LOADING

Sitemapy

Sitemapy to, jak podpowiada nazwa, mapa strony. Aby lepiej zrozumieć, po co są potrzebne, sprawdźmy co się dzieje, gdy ich nie ma.

W indeksie Google znajdują się podstrony, które uznane zostały za warte dodania. Można to sprawdzić, szukając z komendą site:adresstrony.pl:

przeglad-siteNa powyższym przykładzie widać, że do indeksu trafiło niecałe 30 podstron. To mała strona, najpewniej trafiły tu wszystkie podstrony.

Tylko jak się tam znalazły? Robot wchodzi na stronę i stara się rozeznać w strukturze wewnętrznej serwisu. Robi to oczywiście za pomocą linków wewnętrznych, za pomocą których odkrywa kolejne strony. Większość z nich zostanie dodana do indeksu.

W przypadku małych stron, jak ta z przykładu wyżej, robot szybko rozezna się w strukturze i znajdzie wszystkie podstrony. Problem pojawia się przy dużych serwisach jak sklepy czy portale, które mają po kilkaset tysięcy albo kilka milionów podstron. Są i takie przypadki. Crawlery Google radzą sobie bardzo dobrze w indeksowaniu podstron, ale przy dużych stronach kosztuje je to więcej czasu. I tak jak w przykładzie wyżej bot wszedł i od razu znalazł wszystkie 29 podstron, to tak łatwo i szybko nie pójdzie mu przy dużym sklepie.

To jeden z powodów, dlaczego warto stosować sitemapy. Gdy robot widzi, że webmaster udostępnia mu sitemapę, wtedy wie, że są to adresy, które webmaster chciałby prezentować użytkownikom. Dostaje wszystkie adresy podane na talerzu i nie musi tracić czasu na ich samodzielne odnajdywanie. Po prostu wchodzi pod podane adresy podstron z listy.

Mamy rodzaje sitemap:

sitemapa XML – dodaje się ją w formacie XML (https://pl.wikipedia.org/wiki/XML) w Google Search Console. To sitemapa przeznaczona tylko dla robota. Po jej przesłaniu widać, ile adresów zostało przesłanych a ile z nich trafiło do indeksu.

sitemapa HTML – najczęściej umieszcza się ją na osobnej podstronie i link do tej podstrony z sitemapą dodaje się w stopce. Robot też z niej może skorzystać, ale tworzy się ją również z myślą o odwiedzającym. Wyobraźmy sobie sklep z wieloma kategoriami, podkategoriami. Czasem nawigacja może być utrudniona. Mapa strony może być w takim wypadku bardzo przydatna. Dobrym przykładem jest mapa strony z cyfrowe.pl http://www.cyfrowe.pl/mapa-strony.html.

Od razu widać tu podział na kategorie i podkategorie. Użytkownik łatwo może znaleźć to czego szuka. Jest to też przydatne na urządzeniach mobilnych. Niektóre menu są po prostu toporne, szczególnie przy bardzo dużej liczbie kategorii i podkategorii. Wtedy szybciej jest przejść na mapę strony i znaleźć interesującą nas pozycję.