LOADING

Czy warto zatrudnić własnego SEOwca?

Największy błąd jaki robią właściciele firm?

Szukają agencji, freelancerów, a nie zatrudniają własnych SEOwców. Nie chodzi tu o pana Józka, który prowadzi warsztat samochodowy i ma budżet kilkaset złotych miesięcznie. Jasna sprawa – są małe biznesy, którym wynajęcie agencji/freelancera wystarczy i będzie to opłacalne. Jednak widzieliśmy setki przypadków, gdzie duży serwis (sklep, portal itp.) korzystał z usług agencji i nie zatrudniał własnego pozycjonera. To głupota gdy w firmie zatrudnionych jest 30 osób, cały biznes kręci się dzięki stronie, ale na zatrudnienie pozycjonera szkoda budżetu.

Choć tu ciężko tak definitywnie stwierdzić, czy chodzi o czynnik finansowy (koszt zatrudnienia pozycjonera) czy może o niewiedzę właścicieli? W końcu handlowcy z agencji tak pięknie przedstawiają ile rzeczy będzie zrobionych dla klienta, ze będzie dedykowany opiekun, więc właściciel serwisu stwierdza iż zatrudnienie dodatkowej osoby jest niepotrzebne.

Tymczasem, jak już zostało wspomniane w poprzednim podpunkcie dot. agencji, serwis trafi pod opiekę pozycjonera, który zajmuje się kilkudziesięcioma innymi stronami. Przygotuje raz zalecenia, co miesiąc podlinkuje, czasem odpisze na maila i koniec, na więcej nie będzie miał czasu.

Nieświadomy właściciel może się zastanawiać, czy rzeczywiście przy jego serwisie jest tyle pracy? Tak.

Znajomy pozycjoner jest zatrudniony na stałe w dużym sklepie sportowym. Spory ruch (kilkaset tysięcy odwiedzających miesięcznie) oraz bardzo duży asortyment. Ma ręce pełne roboty, przykładowo ostatnio przy rzeczach jak:

  • na stronie były dodawane wersje językowe, które trzeba było zoptymalizować
  • zmieniany był layout strony i struktura – oprogramowanie sklepu było pisane na nowo z uwzględnieniem konkretnych potrzeb tego biznesu. Pozycjoner na bieżąco współpracował z firmą zewnętrzną, która tworzyła oprogramowanie i dbał o to, by skrypt był odpowiednio napisany pod kątem pozycjonowania
  • współpracował na bieżąco z zewnętrzną agencją, która zajmuje się linkowaniem

Jest jeszcze jedna duża zaleta, wspomniana w ostatnim podpunkcie. Duże serwisy czasem wymagają linkowania, szczególnie gdy konkurencja jest bardzo silna. Pozycjoner zajmie się wyszukaniem najlepszej agencji do współpracy i będzie stale kontrolował ich prace. Dobry pozycjoner będzie miał wyczucie, które techniki pozycjonowania i linki są do przyjęcia, by osiągnąć sukces a których należy unikać. Dlatego to on może najlepiej kontrolować zewnętrzną agencję.

Ale dobry pozycjoner pomoże nie tylko przy optymalizacji czy linkowaniu, ale będzie też brał udział w rozwoju strony, współpracując z innymi pracownikami.

Historia pewnej premiery

Dobry jest tu przykład angielskiego serwisu ze sprzętem elektronicznym, który zatrudnia własnego seowca. Zbliżało się kolejne show Apple, na którym miały być zaprezentowane nowe produkty, w tym prawdopodobnie nowe iPhony. Prawdopodobnie, bo Apple zawsze trzyma takie rzeczy w ścisłej tajemnicy aż do momentu premiery, ale tym razem chodziło dużo plotek, że świat ujrzy w końcu nowego iPhona z większym ekranem.

Show trwa, przedstawiane są kolejne nowości i oto jest – nie jeden a dwa nowe iPhony: 6 i 6s. Kilkanaście minut później widzimy twitta z konta wspomnianego sklepu, w którym jest link do nowych podstron z produktami Apple. Konferencja Apple jeszcze się nie skończyła, a oni mieli już gotowe podstrony dla nowych iPhonów! Co więcej, nowe podstrony były elegancko zoptymalizowane – title, treści, zdjęcia… wszystko bez zarzutu. Oczywiście podstrony były szykowane już wcześniej, ale na pewno brało udział przy tym kilka osób, w tym seowiec.
Następne dni to intensywne googlowanie fanów sprzętu Apple i szukanie informacji o nim. Wspomniany serwis wszystko miał już opracowane.

Takie rzeczy nie byłyby możliwe, gdyby pozycjoner nie był zatrudniony na stale przy stronie.

Podaj dalej
Szymon Spychała

Wspólnik w Carted.pl. Pasjonat tematyki e-commerce i możliwości rozwoju oraz zarabiania jakie daje internet. Twitter: https://twitter.com/simonsaysseo

1 Comments

Skomentuj

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane *

  • Wiesz, że niejednokrotnie delegowanie zadań poza firmę jest najlepszym rozwiązaniem ? Trzeba bardzo dokładnej analizy biznesowej, żeby powiedzieć czy też doradzić iż seo ma byc w środku lub na zewnątrz.

    Niejednokrotnie znalezienie seowca do firmy jest mega trudne i nierealne. poza tym kto zweryfikuje jego wiedzę ? ma się uczyć na swoich błędach wewnątrz firmy ?

    Odpowiedz