fbpx

Co dalej z Facebookiem w 2018 roku? [Felieton]

Mark Zuckerberg zapowiedział zmniejszenie liczby postów stron firmowych, marek na głównym news feedzie. Czy to poważny problem dla firm, które do tej pory mocno bazowały na Facebooku?

Zmiany

Jaskółka zmian pojawiła się w październiku na Słowacji i w kilku innych krajach, co opisane zostało na medium tutaj, my pisaliśmy o tym tutaj w felietonie Rządy sąsiadów. Pojawiły się informacje o dużym spadku zasięgów na stronach firmowych:

facebook spadek

źródło: https://medium.com/@filip_struharik/biggest-drop-in-organic-reach-weve-ever-seen-b2239323413

Były to testy i nie było pewne, czy zmiany wejdą w życie na stałe.

Aż do ostatniego wpisu Zuckerberga:



W skrócie: zmniejszona ma zostać liczba postów ze stron firmowych, marek, mediów. O dziwo to one, a nie setki zdjęć dzieci naszych znajomych, są największym problemem na news feedzie.

Zmiany mają dotknąć nie tylko news feeda. Wszystko po to, by przywrócić balans i by łatwiej docierać do postów znajomych. Jak wyjdzie w praktyce? Zobaczymy za kilka miesięcy, bo w tym czasie mają być wdrożone aktualizacje.

Mleko już dawno się rozlało

Czy zapowiadane zmiany to będzie przysłowiowe trzęsienie ziemi? Raczej nie. Większość osób działających na Facebooku już dawno zauważyła, że zasięgi na Facebooku są pocięte równie mocno jak twarz Popka.

Poprosiłem współpracowników o kilka przykładów zasięgu postów ze stron firmowych vs liczba osób lubiących profil. To losowe zestawienie różnych postów.

Przeważnie dodany post ma bardzo mały zasięg:

zasięg
zasięg

Czasem jest trochę lepiej:

zasięg
zasięg
zasieg
zasięg

Da się zrobić duży zasięg, ale jest to na pewno trudne:

zasięg
zasięg

Oczywiście trafiają się strzały, gdzie post notuje naprawdę dobre zasięgi. To osobny temat, wyżej są przykłady losowych postów z różnych stron.

Trzeba pamiętać, że na zasięgi dalej wpływają rzeczy jak zaangażowanie czytających (im więcej osób reaguje na wpis, wtedy większa szansa że będzie on wychodził wyżej organicznie) czy liczba osób, które zaznaczyły, by posty pojawiały się zawsze na ich feedzie.

Będzie dobrze

Postawmy sprawę jasno. Cała ta argumentacja jest zabawna:

The research shows that when we use social media to connect with people we care about, it can be good for our well-being. We can feel more connected and less lonely, and that correlates with long term measures of happiness and health.

Szczególnie smaczek na końcu:

Now, I want to be clear: by making these changes, I expect the time people spend on Facebook and some measures of engagement will go down. But I also expect the time you do spend on Facebook will be more valuable.

Nagle troska o użytkownika, jego samopoczucie, budowanie relacji na całym świecie? Przecież mówimy o firmie, która z moralnością czy przyzwoitością jest na bakier. Kopiuje sobie rozwiązania innych jak leci:

nagłówek artykułu

źródło: https://www.cnbc.com/2017/03/28/facebook-stole-these-features-from-snapchat.html

nagłówek artykułu

źródło: https://www.recode.net/2017/3/28/15079774/facebook-stories-snapchat-instagram-copy

nagłówek artykułu

źródło: https://techcrunch.com/2017/03/15/facebook-stories-roll-out/

O firmie, która jest notowana na giełdzie. Spadek kursu zaraz po debiucie wydaje się być odległym wspomnieniem:

facebook na giełdzie

Facebook na giełdzie, źródło: http://www.nasdaq.com/symbol/fb/stock-chart

Facebook to nie własność Zuckerberga. Właścicielami są akcjonariusze. Czy wyobrażacie sobie Marka przemawiającego na zebraniu akcjonariuszy:

Mamy pomysł jak polepszyć stosunki międzyludzkie. Wyczyścimy feeda ze stron firmowych. Tak, pewnie spadnie czas spędzany na stronie. Spadną też zyski. Ale pamiętajcie, ludzie będą naprawdę szczęśliwi. Zmieniamy świat!

Spokojnie. Liczy się wynik finansowy, a to właśnie firmy i reklamodawcy są głównym źródłem zysków. Strony firmowe nie będą wyrzucone do podziemi. Być może:

  • będzie mniejsza lub większa reorganizacja i będzie osobny feed dla znajomych i dla stron firmowych,
  • rzeczywiście trzeba będzie trochę więcej płacić za promocję,
  • trzeba będzie bardziej przyłożyć się do prowadzenia profilu, by naprawdę angażował obserwujących.

Zobaczymy. Na pewno będzie dobrze. Na Facebooku będzie miejsce zarówno dla biznesu jak i naszych znajomych.

Jedno ważne pytanie na koniec

Jak zmiany na Facebooku wpłyną na Twój biznes? Czy gdyby Facebook całkiem przestał istnieć albo podzieliłby los naszej klasy to czy dalej miałbyś ruch?

Dywersyfikacja ruchu, kompleksowe, wielokanałowe podejście jest podstawą każdego zdrowego biznesu. Tak – Adwords jest drogi, Facebook tnie zasięgi a Google spycha wyniki organiczne mocno pod reklamy i mapki. To są firmy, nastawione na zarobek i takie jest ich święte prawo. Jednak to nie jedyne sposoby dotarcia do klienta. Mailing, budowa brandu, odesłania z innych stron, wejścia bezpośrednie…

kanały ruch

Zapowiadane przez Zuckerberga zmiany to kolejny schodek do przeskoczenia, z którym każdy zdrowy biznes powinien sobie poradzić i nie będzie tak strasznie jak się niektórym wydaje.

sprawdź też

Porozmawiajmy

Powiedz nam czego potrzebujesz

Kontakt