LOADING

Pozycjonowanie sklepu e-commerce, pozycjonowanie sklepów

Pozycjonowanie sklepów internetowych to złożony proces. Szczególnie przy dużych sklepach, gdzie liczba produktów liczona jest w tysiącach a kategorie i podkategorie w setkach.

sklep-ecommerce

Najczęstsze problemy przy pozycjonowaniu e-commerców

Zanim przyjrzymy się bliżej jak wygląda pozycjonowanie sklepów, spójrzmy na częste problemy które utrudniają osiągnięcie efektów. Są to:

Skrypt ecommerce niedopracowany pod kątem SEO – to oczywiste, że sklep to wiele podstron w indeksie Google. Na rynku jest wiele skryptów e-commerce, które różnią się między sobą budową czy możliwościami optymalizacji. W wielu z nich są błędy zrobione przez programistów i twórców skryptu, które np. mogą prowadzić do duplikacji treści lub wręcz zaśmiecenia indeksu niewartościowymi stronami. Takim słabym punktem często jest filtracja produktów, która tworzy wiele kombinacji według filtrów ale nie są one blokowane przed indeksacją. Może to prowadzić do wielu problemów (nawet do kar jak Panda).

tresciProdukty – brak opisów, kopie opisów – treści w procesie pozycjonowania są bardzo ważne i często podkreślamy że jest to jedna z najważniejszych rzeczy. W przypadku sklepów najłatwiej dostać treści od producenta (nie trzeba pisać swoich), ewentualnie można dodać produkt bez opisu, tylko z podstawowymi danymi (cena, wysyłka, dostępność itp.). Oba rozwiązania są tragiczne, bo to przecież produkty stanowią większą część podstron danego sklepu internetowego. Każdy produkt powinien mieć unikalny opis. Tak, są to koszty, ale warto je ponieść. Są niestety przypadki, gdy jednak ciężko zapewnić oryginalne opisy (to np. apteki czy księgarnie internetowe które muszą dźwignąć dużą liczbę premier rocznie). Wtedy trzeba wymyślać inne rozwiązania, ale dobry pozycjoner powinien sobie poradzić.

Kategorie – brak opisów – bardzo często to kategorie będą wychodzić w wynikach wyszukiwania. Najczęściej jednak można spotkać sklepy, gdzie kategorie tylko listują produkty i nie ma słowa opisu.

Nieudolne pozycjonowanie, kary manualne, filtry algorytmiczne – na polskim rynku jest naprawdę sporo sklepów internetowych. Wiele z nich zaliczyło już swego rodzaju pielgrzymkę od jednej agencji do drugiej, potem do trzeciej itd. Często te agencje nie miały ani zasobów do pozycjonowania dużej liczby produktów ani wiedzy jak to zrobić dobrze.

W efekcie najczęściej kończyło się to podpinaniem SWLa czy spamowaniem z użyciem wielu dostępnych technik black hat seo. Czasem przynosiło to efekty, ale Google dość mocno wzięło się za spamerów. Mamy kary manualne, mamy kary algorytmiczne (np. Pingwin) i w efekcie nieudolnych działań wiele sklepów zmaga się z nimi do dziś. To duży problem, gdyż uniemożliwia skuteczne pozycjonowanie i powoduje że wysiłek musi być włożony w uporządkowanie sytuacji (co zajmuje czas i nie zawsze się udaje).

Presja czasu ze strony właścicieli – wielu właścicieli sklepów internetowych zna się na swoim biznesie, ale absolutnie nie ma pojęcia o pozycjonowaniu. Słusznie oczekują efektów działań od wynajętych agencji, jednak bardzo często mają nierealne oczekiwania co do terminów. A jak jeszcze sprzedaż kuleje i potrzebny jest ruch, oj…

Co gorsza są nieskorzy do zmian w sklepie (bo się nie da, za drogo, za dużo produktów by opisać, przecież wam płacę za pozycjonowanie to czemu mam to robić…). Pozycjonowanie to proces, który trwa, ale w dzisiejszych czasach musi też być być uzupełnione o zmiany na serwisie (optymalizacja, treści). Często brakuje i cierpliwości i zmian na stronie, co kończy się wypowiedzeniem i szukaniem kolejnej agencji.

Nieprowadzenie kampanii Adwords – z różnych powodów. Najczęstszy to koszty. Adwordsy nie są tanie, to fakt. Biorąc jednak pod uwagę że sprzedaż potrzebna jest tu i teraz a pozycjonowanie trwa to Adwordsy są zawsze dobrym uzupełnieniem. Dodatkowo są one źródłem bardzo cennych informacji. Pamiętajmy że ruch bezpłatny w większości pokazywany jest jako (not provided). Nie wiemy które frazy najlepiej pozycjonować, które generują najlepszą sprzedaż. Dzięki Adwordsom mamy te dane podane na talerzu i można je wykorzystać do lepszego doboru fraz pod SEO.

Brak mierzenia celów – to może na początku nie tak oczywiste połączenie z pozycjonowaniem sklepu, ale ma znaczenie, szczególnie w dużych sklepach internetowych. Jeśli mierzone są cele, mierzona jest sprzedaż (np. przy pomocy Goole Analytics i ecommerce) to wiadomo, które podstrony i produkty najlepiej konwertują. Jeśli to jest połączone z kampaniami Adwords to wiadomo od razu, które frazy i produkty powinny być priorytetem przy pozycjonowaniu.

Jak przebiega pozycjonowanie sklepu internetowego

Wyżej przedstawione zostały najczęstsze problemy przy pozycjonowaniu sklepu internetowego. Dzięki temu dużo łatwiej jest zrozumieć jak przebiega pozycjonowanie sklepu internetowego i dlaczego poszczególne działania są tak ważne.

W naszej pracy pozycjonowanie sklepu rozbijamy na elementy:

Analiza konkurencji – to dobry punkt startu. Warto przyjrzeć się na jakie frazy stawia najbliższa konkurencja, co robi w tematyce linkowania, jak wygląda u nich sytuacja z treściami. Bardzo często dla nas to kopalnia informacji i źródło pomysłów co do dalszych działań przy optymalizacji sklepu internetowego. W końcu chodzi o to, by przeskoczyć konkurencję więc trzeba wiele rzeczy robić lepiej od nich 🙂

Research słów kluczowych – jeden z najważniejszych kroków na początku pozycjonowania sklepu. Na bazie analizy konkurencji, sprawdzeniu fraz Keyword Tools układamy listę najważniejszych fraz, które powinny pojawić się na stronie sklepu w tagach i treści. Tu również duże znaczenie przy doborze mogą mieć dane z prowadzonych kampanii Adwords.

dlugi-ogonDługi ogon – w zasadzie ogon wchodzi w skład researchu słów kluczowych, ale często podchodzimy do niego osobno. To znaczy można go zrobić na początku, ale często temat wraca przy współpracy z copywriterami. Przykładowo jak w ramach sklepu powstaje blog to wtedy pomagamy copywriterom w doborze tematyki i słów kluczowych lub przeprowadzamy odpowiednie szkolenia. Tu najczęściej wykorzystujemy narzędzie Ubersuggest.

Optymalizacja strony, linkowanie wewnętrzne – mając dane o frazach i działaniach konkurencji przygotowywane są zalecenia optymalizacyjne. Dotyczą wszystkiego – od treści, struktury sklepu, jego budowy po techniczne aspekty. Tu poza podstawami jak optymalizacja title, nagłówków ważne jest też sprawdzenie site’a strony (tego co jest w indeksie, czy nie ma tam śmieci), sprawdzenie jak działa filtrowanie. Duży nacisk warto położyć też na linkowanie wewnętrzne – mając wiedzę z dobrej analizy słów kluczowych można zrobić takie linkowanie wewnętrzne, które pomoże nie tylko głównym frazom, ale też frazom długoogonowym.

Treści na stronie sklepu – to jest kluczowa sprawa, której poświęcamy zawsze dużo uwagi. Najczęściej poszerzenia opisu/napisania od nowa wymagają wszystkie produkty. Często też brakuje opisów na stronach kategorii.

Zawsze zalecamy też tworzenie bloga w ramach sklepu, który może pomóc przy ściąganiu ruchu oraz jest pomocny przy linkowaniu wewnętrznym. Najczęściej na tym etapie zalecamy nawiązanie współpracy z copywriterem, który przejmie na siebie odpowiedzialność za te działania. Uzupełnienie strony o treści to działania ciągłe, które powinny być prowadzone miesiąc w miesiąc. Nie da się np. napisać nowych opisów wszystkich produktów, gdy ich liczba jest liczona w tysiące. Wtedy trzeba takie działania rozłożyć w czasie.

Podpięcie celów, analityka – ważne jest mierzenie celów i samej sprzedaży w Google Analytics. Po czasie to może być cenne źródło informacji na czym dalej się skupiać przy pozycjonowaniu.

Linkowanie – To zawsze ważny aspekt przy pozycjonowaniu. Profil linków powinien być odpowiednio zróżnicowany. Poza naszymi działaniami (tematyczne zaplecze, wykorzystanie innych źródeł linków) nacisk kładziemy na wpisy gościnne. Nie jest to ani tani ani łatwy sposób na pozyskanie linków, ale to zawsze dobry sposób by zwiększyć zaufanie domeny. Ogólnie sam proces linkowania to temat rzeka, ale na pewno dobre linkowanie ma przełożenie na efekty pozycjonowania.

Podsumowując

Proces pozycjonowania sklepu internetowego składa się z wielu obszarów. Nie można mówić, że samym linkowaniem osiągnie się sukces. Równie ważne są działania po stronie właścicieli sklepów związane z treściami i wprowadzaniem zmian optymalizacyjnych. W ten sposób można osiągnąć wzrost ruchu i sprzedaży.

Podaj dalej

Subscribe for FREE Marketing Pro Newsletter!

Subscribers get the best curated content for you

Szymon Spychała

Wspólnik w Carted.pl. Pasjonat tematyki e-commerce i możliwości rozwoju oraz zarabiania jakie daje internet.

Powiązane artykuły

Skomentuj

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane *