LOADING

Freelancer czy agencja czyli komu zlecić pozycjonowanie

To dość częsty dylemat, przed którym stają właściciele firm. Zaufać dużej firmie, czy może jednej osobie? Nie ma prostej odpowiedzi, ale przyjrzyjmy się bliżej jakie są plusy i minusy każdego z rozwiązań, a na koniec przedstawiamy naszą opinię.

Pisząc dalej o agencji mamy na myśli duże firmy zajmujące się marketingiem internetowym. Zdarza się że małe firmy jednoosobowe prezentują siebie jako agencję, ale w tym opisie są tak naprawdę freelancerzy.

agencja-pozycjoner-wybor

Agencja – zalety

dysponuje zapleczem technicznym – duże agencje często mają rozbudowane zaplecza. Cały czas inwestują w nowe domeny i treści. Jest to przydatne przy tematach, które wymagają mocnego linkowania.

dysponuje zapleczem ludzkim – zarówno jeśli chodzi o marketingowców jak i programistów – zdarza się, że klient ma problem ze swoją stroną (np. atak malware), potrzebuje poza pozycjonowaniem wzmocnić ruch i dodać reklamy Adwords czy FB itp. W dużych agencjach można spotkać wyspecjalizowane działy. Dzięki temu jeśli klient będzie potrzebował kompleksowej obsługi, to dostanie ją w jednym miejscu.

ma siedzibę 🙂 – są klienci którzy lubią przyjeżdżać na spotkania, by przedyskutować działania i plany

ma strukturę (prezes, kierownicy, pracownicy…) – jest to pomocne, bo jeśli jest problem z jakością obsługi lub płatnościami, można zadzwonić do kierownika lub prezesa i zgłosić problem wyżej

Agencja – wady

nastawienie na zysk – w bardzo wielu przypadkach na pierwszym miejscu jest zarobek, a pomoc i interesy klienta są kilka miejsc dalej (o ile są na liście w ogóle). Cierpi na tym jakość obsługi. Więcej o tym dalej w komentarzu.

szablonowość działań – najczęściej agencja wypracuje sprawdzony sposób obsługi klienta, tzn. najpierw zalecenia i optymalizacja, potem linkowanie z własnego zaplecza. Problem pojawia się, gdy działania nie przynoszą efektów i trzeba podjąć inne, nieszablonowe działania. Pozycjonerzy w agencjach bardzo często potrafią tylko dobrze wykorzystywać zaplecze firmy do zdobycia linków, ale gdy trzeba zdobyć linki innym sposobem to pojawiają się schody.

efekt fabryki – agencje dość szybko zauważyły, że jeden pozycjoner może zajmować się pozycjonowaniem kilkudziesięciu klientów, szczególnie jeśli dostarczy mu się narzędzia do pomocy. W efekcie w wielu agencjach jeden pozycjoner zajmuje się pozycjonowaniem 50, 70 a czasem 100 i więcej serwisów. Czy cierpi na tym jakość? To nie wymaga odpowiedzi.

nierówna obsługa – w większych agencjach pracuje po kilkudziesięciu lub więcej pracowników. Część z nich ma duże doświadczenie, ale jest też sporo pozycjonerów, którzy przyuczają się do zawodu. Tym samym klient do końca nie może być pewny, pod czyją opiekę trafi jego serwis.

O agencjach mamy bardzo złe zdanie. O ile zdarzają się agencje jak nasz były pracodawca, które starają się coś zrobić dla klienta, to jednak zdecydowana większość dużych agencji nastawiona jest na jak największy zarobek, jak najniższym kosztem.

Są rzadkie przypadki, że skorzystanie z usług dużej agencji będzie wskazane. Dotyczy to przypadków, gdy trzeba mocno linkować dany temat i potrzebne jest szerokie zaplecze tematyczne. Ale to naprawdę rzadkie przypadki, w każdym innym mała agencja czy freelancer sobie poradzi.

Freelancer / małe agencje – zalety

więcej czasu na klienta – nie są obłożeni po 60 serwisów na głowę, stąd mają więcej czasu na każdego z klientów. Można oczekiwać, że nawet jak coś nie będzie szło, to temat będzie dobrze sprawdzony.

nieszablonowe działania – dobry freelancer czy mała agencja skupią się na tym, by pozyskać linki z różnych źródeł.

Freelancer / małe agencje – wady

nierówny poziom – można spotkać ogłoszenia wielu freelancerów czy agencji zajmujących się pozycjonowaniem, ale prezentują oni nierówny poziom. Można znaleźć zarówno bardzo doświadczonych, jak i takich którzy mają podstawową wiedzę o pozycjonowaniu.

nie zawsze dysponują swoim zapleczem – lub mają małe zaplecze. Nie zawsze jest to problem, szczególnie jeśli nastawiają się na pozyskiwanie linków z różnych źródeł i mają wiedzę jak zrobić to dobrze. Są jednak klienci i strony, którzy wymagają szerokiego linkowania a wtedy duże zaplecze się przydaje. Wtedy jest ryzyko, że z braku własnego zaplecza strona zastosowane będą blackhatowe techniki linkowania.

Największy problem z freelancerami polega na dużym rozstrzale jeśli o jakość usług chodzi. W przypadku dużych agencji dość łatwo odszukamy komentarze klientów, co może być pomocne przy wyborze agencji. Z freelancerami tak łatwo nie jest. Pozostaje bazować na opiniach w danym serwisie ze zleceniami. Najłatwiej oczywiście zatrudnić kogoś z polecenia.

Kogo wybrać? Jeśli chodzi o wybór między dużą agencją a freelancerem/małą agencją to zdecydowanie uważamy, że lepiej próbować współpracy z freelancerem/małą agencją (po uprzednim sprawdzeniu referencji itp.).

Duże agencje mają budżety i zdolnych handlowców, którzy pięknie przedstawiają ofertę i zapewniają, że serwis trafi do dedykowanego opiekuna. W rzeczywistości serwis trafia do worka 60, 80 a nawet 100 serwisów, którymi opiekuje się jeden pozycjoner. Serwisy są oczywiście linkowane (czyli usługa jest wykonywana), tak by później ew. nie było problemów w sądzie. Ale ci pozycjonerzy mają bardzo mało czasu na każdy z serwisów, nie są kreatywni przy linkowaniu, bo mają dostępne tylko zaplecze firmowe.

Wypowiedzenia są wpisane w istotę tego biznesu. Przyjdzie 20 wypowiedzeń na miesiąc? Trudno, dział handlowy załatwi 30 nowych umów. I tak się kręci koło fortuny.

Freelancer bardziej dba o każdego klienta, bo ma ich po prostu mniej. Klient może się spodziewać, że będzie lepszy kontakt i wykonawca będzie miał więcej czasu na jego serwis.

Podaj dalej

Subscribe for FREE Marketing Pro Newsletter!

Subscribers get the best curated content for you

Szymon Spychała

Wspólnik w Carted.pl. Pasjonat tematyki e-commerce i możliwości rozwoju oraz zarabiania jakie daje internet.

Powiązane artykuły

1 Comments

Skomentuj

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane *

  • W przypadku freelancera czy małej agencji zaletą jest jeszcze to, że często jedna i ta sama osoba prowadzi projekt od początku do końca: ofertuje, ustala warunki współpracy, realizuje projekt, prowadzi konsultacje itd. Klient wie z kim współpracuje, nie jest przerzucany pomiędzy działami i może egzekwować wszystkie ustalenia, które zapadły na etapie ofertowym.

    Odpowiedz