class="post-template-default single single-post postid-2332 single-format-standard mega-menu-primary-menu default default-layout theme-accent wpb-js-composer js-comp-ver-5.1 vc_responsive" data-spy="scroll" data-target="#poradnik_menu" data-offset="15">
LOADING

CMSy – przegląd najlepszych CMSów do pozycjonowania

Często słyszymy pytania od klientów będących na etapie tworzenia strony o najlepsze CMSy do pozycjonowania. A może warto jednak zlecić stworzenie strony od nowa? Pomagamy podjąć najlepszą decyzję

CMS czy nie

CMSy ułatwiają edycje oraz zarządzanie stroną, nawet jak nie zna się HTMLa. To duży plus. Dlatego nawet przy prostszych stronach warto jednak wybrać CMS, bo zawsze jednak przychodzi moment, że trzeba coś zmienić na stronie. Wtedy nie będziemy musieli edytować kodu, tylko zrobimy zmiany z poziomu panelu CMSa.

Skrypt robiony na zamówienie czy gotowe rozwiązanie

Zależy od tego co ma być na stronie, w jakiej formie, ale w 90% przypadków powinien wystarczyć gotowy CMS, który ewentualnie będzie wymagał paru przeróbek.

Pisanie stron od podstaw w dzisiejszych czasach nie ma sensu. Pamiętam dobrze przypadek dentysty, który zamówił stronę swojego gabinetu. Strona została wykonana w Angularze. OK, modnie i nowocześnie, ale ta strona miała 7 podstron (oferta, kontakt itp.). Nie było normalnego panelu do zmiany treści, a wprowadzenie naszych zaleceń optymalizacyjnych wymagało kolejnych godzin do wykupienia u programisty, by wyedytował swoje dzieło.

Jest naprawdę tyle CMSów i są na takim poziomie, że wybór zrobienia strony na gotowym CMSie powinien przynieść najwięcej korzyści.

Czy to obojętne, który CMS wybiorę?

Nie. Jest dużo CMSów, ale mocno różnią się między sobą. Z naszych doświadczeń z wieloma serwisami możemy polecić dwa CMSy – WordPress oraz Drupala. Nie znaczy to, że inne CMSy się nie nadają do postawienia strony i pozycjonowania. Po prostu naszym zdaniem te dwa oferują najbardziej kompletne rozwiązania. Przyjrzyjmy się im bliżej.


Najlepsze CMSy do pozycjonowania – WordPress

wordpress-logo-stacked-rgbWordPress to najpopularniejszy CMS. Szacuje się, że nawet 30% stron na świecie postawionych jest właśnie na WordPressie. To prosty w obsłudze CMS, który ma wiele możliwości rozbudowy.

WordPress Com i Org

Przy okazji WordPressa warto wyjaśnić często przewijającą się pomyłkę. Mamy dwa rodzaje WordPressa wordpress.com oraz wordpress.org:

WordPress.com – tu mamy możliwość postawienia strony na WordPressie na subdomenie wordpress.com. Czyli nasza strona miałaby adres jak http://mojastrona.wordpress.com. Technicznie jest to dalej WordPress, ale nie mamy tu wielu możliwości edycji, które daje wersja .org.

WordPress.org – tu mamy możliwość pobrania plików instalacyjnych, dzięki czemu możemy zainstalować WordPressa na swoim hostingu. I to właśnie tego WordPressa warto wybrać.

Plusy WordPressa

Do najważniejszych zalet WordPressa należą:

łatwa rozbudowa z pomocą pluginów – baza pluginów do WordPressa jest bardzo obszerna. Część z nich jest płatna, ale znajdziemy bardzo dużo bezpłatnych pluginów. Powstały już pluginy które rozwiązują chyba każdy problem na jaki może natknąć się użytkownik. Baza pluginów https://pl.wordpress.org/plugins/.

