Strategia biznesu – jak stworzyć w 7 prostych krokach? Poradnik!
Strategia biznesu – jak stworzyć w 7 prostych krokach? Poradnik! Badania Funding for Good z 2023 roku podają, że 71% najszybciej rozwijających się firm dysponuje …
Poradnik
Jednym z pierwszych kroków przy analizie spadków jest sprawdzenie które podstrony i frazy straciły pozycje oraz ruch. Jest kilka sposobów przeprowadzenia takich analiz – w tym poradniku pokażemy jak można to zrobić z narzędziem Senuto.
Google w ostatnim czasie dość często przeprowadza aktualizacje algorytmu (tzw. Core Update), czasem połączone z innymi aktualizacjami jak choćby Spam Update. To powoduje mocniejsze wahania w obie strony w poziomie widoczności stron i sklepów.
Jeśli nasza strona została dotknięta takimi zmianami i straciła widoczność organiczną to warto zacząć od sprawdzenia które frazy wypadły poza top 10 a które poza top 50.
W Senuto w Analizie Widoczności przechodzimy do menu Wzrosty/Spadki.
Zaczynamy od określenia zakresu dat, dla których chcemy sprawdzić spadki.
Data 1: jeśli wybierzemy miesiąc to jest to liczone od początku miesiąca. Przykładowo wybór września oznacza że będziemy porównywać od 1-go września.
Data 2: może być dzisiejsza lub wcześniejsza
Następnie klikamy zakładkę Spadki. Zobaczymy listę wszystkich fraz, których pozycje spadły. Chcemy sprawdzić co wypadło z top 10 dlatego musimy wspomóc się filtrami.
Najpierw wybieramy filtr pozycji, które są aktualnie poza top 10 czyli > 10:
Następnie dodajemy drugi filtr, z pomocą którego definiujemy zakres dla poprzednich pozycji na top 10 czyli <11:
Lista fraz zostanie przefiltrowana. Z prawej strony widzimy liczbę fraz spełniających zadane w flitrach warunki. Możemy też kliknąć opcje (trzy kropki) i wybrać eksport do pliku.
Wyżej sprawdzaliśmy frazy, które wypadły z top 10. Najpewniej to te frazy odpowiadały za dużą część ruchu. Dobrze jest też sprawdzić co się działo z długim ogonem, czyli wszystkimi frazami z top 50.
Możemy to sprawdzić z pomocą filtrów zgodnie ze sposobem opisanym wyżej lub po prostu skorzystać z menu Pozyskane/Utracone. Ustalamy zakres dat do sprawdzenia, klikamy zakładkę Utracone i otrzymamy listę fraz, które kiedyś były w top 50 a obecnie znajdują się poza tym zakresem.
Dane są wyeskportowane do arkusza xlsx. Możemy analizować to z pomocą Excella. Drugi łatwy sposób to skorzystanie z arkuszów kalkulacyjnych Google.
Na dysku Google tworzymy nowy arkusz kalkulacyjny. Następnie wybieramy Plik -> Importuj. Klikamy zakładkę Prześlij i wybieramy z lokalnego dysku plik do zaimportowania.
Dla wygodniejszej analizy możemy dodać filtrowanie. Klikamy pierwszy wiersz i z górnego menu wybieramy Dane -> Utwórz Filtr. Od teraz pierwszy wiersz będzie na stale u góry i uzyskamy szybki dostęp do rozbudowanych opcji filtracji każdej kolumny.
Pokazaliśmy jeden ze sposobów na przygotowanie listy fraz, które straciły pozycje top 10 lub top 50 np. w wyniku aktualizacji Google. Mając gotowy plik z takimi danymi możemy przystąpić do analizy fraz. Pomocne jest posortowanie po adresach URL. Wtedy możemy sprawdzić, które podstrony straciły najwięcej fraz i zacząć szukać potencjalnych problemów właśnie na nich.
sprawdź też