Copywriting SEO – zalecenia do treści (produktów, kategorii, postów bloga)
jak przygotowywane są w praktyce
W tym wpisie przedstawiamy dokładniej proces przygotowywania zaleceń do treści, który stosujemy w carted. Pokazujemy na jakiej podstawie przygotowujemy wytyczne, jak wyglądają w praktyce.
Copywriting SEO – jak wyglądają zalecenia do treści w praktyce
Na skróty:
Zalecenia do treści to:
wytyczne dotyczące formy – długość, format, podział na paragrafy itd.
wytyczne dotyczące słów kluczowych, które powinny być zawarte w opisie
wytyczne dotyczące tematyki
wytyczne dotyczące linkowania wewnętrznego
W praktyce, w pierwszych miesiącach współpracy poświęcamy więcej czasu na przeszkolenie Klienta lub jego copywritera w zakresie pierwszego obszaru dotyczącego formy opisów. Przez to zalecenia są bardziej obszerne, częściej jest z naszej strony kontakt z uwagami odnośnie dodawanych treści.
W następnych miesiącach, kiedy już jasne jest jaką formę powinny mieć treści, zalecenia są krótsze i dotyczą przede wszystkim słów kluczowych, które powinny być zawarte w opisie.
Wytyczne dotyczące formy opisu
Zacznijmy od formy opisu (ostateczne zalecenia będą się różniły zależnie od niszy i działań konkurencji Klienta, ale jest wiele elementów wspólnych).
Długość opisu zalecamy na podstawie analizy konkurencji. Kiedyś robiliśmy takie analizy ręcznie, teraz korzystamy ze wskazań narzędzia Surfer SEO, który pokazuje nam działania konkurencji z top 10 – jaka jest średnia długość opisów, jaka jest zalecana długość dla naszej strony.
Ważne jest formatowanie tekstu. Nie chodzi o dodanie ściany tekstu tylko pod SEO. Opis powinien być czytelny, podzielony na paragrafy. Zalecane jest też stosowanie nagłówków śródtekstowych (h2, h3), listingów HTML jeśli w opisie są listy, pogrubień a czasem nawet tabelek (przykładowo z rozmiarami w odzieżówce).
Mikroformaty to ważne uzupełnienie głównego opisu. Tu przeważnie zalecamy Schema FAQ umieszczony w środku lub na końcu opisu. 5-10 krótkich pytań i odpowiedzi pomoże uzupełnić merytorycznie opis, a dodatkowo zwiększa to szanse strony na uzyskanie poszerzonych wyników podczas wyszukiwania:
Zdjęcia to również istotny element opisu. W tym przypadku najważniejsze to zadbanie o optymalizację zdjęć – nazewnictwo plików, uzupełnienie ALT.
Podsumowując. W pierwszych miesiącach współpracy Klient lub jego copywriter dostaje od nas dokładne wytyczne jak powinny być pisane treści na podstrony kategorii, produktów czy bloga.
Wytyczne dotyczące słów kluczowych
Przygotowujemy zwięzłe wytyczne zawierające informacje o słowach, które powinny być użyte w opisie. Przeprowadzamy analizy z pomocą kilku narzędzi:
KWFinder – do analizy słów kluczowych, zaciąga dane z Google API, czyli mamy tutaj takie same dane jakbyśmy korzystali z Keyword Plannera:
Senuto – analiza widoczności serwisu (na jakie frazy pojawia się w wynikach). Dzięki temu możemy sprawdzić widoczność konkurencji, ich frazy:
Answer The Public – analiza pytań. Jakie pytania wpisują szukający w Google, by dowiedzieć się więcej na temat powiązany z daną frazą:
Keywords Everywhere – wtyczka do przeglądarki. Pomaga przeanalizować długi ogon, powiązane tematycznie frazy i wiele innych:
Dzięki niej jesteśmy w stanie dowiedzieć się czy lepiej będzie celować we frazę oświetlenie Luminex czy może lampy Sigma.
Ahrefs – narzędzie kombajn. Służy głównie do analizy domen, linków, ale ma wbudowanych wiele dodatkowych narzędzi do analizy widoczności, fraz:
SurferSEO – do analizy działań konkurencji z top 10, szczególnie pod kątem treści. Ma również dodatkowe narzędzia,jak przykładowo Content Editor, wspomagające pisanie treści.
Przy przygotowywaniu wytycznych do treści mamy dwa podejścia:
podstawowa analiza fraz – w przypadku mniej konkurencyjnych tematów lub tematów, gdzie liczba fraz w danej tematyce jest dość ograniczona. Wtedy przeprowadzamy analizę z pomocą narzędzi KWFinder oraz analizę konkurencji z pomocą Senuto. Jako uzupełnienie sprawdzamy szukane pytania w danej tematyce (z pomocą Answer The public)
poszerzona analiza fraz – w przypadku bardziej konkurencyjnych tematów, gdzie mamy do czynienia z dużą liczbą fraz. Tutaj wykorzystujemy narzędzia KWFinder, analizę konkurencji z pomocą Senuto oraz Ahrefs, listę szukanych pytań z Answer The Public, listę ogona z Keywords Everywhere, inne słowa kluczowe stosowane przez konkurencję z top 10 na bazie narzędzia Senuto.
Oczywiście analiza fraz pomocą narzędzi to pierwszy krok. Następnie listy fraz są sortowane, weryfikowane przez specjalistę tak by usunąć frazy niepowiązane, nieszukane, niewarte uwagi.
Wytyczne mają formę e-mail lub dokumentu.
Wytyczne dotyczące tematyki
Tematyka tekstów jest w wielu przypadkach dopasowana do danej podstrony. Na przykład układamy strukturę kategorii w sklepie e-commerce i trzeba przygotować opisy dla każdej z kategorii. Tematyka jest już określona przez kategorię i copywriter wie o czym ma być tekst, pozostaje uwzględnienie pozostałych wytycznych odnośnie słów kluczowych.
Są jednak przypadki, że Klient oczekuje pomocy w doborze tematyki tekstów. Dotyczy to zazwyczaj treści publikowanych w ramach bloga czy poradnika. W takich przypadkach pomagamy przygotowując dość długą listę tematów, z których Klient czy copywriter może wybrać te, które najbardziej mu odpowiadają. Lista ta powstaje na bazie audytu treści opublikowanych przez konkurencję jak również na bazie analizy z pomocą narzędzi do analizy słów kluczowych opisanych wyżej.
Linkowanie wewnętrzne a opisy
Następnym etapem wytycznych do treści są uwagi do linkowania wewnętrznego. Nie w każdym przypadku, bo są sytuacje, w których to sami wdrażamy linkowanie wewnętrzne. Natomiast przy wielu serwisach przedstawiamy wytyczne dotyczące linkowania wewnętrznego.
Przykład: copywriter pisze tekst o modnych butach w danym sezonie. W tekście powinny być użyte zdjęcia kilku przykładowych modeli butów i te zdjęcia powinny być podlinkowane do odpowiednich produktów. To jedno z działań związanych z linkowaniem wewnętrznym, które nie musi być wdrożone przez specjalistę SEO, bo poradzi sobie z nim copywriter po odpowiednim przeszkoleniu.
Podsumowując
W pracy z Klientami staramy się przedstawiać maksymalnie czytelne i zwięzłe zalecenia i wytyczne do pisania treści. W pierwszym etapie współpracy zalecenia są bardziej obszerne, bo dotyczą sposobu formatowania opisów, ich optymalizacji i wielu innych elementów. W kolejnych miesiącach współpracy zalecenia dotyczą głównie słów kluczowych i ewentualnie tematyki.
Przygotowanie listy fraz i zaleceń do treści wymaga od naszych specjalistów poświęcenia czasu. Nie są to przypadkowe frazy wybierane na szybko. Korzystamy z najlepszych narzędzi na rynku do analizy treści. Z ich pomocą robimy wstępną listę fraz do wykorzystania, następnie lista jest obrabiana, sortowana i w końcowej formie trafia jako zalecenia do Klienta i copywritera.
Nazwa kategori Największe rosyjskie portale internetowe z opcją reklamy: TOP-10 Rosyjskie portale internetowe: TOP-10 stron, gdzie możesz wyświetlać swoje reklamy Jak wygląda reklama na najpopularniejszych …
Copywriting sprzedażowy: co napisać, by klient kupił Copywriting sprzedażowy określa się jako pisanie treści, stymulujących do zakupu. Aby było to możliwe, trzeba znać swoją grupę docelową, …
Apteka internetowa: zmiana profilu linkowania, 5 razy większa widoczność Case study Czytając to case study, dowiesz się między innymi: jak usunęliśmy problem ze spamowymi linkami …