LOADING

Linkowanie sklepu internetowego

Dlaczego linki są ważne?

Temat linkowania jest bardzo szeroki, dlatego nie uda nam się go całkiem wyczerpać w tej części. Skupimy się jednak na najważniejszych rzeczach o których trzeba wiedzieć przy linkowaniu, by uniknąć problemów w przyszłości.

Linki to często decydujący czynnik o miejscu strony na dane zapytanie.

Główne założenie jest takie, by tworzyć na tyle atrakcyjne pod kątem zawartości strony do których użytkownicy sami by linkowali. Jednak nie zawsze zdobycie naturalnych linków jest proste czy wystarczające do osiągnięcia topowych pozycji.

Tu z pomocą przychodzi pozycjoner czy agencja seo. Najczęściej bazują oni na swoim zapleczu pozycjonerskim, które tak naprawdę stanowi grupa serwisów na których zamieszczają linki do serwisu klienta.

Można też zdobywać linki samodzielnie – przykłady z brzegu to linki z wpisów gościnnych, katalogów, komentarzy. Temat linków nie jest łatwy, a nieodpowiednie linkowanie może narazić stronę na karę manualną lub algorytmiczną.

Czego się wystrzegać przy linkowaniu?

Zdarza się, że właściciel serwisu sam zajmuje się pozycjonowaniem swojego serwisu.

Dość łatwo i tanio można zepsuć profil linków a nawet narazić stronę na omawiane wcześniej kary algorytmiczne i manualne. To, że ktoś oferuje nam dużo linków za niską cenę wcale nie znaczy, że to dobra oferta. Skoro pojedynczy link jest tak tani to dobrze świadczy o jego nikłej wartości.

Czego unikać?

Systemy Wymiany Linków, czyli SWLe – kiedyś bardzo popularne, szczególnie przed erą Pingwina. Szybki i tani sposób na zdobycie linków. W skrócie: użytkownik rejestruje się w systemie wymiany linków i osadza na swojej stronie otrzymany kod. Na jego stronie będą pojawiać się linki do innych stron, na innych stronach będą linki do jego serwisu. Ewentualnie po prostu wykupuje punkty i jego linki są zamieszczane na stronach uczestniczących w systemie.

Są dwa rodzaje SWLi – rotacyjne i statyczne. Rotacyjne czyli co dany czas (odświeżenie strony lub np. codziennie) zmienia się lista linków. Statyczne czyli link osadzony jest na stałe.

W tym systemie łatwo wygenerować dużo linków, ale dość łatwo też stwierdzić (szczególnie przy manualnej weryfikacji), że jest to SWL.

Seokatalogi – bezwartościowe ale i niebezpieczne źródło linków. Tworzone są one masowo, głównie w celach zarobkowych. Szybkie szukanie na allegro pozwala nam znaleźć oferty katalogowania za grosze. Jak np. ta okazja roku – tyle linków za tak niewiele!! 53 osoby skusiły się:

pozycjonowanie-przez-seokatalogi-1

Takich aukcji i ofert jest sporo. Oczywiście przy każdym opisie jest zapewnienie, że katalogi są zadbane, moderowane itd. Wszystko to nie ma nic wspólnego z pozycjonowaniem. Jest to zwykły spam, który po prostu zaszkodzi domenie. W SEO ważne jest zróżnicowanie linków. Jeśli nagle przybędzie 1000 domen katalogów, to jak można to przeoczyć?

Podsumowując temat seokatalogów – to najszybsza droga do kary od Google i zniszczenia zaufania domeny.

Czy wszystkie katalogi są bezwartościowe?

Nie. Tu musimy odróżnić seokatalogi jak z przykładowej aukcji wyżej, które są nic nie warte od katalogów zaufanych, moderowania, które istnieją wiele lat. Często są to płatne katalogi, gdzie jeden wpis kosztuje koło 10zł. Przykładowo są to katalogi jak katalog.gazeta.pl, katalog.interia.pl itp. czyli prowadzone przy dużych portalach. Problemem sortowania wartościowych katalogów zajmował się Cezzy, który publikował taką listę.

 

Kiedyś publikował ją na swoim blogu, teraz lista jest aktualizowana stronie http://rank.pl. Jak widać, po sprawdzeniu i analizie według tego rankinkgu znalazło się tam tylko 50 wartościowych katalogów.

Fiverr to przykład kolejnego źródła dużej liczby linków za małe pieniądze. Przykład bo serwisów i źródeł tanich linków jak Fiverr znajdziemy naprawdę sporo. W przypadku Fiverra każda oferta opiewa na 5 dolarów (choć jest też opcja poszerzenia zamówienia). Dość szybko serwis upodobali sobie spamerzy, którzy wystawiają tam oferty tworzenia linków (link buildingu). Za jedyne 5 dolarów można mieć nawet całe piramidy linków:

pozycjonowanie-piramidy-linkowTo są oczywiście linki tworzone za pomocą programów. Jest to przykład kolejnego szybkiego sposobu, by zaszkodzić domenie. Może nawet przyniosą one efekt, jednak są to linki, które prędzej czy później zostaną wykryte jako nienaturalne i na stronę może zostać nałożona kara.

Inne źródła linków

Wyżej przedstawiliśmy tylko przykłady linków, które powodują problemy. Spamerzy wynaleźli sporo sposobów by podlinkować tanio i masowo. Niestety, klienci w dużej części są nieświadomi, że po prostu szkodzą domenie i narażają ją na karę. Jeśli nie teraz to w bliskiej przyszłości.

Prawdziwy link building to przeciwieństwo przedstawionych przykładów. Zajmuje dużo czasu, pozyskuje się mało linków, ale za to bardzo wartościowych.

Jak sprawdzić w jaki sposób linkuje nas agencja/pozycjoner?

Właściciel strony może sprawdzić, jakie linki wskazują na jego domenę.

Co więcej, warto to sprawdzać co jakiś czas, by wiedzieć jak linkowanie wygląda w praktyce. Można oczywiście poprosić o raport agencję czy pozycjonera, ale najczęściej przedstawiana jest tylko lista przykładowych linków. Jeśli serwis jest linkowany z zaplecza firmowego to agencja nie może wysyłać listy swojego zaplecza dla każdego chętnego. Dlatego klient otrzymuje tylko przykłady linków.

Jak zatem sprawdzić co się dzieje w kwestii nowych linków? Jest kilka sposobów.

Użyć narzędzi do sprawdzania linków jak Majestic, Ahrefs czy inne. Są to płatne programy, ale można w nich założyć darmowe konto dla swojego serwisu i mieć podgląd na linki wskazujące na naszą domenę.

Sprawdzenie nowych linków jest bardzo wygodne, bo można wybrać zakładkę z nowymi linkami i widać jakie linki pojawiły się w ostatnim czasie.

Agencje mogą blokować swoje zaplecze przed Majestic i innymi programami zewnętrznymi. Również niektóre linki mogą zostać nieodkryte przez te programy, dlatego warto sprawdzać linki z pomocą Google Search Console.

Sprawdźmy szybko jak można sprawdzić linki, które wskazują na daną domenę.

W Search Console z lewej strony przechodzimy w menu do Ruch związany z wyszukiwaniemLinki do Twojej witryny:

linki-do-witryny-search-consoleTu jak widać mamy przedstawione skrótowo domeny wskazujące na naszą stronę, jak wyglądają linki i inne dane. W pierwszym bloku Źródła największej liczby linków klikamy Więcej. Zobaczymy nowy panel, który prezentuje więcej domen:

linki-do-witryny

U góry widać trzy opcje:

  • Pobierz tę tabelę
  • Pobierz więcej przykładowych linków
  • Pobierz najnowsze linki

Jeśli chcemy zobaczyć przykłady linków to wybieramy opcję środkową. Natomiast jak chcemy zobaczyć, jakie nowe linki przybyły to wybieramy ostatni przycisk Pobierz najnowsze linki.

Działanie to spowoduje pobranie linków do pliku CSV lub dokumentu Google. W efekcie zobaczymy listę w postaci jak niżej:

linki-do-witryny-arkuszCzyli mamy lokalizacje, gdzie wykryto link do naszej strony oraz datę pierwszego odkrycia.

Google Search Console może nie pokazywać wszystkich linków, które wykryto i które wskazują na naszą stronę.

Pokazuje jednak dość dokładnie różne przykłady linków. Dzięki temu zestawieniu można zobaczyć, jakie nowe linki są wykrywane i ocenić ich jakość.

Druga uwaga to przypomnienie, że nawet jak zleciliśmy komuś pozycjonowanie i linkowanie strony to również mogą pojawiać się linki z różnych źródeł. Nie za wszystkie może być odpowiedzialna agencja czy pozycjoner. Jeśli zauważymy coś niepokojącego to należy to skonsultować a nie wysuwać od razu oskarżenia.

Kary manualne za linkowanie

Kara manualna może być nałożona nie tylko za linki, ale też za inne działania niezgodne z wytycznymi Google. Jednak najczęściej spotyka się kary za linki.

Kary manualne, jak sama nazwa wskazuje nakładane są ręcznie. To dodatkowa weryfikacja, bo mamy przecież kary nakładane przez algorytm.

Jeśli strona zostanie ukarana manualnie, to w Google Search Console pojawi się wiadomość o nałożeniu kary. Jest to bardzo pomocna informacja dla webmastera, bo dzięki tej wiadomości wie, że jest problem i może podjąć odpowiednie działania w celu jego usunięcia.

Od lat są naciski na Google, by podobne informacje pojawiały się też przy karach algorytmicznych. Przykładowo jeśli strona jest ukarana przez Pingiwna, to by w Search Console pojawiła się odpowiednia wiadomość, podobna do tej o karze manualnej. Zanosi się jednak, że szanse na takie zmiany są bardzo małe.

W przypadku kary manualnej można podjąć odpowiednie działania i zgłosić stronę do ponownego sprawdzenia. W zgłoszeniu należy napisać jakie działania zostały podjęte, które linki zostały usunięte a których nie udało się usunąć i zostały zgłoszone przez Disavow Tool.

Takie zgłoszenie jest ponownie sprawdzane.

Jeśli problem jest usunięty, to kara zostaje zdjęta. Jeśli natomiast problem nadal występuje to właściciel strony dostanie kolejny komunikat, że strona nadal jest niezgodna z wytycznymi Google i przedstawione zostaną przykłady linków, które są nienaturalne.

Niestety, nie są przedstawiane wszystkie problematyczne linki, a tylko ich przykłady. Jednak na ich podstawie można zobaczyć, z czym jest problem – czy są to może sprzedażowe linki z katalogów, czy innych źródeł.

Następnie należy wyciągnąć listę całego podlinkowania strony, znaleźć więcej podobnych linków i podjąć działania w celu ich usunięcia.

Google Pingwin

Pingwin to kara algorytmiczna za nienaturalne linkowanie. Jest to poważna kara, którą bardzo ciężko się usuwa.

Za co karze Pingwin:

Za nienaturalne linki. Często, ale nie zawsze, będą to linki ze sprzedażowym anchorem, które nastawione są na manipulację wynikami pod daną frazę. Mogą to być także linki spamowe, np. z seokatalogów, komentarzy czy profili utworzonych w dużej liczbie za pomocą automatycznych narzędzi.

Nie jest oczywiście tak, że kilka złych linków sprawia, że na stronę jest nałożona kara. Jednak jeśli biorąc pod uwagę cały profil linków wyraźnie widać próbę manipulacji, to jest duże ryzyko nałożenia kary przez Pingwina.

Czemu pingwin jest tak problematyczny? Kilka powodów:

nie ma powiadomienia – czyli nie wiemy tak naprawdę, czy strona została ukarana Pingwinem, czy może innym algorytmem (bo przecież jest nie tylko Pingwin). Od lat właściciele witryn domagają się od Google jaśniejszego komunikowania o problemach, które ma strona, ale bez skutku.

spadki ruchu są duże – Pingwin w niektórych przypadkach może doprowadzić do poważnego, kilkudziesięcioprocentowego spadku ruchu. Dla każdego biznesu taki spadek jest odczuwalny.

trzeba czekać na aktualizację, by zdjąć karę – nawet jeśli złe linki zostaną usunięte, to i tak kara może zostać zdjęta przy następnej aktualizacji algorytmu. Problem w tym, że jest on rzadko aktualizowany, teraz trwa najdłuższa przerwa w oczekiwaniu na Pingwina 4. Trwa ona półtora roku. Jednak już od kolejnej, czwartej odsłony algorytm ma być aktualizowany w czasie rzeczywistym. Czy tak będzie – zobaczymy.

Z jednej strony naprawdę strona musi sobie zasłużyć na Pingiwna. Z drugiej, nie każdy właściciel serwisu ma kontrolę nad sposobem w jaki ktoś linkuje jego stronę.

Linki follow / nofollow

Dla pozycjonowania ważne jest zrozumienie, że link może być traktowany jako follow lub nofollow. Odpowiednie oznaczenie dodaje się w kodzie, przy linku. Przykład linku nofollow:

Domyślnie linki są follow.

Linki follow – przekazują moc dalej do linkowanego źródła
Linki nofollow – nie przekazują mocy, bot nie podąży za linkiem

Moc czyli tzw. link juice. Im więcej mocy przekazywanej jest na domenę czy podstronę tym jest mocniejsza.

Jest to pomocne, bo webmaster może zdecydować sam czy dane linki mają być follow czy nofollow.

Przykładem są komentarze, gdzie komentujący poza treścią komentarza podaje też imię oraz adres strony www. Wcześniej takie komentarze mogły być nadużywane przez pozycjonerów/spamerów, dla których był to szybki sposób na zdobycie wartościowego linka follow przekazującego moc. Jeśli jednak zobaczą, że linki są nofollow to najczęściej tracą zainteresowanie. Dzięki temu właściciel witryny ma mniej spamowych komentarzy do zatwierdzania.

Więcej o linkach nofollow i follow.

Jakie linki są wartościowe? Przyszłość linków

Trochę postraszyliśmy :). Jak widać, jest dość sporo kar za linowanie, bo linki nadal są bardzo ważną podstawą algorytmu. Nie zanosi się, by specjalnie to się zmieniło w przyszłości. Google podejmowało próby zmiany algorytmu tak by linki nie były czynnikiem rankingującym. W efekcie wyniki były dużo gorsze niż te przy zwykłym algorytmie, biorącym linki pod uwagę.

Na pewno zmiany w algorytmie sprawiają, że warto zadbać o jak najbardziej wartościowe linki.

Jaki to link? Może mieć różną postać:

  • może być umieszczony wewnątrz artykułu
  • może być umieszczony po prostu na stronie polecane, w blogrollu itp.
  • być w innej lokalizacji

Bardzo dużo zależy przede wszystkim od zaufania i mocy strony z której pozyskujemy linka. To właśnie decyduje czy link będzie wartościowy czy nie.

Samodzielne linkowanie

Linkowanie i samo pozycjonowanie najlepiej zlecić komuś doświadczonemu. Można jednak podjąć się tego samodzielnie. Co byśmy radzili, tak by pozyskać dobre linki, które zniosą próbę czasu?

Przede wszystkim odradzalibyśmy wszystkich dróg na skróty. Jeszcze raz zaznaczmy – nie jest celem zdobycie jak największej liczby linków, a zdobycie linków jak najlepszych. Wszelkie łatwo dostępne linki jak SWL, katalogi seo itd. można wyrzucić do kosza.

Najlepiej pozyskać linki z prawdziwych stron. Ostatnie lata to jednak plaga próśb i pytań o wpisy gościnne. Jeśli po prostu napiszemy do właściciela z prośbą o zamieszczenie wpisu gościnnego to najzwyczajniej w świecie nas zignoruje, bo takich próśb ma wiele dziennie.

Trzeba zastosować inne podejście, bazujące na budowie relacji.

Działa to tak.

Po pierwsze trzeba zrobić listę wartościowych stron i blogów, powiązanych z tematyką naszego sklepu internetowego. Przykładowo jeśli prowadzimy sklep z obrazami to będą to wszystkie blogi o wnętrzach, aranżacjach itp.

Można dość łatwo znaleźć całe listy blogów z danej tematyki. Można też poszukać samemu przeklikując się przez poszczególne blogi. Na każdym blogu znajdziemy blogroll, który da nam więcej potencjalnych lokalizacji do sprawdzenia.

Przy szukaniu powiązanych blogów z pomocą przychodzi narzędzie ScreamingFrog, ale że jest płatne to na potrzeby własne można zostać przy ręcznym sporządzaniu listy.

Następnie należy odsiać blogi nieaktualizowane od jakiegoś czasu lub nie odpowiadające naszej tematyce.

Nam przeważnie udaje zawęzić się tą listę do około 200-300 blogów, zależy od branży.

Listę blogów sprawdzamy dalej – większość z nich ma swoje strony na FB, instagrama a jeśli to blogspot to jest boks z liczbą śledzących ludzi.

Wypisujemy przy każdym blogu ile jest obserwatorów na poszczególnych platformach.

Następnie sortujemy, np. po liczbie osób śledzących na FB.

Celem jest znalezienie blogów w naszej niszy, które mają największy wpływ.

Kolejny krok to kontakt. Jeśli podany jest numer telefonu to można nawet odezwać się telefonicznie. Najczęściej jednak to będzie mail, choć można spróbować przez czata na FB.

Nie należy od razu zaczynać rozmowy od tematu linków czy wpisów gościnnych. Chcemy po prostu zapytać o możliwość współpracy i ewentualne formy współpracy, które dopuszcza bloger.

Oczywiście najważniejsze dla nas jest pozyskanie linku z artykułu na danym blogu. Ale możliwości współpracy jest więcej jak promocja naszego FB czy instagrama.

Takie nawiązywanie relacji jest czasochłonne. Są to działania, które powinno wykonywać się miesiąc w miesiąc. Jest to proces. Jednak po dłuższym okresie powinno udać nam się pozyskać odpowiednio dużą liczbę linków, które wzmocnią domenę naszego sklepu.