łatwa rozbudowa do własnych potrzeb – ze względu na swoją popularność oraz wykorzystanie języka PHP bardzo szybko można znaleźć deweloperów WP, którzy przebudują WP pod nasze potrzeby.

wiele szablonów do wyboru – istnieje spora liczba bezpłatnych szablonów, dzięki którym szybko zmienimy wygląd naszego WordPressa – przykład https://pl.wordpress.org/themes/browse/popular/. Jest też sporo płatnych szablonów, najczęściej w cenach około 60$ – przykład http://themeforest.net/category/wordpress. Znacznie obniża to koszty postawienia strony.

ciągły rozwój projektu – to ważne, że projekt jest na bieżąco dopracowywany. Aktualizacje czasem pojawiają się dość często, ale wynika to najczęściej z powodu usuwania potencjalnych problemów z bezpieczeństwem.

wygoda obsługi – chwilę zajmuje poznanie panelu, ale dość szybko docenimy jego przejrzystość i wygodę obsługi. Szczególnie jak później dla odmiany przyjdzie popracować w Joomli albo innym CMS ;).

możliwość podpięcia sklepu – jeśli zdecydujemy się prowadzić w ramach naszej strony sklep, to są dostępne gotowe sklepy w formie pluginów. Najpopularniejszy to WooCommerce (https://www.woothemes.com/woocommerce/), który powinien się bardzo dobrze sprawdzić w przypadku małych i średnich sklepów.

Wady WordPressa

pluginy, szablony i inne dodatki są różnej jakości – wybór jest naprawdę spory, ale można spotkać się dodatkami do WP, które po prostu są słabo napisane (źle działają lub nawet są zagrożeniem dla bezpieczeństwa strony i danych). Bardzo często problemy z bezpieczeństwem WP nie leżą w samym rdzeniu WP, ale właśnie w którejś z wtyczek, która jest źle napisana.

bezpieczeństwo – ze względu na swoją popularność, hackerzy dość dobrze znają słabe strony WordPressa. Twórcy tego CMSa dokładają starań, by był on bezpieczny (stąd częste aktualizacje), ale jednak co jakiś czas pojawiają się informacje o atakach. Tu problemem jest często beztroska samych użytkowników – nie aktualizują czasem od lat WP, ustawiają proste hasła. Nie pomagają też deweloperzy dodatków, którzy czasem tworzą kod, który ma dziury (przykładem problemy z Revolution Sliderem). Także tu trzeba wyraźnie zaznaczyć – sam WP jest bezpieczny, ale też musimy odpowiednio podejść do tematu i przestrzegać podstawowych zasad (silne hasło, aktualizacje).

Optymalizacja WordPressa

WordPress jest bardzo przyjaznym CMSem, jeśli chodzi o pozycjonowanie.

Jest wiele popularnych stron i blogów, będących wysoko w wynikach wyszukiwania, które postawione są na standardowym WP.

Jeśli jednak chcemy poprawić optymalizację SEO to jest kilka działań, które można podjąć. Niżej przykłady, bo oczywiście pełną listę zmian i poprawek można zalecać po audycie.

Rzeczy o których warto pamiętać przy optymalizacji WP:

a) W widgetach warto dodać listę kategorii, listę tagów, ostatnich postów oraz najpopularniejszych postów. Wzmocni to linkowanie wewnętrzne.

b) Przy dodawaniu obrazków WP zajmie się altami, ale warto pamiętać, by nadać odpowiednią nazwę pliku.

c) Aby popracować nad optymalizacją tagów title oraz innymi szczegółami do których nie ma dostępu z panelu WP najlepiej zainstalować wtyczkę Yoast SEO (https://pl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/) lub All in one Seo (https://pl.wordpress.org/plugins/all-in-one-seo-pack/). Obie wtyczki dają sporo możliwości edycji title oraz indeksacji i innych rzeczy.

Drupal

drupalDrupal to jeden z popularniejszych CMSów, zaraz po WordPressie. Jest to iniwersalny skrypt pasujący dla małych stron jak i dużych serwisów WWW.

Dla kogo? Możliwości edycji

Drupal jest CMSem którego nie polecamy początkującym webmasterom albo osobom, które nie czują się mocne w PHP. Jest to system zarządzania treścią o bardzo dużych możliwościach jednak mało rzeczy jest dostępnych od razu z panelu.

Niewątpliwym plusem jest bardzo liczna społeczność drupalowców co przekłada się na możliwość znalezienia rozwiązania większości z naszych problemów. Podobnie jest z modułami, powstały ich tysiące więc jak chcemy coś sami napisać to należy się zastanowić czy nie istnieje już dany moduł i czy nie jest lepszy. Jednak diabeł tkwi w szczegółach i gdy musimy wdrożyć coś nieszablonowego zaczynają się problemy.

Pozycjonowanie Drupala

W Drupalu da się wdrożyć rozwiązania wszystkich SEO zagadnień. Niejednokrotnie jest to niestety nieintuicyjne i wymaga doinstalowania kolejnego modułu lub napisania własnego. Jednak struktura kodu PHP jak i plików widoków pozwala doświadczonemu użytkownikowi wdrożyć wszystkie zalecenia SEO.

Optymalizacja SEO serwisu klienta postawionego na Drupalu

To co jest największym plusem Drupala, dowolność w tworzeniu bloków, widoków i innych rozwiązań technicznych, może czasami być dla nas przekleństwem. Jeżeli serwis klienta był tworzony przez programistę, który w ogóle nie troszczył się o SEO może się okazać, że wdrożenie zaleceń optymalizacyjnych, choć możliwe, będzie bardzo czasochłonne przez co nieopłacalnie drogie.

JOOMLA

joomlaJeden z trzech najpopularniejszych CMSów obok WordPressa i Drupala. Naszym zdaniem najgorszy z tej trójki. Ma nieporównywalnie mniejszą społeczność, chociaż bardzo dobrze prowadzone oficjalne forum. Zarządzanie treścią ma styl pośredni pomiędzy dwoma konkurentami. Jest bardziej przyjazny dla początkującego webmastera niż Drupal, jednak nie daje takich możliwości jak Drupal czy WordPress. Wiele osób narzeka na intuicyjność panelu jak i pochowanie wielu ustawień w modułach – to już indywidualna sprawa ale faktycznie niektórych rzeczy trzeba się naszukać.

Pozycjonowanie Joomla

Podobnie jak w najbliższej konkurencji w Joomli da się wdrożyć wszystko co będzie potrzebne. Dzięki dostępowi do kodu PHP, plików widoków oraz łatwej możliwości pisania modułów możemy rozwiązać wszelkie SEO problemy. Wymaga to jednak doświadczenia i umiejętności. Dla laików pozostaje podstawowa optymalizacja z panelu oraz dodatkowe moduły, które niestety nie zawsze muszą współgrać z naszą wersją strony.

Optymalizacja SEO serwisu klienta

Tutaj podobnie jak w Drupalu, mogą się pojawić problemy. Joomla również dopuszcza wolną rękę przy tworzeniu modułów i niestety czasami będzie trzeba się napracować, żeby wdrożyć chociaż podstawowe wytyczne. Wszystko zależne jest od świadomości SEO twórców serwisu. Dzięki mnogiej ilości zewnętrznych modułów możemy rozwiązać wiele problemów jednak trzeba mieć się na baczności i sprawdzać czy nie powstały konflikty z innymi modułami. Reasumując przy odpowiednim doświadczeniu jesteśmy w stanie wdrożyć wszelkie SEO rozwiązania tylko może to być pracochłonne.

QUICK.CMS

quick.cms_logoSkrypt dla mniejszych stron internetowych.

Często spotykany CMS na podstronach klientów. Niestety nie jest tak rozwinięty jak WordPress albo Drupal. Przekłada się to na mniejszą społeczność, a dodatkowo twórcy przez wprowadzenie płatnej wersji przyjęli podejście – pomagamy tym co płacą, darmowi użytkownicy są nieważni. Dzięki czemu szukając rozwiązania problemu na oficjalnym forum często natrafimy na ścianę “wdrożenie tego rozwiązania możliwe jedynie dla wersji płatnej”. Nie znaczy to, że w podstawowej wersji nie da się wdrożyć optymalizacji SEO. Da się, wiąże się to jednak z większym kombinowaniem, co wymaga większego doświadczenia z kodem PHP i wiedzy. Panel przeważnie pozwala ustawić podstawowe SEO parametry.

Plusy:

  • możliwość ustawienia podstawowych parametrów SEO
  • dostęp do plików, gdzie można wdrożyć nieszablonowe rozwiązania

Minusy:

  • słabo rozwinięty skrypt
  • mała społeczność
  • nastawienie twórców
  • problemy z wdrożeniem bardziej zaawansowanych rozwiązań SEOwych
Podaj dalej

Subscribe for FREE Marketing Pro Newsletter!

Subscribers get the best curated content for you

Szymon Spychała

Wspólnik w Carted.pl. Pasjonat tematyki e-commerce i możliwości rozwoju oraz zarabiania jakie daje internet.

Skomentuj

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane *