LOADING

Porównanie oprogramowania sklepów internetowych

Przy pozycjonowaniu sklepu internetowego kluczowe jest oprogramowanie, czyli tak zwany skrypt sklepowy, na którym działa sklep. Z punktu widzenia użytkownika wszystkie sklepy są do siebie bardzo podobne. Jednak istotne różnice pojawiają się w mniej widocznych, a dalej bardzo istotnych kwestiach. Chodzi o możliwość edycji technicznych szczegółów, które mają wpływ na SEO.

Na rynku jest wiele rodzajów oprogramowania sklepowego – abonamentowe lub open source z pełnym dostępem.

Na razie zobaczmy, czym się różnią. W kolejnej części podpowiemy, na które z nich warto zwrócić uwagę.

Dalej przedstawiamy popularniejsze skrypty spotykane w Polsce i przedstawiamy ich wady i zalety.

IAISHOP

Duży sklepowy CMS, raczej dla większych sklepów internetowych.. Posiada wiele rozwiązań wspomagający prowadzenie ecommerce. Niestety pod względem SEO nie jest tu za dobrze. Wady? Bardzo nieintuicyjne pochowanie ustawień meta tagów (całe szczęście jest możliwość tworzenia szablonów), trudno wdrożyć dodatkowe opisy oraz nieszablonowe rozwiązania. Dostęp do plików widoków w jakieś archaicznej formie. Panel nie jest “dla” użytkownika, poruszanie się w nim jest bardzo utrudnione. Ciężko wdrożyć często nawet pozornie proste zmiany.

Sklepowy serwis nastawiony jest na dodatkowe zyski z indywidualnych wdrożeń dla klienta – wszystkie są dodatkowo wyceniane, ale dzięki temu można wdrożyć większość rzeczy. Nie polecamy tego skryptu z uwagi na jego przestarzały charakter. Niby można zrobić w nim dużo, ale jest to okupione dużą ilością pracy i kosztuje. Pytanie czy warto się męczyć skoro są lepsze rozwiązania.

Plusy:

  • możliwość konfiguracji serwisu według własnych potrzeb
  • dużo rozwiązań wspomagających prowadzenie Ecommerce

Minusy:

  • nieintuicyjny
  • archaiczny
  • brak zaawansowanych rozwiązań SEOwych

SHOPLO

Skrypt raczej dla małych sklepów internetowych.

Ten system sklepowy pozytywnie nas zaskoczył. Zapowiadało się kolejne sklepowe rozwiązanie dla masowego klienta, a okazało się, że możliwości edycji i modyfikacji są spore. Pod względem SEO i optymalizacji jest w porządku – nie dość, że intuicyjnie z panelu jesteśmy w stanie ustawić podstawową optymalizację to dodatkowo mamy dostęp do plików widoków gdzie możemy wdrożyć wszystko co chcemy. Niestety niektóre SEOwe rozwiązania musimy wdrażać ręcznie, bezpośrednio w kodzie.

Plusy

  • intuicyjny, przyjemny panel
  • dostęp do plików widoków
  • podstawowa optymalizacja seo z panelu

Minusy:

  • problem z indywidualnym nagłówkiem h1 (nazwa kategorii)
  • wymaga trochę doświadczenia i wiedzy, żeby odpowiednio okiełznać filtrowanie i podział na podstrony

SOTESHOP

Skrypt dla większych sklepów internetowych.

Na pierwszy rzut oka wydaje się wszystko OK, profesjonalny panel, mnogość ustawień itd. Niestety trudno się w tym wszystkim odnaleźć, jest nieintuicyjnie. Pod względem SEO jest średnio. Podstawowe zmiany można wdrażać bezpośrednio z panelu – opisy, przekierowania, mapy strony albo meta dane. Jednak widoki serwisu przeważnie nie są ładnie umieszczone w tradycyjnych plikach widoków, a podzielone na moduły (przez co jest problem ze zmianą nazwy kategorii). To wszystko sprawia, że trudno wdrożyć tam “nieszablonowe” rozwiązania. Ponadto kuleją canonicale albo chociaż możliwość ustawienia noindex na stronach filtrowania przez co tworzą się niepotrzebne kopie treści.

Niewątpliwym plusem jest serwis, który odpowiada na pytania klientów oraz mnogość dodatkowych modułów (niestety często drogich).

Plusy:

  • możliwość ustawienia TITLE z szablonu,
  • sitemapa xml
  • edycja pliku htaccess
  • miejsce na przekierowania dla laika
  • moduły dla allegro, płatności
  • serwis klienta

Minusy:

  • integracje dodatkowo płatne
  • nieintuicyjny
  • problemy z zarządzeniem zawartością
  • brak canonicali na sortowaniu

Shoper/Clickshop

Skrypty dla małych jak i średnich sklepów internetowych.

Bliźniacze skrypty. Dostępne dla klientów w bardzo atrakcyjnych rozwiązaniach cenowych, jednak (nie licząc najdroższych pakietów) bez dostępu do plików i możliwości postawienia na własnym serwerze.

Zależnie od wersji możemy również nie mieć możliwości edycji pliku htaccess co odbija się brakiem możliwości wdrożenia przekierowań. Osobiście zawsze nas dziwią tego typu ograniczenia.

Panel jest bardzo intuicyjny i łatwy w obsłudze. Możemy wdrażać w nim meta dane za pomocą szablonów oraz indywidualnie dla każdej kategorii i produktu. Posiadamy również dostęp do plików widoków co umożliwia ręczne wdrożenie bardziej zaawansowanych rozwiązań SEOwych jak i tagów SEMowych. Tradycyjnie jak z większością CMSów sklepowych lekki problem stanowią nieszablonowe nazwy kategorii (w h1) oraz canonicale – można to poprawić w plikach widoków.

Plusy:

  • optymalizacja meta tagów
  • dostęp do plików widoków
  • łatwa integracja ze skryptami Google
  • canonicale na zmienione adresy url kategorii

Minusy:

  • brak dostępu do htaccessa
  • brak bardziej zaawansowanych SEO opcji w panelu
  • brak dostępu do logiki sklepu

PrestaShop

Skrypt dla średnich i dużych sklepów internetowych.

Jeden z najpopularniejszych darmowych skryptów sklepowych. Bardzo duża społeczność, olbrzymia ilość modułów (płatnych i darmowych), możliwość znalezienia rozwiązania na większość problemów jakie mogą nas spotkać przy obsłudze. Fajny, intuicyjny panel z możliwością ustawienia wielu SEO wytycznych. Od meta tagów indywidualnie dla produktu bądź kategorii, po własne adresy URL. Niestety pomimo tak dużej popularności, każda wersja “Presty” posiada parę mankamentów, które musimy ręcznie poprawić w plikach widoków. Najczęstszymi problemami do rozwiązania są:

  • duplikacja opisów kategorii na stronicowaniu,
  • opis podkategorii w “title” linku w menu,
  • brak canonicali na sortowaniu kategorii,
  • brak indywidualnych h1 na stronach kategorii i produktów

Na szczęście mamy dostęp do logiki skryptu jak i plików widoków, dzięki czemu możemy wdrożyć wszystko o czym pomyślimy. Oczywiście wymaga to trochę wiedzy i doświadczenia.

Plusy:

  • intuicyjny panel
  • darmowy
  • mnogość modułów
  • duża społeczność
  • podstawowa optymalizacja SEO z panelu
  • dostęp do plików logiki skryptu jak i widoków

Minusy:

  • problem z dodatkowymi treściami (np. blog)
  • brak zaawansowanych ustawień SEO z panelu
  • problemy z wydajnością przy nieodpowiedniej konfiguracji serwera

Magento

Bardzo znane oprogramowanie sklepowe. Przeznaczone dla dużych sklepów internetowych.

Magento w podstawowej wersji jest darmowe. Po instalacji wiele podstawowych rzeczy można wyklikać z panelu. Jeśli jednak będziemy chcieli wdrożyć niestandardowe zmiany, potrzebna będzie pomoc programisty, najlepiej specjalizującego się w Magento.

Niestety, Magento jest bardzo rozbudowanym oprogramowaniem sklepowym. Przez to czasem nawet pozornie proste zmiany wymagają dużego nakładu prac. Sami programiści Magento odpowiednio się cenią za wdrażanie zmian i tu trzeba się liczyć z wysokimi kosztami prac programistycznych.

W wielu przypadkach nie trzeba będzie jednak robić zmian od podstaw – dostępnych jest wiele wtyczek rozwiązujących najpopularniejsze problemy oraz dodające wiele nowych funkcjonalności. Przeważnie wtyczki kosztują około 100-200$ lub więcej.

Dla kogo zatem nadaje się Magento? Dla osób, które będą prowadzić sklep internetowy z dużym asortymentem. Nie bez powodu Magento jest popularnym wyborem wśród największych sklepów.

Plusy:

  • Darmowy
  • Wiele lat na rynku, przez co jest bogata baza wtyczek i szablonów
  • SEO-wo można tu zrobić praktycznie wszystko, choć czasem wiążę się to z programistycznymi zmianami
  • Sprawdzone rozwiązanie dla dużych sklepów, które często są łączone z magazynem

Minusy:

  • Wymaga odpowiednio wydajnego hostingu
  • Zmiany programistyczne są drogie
  • Najczęściej wdrożenie sklepu internetowego na Magento trwa dłuższy czas (miesiące)

WooCommerce

Nasz ulubieniec i polecany przez nas skrypt sklepu internetowego.

WooCommerce to dodatek do WordPressa, który również jest darmowy. Idealny dla mniejszych i średnich sklepów. Powyżej 10,000 produktów raczej lepiej wybrać inne oprogramowanie, bo tu mogą pojawić się problemy. Natomiast do tego poziomu wszystko powinno być ok.

WooCommerce jest łatwy w instalacji i konfiguracji. Dostępnych jest wiele modułów – płatnych i bezpłatnych, które rozbudowują sklep o różne funkcjonalności.

Znajdziemy też tysiące szablonów dedykowanych dla tego oprogramowania sklepowego. Również znalezienie programisty do zmian nie jest trudne, bo sam WordPress jest bardzo popularny i każdy dobry programista specjalizujący się w WP odnajdzie się przy zmianach w WooCommerce.

Warto też zaznaczyć, że pod kątem SEO to najbardziej dopracowane oprogramowanie sklepowe. Nawet przy bardziej rozbudowanych sklepach na WooCommerce unikniemy wielu typowych problemów pojawiających się przy innych sklepach.

Plusy:

  • Darmowy
  • Łatwa konfiguracja, praktycznie samodzielnie można postawić sklep
  • Dużo wtyczek, szablonów
  • Każdy dobry programista PHP znający WordPress powinien poradzić sobie ze zmianami
  • Bardzo dopracowany pod kątem SEO

Minusy:

  • Przy bardzo rozbudowanym asortymencie (dużej liczbie produktów) może to nie być najlepsze rozwiązanie

2.3. Jakie oprogramowanie wybrać?

Decyzja zależy tak naprawdę od tego, jak szybko musi powstać sklep i jaka ma być jego rola.

Są przypadki, że ktoś chce otworzyć mały sklep internetowy, bo traktuje to jako formę dodatkowego zarobku. Wtedy najprostsze rozwiązanie w formie sklepu na abonament powinno być dobrym wyborem.

Jeśli jednak sklep internetowy ma być naszym głównym biznesem to tutaj najlepsza trójka wg nas:

  1. WooCommerce
  2. Presta
  3. Magento

Jak widać, cała trójka jest bezpłatna, nie ma tu na liście abonamentowych rozwiązań, które odradzamy. To ważne, bo powyższa trójka daje pełną kontrolę nad sklepem.

