Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym Praktyczne porady + ebook W poradniku: praktyczne działania które mogą pomóc zwiększyć sprzedaż w Twoim sklepie internetowym jak wykorzystać …
Współczesny Internet to już nie tylko jednostronny kanał komunikacji. Dziś każdy z nas może jednocześnie odbierać i nadawać różne informacje. Ewolucja sieci cyfrowej doprowadziła do momentu, w którym user generated content ma ogromne znaczenie.
User generated content (UGC) to wszelkiego rodzaju treści tworzone i generowane przez użytkowników sieci. Zaliczają się do nich:
Chodzi tu o informacje wytwarzane przez internautów, a nie przez firmy, organizacje i influencerów.
Choć nadal większość z nas pamięta czasy sprzed epoki Internetu, to siła oddziaływania tego wynalazku na nasz współczesny świat jest tak duża, że dziś trudno wyobrazić sobie bez niego codzienne funkcjonowanie.
Pierwsza generacja Internetu przypominała bardziej dokument cyfrowy niż znaną nam dziś przestrzeń do komunikacji. Użytkownicy mogli biernie przeglądać informacje, ale w dalszym ciągu pozostawali wyłącznie odbiorcami treści.
Okres ten określa się obecnie jako web 1.0. Termin ten oznacza pierwszą generację Internetu, w której wszystko było statyczne i pozbawione możliwości interakcji z innymi użytkownikami.
Kamieniem milowym w dziejach WWW było pojawienie się mediów społecznościowych takich jak Facebook. Strony internetowe coraz bardziej otwierały się na internautów, którzy mogli wykorzystywać ich możliwości z coraz większą sprawczością.
Seriwsy umożliwiały interkację oraz aktywne tworzenie środowiska cyfrowego. Idea, która przyświecała nowopowstałym serwisom, coraz bardziej skupiała się na użytkownikach, a ich doświadczenia związane z korzystaniem z sieci stawały się coraz pełniejsze.
W około 2001 roku nastała era web 2.0, w której user generated content stał się niezwykle istotny.
Obecnie mówi się o web 3.0, 4.0 czy nawet 5.0. Trudno jest więc stworzyć spójną definicję współczesnego Internetu, ponieważ jego rozwój następuje bardzo szybko i jest wielowymiarowy.
W dalszym ciągu niezmienne jest założenie, które zrodziło się w erze web 2.0. To właśnie jakość doświadczeń użytkowników i treści generowane przez nich pozwalają na tworzenie gęstej sieci społecznościowej, która umożliwia szeroko pojętą wymianę informacji.
User generated content jest więc filarem funkcjonowania Internetu.
Jeśli jesteś właścicielem firmy, sklepu internetowego lub prowadzisz inną działalność online, to pewnie zdajesz sobie sprawę, jak dużą rolę w prowadzeniu biznesu odgrywa “głos ludu”. Treści tworzone przez użytkowników w kontekście biznesowym łączą w sobie elementy poczty pantoflowej, porad od serca, reklam i recenzji.
Takie połączenie sprawia, że UGC jest niezwykle ważnym elementem budowania wizerunku marki, pozycji na rynku oraz zaufania klientów. Dlaczego?
Ponieważ treści generowane przez użytkowników są autentyczne. Osoby zainteresowane publikują je spontanicznie, pod wpływem zadowolenia z produktu lub usługi oraz jako forma porady dla innych.
Przykładowo, jeśli na facebookowej grupie zrzeszającej miłośników roślin doniczkowych, ktoś zapyta o godne polecenia odżywki do kwiatów, a Ty właśnie takie sprzedajesz, to istnieje szansa, że ktoś wspomni o Tobie w komentarzu.
Nie będzie to ani reklama, ani marketing szeptany – to po prostu podpowiedź od kogoś, kto aktywnie korzysta z Twojego produktu. Można powiedzieć, że żadna reklama nie ma w sobie takiej lekkości i bezinteresowności, co właśnie tego typu rekomendacje.
Drugą kwestią jest to, że taka forma promocji jest całkowicie darmowa. Nie wymaga od Ciebie zaangażowania, bo dzieje się poniekąd poza Twoim zasięgiem, ale może przynieść świetne rezultaty.
Treści generowane przez użytkowników stały się istotną częścią każdej udanej strategii SEO, ponieważ pomagają one w budowaniu backlinków i zwiększają ogólny autorytet strony. Mogą to być artykuły niesponsorowane, recenzje i komentarze.
Zachęcając klientów do tworzenia treści na temat produktów lub usług, daje się im możliwość umieszczania linków zwrotnych do witryny w ich własnych postach. Linki te zostaną następnie wychwycone przez algorytmy wyszukiwarek, które rozpoznają je jako linki wysokiej jakości i w ten sposób podniosą pozycję witryny na stronach wyników wyszukiwania.
UGC wpływa też pozytywnie na współczynnik klikalności, czyli CTR. Dzieje się tak, ponieważ klienci są bardziej skłonni kliknąć w coś, co zostało napisane przez innego użytkownika niż przez samą firmę.
Co więcej, komentarze i wpisy udostępniane przez osoby prywatne, mogą zawierać w sobie cenne słowa kluczowe i różne warianty fraz, pozytywnie wpływając tym samym na długi ogon (long-tail SEO).
Wszelkiego rodzaju artykuły niesponsorowane mogą przeobrazić się w tzw. evergreen content. Określenie to oznacza treści, które są ponadczasowe i mogą służyć kolejnym użytkownikom przez wiele lat. Dla Ciebie i Twojej marki jest to darmowe i wartościowe źródło ruchu i linków, które pozostaje aktualne przez bardzo długi czas.
User generated content jest również cennym zasobem, jeżeli chodzi o marketing. Komentarze, recenzje i artykuły niesponsorowane dają klientom poczucie autentyczności i wiarygodności.
Treści tworzone przez osoby, które miały bezpośrednią styczność z usługą, są zdecydowanie bardziej przekonujące, niż informacje rozpowszechniane przez samą markę. Obecność takich informacji w social mediach, na blogach oraz stronach internetowych pomaga budować relację z klientem i zwiększać poziom zaufania do marki.
Budowanie zaufania i relacji sprawia również, że Twoi klienci są bardziej skłonni do angażowania się w życie marki. Chętniej oceniają produkty i dzielą się informacjami na ich temat, ponieważ są nie tylko zadowoleni z Twoich usług, ale czują się również związani z Twoją marką.
Jest to niezwykle wartościowy aspekt user generated content. Bardzo często klienci, zanim w ogóle dokonają zakupu, czytają na temat konkretnego towaru właśnie w social mediach czy w wyszukiwarce internetowej. Dzięki UGC mogą uzyskać szybką i wiarygodną odpowiedź na swoje pytania.
To, jak duże znaczenie mają treści generowane przez użytkowników, świetnie odzwierciedla fakt, że wielkie marki również podejmują działania mające na celu zwiększenie zaangażowania użytkowników.
Marki Coca-Cola nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to absolutny gigant na rynku napojów gazowanych i może się wydawać, że jakiekolwiek działania marketingowe oparte na UGC nie będą miały w tym przypadku znaczenia.
Inne zdanie na ten temat miał jednak dział marketingowy Coca-Coli. W 2011 roku w Australii rozpoczęła się kampania “Share a Coke”, która celowała właśnie w zwiększenie poziomu UGC.
Akcja polegała na włączeniu do sprzedaży butelek z dopiskiem “Share a coke with…” i różnymi imionami najbardziej popularnymi w danym rejonie. W następnym etapie marka zachęcała swoich klientów do dzielenia się swoimi doświadczeniami na Twitterze.
Ludzie chętnie odpowiedzieli na kampanię – social media zawrzały od selfie z butelkami i puszkami produktów od Coca-Coli. W efekcie cała akcja przyniosła marce ogromne zyski i darmową reklamę, która swoje źródło miała właśnie w user generated content.
Aby lepiej zobrazować sukces kampanii, warto spojrzeć na liczby. Akcja “Share a Coke” spowodowała imponujący 3% wzrost liczby transakcji sprzedaży i zwiększyła wartość samej sprzedaży o 4%. W mediach społecznościowych wygenerowała o 870% więcej ruchu na Facebooku i 330 milionów dodatkowych wyświetleń na Twitterze.
Ta opisana wyżej, niezwykle udana kampania, świetnie pokazuje, jak duże znaczenie ma obecnie UGC. A jak zwiększyć poziom treści generowanych przez użytkowników, jeżeli nie jest się światowym gigantem?
Upewnij się, że proces publikowania komentarzy na Twojej stronie internetowej jest prosty i intuicyjny. Duża liczba “przeszkód” w drodze do stworzenia treści sprawia, że użytkownicy, którzy podejmą próbę napisania recenzji lub komentarza, po prostu rezygnują z działania.
Jeżeli zauważysz ruch w postaci komentarza lub opinii na swojej stronie i social mediach, zawsze odpowiadaj swoim użytkownikom i bądź aktywny w kontakcie z nimi. Dotyczy to również wiadomości wysyłanych prywatnie.
Pokaż swoim odbiorcom, że zależy Ci na ich opinii oraz aktywności w sieci. Możesz to zrobić za pośrednictwem różnych konkursów, rabatów czy dostępu do unikalnych treści w zamian za stworzenie recenzji, czy udostępnienie postu. Motywuj swoich odbiorców, by uczestniczyli w życiu Twojej marki.
User generated content to bardzo ważny aspekt dla marki zarówno z perspektywy marketingowej, jak i SEO. Zaangażowanie użytkowników w tworzenie treści związanych z Twoim produktem lub usługą może być źródłem darmowej, autentycznej i skutecznej reklamy.
W dobie rozwoju środowiska internetowego, tego typu informacje zyskały ogromne znaczenie i mogą przynieść doskonałe rezultaty w przypadku małych i dużych przedsiębiorstw.
sprawdź też