Od czasu uwolnienia zawodu konkurencja na rynku usług prawnych stale rośnie. Z jednej strony mamy stare kancelarie, które mają na tyle wyrobioną markę i na tyle dużą bazę klientów, że działania związane z SEO nie zawsze są podejmowane, choć mogłyby przynieść naprawdę dobre rezultaty. Na drugim biegunie są młode osoby, po studiach. Nie chcą pracować dla kancelarii, chcą pracować na własną markę. Tylko ta marka niewiele jeszcze znaczy. Nie mają klientów z polecenia, dopiero budują pozycję na rynku. W poradniku wszystkie te strony powinny znaleźć coś dla siebie.

Wzmocnienie domeny

Samo dodawanie treści czy prawidłowa optymalizacja nie pomogą wiele jeśli domena będzie nowa lub bardzo słaba (mało dobrych linków z innych stron, które ją wzmacniają). Konkurencja przeważnie dość mocno się pozycjonuje, przez co ciężko się przebić na pierwszą stronę.

Ważne jest wzmocnienie domeny. To obszerny temat. Najlepiej jak przy linkowaniu będzie pomagał seowiec. Można tu jednak działać samodzielnie i uzyskać dobre efekty. Przy samodzielnym linkowaniu lepiej unikać linkowania sprzedażowego; najlepiej linkować brand i URL, co będzie naturalniejsze i nie przysporzy kłopotów w przyszłości.

Rzeczy na których radziłbym się skupić:

Mapki, profile na najważniejszych serwisach

Weryfikacja lokalizacji, założenie Google Business to podstawa działań. Dodatkowo warto też założyć profile w największych serwisach jak Twitter, Youtube, gdzie przy uzupełnianiu informacji profilowych można podać adres strony. Nawet jak będzie to link nofollow to będzie to uzupełnienie dalszego linkowania.

Wizytówki, katalogi firm

Przede wszystkim będzie nam zależało na pozycjonowaniu lokalnym kancelarii (czyli pod dane miasto). Pomogą tu wpisy, gdzie poza linkiem do strony są pełne dane teleadresowe (tzw. NAP, Name, Address, Phone). Taką możliwość dają nam dobre katalogi firm. Znajdziemy kilkadziesiąt dobrych lub przyzwoitych katalogów, choć nie ma tu co też przesadzać i dodawać strony do setek katalogów (ich jakość jest już wtedy niska).

Wpisy gościnne/eksperckie, artykuły sponsorowane

Wpisy gościnne czy eksperckie są popularne, ale trudno opublikować je za darmo (to osobny temat). Raczej najszybszym rozwiązaniem będzie publikacja płatnych artykułów sponsorowanych. Najprościej z pomocą portali jak Whitepress czy Linkhouse.

W pierwszej kolejności warto dodać wpisy do portali związanych z naszym miastem. Przykładowo, dla kancelarii na terenie Torunia, szybkie wyszukiwanie portali zawierających nazwę miasta w adresie dało kilka sensownych wyników, gdzie można opublikować artykuł:

artykuły lokalne

Przy dokładniejszym sprawdzeniu takich portali związanych z miastem lub posiadających sekcję związaną z miastem znajdzie się pewnie więcej. Oczywiście można dodawać też artykuły do innych portali, niezwiązanych z miastem, ale związanych np. z prawem lub podatkami. Tu przedstawiłem pomysł z miastami, bo warto od niego zacząć w pierwszej kolejności.

Aktywny udział w dyskusjach

Są zaawansowane sposoby na szukanie miejsc do udziału w dyskusjach związanych z naszą działalnością, np. z użyciem narzędzi jak Brand24, ale o tym piszę szerzej dalej. Czasem przy okazji takich dyskusji można zamieścić link do strony czy własnego artykułu.

Linki z lokalnych fundacji

Nieszablonowo, ale warto jeśli celem jest wzmocnienie domeny i budowa jej zaufania. Najpierw robimy listę fundacji działających w regionie miasta, gdzie jest nasza kancelaria. Przykładowo na podstawie takiego zestawienia, gdzie jest lista fundacji z podziałem na miasta.

lista fundacji

Następnie odzywamy się do każdej z nich. Co oferujemy? Zależy od naszych możliwości. Najszybciej i najłatwiej zaoferować jednorazową pomoc finansową w zamian za linka. Alternatywnie zamiast finansowej można zaproponować inną pomoc, o czym piszę dalej w sekcji pro bono.

Naturalne linki

Istnieją i takie. Jeśli dobrze przygotujemy sekcję blogową czy poradnikową to takie teksty powinny z czasem też generować naturalne linki, np. dodawane przez innych ludzi na forum czy w poście bloga przy okazji omawiania danego problemu.

Ogłoszenia

Istnieje dość sporo serwisów ogłoszeniowych. Część z inch związana jest z danym miastem. Jeśli są serwisy ogłoszeniowe dla miasta gdzie mamy kancelarię to można tam dodać ogłoszenie.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by dodać ogłoszenia do większej liczby serwisów. Ponownie, nie przesadzałbym tu z ilością, ale można to potraktować jako uzupełnienie linkowania z NAPów, dlatego warto zadbać o dodanie danych teleadresowych przy każdym ogłoszeniu.

Komentarze

To może nie jako wzmocnienie domeny, a uzupełnienie linkowania. Komentarze swego czasu były mocno wykorzystywane przez spamerów, przez co teraz większość komentarzy jest nofollow. Można jednak dodać pewną ilość komentarzy z blogów związanych z miastem, gdzie mamy kancelarię lub blogów związanych ze świadczonymi usługami (prawo, finanse, podatki itd.). Komentarz najlepiej dodawać pod swoim imieniem i nazwiskiem. Będzie to dość naturalne uzupełnienie profilu linków.

Podsumowując wzmacnianie domeny

Przedstawiłem kilka sposobów, które realizowane przez dłuższy czas powinny pomóc w zmocnieniu domeny i zwiększeniu jej zaufania. Większość działań wymaga własnej pracy i pewnych inwestycji. Przy niektórych z nich jak dodanie wpisów do katalogów czy ogłoszeń można posiłkować się stronami jak linkhouse.pl czy pozycjonusz.pl. Warto zacząć od serwisów związanych z danym miastem (fora, serwisy ogłoszeniowe, portale, blogi). Po wykonaniu działań opisanych wyżej warto się skupić na artykułach eksperckich z dobrych serwisów – wiążą się z tym koszty, ale linki z tematycznych artykułów i dobrych serwisów powinny pomóc.

Oferta

Dobre rozpisanie oferty to klucz do sukcesu strony kancelarii w wyszukiwarce. Najczęściej każdy absolwent prawa chciałby być w top 10 na frazy jak:

  • Adwokat miasto
  • Prawnik miasto
  • Radca prawny miasto

Nie tędy droga, mecenasie.

Po pierwsze, miałem przypadki klientów z frazą adwokat miasto w top 10 czy nawet top 3, gdzie fraza nie konwertowała zbyt rewelacyjnie. Tak, było więcej zapytań, ale dużo o niskiej jakości. Nie jest to przysłowiowe eldorado.

Do znudzenia podaję przykład aptek internetowych. Właściciele nowych aptek marzą o top 10 na frazę apteka internetowa i najbardziej o nią naciskają w procesie pozycjonowania. Jest to głupia fraza. Widziałem w przeszłości dane ruchu i sprzedaży aptek, które miały naprawdę dobre pozycje na apteka internetowa (top 3 – top 5). Fraza generowała może jakieś 8% ruchu i 3% sprzedaży. Mimo to była strasznie trudna do wbicia się do top 10. Skąd była pozostała sprzedaż? Z długiego ogona, który w przypadku apteki stanowi konkretne leki. Jeśli ktoś ma problem ze zdrowiem to szuka konkretnego leku, a nie apteki.

Podobnie jest z adwokatami.

Mamy klientów, którzy wychodzą wysoko na ogonowe frazy związane z zakładaniem spółek, pomocą przy przepisywaniu nieruchomości, konkretnych zapytaniach związanych z podatkami i kontrolami skarbowymi… Tematów jest wiele, powinny być związane z tym w czym specjalizuje się dana kancelaria.

Trzeba znaleźć złoty środek pomiędzy rozpisaniem oferty zbyt ogólnie i zbyt szczegółowo. Na pewno pomoże tutaj analiza fraz z użyciem narzędzi jak Keyword Planner czy Ubersuggest.

Najpierw warto podzielić ofertę na główne obszary jak prawo rodzinne, prawo karne itd. Czyli dobrze znany podział, na którym kończy większość kancelarii. Następnie każdy z tych obszarów należy podzielić na mniejsze, konkretniejsze oferty. Na przykład oferta na https://szymalazaremba.pl/:

oferta adwokata z wrocławia

Jest rozbita na konkretne usługi. Na większości stron kancelarii oferta kończyła by się na głównych działach jak prawo podatkowe. Tymczasem tutaj mamy dalsze rozbicie na szukane tematy jak przykładowo podatek od kryptowalut.