Kontrola jest tak istotna, bo w miarę rozwoju sklepu będzie wiele sytuacji, gdy potrzebna będzie ingerencja programisty i wykonanie zmian, których nie da się zrobić poprzez panel. Przykłady takich zmian:

  • problem z konwersją i koszykiem – możliwa modyfikacja ścieżki zakupowej by popracować nad konwersją
  • problemy seo – nawet przy dopracowanych skryptach sklepowych pojawiają się rzeczy, które należy zoptymalizować pod kątem wyszukiwarek. Może to być np. poprawa filtracji, ustawienie canonicali, dodanie opisów kategorii
  • zmiany w szablonie – po czasie pojawiają się nowe pomysły na zmiany w wyglądzie czy funkcjonalności sklepu. Czasem wiąże się to z małymi poprawkami, bywa jednak że są to dość duże zmiany w kodzie

Im większy sklep, tym więcej jest przy nim z czasem pracy :). Jednak dzięki temu, że kontrola jest po naszej stronie to naprawdę można przeprowadzić sporo modyfikacji.

Temat programisty poruszaliśmy już wielokrotnie. Dobrze jest już od początku współpracować z jedną osobą / firmą. Oczywiście nie trzeba od razu zatrudniać na etat, a można rozliczać się za wykonane prace.

Poza zmianami w sklepie pojawiają się też sytuacje awaryjne i wtedy nie traci się czasu na szukanie odpowiedniej osoby do usunięcia problemu np. z zawirusowaną stroną.

woocommerce-logoNasz typ to WooCommerce. To dodatek do WordPressa, którego zna wiele osób, bo jest to najpopularniejszy CMS na świecie (prawie 30% stron na świecie bazuje na WP). Jest bardzo prosty w obsłudze. Idealnie sprawdza się zarówno przy małych sklepach jak i sklepach z większym asortymentem. Dużo więcej o WooCommerce można poczytać na http://woocommerce.pl/.

Do pomocy przy WooCommerce będzie potrzebny programista PHP znający WordPress (i ew. specjalizujący się w Woo). Nie powinno być dużego problemu w znalezieniu odpowiedniej osoby. Stawki powinny być też rozsądniejsze niż przy Magento. Ale trzeba zaznaczyć, że jeśli sklep nie ma mieć jakiejś nietypowej funkcjonalności to bardzo często z większością rzeczy poradzimy sobie bez problemu. Każda osoba potrafiąca obsługiwać WordPress bez problemu powinna poradzić sobie z postawieniem podstawowego sklepu na WooCoommerce.

Znajdziemy sporo dedykowanych szablonów do WooCommerce, które są bardzo proste we wdrażaniu.

Pod kątem SEO bardzo dopracowane oprogramowanie, po części też dlatego że bazuje na WP.

prestashop-logoPrestaShop jest całkiem popularny w Polsce. To dobre oprogramowanie sklepowe, które znalazło zastosowanie nawet przy dużych sklepach. Nie jest aż tak intuicyjny jak WooCommerce, ale można tu również zrobić wiele rzeczy samodzielnie.

To sklep oparty na języku PHP. Dzięki popularności samego PHP oraz Presty, raczej dość łatwo znajdziemy programistę do zmian i poprawek.

Pod kątem SEO jest ok, to całkiem przyjazne oprogramowanie, z którym nie będzie problemów przy pozycjonowaniu. Większość ewentualnych niedociągnięć można dość szybko poprawić z pomocą programisty.

Dostępnych jest też wiele szablonów. Jedyny minus to ich wdrażanie, które jest dużo bardziej czasochłonne niż przy WooCommerce.

magento-logoMagento to wybór dla właścicieli sklepów, którzy już na starcie mają odpowiednie fundusze. To dobre, dopracowane oprogramowanie sklepowe. Postawienie większego sklepu na Magento to jednak większe przedsięwzięcie. Poza czasem potrzebnym na postawienie sklepu, wiąże się to z kosztami, które raczej będą większe niż przy Presta czy Woo. Ale jeśli szukamy sprawdzonego rozwiązania i mamy odpowiednich ludzi, którzy mogą pomóc przy pracach z Magento to jest to również rozwiązanie, które powinno dobrze służyć.