class="post-template-default single single-post postid-2345 single-format-standard mega-menu-primary-menu default default-layout theme-accent wpb-js-composer js-comp-ver-5.1 vc_responsive" data-spy="scroll" data-target="#poradnik_menu" data-offset="15">
LOADING

Czy warto zatrudnić własnego SEOwca?

Największy błąd jaki robią właściciele firm?

Szukają agencji, freelancerów, a nie zatrudniają własnych SEOwców. Nie chodzi tu o pana Józka, który prowadzi warsztat samochodowy i ma budżet kilkaset złotych miesięcznie. Jasna sprawa – są małe biznesy, którym wynajęcie agencji/freelancera wystarczy i będzie to opłacalne. Jednak widzieliśmy setki przypadków, gdzie duży serwis (sklep, portal itp.) korzystał z usług agencji i nie zatrudniał własnego pozycjonera. To głupota gdy w firmie zatrudnionych jest 30 osób, cały biznes kręci się dzięki stronie, ale na zatrudnienie pozycjonera szkoda budżetu.

Choć tu ciężko tak definitywnie stwierdzić, czy chodzi o czynnik finansowy (koszt zatrudnienia pozycjonera) czy może o niewiedzę właścicieli? W końcu handlowcy z agencji tak pięknie przedstawiają ile rzeczy będzie zrobionych dla klienta, ze będzie dedykowany opiekun, więc właściciel serwisu stwierdza iż zatrudnienie dodatkowej osoby jest niepotrzebne.

Tymczasem, jak już zostało wspomniane w poprzednim podpunkcie dot. agencji, serwis trafi pod opiekę pozycjonera, który zajmuje się kilkudziesięcioma innymi stronami. Przygotuje raz zalecenia, co miesiąc podlinkuje, czasem odpisze na maila i koniec, na więcej nie będzie miał czasu.

Nieświadomy właściciel może się zastanawiać, czy rzeczywiście przy jego serwisie jest tyle pracy? Tak.

Znajomy pozycjoner jest zatrudniony na stałe w dużym sklepie sportowym. Spory ruch (kilkaset tysięcy odwiedzających miesięcznie) oraz bardzo duży asortyment. Ma ręce pełne roboty, przykładowo ostatnio przy rzeczach jak:

  • na stronie były dodawane wersje językowe, które trzeba było zoptymalizować
  • zmieniany był layout strony i struktura – oprogramowanie sklepu było pisane na nowo z uwzględnieniem konkretnych potrzeb tego biznesu. Pozycjoner na bieżąco współpracował z firmą zewnętrzną, która tworzyła oprogramowanie i dbał o to, by skrypt był odpowiednio napisany pod kątem pozycjonowania
  • współpracował na bieżąco z zewnętrzną agencją, która zajmuje się linkowaniem

Jest jeszcze jedna duża zaleta, wspomniana w ostatnim podpunkcie. Duże serwisy czasem wymagają linkowania, szczególnie gdy konkurencja jest bardzo silna. Pozycjoner zajmie się wyszukaniem najlepszej agencji do współpracy i będzie stale kontrolował ich prace. Dobry pozycjoner będzie miał wyczucie, które techniki pozycjonowania i linki są do przyjęcia, by osiągnąć sukces a których należy unikać. Dlatego to on może najlepiej kontrolować zewnętrzną agencję.

Ale dobry pozycjoner pomoże nie tylko przy optymalizacji czy linkowaniu, ale będzie też brał udział w rozwoju strony, współpracując z innymi pracownikami.

Historia pewnej premiery

Dobry jest tu przykład angielskiego serwisu ze sprzętem elektronicznym, który zatrudnia własnego seowca. Zbliżało się kolejne show Apple, na którym miały być zaprezentowane nowe produkty, w tym prawdopodobnie nowe iPhony. Prawdopodobnie, bo Apple zawsze trzyma takie rzeczy w ścisłej tajemnicy aż do momentu premiery, ale tym razem chodziło dużo plotek, że świat ujrzy w końcu nowego iPhona z większym ekranem.

Show trwa, przedstawiane są kolejne nowości i oto jest – nie jeden a dwa nowe iPhony: 6 i 6s. Kilkanaście minut później widzimy twitta z konta wspomnianego sklepu, w którym jest link do nowych podstron z produktami Apple. Konferencja Apple jeszcze się nie skończyła, a oni mieli już gotowe podstrony dla nowych iPhonów! Co więcej, nowe podstrony były elegancko zoptymalizowane – title, treści, zdjęcia… wszystko bez zarzutu. Oczywiście podstrony były szykowane już wcześniej, ale na pewno brało udział przy tym kilka osób, w tym seowiec.
Następne dni to intensywne googlowanie fanów sprzętu Apple i szukanie informacji o nim. Wspomniany serwis wszystko miał już opracowane.

Takie rzeczy nie byłyby możliwe, gdyby pozycjoner nie był zatrudniony na stale przy stronie.

Podaj dalej

Subscribe for FREE Marketing Pro Newsletter!

Subscribers get the best curated content for you

Szymon Spychała

Wspólnik w Carted.pl. Pasjonat tematyki e-commerce i możliwości rozwoju oraz zarabiania jakie daje internet.

1 Comments

Skomentuj

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane *

  • Wiesz, że niejednokrotnie delegowanie zadań poza firmę jest najlepszym rozwiązaniem ? Trzeba bardzo dokładnej analizy biznesowej, żeby powiedzieć czy też doradzić iż seo ma byc w środku lub na zewnątrz.

    Niejednokrotnie znalezienie seowca do firmy jest mega trudne i nierealne. poza tym kto zweryfikuje jego wiedzę ? ma się uczyć na swoich błędach wewnątrz firmy ?

    Odpowiedz