Dobre rozbicie oferty wymaga większego wysiłku. Warto go włożyć w dobre rozplanowanie oferty, przeanalizować konkurencję, wyszukiwania, a następnie przygotować odpowiednie landingi. Tak rozbita oferta szybciej pomoże nam dotrzeć do potencjalnego klienta niż skupianie się tylko na głównych frazach, gdzie szanse na sukces są mniejsze i wymagają sporo czasu.

Treści, blog, video czyli cały ten content i budowa autorytetu (i ruchu)

Tak, treści pomagają przy pozycjonowaniu, ale to nie powinien być priorytet przy ich tworzeniu. W 9/10 przypadkach, gdy rozmawiam z klientami o treściach pojawiają się te same problemy jak brak czasu, brak zacięcia do pisania. Panuje błędne przekonanie, że to tylko potrzebne jest do SEO. I że treści to tylko tekst, ale o tym dalej.

Treści to świetny sposób, by zbudować autorytet. Myślę, że to najbardziej niedoceniana wartość. Nawet osoba po studiach, bez doświadczenia, kariery w renomowanych kancelariach może zbudować autorytet wokół swojej osoby.

Czy to jest łatwe? Nie. Czy jest możliwe? Tak.

Rozwiąż problem swoich odbiorców, odniesiesz sukces

W środowisku startupowym krąży stara rada, żeby przy tworzeniu produktu uwzględniać problemy użytkowników. Jeśli wpadniemy na pomysł produktu, który rozwiązuje nasz problem to ma on duże szanse na powodzenie i dobrą sprzedaż. Cała zabawa polega oczywiście na znalezieniu takiego problemu i wymyśleniu rozwiązania.

Jest tu pewne podobieństwo do adwokatów, prawników czy radców prawnych. Różnica jest taka, że te problemy są już im raczej znane, ludzie sami do nich z nimi przychodzą, wiele spraw nagłaśnianych jest w mediach (jak choćby wspomniane już kryptowaluty i ich rozliczanie z fiskusem). Po identyfikacji takich problemów należy przygotować odpowiednie treści na stronę.

To wszystko zostało już opisane

W mojej ocenie nietrafiony argument. Tak, ciężko znaleźć temat niszowy, pominięty. Właściwe pytanie powinno dotyczyć tego, czy temat został odpowiednio wyczerpany i przedstawiony w przystępnej formie?

Mowa przecież o kwestiach prawnych. Oczywiście, że znajdziemy dziesiątki artykułów o rejestracji spółek, cytujących przepisy, napisane typowo prawniczym językiem. Ile znajdziemy artykułów napisanych przystępnie, które będą łatwo zrozumiałe dla osoby nie mającej do czynienia z przepisami na co dzień?

Pomocny przy szukaniu pomysłów będzie Answer The Public, który przedstawia zapytania w formie pytań:

pytania z google jako pomysł na artykuł

Nie tylko tekst

Treści to nie tylko tekst, to także inne formy jak choćby audio (np. podcast) czy video. Nie są to łatwe formaty do promocji, często można natknąć się na kanały, gdzie filmy mają po 300 wyświetleń. Nic straconego, zawsze można zlecić transkrypcję filmiku i osadzić ją na blogu. Nawet jeśli film nie ściągnie większego ruchu to zawsze zostanie treść, która pomoże przy SEO i może ściągnie też jakiś ruch z Google.

Pro bono – pomóż i wzmocnij domenę

Prawnicy i adwokaci są w tej uprzywilejowanej pozycji, że chyba każda organizacja charytatywna chciałaby mieć takiego człowieka w swoim narożniku. Najczęściej takich organizacji nie stać na zapłatę za pomoc prawną. Tym bardziej są one otwarte na pomoc darmową.

To okazja, by pomóc i przy okazji zyskać coś seowo. Czasem są to łatwiejsze tematy, czasem wymagają większego zaangażowania. Każdy musi ocenić na ile jest w stanie się zaangażować w dany projekt.

W zamian za pomoc można poprosić o link do strony kancelarii. Strony fundacji nie zawsze są najmocniejsze, ale to raczej zaufane źródło linków.

Osobną kwestią jest prowadzenie spraw z urzędu, które co jakiś czas każdy adwokat ma przydzielane. Skoro i tak trzeba je wziąć to można opisać niektóre z nich na stronie, jako przykładowe case studies.

Dodatkowe działania

Duży problem, który dostrzegam przy promocji kancelarii to kwestia budowania marki, a w zasadzie jej brak.

Jak wspomniałem wcześniej, duży procent kancelarii to kancelarie z krótką historią, założone przez młodych absolwentów prawa. W każdym przypadku kroki są te same – kupno domeny, założenie strony, rozbicie ofert na bardzo podstawową (rozwody, windykacja, doradztwo prawne). Koniec. Potem dochodzi ew. pozycjonowanie, lub kampanie adwords jeśli ktoś się nie boi, ale nic ponad to.

Nie ma działań dodatkowych, nastawionych na promocję kancelarii / adwokata jako specjalisty, na budowę marki. O jakich działaniach mowa? Wachlarz możliwości jest naprawdę spory.

Warto pamiętać, że jeśli jesteśmy specjalistami w konkretnej niszy jak przykładowo zakładanie spółek, rozwody itd. to warto zacząć budować markę właśnie od tej niszy. Najłatwiej będzie można pokazać się tu jako specjalista.

Przykładowo:

Linkedin

Dla niektórych specjalizacji lepszy do budowania zasięgów i pozycji niż Facebook. Łatwiej zbudować tu pozycję specjalisty. Sposobów jest kilka – publikacja artykułów, wpisów, promocja własnych wpisów, udział w dyskusjach.

Szczególnie warto rozważyć aktywną działalność na LinkedIn, jeśli celujemy w klienta biznesowego. Wiele osób ze swiata biznesu i korporacji jest aktywnych na LinkedIn i jest to szansa na budowę relacji z nimi.

Blog

Omawiany wcześniej w części dotyczącej treści. Warto jedynie dodać, że nigdy przy blogu nie chodzi o częstość publikacji to znaczy w tym przypadku większa liczba postów nie znaczy, że to pomoże przy promocji. Liczy się przede wszystkim jakość, merytoryka.

Można sobie oczywiście ułożyć grafik zakładający np. publikację raz w miesiącu czy co dwa tygodnie, żeby wyrobić sobie rutynę publikowania. Natomiast jakość, dobrze dobrany temat powinny być na pierwszych miejscach.

Twitter

Dla porządku warto wspomnieć o Twitterze. Oferuje mniejszy zasięg i rozwój konta jest trudniejszy niż przy innych przedstawionych opcjach. Jeśli jednak ktoś chce działać na większej liczbie możliwych kanałów to warto spróbować:

 

Instagram

Osobiście jako przedsiębiorca działający w branży IT i marketingu wolałbym adwokata obytego z technologią. Instagram to dobre miejsce do pokazania swojej pracy, ale też promocji swojej osoby. Dodatkowym atutem jest to, że Instagram cały czas się rozrasta jeśli mowa o liczbie użytkowników. Ludzie spędzają coraz więcej czasu na swoich smartfonach, a dodatkowym plusem jest mniejsze cięcie zasięgów niż w przypadku Facebooka. Przykłady kont:

adwokat na instagramie 1
Link do profilu: https://www.instagram.com/adwokatsybillaszlosarczyk/

adwokat na instagramie 2
Link do profilu: https://www.instagram.com/adwokatdominikmarchewka/

Facebook

Tu raczej oczywista sprawa. Każda kancelaria powinna mieć profil na Facebooku, prowadzony w miarę regularnie.

Youtube

Dość trudny do rozwoju, ale dobry wybór, jeśli kompleksowo podchodzimy do budowy marki czy autorytetu. Dobrą jakość video zapewni nam praktycznie każdy nowszy smartfon. Co do audio to warto zainwestować dodatkowo w mikrofon. Sama realizacja nie musi być skomplikowana. Najczęściej tematy będą wymagały omówienia i nie będzie dynamicznych ujęć. Wystarczy dobra lokalizacja np. na tle książek:

Przykłady kanałów:
https://www.youtube.com/user/wwwPragmatIQpl/videos
https://www.youtube.com/channel/UC9yYA05M11r4mPpQ-vQev2Q/videos

Może zniechęcać fakt, że niektóre filmy mają po kilkadziesiąt czy kilkaset wyświetleń. Jeśli jednak spojrzymy na łączną liczbę wyświetleń to przy większej liczbie dodanych filmów jest szansa na dotarcie do całkiem pokaźnej liczby odbiorców:

Udzielanie się w dyskusjach

Jest kilka sposobów na budowę świadomości marki i rozpoznawalności. Mogą to być pozycjonowanie, ew. działania typu Adwords czy wymienione wyżej działania dodatkowe.

Dodatkowym sposobem może być aktywne udzielanie się poza swoja stroną czy profilami socialowymi. Przykładowo na forum internetowym czy pod jakimś postem na koncie twitterowym (którego nie obserwujemy) toczy się dyskusja związana z naszą specjalizacją. Możemy się dołączyć i podzielić własnymi spostrzeżeniami.

Jak wyszukać takie miejsca? To proste, z pomocą narzędzi jak Brand24 czy SentiOne. Służą one do śledzenia informacji o własnej marce w sieci (strony, media społecznościowe). Można jednak poszerzyć ich konfigurację o hasła będące przedmiotem naszej specjalizacji i zainteresowań. W ten sposób będziemy dostawać informacje o miejscach, gdzie toczą się dyskusje związane z tymi tematami. To świetny sposób, by zostać zauważonym i zacząć budować autorytet.

Działania SEO w przypadku kancelarii z historią

Do tej pory skupiłem się na działaniach, które może podjąć młody adwokat czy nowa kancelaria, budująca swoją pozycję na rynku. Co z kancelariami, które istnieją na rynku już wiele lat i do tej pory nie inwestowały w marketing internetowy, ale chcą to zmienić?

Dotyczy ich większość działań opisanych wyżej, ale jest kilka rzeczy, które warto potraktować priorytetowo. Dlaczego?

Często możemy mieć do czynienia z sytuacją, że strona kancelarii będzie miała już swoje lata, historię i co ważne – moc. To istotne przy pozycjonowaniu, bo z mocniejszą domeną można osiągnąć dużo więcej.

Przykład domeny kancelarii Domański Zakrzewski Palinka. Domena dzp.pl jest całkiem mocna:

domena dzp w majestic

Z linkami z zaufanych stron, w tym stron rządowych (przykład).

Dlatego, zakładając, że domena starszej kancelarii jest odpowiednio mocna, na kilku rzeczach skupiłbym się szczególnie:

Dobre rozbicie oferty

Przemyślane rozbicie oferty, prezentacja bardziej szczegółowych obszarów na których skupia się kancelaria, powinny pomóc dość szybko zdobyć więcej zapytań związanych z nimi. Dzięki mocnej domenie dobrze przygotowane oferty powinny pojawiać się wysoko w wynikach.

Optymalizacja

Dobra optymalizacja może zrobić naprawdę kolosalną różnicę, szczególnie jeśli mowa o stronie z zaufaną domeną. Mowa tu o optymalizacji zarówno technicznej, optymalizacji słów kluczowych czy samych treściach na stronie.

Co ważne, przygotowanie i wdrożenie optymalizacji może przynieść spore efekty dość szybko. Trzeba jednak podkreślić, że w przypadku każdej domeny mogą się one różnić.

Dobrym przykładem jest wspomniany wcześniej dzp.pl. Mocna domena, oferta nawet w miarę rozbita, ale optymalizacja nie istnieje. Mamy podstronę oferty Prawo spółek, fuzje i przejęcia – tu jednak, podobnie jak na innych podstronach jest ten sam title:

title kancelaria

Gdzie oczywiście title powinien być unikalny dla każdej podstrony i zawierać opis jej dotyczący. Takich błędów na dzp.pl jest dużo więcej. To dobry przypadek, by pokazać jak stara kancelaria z ciekawą domeną marnuje możliwości jakie daje dobre SEO.

Treści

Przemyślana strategia budowy ruchu oparta na treściach i długim ogonie może przynieść bardzo dobre, długofalowe efekty. Szczególnie jeśli te treści będą publikowane na starej, zaufanej domenie kancelarii.

Sprawdzenie starych wizytówek

Zdarza się, że gdy powstała firma to nie miała jeszcze założonej strony interetowej. Istnieje sporo katalogów firm, które automatycznie zaciągają dane o firmie w momencie rejestracji. Warto sprawdzić, czy znajduje się tam adres naszej strony. Jeśli nie to raczej dość łatwo można je zaktualizować.

Jak to sprawdzić? Sposobów jest kilka. Najprostszy to wyszukanie w Google NIP lub Regon co powinno zwrócić wyniki w dużej części składające się z wizytówek.

Podsumowanie

Konkurencja na rynku kancelarii jest spora. Cały czas powstają kolejne, które szukają ruchu z pomocą pozycjonowania, często źle robionego. Ściąganie ruchu i zdobywanie klientów przez stronę jest możliwe, ale trzeba włożyć sporo pracy w stronę oraz zainwestować pewne środki we wzmocnienie domeny.