niż 1 % od ogólnej ilości słów, a forma czytelna dla ludzi, nie tylko dla Google.
  • Meta-tagi: title i description. Nie są widoczne na stronie z treścią, ale przedstawiają ją na liście wyników wyszukiwania i mogą wpłynąć na decyzję użytkownika, w który wynik kliknąć.
  • Linki wewnętrzne. Ułatwią użytkownikowi przemieszczanie się po Twoim serwisie i zwiększą prawdopodobieństwo, że na dłużej na nim zostanie.

Podsumowanie

Chcąc stworzyć dobry content, pamiętaj nie tylko o swoich celach biznesowych (choć o nich koniecznie też), ale także o celach i potrzebach Twoich odbiorców. Niech Twoje treści będą aktualne, merytoryczne, prawdziwe, poprawne językowo, dobrze sformatowane i strukturyzowane, angażujące i zoptymalizowane pod wyszukiwania użytkowników.

Lepiej zrobić mniej, ale jakościowiej. A kiedy nie masz pomysłów lub czasu, nie wahaj się zlecić tworzenie dobrego contentu zawodowej agencji.

Może masz własne spostrzeżenia na temat dobrej treści? Podziel się w komentarzach.