LOADING

Pozycjonowanie apteki – co warto wiedzieć

Apteki internetowe to kolejny specyficzny temat, który wymaga osobnego omówienia. Duża konkurencja i restrykcyjne prawo sprawiają, że jest to jeden z najtrudniejszych tematów do pozycjonowania.

Problem #1 – konkurencja

W przypadku aptek internetowych jest duża konkurencja. Dodatkowo problemem jest dominacja doz.pl, ale o dozie za moment. Są to apteki, które są długo na rynku, mają wyrobioną markę, moc domeny. Można spotkać też wiele aptek internetowych, które powstały przy boku sieci fizycznych aptek.

Problem #2 – prawo

Zgodnie z prawem opisy produktów powinny być zgodne z ulotką. Oznacza to jedno – kopie treści. Czyli te same opisy produktów pojawiają się na każdej stronie apteki internetowej. To bardzo duży problem, który skutecznie utrudnia pozycjonowanie apteki.

Problem #3 – dotychczasowe działania SEO

Pozycjonowaliśmy kilka aptek (w czasach pracy w agencji), dodatkowo wykonaliśmy analizy wielu innych aptek (zapytania ofertowe, analizy konkurencji itp.). Jest wiele aptek, których domeny były wcześniej źle linkowane i obecnie zmagają się z filtrami i innymi problemami. Problem jest złożony, ale przedstawiając go w skrócie. Zanim Google mocno tępiło spamerskie techniki (czyli okres sprzed kar manualnych, wprowadzenia Pingwina) konkurencja była na tyle liczna i silna, że aby zdobyć pozycje linkowało się…. odważnie. SWLe, tysiące katalogów, linki z komentarzy i sporo innych słabych linków. Większość linków miała sprzedażowe anchory. To działało, aż Google porządnie wzięło się za spamerów. I nagle zrobił się problem. Takich domen aptek z przeszłością jest wiele. Oczywiście nie wszystkie dotknęły dotkliwe kary. Jeśli nie były przesadnie spamowane lub założone zostały trochę później (gdy już ostrożniej się linkowało) to nie są w złej sytuacji.

Co dalej? Standardowy scenariusz. Właściciel niezadowolony z działań agencji. Zmienia agencję. Brak efektów. Znowu zmienia. I tak dalej. A brak efektów bierze się właśnie z dawnych działań.

Problem #4 – apteki nie mają własnych seowców

Problem zaznaczony już wcześniej. Apteki internetowe mają bardzo dużo produktów, kategorii, podkategorii. Jest tu potencjał do wielu poprawek i ciekawych działań marketingowych, ale zewnętrzna agencja nie będzie miała na to czasu. Skupi się na głównej optymalizacji i linkowaniu, ale wielu innych rzeczy nie ruszy. Powinien zajmować się tym SEOwiec, zatrudniony na stałe do prac przy aptece.

Jak widać, pozycjonowanie apteki to szereg wyzwań czekających zarówno na pozycjonera jak i na właścicieli serwisu. W naszej ocenie tu najrozsądniejszym wyjściem jest przyjęcie długofalowej strategii i ciągła rozbudowa bazy wiedzy. Jest to pomocne przy pozycjonowaniu bo:

– baza wiedzy to wiele oryginalnych artykułów, dzięki czemu problem powielonych opisów leków (zgodnie z wymogami prawa) nie jest aż tak duży

– pozwala wzmocnić linkowanie wewnętrzne do produktów

– ściąga ruch, z fraz głównych i długiego ogona

Niestety, taka baza wiedzy wiąże się z określonymi kosztami oraz potrzeba czasu, by ją dobrze rozbudować. Temat ten prawie nigdy nie jest zrozumiały dla właścicieli aptek. Przychodzą do agencji, mają miesięczny budżet X i chcą być pozycjonowani. Nie rozumieją, czemu w odpowiedzi dostają zalecenia, by rozbudowywać bazę wiedzy. A to właśnie dzięki bazie wiedzy można zwiększyć zaufanie domeny.

Wyjątkiem wśród aptek jest DOZ.pl. Dawno temu, gdy inne apteki prześcigały się w spamowych technikach pozyskiwania linków, DOZ poszedł w innym kierunku – rozbudowy portalu z artykułami medycznymi. Przez lata baza artykułów rosła, dzięki czemu portal zyskiwał na kolejnych zmianach w algorytmach Google. Gdy inne apteki były karane za brak oryginalnych treści, za spamowe linkowanie, pozycje i ruch DOZa rosły. Inwestycja latami w treści opłaciła się, DOZ jest obecnie liderem, którego ciężko będzie doścignąć.

Podaj dalej

Subscribe for FREE Marketing Pro Newsletter!

Subscribers get the best curated content for you

Szymon Spychała

Wspólnik w Carted.pl. Pasjonat tematyki e-commerce i możliwości rozwoju oraz zarabiania jakie daje internet.

Powiązane artykuły

Skomentuj

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane *