LOADING

Przyjazne URLe

Format adresów URL ma znaczenie. Adresy podstron można podzielić na dwie kategorie:

  1. a) nieprzyjazne URLe, przykład:

strona.com/section/9/article-id-99
strona.com/section/9/article-id-99/bardzodlugiurl,ciezkidoprzeklejenia,192.html

  1. b) przyjazne URLe, przykład:

strona.com/motoryzacja/uzywane-samochody-do-10-tys

Na szczęście teraz wiele CMSów i skryptów sklepowych ma już wbudowane moduły do generowania przyjaznych URLi. Nadal jednak trafiają się strony, gdzie się o tym zapomina i warto to poprawić.

Dlaczego ważne jest, by na stronie były przyjazne URLe?

  1. Opisowe, przyjazne URLe ułatwiają robotom poruszanie się i indeksację podstron serwisu.
  2. Gdy na stronie są krótkie, przyjazne URL to zachęca odwiedzających do przekopiowania adresu i np. podzielenia się nim na forum lub innym miejscu. Wbrew temu co mówią niektórzy, istnieje nadal coś takiego jak naturalne linki i ludzie udostępniają je dalej – czy to publicznie na forum, blogu czy też prywatnie w mailu czy przez social media. Dlatego dobrze jest im to ułatwić.
  3. URLe podstron są prezentowane w wynikach wyszukiwania i jeśli zawierają szukane słowo kluczowe to również ono jest wyróżnione.

Należy dopilnować, by w adresach podstron poszczególne słowa oddzielone były myślnikami a nie podkreśleniem, tzn.:

nieprawidłowo: strona.com/adres_podstrony
prawidłowo: strona.com/adres-podstrony

Adresy nie powinny zawierać spacji oraz znaków specjalnych (procenty, gwiazdki itp.). To kilka podstawowych rzeczy, które mogą mieć zauważalny wpływ na strukturę i i wyniki pozycjonowania serwisu.