Ahrefs to jedno z najpopularniejszych narzędzi do analizy linków i domen. Na tej działce Ahrefs zbudował swoją markę, teraz to istny kombajn i wiele różnych narzędzi do analizy domeny, słów kluczowych, contentu. Jednym z niewielu minusów jest cena – narzędzie jest drogie i przeznaczone raczej dla specjalistów i agencji. Ceny za najniższy pakiet zaczynają się od 100 dolarów miesięcznie. Teraz, z pomocą Ahrefs Webmaster Tools, właściciele witryn zyskują dostęp do wielu informacji o swoich stronach.

Baza backlinków i innych informacji o domenach była od zawsze mocną stroną Ahrefs. Zobaczmy, jakie możliwości analizy daje darmowe Ahrefs Webmaster Tools.

Założenie konta

Cały proces jest bardzo prosty i intuicyjny. Przechodzisz na https://ahrefs.com/webmaster-tools. Następnie albo rejestrujesz nowe konto lub logujesz się z pomocą swojego Gmail. Po zalogowaniu masz widok na pusty panel i opcję dodania pierwszego projektu:

Ahrefs - dodanie projektu

Następny krok będzie różnił się w zależności od tego czy masz już Search Console czy weryfikujesz witrynę od podstaw. W naszym przypadku użyliśmy adresu Gmail, na którym mamy założone Search Console i mogliśmy wybrać z listy, które witryny dodać do Ahrefs Webmaster Tools:

Ahrefs Webmaster Tools - integracja z Search Console

Klikamy kilka potwierdzeń i otwiera się widok główny panelu:

Od lewej:

  • Domain rating – wewnętrzna metryka Ahrefs, oceniająca domenę
  • Reffering domains, Backlinks – liczba domen z których pochodzą linki zewnętrzne, liczba linków
  • Organic traffic, organic keywords – estymacja ruchu, liczba słów kluczowych na które serwis pojawia się w wynikach wyszukiwania

Takie podsumowanie jest przydatne szczególnie jeśli do narzędzia podepniemy więcej domen – jest taka możliwość, jeśli jesteśmy ich właścicielami.

Po wybraniu domeny przechodzimy do szczegółowego panelu z informacjami o niej:

glowny-panel-ahrefs

Nie będziemy omawiać szczegółowo każdej pozycji menu. Przedstawimy kilka najciekawszych opcji, które mogą być przydatne właścicielom witryn.

Panel Overview

Zacznijmy od panelu Overview pokazanego na screenie wyżej. W pierwszej zakładce Backlinks widzimy podsumowanie informacji o domenach i linkach. To przydatne, by wiedzieć kto linkuje do naszej strony (skąd nasza domena ma linki), jak przyrastały w czasie.

Druga zakładka w Overview to Organic Search, czyli informacje na temat wyników organicznych. Tu dla właściciela witryn będzie interesujący wykres Organic Keywords pokazujący na ile fraz kluczowych serwis pojawia się w top 3, top 10 i top 100 oraz jak to zmieniało się w czasie:

zakladka-organic-search

Panel Overview w jednym miejscu podsumowuje najważniejsze informacje na temat domeny oraz jej widoczności.

Sekcja Backlink Profile

Możemy tu sprawdzić szczegółowe informacje o linkach zwrotnych. Przejdźmy do menu Referring Domains. Są tutaj informacje o domenach (i ich parametrach), na których są linki do naszej strony:

domeny-ahrefs

Możemy też sprawdzić szczegółową listę backlinków wskazujących do strony. Informacje te znajdują się w menu Backlinks:

backlinki-lista

Informacje o linkach i domenach pokazane wyżej są zazwyczaj najistotniejsze. Jeśli chcemy, możemy dokonać jeszcze dokładniejszej analizy poprzez sprawdzenie rozkładu kotwic (anchors), nowych i utraconych domen i linków, adresów IP z których mamy linki. To już bardziej zaawansowane działania, ale dobrze że trafiły do darmowej wersji, bo czasem bywają przydatne.

Sekcja Organic Search

Zawiera informacje o tym, jak strona radzi sobie w wyszukiwarce – jakie słowa kluczowe ściągają ruch, które podstrony są najpopularniejsze itp.

W menu Organic Keywords sprawdzimy, na jakie słowa kluczowe strona wyświetla się w wynikach:

lista-slow-kluczowych

Większe serwisy z dużą ilością podstron jak portale, blogi czy e-commerce na pewno znajdą ciekawe informacje w menu Top Pages.

top-pages-ahrefs

Jest tutaj lista podstron, które:

  • mają najlepszą widoczność – zaznaczona kolumna Keywords pokazująca liczbę słów kluczowych na które pojawia się dana podstrona
  • najbardziej przyczyniają się do ściągania ruchu (kolumna Traffic)

Menu Competing domains pokazuje najbliższą konkurencję. Jest ono ograniczone w wersji bezpłatnej do 10 domen konkurencji:

konkurencja-ahrefs

Content Gap to bardzo ciekawe narzędzie do szukania nowych słów kluczowych z naszej niszy. Z jego pomocą sprawdzimy, na które frazy pojawia się wskazana przez nas konkurencja, ale nie pojawia się na nie nasza strona:

content-gap

Ahrefs Webmaster Tools kontra Google Search Console

Google Search Console powinien mieć założony każdy właściciel strony. Jest to ważne narzędzie, choćby ze względów bezpieczeństwa – w razie włamania, ataku malware i innych technicznych problemów to właśnie dzięki Search Console będziesz w stanie szybko zareagować.

Jeśli jednak mówimy o samej analizie domeny z pomocą Google Search Console to jest to zestaw plusów i minusów.

Na plus:

  • w nowym Search Console znacznie poprawiono analizę indeksacji, site map
  • bardziej przejrzysta analiza kliknięć, wyświetleń, CTR, pozycji
  • nowe dodatkowe narzędzia do sprawdzenia obsługi na urządzeniach mobilnych, sprawdzenia obsługi elementów rozszerzonych

Na minus:

  • analiza linków i domen dalej jest utrudniona – mamy tylko listę bez parametrów, na dodatek ograniczoną do 1000 wierszy (problem rozwiązuje dostęp przez API ale to już zaawansowane wykorzystanie GSC)
  • brak informacji o konkretnych podstronach, z których są linki
  • dość ograniczona analiza słów kluczowych
  • mało intuicyjne menu dla mniej zaawansowanych użytkowników

I to właśnie w obszarze analizy linków i domen, gdzie Search Console kuleje, Ahrefs Webmaster Tools jest świetnym uzupełnieniem. Łatwo i szybko można sprawdzić:

  • skąd domena ma linki
  • jaka jest jej widoczność, liczba linków, domen
  • dokładne parametry domen i miejsc skąd pochodzą linki
  • dokładne informacje o słowach kluczowych na które pojawia się serwis (liczba wyszukiwań, koszty za kliknięcie)
  • jak w czasie zmieniała się widoczność strony, jaki był przyrost domen, linków, widoczności
  • i inne

Z większych minusów Ahrefs Webmaster Tools:

  • niektóre bardzo przydatne narzędzia jak analiza konkurencji czy treści (Content Gap) są mocno ograniczone w wersji darmowej i by otrzymać pełne wyniki trzeba zakupić płatną wersję Ahrefs
  • brak możliwości zarządzania użytkownikami, dodawania użytkowników do konta w wersji darmowej

Nie są to minusy, które jakoś szczególnie utrudniają korzystanie z narzędzia.

Podsumowując

Warto założyć Ahrefs Webmaster Tools i dodać strony, których jesteś właścicielem. Jest darmowe, jeśli masz nawet kilka stron.

To bardzo dobry krok ze strony Ahrefs, bo daje możliwość zaawansowanej analizy stron ich właścicielom, bez konieczności wykupywania specjalistycznych narzędzi. Do tej pory, by uzyskać takie informacje, konieczne było wykupienie abonamentów w narzędziach jak Ahrefs, Majestic, Semrush, Senuto, Semstorm.

Google Search Console powinna mieć każda z Twoich stron. Jednak ma one swoje wady i niedociągnięcia, których tak naprawdę nie udało się poprawić od czasów Google Webmaster Tools. Tam gdzie są problemy i brak informacji w Search Console z pomocą przychodzi Ahrefs Webmaster Tools. Oba narzędzia świetnie się uzupełniają.