Długi ogon i treści

W przypadku blogów pozyskanie ruchu z długiego ogona powinno być główną strategią zdobycia ruchu. Z fotoblogami może być trudniej, ale mowa tu o blogach publikujących dłuższe wpisy. Widzieliśmy wiele przypadków blogów z bardzo konkurencyjnych branż, gdzie takie podejście zadziałało.

Dobrym przykładem jest pewien blog anglojęzyczny z branży forex, gdzie pierwsze strony wyników dla głównych fraz kluczowych okupowane są przez strony brokerów oraz portali forexowych i przebicie się tu jest niemożliwe. No, może czasem udaje się wejść na końcówkę pierwszej strony. Konkurencja jest tu za mocna i tyle. Nie ma się jednak co zniechęcać. Dzięki publikacji wartościowych poradników, które dotyczyły tematyki związanej z tymi głównymi frazami udało się pozyskać ruch długoogonowy co dało możliwość konwersji tego tematycznego ruchu.

To działa bardzo dobrze, nawet przy branżach gdzie konkurencja jest bardzo silna i okupuje dziesiątkę dla głównych fraz.

Jak zawsze pomaga tu narzędzie Ubersuggest.

Przejrzenie artykułów z ruchem

Blogi które istnieją już kilka lat są często bogate w treści. Część z nich publikowana była dawno i jest zapomniana przez autorów, mimo to nadal te treści ściągają ruch. Łatwo je zlokalizować z pomocą Google Analytics, przechodząc do sekcji PozyskiwanieKampanie → Bezpłatne słowa kluczowe i klikając zakładkę Strona wejścia.

 

strony-wejscia-analiza-ruchu
 

To daje nam listę podstron, które ściągają największy ruch. Możemy teraz wybrać artykuły z największym ruchem i sprawdzić z Keyword Plannerem i Ubersuggest czy zawierają one wszystkie słowa kluczowe związane z tematem. Jeśli nie – należy uzupełnić artykuł o te słowa lub dopisać brakujące fragmenty na dany temat. Dotyczy to poprawek w treści, nagłówkach, title oraz linkowaniu wewnętrznym.

Poza topowymi artykułami można wziąć pod lupę także te z dalszych miejsc, które jednak ściągają jakiś ruch. Skoro ściągają ruch, to podstrony mają swoją moc i wychodzą na jakieś frazy. Może wymagają dodatkowej optymalizacji? Może treść jest za krótka i powinna być poszerzona? Czy zawierają wszystkie najważniejsze dla tematu frazy? Takie działania przy artykułach już ściągających ruch mogą pomóc nam szybko zwiększyć ruch.

Tematyka wpisów

W przypadku blogów ważna jest też tematyka. Wiadomo że w przypadku każdego bloga dobór tematyki to indywidualna sprawa. Ważne jest jednak by poza zwykłymi wpisami zadbać o pojawianie się wpisów dłuższych. Mogą mieć charakter poradnikowy czy formę zestawień (np. często widzi się w wynikach strony jak 100 najlepszych darmowych szablonów do WordPressa). To znakomicie sprawdza się przy sprowadzaniu ruchu. Takie wpisy wymagają często dużego wysiłku i wiele czasu na ich napisanie. Natomiast raz poświęcony wysiłek procentuje przez długi czas, bo te wpisy miesiąc w miesiąc będą ściągać określony ruch.

Częstość publikacji wpisów na blogu

Często spotykamy się z błędnym przeświadczeniem odnośnie częstotliwości publikacji. Wiele osób uważa, że skoro to jest blog to nowe wpisy powinny się tam pojawiać jak najczęściej. I owszem, jeśli baza stałych czytelników jest spora to takie podejście ma uzasadnienie. Jeśli jednak blog jest na etapie budowy ruchu to posty mogą pojawiać się rzadziej – nawet raz na tydzień czy nawet raz na kilka tygodni. Najważniejsze by nowe wpisy wyczerpywały temat. Tak jak wcześniej zaznaczaliśmy przy tematyce wpisów – niech pojawiają się rzadziej, ale niech są to konkretne poradniki, zestawienia itp. Dzięki temu na blogu będą pojawiać się wartościowe wpisy z potencjałem na ściąganie ruchu.

Grafiki

Poza treściami warto pamiętać o zdjęciach i grafikach. Nie dotyczy to każdej frazy, ale można z całą pewnością powiedzieć, że Google bardzo chętnie prezentuje zdjęcia przy organicznych wynikach wyszukań. No i nie zapominajmy, że niektóre tematy ludzie szukają bezpośrednio poprzez wyszukiwarkę grafik. To bardzo często dobre źródło ruchu, dlatego warto publikować zdjęcia, przy czym trzeba pamiętać o ich optymalizacji.

Jeśli mamy dużo swoich zdjęć, warto pomyśleć o znakach wodnych, dzięki czemu nie będą one (albo dużo rzadziej to się będzie zdarzać) wykorzystywane bez naszej wiedzy na innych stronach.

Wpisy gościnne

Często pada pytanie jak zdobyć wartościowe linki by wzmocnić naszą domenę i bloga. Wpisy gościnne są jednym z takich sposobów, który może zastosować każdy z właścicieli bloga. Najlepiej by były to blogi tematycznie powiązane. Trzeba zrobić odpowiedni research, wyszukać blogi odpowiadające naszej tematyce. Następnie trzeba odezwać się do ich właścicieli z propozycją zamieszczenia wpisu gościnnego. Czasem odzew może być mały, ale już nawet kilka linków pozyskanych w ten sposób może być bardzo wartościowych i pomocnych dla wzmocnienia zaufania domeny.

Wymiana linków

 

wymiana-linkow-z-blogami-przyklad
Wymiana linków to kolejny sposób na wzmocnienie domeny. Działa to podobnie do wpisów gościnnych. Chodzi o wyszukanie stron i blogów, które są zbliżone tematycznie do naszej strony. Tematyka jest ważna, bo pozyskiwanie linków z całkowicie innej tematycznie strony może być podejrzane. Czyli podobnie jak przy wpisach gościnnych – research, odezwanie się do autorów z propozycją wymiany linków.

Przykładem są blogi finansowe, które dzięki linkom w sidebarze wyraźnie wzmacniają się między sobą (pokazany z lewej strony przykład z http://appfunds.blogspot.com).

Przejście z darmowych blogów na własną domenę i hosting

Darmowe blogi jak blogspot czy wordpress.com wydają się mieć dużo zalet, szczególnie dla osób dopiero co zakładających bloga. Są darmowe, panel jest łatwy w obsłudze. Jednak z czasem to rozwiązanie może rodzić więcej problemów niż korzyści. Zawsze zalecamy przeniesienie bloga na własny hosting i własną domenę. Przeważnie stosujemy połączenie linuxpl jako hosting i domeny rejestrowane w OVH. Cenowo wychodzi korzystnie (hosting już od 50zł za rok, cena domeny zależy od rozszerzenia) a są to sprawdzeni usługodawcy.

OK, ale dlaczego warto przenieść bloga na własny hosting i domenę i co to ma wspólnego z pozycjonowaniem? Przede wszystkim chodzi o dowolność. To znaczy jeśli zajdzie potrzeba zmian pod kątem SEO wtedy na swoim zrobimy je dużo łatwiej i szybciej. W przypadku darmowych blogów niektóre rozwiązania nie są możliwe lub wymagają wykupienia dodatkowej, płatnej opcji (częste przy wordpress.com). Poza tym w każdej innej kwestii własna domena i hosting to duże ułatwienie – czy to przy instalacji szablonu, tworzeniu własnego szablonu czy działaniach marketingowych.

Tu nie mylić worpdress.com – darmowy blog na subdomenie wordpress.com z wordpress.org – blog wordpressa do pobrania i zainstalowania u siebie na hostingu.

Ruch z innych źródeł

Jeśli prowadzimy bloga to są duże szanse, że istnieje albo powstaje pewna społeczność lub że blog ma przynajmniej swoich stałych czytelników. Trzeba to wykorzystać przy pomocy mediów społecznościowych czy newslettera. Naprawdę jest teraz sporo możliwości bycia w kontakcie z czytelnikiem i pewnego rodzaju przypominania o swoim istnieniu 🙂 Czy to Facebook, Instagram, Twitter lub wiele innych aplikacji dają taką możliwość. Dzięki temu raz zdobyty użytkownik z pomocą pozycjonowania może zamienić się na użytkownika odwiedzającego nas bezpośrednio lub poprzez social media.