LOADING

Najczęstsze pytania na temat pozycjonowania

Podczas pozycjonowania pewne pytania ze strony klientów powtarzają się regularnie. W zasadzie odpowiedzi na nie można uzyskać czytając dokładnie dalszą część poradnika, ale dla wygody czytającego postaraliśmy się zebrać pytania w jednym miejscu. Pozwoli to też na wyjaśnienie wielu wątpliwości, zanim przejdziemy dalej do bardziej szczegółowych zagadnień.

pytania-o-pozycjonowanie

Ile będę czekał na efekty?

To mocno zależy od fraz, stanu domeny (jej mocy, czy nie ma kar itp.). Najlepiej to pokazać na przykładach.

Najpierw zdefiniujmy słowo efekt. Efekt oznacza, że działania przynoszą skutek i jest lepiej np. pozycje są wyższe, ruch się zwiększa. Celem jest oczywiście efekt w postaci top 10 lub nawet pierwszego miejsca dla najważniejszych fraz i ustalony próg ruchu. Jednak zanim to nastąpi, to po drodze powinno być widać efekt działań pozycjonera.

Przykład 1. Domena firmy, która świadczy usługi regionalne, głównie na terenie miasta. Konkurencja umiarkowana, pozycjonowanie na kilka fraz. Jeśli dobrane frazy są średnio lub mało konkurencyjne to pierwsze efekty powinno być widać po pierwszych -2-3 miesiącach. Czyli na frazach powinny pojawić się wzrosty, podobnie z ruchem. Top 10 powinien być osiągnięty między 3 a 6 miesiącem, czasem trochę później. Dla średnio konkurencyjnych tematów najczęściej jest to właśnie kwestia 6-12 miesięcy.

Przykład 2. Domena sklepu. Frazy ogólnopolskie, sporo fraz produktowych plus trudne frazy główne. Podobnie jak przy łatwiejszych tematach pierwsze efekty powinny być widoczne dość szybko, po kilku miesiącach (głównie za sprawą poprawy optymalizacji). Natomiast często do efektu w postaci top 10 dochodzi się dłużej niż rok. Trzeba wziąć pod uwagę, że tu najczęściej nie chodzi o tylko kilka głównych fraz a o kilkanaście, kilkadziesiąt fraz lub cały długi ogon. Na to wszystko trzeba czasu i ciągłych działań. Cały czas pracować nad poprawą samej strony (dodawanie treści) oraz wzmacnianiem domeny i podstron (linkowaniem).

Chcę być pierwszy na frazę noclegi/noclegi zakopane/apteka internetowa

Nie będziesz.

Jeśli chodzi o frazy turystyczne to dalej piszemy o tym w osobnym rozdziale, bo w Polsce temat zrobił się mocno zmonopolizowany. Ogólnie chodzi o najtrudniejsze frazy turystyczne. Są one obstawione przez bardzo silną konkurencję. W przypadku fraz noclegowych mamy przykładowo na pierwszych stronach głównie same agregatory, nie ma stron ośrodków. Tak algorytm układa wyniki, te serwisy są najmocniejsze i wychodzą.

Chodzi o realne podejście do tematu. Te strony istnieją często po 10 i więcej lat, przez ten czas wydały dużo pieniędzy i poświęciły sporo czasu na rozbudowę serwisu, treści oraz marketing. Nie działa to tak, że nagle pojawia się nowy gracz, ze świeżą domeną i budżetem 1000zł miesięcznie i zepchnie gigantów z topów. W takich przypadkach trzeba działania marketingowe skupić na innych frazach i innych metodach ściągnięcia ruchu.

Są wyjątki, gdy budżet jest na tyle ogromny, że daje możliwości podjęcia walki. Ale niestety te pytania najczęściej padają od właścicieli małych biznesów, którzy nie wiedzą jak działa algorytm i Google w ogóle i uważają, że kilkaset złotych jest przepustką do pierwszych miejsc nawet na najtrudniejsze frazy. Nie jest.

Ile będzie kosztować pozycjonowanie i dlaczego tak drogo?

