class="post-template-default single single-post postid-2349 single-format-standard mega-menu-primary-menu default default-layout theme-accent wpb-js-composer js-comp-ver-5.1 vc_responsive" data-spy="scroll" data-target="#poradnik_menu" data-offset="15">
LOADING

Najczęstsze błędy popełniane przez właścicieli stron podczas pozycjonowania

Przez lata pracy zauważyliśmy, że właściciele witryn przy współpracy z agencją czy ogólnie próbie wypozycjonowania strony, popełniają wiele tych samych błędów. Postanowiliśmy zebrać je w listę z nadzieją, że może komuś pomoże ona uniknąć podobnych pomyłek w przyszłości.

#1 Wybór najtańszej oferty

Ceny pozycjonowania są często mocno zaniżane przez słabych pozycjonerów lub zwykłych spamerów, którzy stosują techniki narażające stronę na kary od Google. Te techniki bazują za pozyskaniu dużej liczby tanich linków – czy to za pomocą automatycznych narzędzi czy katalogowania z bezwartościowych seokatalogów. Klient widzi oferty pozycjonowania rzędu 50 czy 100 zł i jak później dostaje ofertę od agencji na 700zł to czuje się okradany.

Sama cena nie jest rzecz jasna wyznacznikiem jakości i można powiedzieć też, że najdroższa oferta wcale nie musi być najlepsza. Jest to na pewno problem – jak wybrać taką ofertę, by cena była odpowiednia? Każdy przypadek jest indywidualny, ale zawsze warto zastanowić się, czy warto ryzykować domenę dla najniższej ceny.

#2 Brak inwestycji w treści

Pozycjonowanie zmienia się. Inaczej pozycjonowało się strony 7 lat temu, a inaczej robi się to teraz. Zmienia się algorytm Google, który całkiem dobrze radzi sobie z wykrywaniem niedozwolonych działań. Jedna rzecz jednak się nie zmienia i są to treści. W nie zawsze warto inwestować. Pomagają przyciągnąć ruch i zbudować autorytet wokół strony.

#3 Upieranie się w celu ratowania domeny

Czasami klient przychodzi z domeną po przejściach. Była pozycjonowania w kilku agencjach, przy czym była pozycjonowana źle. Dużo spamowych linków, tragiczny profil linków. Domena ma filtr lub inną karę i pozostaje próba usunięcia i zgłoszenia złych linków. Nie zawsze jednak wraca pełne zaufanie domeny. Niektórzy klienci mimo to naciskają, co jeszcze można zrobić. A są sytuacje podbramkowe, że już niewiele pozostało do zrobienia i lepiej zacząć od zera na nowej domenie. Nie jest to łatwa decyzja, ale czasem to najlepsze wyjście.

#4 Nierealne oczekiwania

Każdy chce efekty jak najszybciej. Klient by zwiększył się ruch i poszła za tym lepsza sprzedaż, pozycjoner by klient był zadowolony. Jednak pozycjonowanie to proces, który wymaga cierpliwości. Są tematy, które zrobi się w miarę szybko w kilka miesięcy, są jednak takie, na które trzeba będzie poświęcić rok lub dłużej. Klient, gdy nie widzi efektów to zakłada, że nic nie jest robione w sprawie pozycjonowania jego serwisu. I zaczynają się prośby o raporty, rozmowy z przełożonym, grożenie sądem. Szczególnie jeśli model rozliczania od początku wymaga płatności (ryczałt) to tu pretensje pojawiają się dość szybko.

Oczywiście nie można czekać też w nieskończoność, ale to że klientowi wydaje się, że to za długo trwa niekoniecznie musi oznaczać, że tak jest w rzeczywistości. Skoro zdecydował się na współpracę z agencją X, to powinien też jej zaufać i posłuchać pozycjonera. Jeśli od początku mówi, że efektów można spodziewać się za X miesięcy, to trzeba przeczekać i wtedy dopytywać się, co się dzieje.

Gdy naprawdę nie wiadomo czy cokolwiek jest robione to zawsze można wynająć konsultanta seo do sprawdzenia działań agencji.

#5 Brak kultury

Jesteśmy ludźmi. Są momenty, że nerwy mogą puścić i może paść kilka słów za dużo. Jednak za często spotyka się klientów, którzy są po prostu niemili lub wręcz chamscy. Co ciekawe, tacy klienci często przez maila czy telefon z łatwością obrażają innych, ale później na spotkaniu w siedzibie firmy nagle jest zupełnie inna historia i już nie ma wyzwisk czy obrażania.

Taki klient tylko sam szkodzi sobie. Niepisaną zasadą jest że klient miły i bezproblemowy dostaje lepszą usługę niż klient chamski, który ze wszystkim ma problem.

#6 Brak edukacji

Klienci mają różną wiedzę jeśli chodzi o pozycjonowanie. Niektórzy większą, inni mniejszą. Każdy ma swoje wyobrażenie o tym jak wygląda pozycjonowanie, jednak często jest to wyobrażenie błędne. Podczas rozmowy z handlowcami, przed podpisaniem umowy, opisywany jest w skrócie przebieg współpracy. Klient potakuje że rozumie. Miesiąc czy dwa później pozycjoner obiera telefony i maile od wkurzonego klienta, który pyta się, gdzie są efekty i za co on płaci. Warto by klient doczytał o pozycjonowaniu, dzięki czemu będzie też wiedział jakie pytania zadawać i jak lepiej kontrolować postępy.

#7 Niezatrudnianie własnego SEOwca

Temat poruszany wcześniej, ale często to będziemy powtarzać. Skoro główne źródło zamówień to strona internetowa firmy to zatrudnienie dobrego seowca tylko może pomóc w dopracowaniu strony, zwiększeniu ruchu. Taki pozycjoner pomoże też przy współpracy z agencją, będzie wiedział o co pytać i jak dobrać najlepszą ofertę.

#8 Zapominanie o analityce, brak śledzenia konwersji celów

Wielu klientów patrzy tylko na pozycje kilku fraz. W Google Analytics nie ma podpiętych żadnych celów. Nie chodzi tu nawet o to, by robić zaawansowaną analitykę, ale by spróbować się otworzyć na ten temat i znać podstawy: które strony generują najwięcej zapytań, przez które ucieka najwięcej odwiedzających itp. Ważne jest poznanie własnej strony tak, by lepiej ją dopracować.

#9 Nieczytanie umów / Nieprzestrzeganie umów

Klienci często nie zapoznają się dokładnie z czasem trwania umowy, okresami wypowiedzeń. Nawet jak się zapoznają, ale współpraca przebiega nie tak jak im się wydawało, to chcą rozwiązać umowę od razu. Nie jest to zawsze takie proste, o ile w mniejszych agencjach łatwiej wynegocjować zmianę warunków umowy o tyle w tych większych trzeba często dopełnić warunki, pod którymi złożyło się własny podpis. Dlatego warto na spokojnie przeczytać warunki umowy.

Podaj dalej

Subscribe for FREE Marketing Pro Newsletter!

Subscribers get the best curated content for you

Szymon Spychała

Wspólnik w Carted.pl. Pasjonat tematyki e-commerce i możliwości rozwoju oraz zarabiania jakie daje internet.

Skomentuj

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane *