LOADING

Strategia czyli nie tylko pozycjonowanie

W przypadku większości sklepów, z którymi się stykamy słowa jak strategia, plan rozwoju nie padają i nigdy w przeszłości nie padły. Niektórym się udało i biznes się rozwija, inni mają problem ze sprzedażą kilkunastu produktów miesięcznie.

Są ważne punkty, które mają wpływ na powodzenie lub porażkę sklepu:

  • sprawdzenie potencjału sklepu – czy nasz towar będzie się sprzedawał
  • wybór odpowiedniego oprogramowania sklepowego
  • odpowiednie dokapitalizowanie – potrzebne szczególnie do promocji i rozwoju sklepu
  • strategia promocji sklepu – czyli wszystkie kwestie dotyczące zdobywania ruchu i zwiększania sprzedaży

Najczęściej są one pomijane. Jest pomysł to działamy. Wyjdzie w praniu.

Być może częściowo bierze się to z fałszywego przekonania, że jak konkurencji się udało to czemu mi się nie uda.

Przyjrzymy się dwóm ostatnim podpunktom, dwa pierwsze zostały szerzej omówione w poradniku dotyczącym zakładania sklepu.

Odpowiednie dokapitalizowanie

Jak w każdym biznesie, trzeba mieć kasę na start. Wszystko kosztuje – postawienie sklepu, zatowarowanie…. A to dopiero początek. Szybko okazuje się, że ta wirtualna działalność nie jest taka tania.

Bardzo często spotykamy się z sytuacjami, że na promocję sklepu zostaje bardzo mało pieniędzy. Nie raz słyszeliśmy, że ktoś ma miesięcznie 400-600zł na pozycjonowanie sklepu. A na Adwords już nie ma w ogóle pieniędzy. Tak się nie da.

OK, nie każdy musi wiedzieć dokładnie jak wygląda pozycjonowanie, ale warto skończyć z błędnym przeświadczeniem, że pozycjonowanie jest tanie. Ma to być po prostu tańsze źródło ruchu niż Adwords czy inne reklamy. Mały budżet na pozycjonowanie mocno ogranicza możliwości działania i zmusza wręcz do stosowania mocno karanych praktyk (blackhat).

To jak przy prowadzeniu stacjonarnego sklepu. Płacimy miesięcznie czynsz – niech to będzie przykładowe 2000zł miesięcznie. Musimy brać pod uwagę, że zajmie trochę rozkręcenie sprzedaży, więc powinniśmy mieć odpowiedni zapas gotówki na pierwszy start działalności.

Przy sklepie internetowym zamiast czynszu za lokal mamy inne opłaty jak Adwords czy pozycjonowanie – też trzeba przewidzieć odpowiedni budżet na pierwszy rok działania.

Strategia promocji sklepu

Najczęściej brak odpowiedniego dofinansowania lub często też brak wiedzy sprawia, że nie ma jasno określonego pomysłu na promocję sklepu.

Jeśli już taki pomysł jest to najczęściej jest to pozycjonowanie.

Spotkaliśmy właścicieli sklepów, którzy po roku poddawali się i zamykali sklep z powodu braku sprzedaży. Na pytanie o źródła promocji mówili, że zlecili pozycjonowanie, płacili co miesiąc 600zł, ale nie było jakiegoś ruchu i nie przełożyło się na sprzedaż.

600zł miesięcznie przez rok to 7200zł. Taka kwota zainwestowana w Adwords dla wielu sklepów wystarczyłaby na ściągnięcie jakiegoś zauważalnego ruchu. Wtedy, jeśli przy całym ruchu nic by się nie sprzedawało, to można by powiedzieć że coś jest nie tak i rozważyć zamknięcie.

Problemem jest brak wiedzy o istnieniu wielu kanałów ruchu. Powinniśmy dążyć do tego, by każdy z tych kanałów się rozwijał i generował sprzedaż. Te kanały to między innymi:

  • ruch organiczny – czyli ruch z wyszukiwarek
  • ruch płatny – czyli ruch z reklam jak Adwords czy Merchant Center
  • odesłania – czyli przekliki z innych stron – mogą to być zwykłe strony (forum, blog), social media (FB i inne), newslettery
  • ruch bezpośredni – jak zbudujemy markę, wiele osób będzie wchodziło na naszą stronę bezpośrednio, bo będą zainteresowani naszymi produktami

W ramach każdego z tych kanałów jest wiele możliwości budowy ruchu i promocji. Część może wymagać mniejszych nakładów, część większych.

Wszystkie te kanały składają się na całościowy ruch, niżej przykład gdy tylko połowa to ruch z wyszukiwarek, a pozostały ruch pochodzi z innych źródeł:

zrodla-ruchu-w-sklepie

W dalszej części poradnika przyglądamy się działaniu wszystkich tych obszarów. Strategia powinna zakładać rozwój każdego z tych obszarów.

Przykładowy szkic strategii:

  1. Zagospodarowanie 1500zł miesięcznie na SEO, zlecenie działań SEO freelancerowi lub agencji + 500zł miesięcznie na copywritera do tworzenia treści do sklepu (kategorie, produkty, inne).
  2. Prowadzenie kampanii Adwords i Merchant Center, przeznaczanie na Adwords i MC ok. 2000zł / miesiąc. Można zlecić lub prowadzić samodzielnie.
  3. Zlecenie lub samodzielne prowadzenie kont social media – facebook i instagram. Przeznaczenie testowego budżetu na reklamę naszego fanpage w ramach FB i sprawdzenie jej skuteczności.
  4. Otworzenie sklepu na Facebooku.
  5. Nacisk na pozyskiwanie nowych adresów email przy sprzedaży, prowadzenie newslettera, prezentacja ofert i promocji specjalnie dla czytelników newslettera.
  6. Otworzenie sklepu w Allegro, sprzedaż przez Allegro.
  7. Zdobywanie ruchu poprzez ceneo.pl, skapiec.pl, homebook.pl – inne. To wiąże się z opłatami, przetestowanie ile budżetu miesięcznie potrzeba na pozyskanie przeklików z tych stron.
  8. Otworzenie kanału Youtube sklepu, kręcenie autorskich filmów z poradami.

Jak widać przedstawiliśmy tutaj 8 różnych obszarów, które powinny przekładać się na ruch i sprzedaż. Wiele z nich wymaga inwestycji i zlecenia specjalistom, niektóre z nich można rozwijać w późniejszych etapach działania sklepu.