LOADING

Pozycjonowanie stron – poradnik

Spis treści:

Pozycjonowanie stron – wstęp

Dla kogo jest ten poradnik

przewodnik-pozycjonowanieDla wszystkich osób, które chcą zrozumieć lepiej na czym polega pozycjonowanie. Dla osób które przymierzają się do promocji swojej strony we własnym zakresie, dla właścicieli firm niezadowolonych z pracy agencji seo i dla każdego kto szuka nowego pomysłu na zwiększenie pozycji i ruchu.

Powody powstania poradnika

Na przestrzeni lat spotkaliśmy się z wieloma osobami, właścicielami firm czy portali, którzy nie mieli żadnego pojęcia o pozycjonowaniu. Wiedzieli jednak, że potrzebują ruchu. Zwracali się do agencji seo albo freelancera. Dostawali ofertę. Nie wiedzieli ile taka usługa powinna kosztować, więc przeważnie wybierali najtańszą. Podpisywali umowę. Czekali. Później pojawiały się problemy – brak ruchu, kary od Google, inne przypadki. Czasem się jednak udawało. Co domena to osobna historia.

Właściciel biznesu, szczególnie jeśli nie zatrudnia pozycjonera na wyłączność, powinien zrozumieć na czym polega pozycjonowanie, tak by móc podejmować lepsze decyzje. Na rynku jest sporo słabych pozycjonerów i firm pozycjonerskich nastawionych na zysk, ale można też znaleźć kilku znakomitych specjalistów czy agencji, które nadal patrzą na dobro klienta. Jak to w życiu. Jest też druga strona medalu.

Stąd decyzja by dokładnie przedstawić jak wygląda pozycjonowanie. Staraliśmy się tutaj przedstawić pozycjonowanie od strony klienta (np. wybór agencji, jak powinna przebiegać współpraca), ale też poruszyć tematy bardziej techniczne dotyczące SEO (np. każdy właściciel powinien wiedzieć o Search Console, przyda się też zrozumienie całego procesu pozycjonowania). Opisujemy również jak niektóre sytuacje wyglądają ze strony pozycjonera, bo często zdarza się, że dostają oni uwagi czy wręcz są obrażani przez klientów za rzeczy, na które wpływu nie mają.

To dużo informacji, podzieliliśmy je czytelnie na rozdziały i podpunkty. Można przeczytać poradnik od deski do deski lub zajrzeć do danej części. Dodatkowo jest opcja pobrania tego poradnika jako pdf. Nie jest to lektura na 20 minut, ale jesteśmy pewni, że jeśli ktoś poświęci czas na zapoznanie się przynajmniej z wybranymi rozdziałami, będzie mógł podejmować lepsze decyzje dla swojego biznesu.

Algorytm – trzecia strona

Mamy właściciela strony, który dba o jej zawartość. Mamy pozycjonera, który dba o optymalizację i linkowanie. Ale o wynikach decyduje trzeci czynnik – algorytm.

Oczywiście jest to wielka tajemnica Google jak dokładnie działa. Jednak przez lata z wypowiedzi przedstawicieli Google udało nam się dowiedzieć pewnych rzeczy. Na przykład że jest ponad 500 czynników rankingujących. Każdy o innej wadze (niektóre mniej ważne, inne istotne). Przy kolejnych aktualizacjach jak Panda czy Pingwin dowiedzieliśmy się, w którym kierunku warto iść, a których rzeczy raczej unikać.
Pomocne były i są testy. Który sposób optymalizacji sprawdza się lepiej? Jaki profil linków przynosi lepsze efekty?

To sprowadza nas do odpowiedzi na pytanie czym jest pozycjonowanie?

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie w większości przypadków jest tak naprawdę próbą wpływu na algorytm tak by dana strona była prezentowana wyżej w rankingu.

Oczywiście Google oficjalnie potępia wszelkie tego typu działania, tworzy nowe kary i zaleca zdobywanie linków w naturalny sposób (o tym dalej). Do znudzenia Google powtarza, aby tworzyć wartościową treść, do której ludzie będą chcieli dać linki. W jakimś stopniu to działa, ale…

Realia są takie, że najczęściej cała konkurencja dość mocno się pozycjonuje, często w dyskusyjny sposób, i mniejsza czy większa ingerencja ze strony pozycjonera może być konieczna. Jednak przy dobrym pozycjonowaniu nacisk powinien być kładziony na optymalizację i rozbudowę serwisu oraz na zdobywanie linków z jak najlepszych źródeł.

Stąd działania mające na celu promocję witryn dzieli się na trzy grupy:

pozycjonowanie-metody-whitehatWhitehat – czyli biały kapelusz. To grupa działań jak najbardziej dozwolonych przez Google. Mowa tu głównie o rozbudowie strony i dodawaniu takich treści czy innego contentu, do którego inni użytkownicy sami będą linkować. W przypadku działań Whitehat właściciel strony raczej nie powinien ingerować w proces powstawania nowych linków. Wszystko powinno dziać się naturalnie.

Grayhat – to grupa działań, które są na granicy. Dla części osób będą to działania zgodne z wytycznymi Google, dla innych nie. Ogólnie chodzi tu o przypadki gdy właściciel strony lub najęta osoba prowadzi działania, by zwiększała się liczba linków wskazujących na stronę. Mogą tu być również zmiany optymalizacyjne na samej stronie, które też będą na granicy.

Blackhat – to już grupa działań, które podchodzą pod spam. To cały szereg różnych działań mających na celu pozyskanie takiej liczby linków o sprzedażowych kotwicach, aby zmanipulować wyniki pod daną frazę. To najszybsza droga, by zarobić karę manualną albo algorytmiczną od Google.

Niestety, jako że konkurencja mocno działa często podejmując akcje z grupy Grayhat i Blackhat, to na samym Whitehat ciężko o sukces, chyba że ktoś naprawdę podszedł do tematu kompleksowo. Stąd trzeba czasem zahaczyć o strefę Grayhat. Pozycjonowanie powinno być robione z głową, zawsze powinna być kontrola nad nowymi linkami i równolegle powinny być robione zmiany na stronie (rozbudowa contentu, optymalizacja itp.).

Co ma wpływ na pozycje

Powinno być już jasne z wcześniejszych opisów, że na pozycję główny wpływ mają dwie rzeczy:

  1. strona – treści na niej zawarte, optymalizacja strony
  2. linki – jakość i ilość wskazujących na daną stronę pozwala algorytmowi ułożyć ranking

Dość łatwo to przyrównać do życia codziennego. Weźmy za przykład dentystę, znakomitego w swoim zawodzie, który jednak ma gabinet gdzieś na pustkowiu, na dodatek niezbyt estetycznie wykończony. Pomimo braku reklamy pacjenci będą go odwiedzać, bo jest bardzo dobry.
Jednak wielu wybierze innego dentystę, którego gabinet jest nowocześnie wyposażony, jest w dobrej lokalizacji a sam dentysta świadczy usługi o podobnej jakości.

Do tego sprowadza się tworzenie strony, która ma być wysoko w rankingu.

Strona musi naprawdę oferować odpowiedzi na pytania/informacje, których szukają użytkownicy. Musi być dla nich wartościowa. To w połączeniu z wysokimi pozycjami powinno dać efekt.