Koszty pozycjonowania i sposoby rozliczeń przedstawiamy w części Sposoby rozliczania za pozycjonowanie. Nie zaszkodzi jednak przypomnieć w tym momencie kilku podstaw.

Koszty zależą od konkurencyjności danej branży i fraz.

Najniższe ceny najczęściej niosą ze sobą najbardziej ryzykowne usługi (blackhat). Popatrzmy na to w ten sposób – osoba wykonująca daną usługę też musi zarobić. Jeśli oferuje bardzo niską cenę gdy dla tego samego zapytania inne oferty są kilka razy droższe to już jest to sygnał ostrzegawczy, że usługa może być wykonywana metodami BlackHat.

Pozycjonowanie nie powinno być bardzo tanie, bo wiąże się z kosztami. Są to koszty obsługi klienta, koszty tekstów, zaplecza, poświęcenia czasu na optymalizację itd. Niestety, przez dużą liczbę pozycjonerów używających metod Blackhat ceny usług często są zaniżane.

Chcę gwarancji, że osiągniemy pozycje 1 dla frazy X.

Najczęściej podchodzi od klienta, którego serwis był już pozycjonowany przez kilka agencji, ale nie uzyskał zadawalającego efektu (czytaj: pierwszego miejsca dla bardzo trudnej frazy). Zniechęcony uważa, że wszyscy go oszukują i zaczyna żądać gwarancji efektu.

Nie ma czegoś takiego jak gwarancja w przypadku pozycjonowania. Jak już zostało wspomniane wcześniej, pozycjonowanie to tak naprawdę w mniejszym lub mniejszym stopniu manipulacja algorytmem. A ten się cały czas zmienia i wykrywa tego typu działania. Zarówno klient jak i pozycjoner są zależni od trzeciej strony – algorytmu. Stąd uzyskanie gwarancji efektu jest niemożliwe.

Często zamiast skupiać się na szukaniu gwarancji miejsca dla najtrudniejszej frazy warto pomyśleć o innych frazach lub ruchu z długiego ogona.

Alternatywnie klient może poprosić o umowę na efekt, w której płatności pojawią się dopiero po osiągnięciu uzgodnionego przez dwie strony efektu.

Czy pozycjonowanie zawsze działa?

W większości przypadków tak, można uzyskać dobre efekty poprawy ruchu i pozycji poprzez optymalizację i linkowanie. Jest jednak procent przypadków, gdy pozycjonowanie nie przyniesie spodziewanych efektów. To przypadki gdy domena ma problemy (kary) lub nastawienie jest tylko na jedną, dwie bardzo trudne frazy.

Jest bardzo dużo czynników, które wpływają na pozycje. Sprawę utrudnia fakt, że co prawda można uzyskać informację o karze ręcznej, ale jeśli domena ma karę algorytmiczną to tej informacji nie ma. Są przypadki, że jest problem z domeną (kary), konkurencja jest bardzo silna (jest wiele lat na rynku, aktywnie się pozycjonuje), lub problem leży jeszcze gdzieś indziej. W takich przypadkach pomimo pracy, optymalizacji i linkowania nie udaje się wypracować efektu.

Często dochodzi wtedy do nieprzyjemnych sytuacji i niezadowolenia klienta, ale znowu trzeba pamiętać. Pozycjonowanie to tak naprawdę próba wpływu na algorytm i nie zawsze to się udaje. Na szczęście dotyczy to stosunkowo małej liczby przypadków i najczęściej zawsze można znaleźć jakieś alternatywne rozwiązanie jak choćby budowa ruchu z długiego ogona zamiast bicie się o bardzo trudną frazę czy podjęcie działań naprawczych by domena odzyskała zaufanie po nałożonej karze.

Pozycja mojej frazy waha się między pozycją 4 a 5 (lub inne bliskie pozycje)

To normalne. Wyniki Wyszukiwania mogą się zmieniać częściej niż raz dziennie.

Podaj dalej

Subscribe for FREE Marketing Pro Newsletter!

Subscribers get the best curated content for you

Szymon Spychała

Wspólnik w Carted.pl. Pasjonat tematyki e-commerce i możliwości rozwoju oraz zarabiania jakie daje internet.

Powiązane artykuły

Skomentuj

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane *