LOADING

Jak sprawdzić co generuje ruch na stronie?

Jak dowiedzieliśmy się wcześniej, not provided mocno utrudnia sprawdzenie skąd pochodzi ruch. Są to przecież bardzo przydatne informacje, dzięki nim można np. poprawić optymalizację sklepu na frazy, które mają gorsze pozycje czy uzupełnić serwis w treści pod konkretne słowa kluczowe.

Na szczęście jest kilka sposobów na podgląd bieżącej sytuacji.

Google Analytics

Pierwszy, najbardziej oczywisty to po prostu sprawdzenie, które podstrony sklepu generują wejścia. W Google Analytics przechodzimy do sekcji Kampanie -> Bezpłatne słowa kluczowe. Tutaj klikamy zakładkę Strona wejścia i mamy listę adresów podstron, przez które do sklepu weszli odwiedzający:

strony-wejscia-analiza-ruchu

Oczywiście najlepiej jak mamy przyjazną strukturę adresów URL, dzięki czemu od razu będzie widać zawartość danych podstron.

Search Console

Drugi, dokładniejszy sposób to Search Console. W naszym poradniku o zakładaniu sklepu internetowego pisaliśmy, że Search Console to podstawa i warto poznać to narzędzie, bo jest ono dedykowane przede wszystkim właścicielom sklepów.

W Search Console znajdziemy sekcję Analityka wyszukiwania. Mamy tu wiele filtrów, najbardziej interesują nas te u góry oraz zakres dat, który zmieniamy na maksymalny możliwy (będzie to 90 dni).

search-console-analityka

Po zaznaczeniu filtra pozycji (lub wszystkich czterech) wyświetlona zostanie lista fraz razem z danymi dotyczącymi każdej z nich, w tym pozycji w Google:

search-console-frazy

Pozycje są w miarę dokładne, choć trzeba tu pamiętać o marginesie błędu.

To daje nam bardzo dobry podgląd na jakie frazy pojawia się nasz sklep w wynikach wyszukiwania, a także jakie frazy ściągają ruch lub mają potencjał ściągnąć ruch.

Senuto

Trzeci, najwygodniejszy sposób to skorzystanie z narzędzi jak Semstorm czy Senuto. My rekomendujemy Senuto, bo mają bardzo dokładne dane. Narzędzie to można wykorzystać do wielu różnych celów.

Możemy sprawdzić, jak zmienia się widoczność naszego sklepu, czyli ile fraz znajduje się w top 3, top 10, top 50. To ważne informacje dla sklepu, bo rozwinięty długi ogon to podstawa sukcesu:

senuto-przyklad-widocznosci

Mamy też dostęp do fraz długiego ogona, z ich obecnymi pozycjami oraz liczbą wyszukań:

senuto-frazy

Dzięki temu łatwo zrobimy listę potencjalnych fraz, na których warto się skupić (np. na frazach z drugiej strony wyników, które mają określoną liczbę wyszukań).

Bardzo ciekawy jest też podgląd konkurencji. Możemy zobaczyć najważniejszych konkurentów, sprawdzić jakie słowa są wspólne (o które razem rywalizujemy), a na które słowa jeszcze nie pojawiamy się.

senuto-konkurencja

Wyżej przedstawiliśmy tylko przykłady zastosowania Senuto. Daje on nam bardzo dobry obraz widoczności naszego sklepu i pozwala zaplanować, na czym skupić się pod kątem SEO.