LOADING

Optymalizacja title w sklepie

Title to najważniejsza część optymalizacji strony. Od jego zawartości zależy na które zapytania będzie się pojawiała nasza strona.

W większości przypadków title jest ułożony na podstawie tytułu podstrony.

Ważne jest by nie przyspamować title. Pamiętajmy – title to nie tylko informacja dla bota. Na podstawie title użytkownik decyduje czy kliknąć w wynik czy też nie. Trzeba znaleźć tu złoty środek tak by title wyglądał przyjaźnie dla użytkownika (był informacyjny, zachęcał do kliknięcia) oraz by zwierał najważniejsze frazy.

Skąd dobrać frazy, które powinny znaleźć się w title? Narzędzie Keyword Planner czy KWFinder pomoże nam zdecydować, które to frazy są najważniejsze:

kwfinder-frazy

Przykład

Chcemy stronę kategorii ze sztucznymi storczykami promować na frazy odpowiadające zawartości kategorii:

  • sztuczne storczyki
  • sztuczne storczyki w doniczce
  • sztuczny storczyk jak żywy
  • sztuczne storczyki silikonowe

Można tu łatwo ułożyć całkiem sensowny title:

Silikonowe sztuczne storczyki jak żywe – Flowersatelier

Jak widać, można stosować odmiany fraz, nie muszą one też występować bezpośrednio koło siebie.

Czasem trzeba trochę się nasilić, by ułożyć dobry title, zawierający najważniejsze frazy. Z doświadczeniem przychodzi to łatwiej i takie rzeczy najczęściej zmienia czy sugeruje zmiany pozycjoner.

Długość w title

Title może być bardzo długi, ale pamiętajmy, że zawsze w wynikach wyszukiwania będzie prezentowana tylko jego część a potem będzie wstawiony trzykropek. Przykładowo taki długi title:

title-w-kodzie

Będzie tak skrócony:

title-skrocony-przez-googleKiedyś zawsze title był ucinany po danej liczbie znaków. To jednak się zmieniło i teraz jest ucinany po określonej długości pikseli.
Jaka zatem jest długość, która mieści się w wynikach wyszukiwania? Obecnie jest to około 600 pikseli co przekłada się na około 70 znaków.

Zmiany w title

Warto wspomnieć, że nie zawsze w wynikach wyszukiwania musi się pojawić dokładnie taki sam title jak ustalaliśmy. Google często eksperymentuje ze sposobem prezentacji wyników i nie omija to również title. Co jakiś czas można np. spotkać wyniki, gdzie na początek title przenoszona jest marka strony.

Podkreślmy jeszcze raz. Title jest ważny nie tylko dlatego, że zawiera słowa kluczowe. Pamiętajmy, że to on jest prezentowany w wynikach wyszukiwania i może mieć wpływ na to, czy użytkownik kliknie wynik lub nie. Trzeba znaleźć kompromis pomiędzy umieszczeniem słów kluczowych w title, a jego czytelnością.

3.2. Description

Tag description nie jest brany pod uwagę przy układaniu rankingu, co nie znaczy, że przy pozycjonowaniu można go pomijać.

Ale po kolei. Czym jest tag description? Jest to opis danej podstrony, który pojawia się w wynikach wyszukiwania:

description-przyklad

Definiuje się go w kodzie (oczywiście najczęściej CMSy pozwalają to zdefiniować w panelu, ale docelowo będzie umieszczony jak niżej):

description-w-kodzieI tu ważna uwaga. Użytkownik może sam zdefiniować treść description dla danej podstrony, ale bot może, nie musi wyświetlić nasz lub inny opis. Jeśli uzna, że inny fragment zawartości danej podstrony lepiej pasuje do danego zapytania to przedstawi ten fragment zamiast naszego opisu description.

Jeśli natomiast nie zdefiniujemy tagu description (będzie pusty albo zabraknie go w kodzie) to wtedy bot sam sobie wybierze fragment z treści strony.

Już jasne jest jak się definiuje description i jak się wyświetla. Czemu jednak jest ważny w pozycjonowaniu, skoro nie brany jest pod uwagę przy układaniu rankingu?

Bo wpływa na klikalność wyników.

W pozycjonowaniu chodzi oczywiście o uzyskanie jak najlepszych pozycji. Ale te pozycje powinny generować kliknięcia i ruch na naszej stronie a description jest z tym bezpośrednio związany. To on przekonuje użytkownika, że warto kliknąć dany wynik. Warto zwrócić uwagę, że szukana fraza także jest podkreślana w samym description. W przykładzie niżej szukana była fraza atrakcje Krakowa i wyróżnione w opisie zostały nazwa miasta oraz słowo atrakcje: