LOADING

Zdjęcia– optymalizacja grafik

Obrazki to często niedoceniony temat w przypadku optymalizacji serwisu i przy samym pozycjonowaniu. Wynika to stąd, że dla wielu osób pozycjonowanie to tylko wyniki organiczne i ich celem jest pojawienie się w wynikach 1-10. Tymczasem ruch można ściągać też z mapek (które pokazywane są ponad wynikami) czy właśnie z obrazków. Często są one prezentowane w ten sposób (wmieszane w pozostałe wyniki):

zdjecia-w-wynikachPamiętajmy też, że jest grupa fraz, które są szukane przez wyszukiwarkę obrazów.

Oczywiście będą strony o takiej tematyce, że obrazki nie ściągną za wiele ruchu. Jednak widzieliśmy bardzo dużo przykładów sklepów, gdzie dzięki dobrze zoptymalizowanym grafikom ściągany był zauważalny ruch.

Co w takim razie trzeba zrobić, żeby dobrze zoptymalizować obrazki, tak by pomagały one przy pozycjonowaniu strony i ściąganiu ruchu?

Nazewnictwo plików

Ważne jest nazewnictwo plików. Jest ono pomocne zarówno dla botów jak i użytkowników. Nazwy powinny być krótkie, powinny oddawać zawartość zdjęcia a poszczególne słowa w nazwie należy oddzielać myślnikami.

Złe nazwy plików:

  • 1245824_DS_12042016.jpg
  • zdjecie.jpg
  • to_ja.png

Dobre nazwy plików:

  • plaza-wejherowo-12.jpg
  • skoda-octavia-wnetrze.jpg
  • rozowy-storczyk-5.jpg

Od razu widać, że przy właściwym nadawaniu nazw plików można powiedzieć, co przedstawiają zdjęcia. Pamiętajmy, że dziennie dodawanych są miliony zdjęć i jeśli nie zadbamy o ich prawidłową optymalizację, to nie będą prawidłowo rozpoznane.

Znacznik ALT

Drugi, bardzo ważny element, który należy wypełniać. Znajduje się on w kodzie, przy wskazywaniu lokalizacji obrazka:

znacznik-alt-w-pozycjonowaniu

Pełni on dwie funkcje. Jeśli jest problem z załadowaniem zdjęcia (np. z powodu wolnego łącza, złej ścieżki do pliku) to wyświetlona zostanie zawartość znacznika ALT. Dzięki temu, nawet bez zdjęcia, użytkownik będzie wiedział, co powinno być w tym miejscu. Przykład niżej pokazuje sytuację, gdy dwa zdjęcia się nie załadowały, ale nawet wtedy widać, co powinno być w danym miejscu dzięki wyświetleniu ALTa.

Druga ważna funkcja to pomoc w zrozumieniu zawartości dla robota. Pokazywane wcześniej wyniki wyszukiwania obrazków według danej frazy muszą być dopasowane do danego zapytania. Zawartość alt pomaga dopasować robotowi zdjęcie do danego zapytania. Dlatego ważne jest odpowiednie uzupełnianie altów przy obrazkach. Warto się kierować następującymi zasadami:

  • opisy powinny być zwięzłe
  • powinny zawierać słowa kluczowe związane z danym obrazkiem

Rozmiar plików i rozszerzenia

Warto zapisywać zdjęcia w formatach, które zapewniają odpowiednią kompresję, czyli np. jpg, png. Należy unikać formatów jak bmp czy innych, które generują zdjęcia w bardzo dużych rozmiarach.

Rozdzielczość zdjęć

Dobrze jest zamieszczać zdjęcia w na tyle dużych rozdzielczościach, aby dobrze prezentowały się na różnych urządzeniach, w tym na dużych monitorach. Nie ma co jednak przesadzać i publikować zdjęć w bardzo dużych rozmiarach, gdyż będą miały one duże rozmiary i będą długo się ładowały.

Sitemapa dla obrazków

Jeśli na stronie publikowanych jest dużo obrazków, to warto dodać sitemapę obrazków. Jest to plik, w którym wskazuje się robotowi wszystkie lokalizacje zdjęć. Dzięki temu mamy pewność, że robot uzyska listę wszystkich zdjęć na stronie i nie będziemy musieli czekać, aż sam je odnajdzie i zaindeksuje.