Co powinien zawierać dobry opis kategorii w sklepie internetowym?
Opisy kategorii w sklepie internetowym ułatwiają pozycjonowanie witryny. Dzięki nim łatwiej jest osiągnąć wysoką pozycję w rankingu Google, a co za tym idzie zwiększyć sprzedaż. Niestety wielu właścicieli e-sklepów nie docenia ich potencjału. Brak treści utrudnia dotarcie do nowych klientów. Dowiedz się, co powinien zawierać dobry tekst prezentujący grupę produktową.
Po co są opisy kategorii w sklepie internetowym?
Na skróty:
Opisy kategorii w sklepie internetowym często są traktowane jako zbędny dodatek. Jedni je ignorują, a inni z kolei publikują w nich treści przeładowane słowami kluczowymi, które mają przekonać algorytmy wyszukiwarki do tego, by lepiej oceniły witrynę. Zarówno brak treści, jak i nadmiar fraz negatywnie wpływa na pozycjonowanie.
Opis grupy produktowej to ważny element ścieżki zakupowej. Prawidłowo skonstruowany ułatwia podjęcie decyzji zakupowej. Prezentuje gamę dostępnych artykułów z konkretnej serii, ukazuje ich cechy, funkcje oraz korzyści. Dzięki niemu wybór odpowiedniego towaru staje się o wiele prostszy. Merytoryczna treść pozycjonuje, dostarcza merytorycznej wiedzy i sprzedaje. Z jej pomocą nawiążesz więź z odbiorcami, a także poprawisz konwersję.
Opis kategorii, który odpowiada na najczęściej zadawane pytania konsumentów oraz rozbija ich obiekcje zakupowe, odciąża pracowników obsługi klienta. W ten sposób możesz skutecznie ograniczyć liczbę e-maili z pytaniami o produkty i telefonów. Zaoszczędzony czas pracownicy mogą przeznaczyć na realizację innych obowiązków służbowych lub krótki odpoczynek. Chwila wytchnienia z pewnością zwiększy ich efektywność.
Opisy kategorii w sklepie internetowym kontra SEO
Odpowiednio sformatowane, wartościowe teksty zawierające prawidłowo dobrane słowa kluczowe zwiększają ruch na stronie internetowej. Bardzo często są lepiej oceniane przez algorytmy Google niż karty produktowe. Warto w tym miejscu wspomnieć też o UX (User Experience). Treści odpowiadające oczekiwaniom odbiorców sprawiają, że e-sklep staje się bardziej przyjazny dla użytkowników. To z kolei przekłada się bezpośrednio na wyższe miejsce w rankingu Google.
Frazy kluczowe, najlepiej z tzw. długim ogonem, powinny być dopasowane do konkretnej podstrony. Nie należy umieszczać identycznych haseł w nagłówkach w kilku opisach kategorii. Duplicate content jest negatywnie oceniany przez roboty. W takiej sytuacji część tekstów zostaje ukarana i notuje spadki.
Zanim przystąpimy do pozycjonowania sklepu, warto uporządkować wszystkie produkty, a następnie podzielić je na kategorie. Gdy dodamy podstawowe treści, warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób możemy rozbudować drzewo kategorii, by wykorzystać inne frazy pasujące do asortymentu. Jako przykład podam tu hurtownię tapicerską, dla której miałam przyjemność przygotować teksty. W jej ofercie są dostępne m.in. tkaniny meblowe. Do tego dodaliśmy dwie kolejne grupy:
tkaniny obiciowe,
materiały do szycia.
W ten sposób zyskaliśmy dodatkowo dwa opisy kategorii, które pozwalają spojrzeć na te same produkty z innej strony i przedstawić nieco inne walory. Dzięki temu klienci należący do różnych lejków sprzedażowych trafiają na te same artykuły. To z kolei przekłada się na wzrost sprzedaży.
Skuteczny opis kategorii — jak go napisać?
Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest: „Jak długi powinien być opis kategorii?”. I tu pada moje ulubione marketingowe hasło: „To zależy”. Tak naprawdę nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, czy tekst wyczerpuje temat i dostarcza odbiorcom wszystkich niezbędnych informacji, które skłonią ich do zakupu. W mojej ocenie tekst o długości 1500 zzs może być równie wartościowy, jak ten o długości 5000 czy 10000 zzs. Teksty na stronie internetowej to nie miejsce na lanie wody. Algorytmy Google wymuszają na nas, by treści były unikalne oraz wartościowe. Niebawem sztucznie wydłużane, bezwartościowe teksty spadną w rankingu. Kieruj się zasadą: nic na siłę. Jeśli nie potrafisz już nic więcej wymyślić, zdecyduj się na krótszą publikację.
Jak zatem stworzyć skuteczny opis kategorii? Oto najważniejsze wskazówki:
zaprezentuj produkty należące do wybranej grupy,
wskaż podkategorie,
przedstaw wartości, parametry i zastosowanie towarów,
doradzaj i pisz językiem korzyści, rozwiewaj wątpliwości,
odpowiadaj na najczęściej zadawane pytania.
umieść CTA.
Aby napisać skuteczną treść, musisz dobrze poznać grupę docelową. To pozwoli Ci stworzyć użyteczne teksty, które będą atrakcyjne dla ludzi i robotów.
Opis kategorii w sklepie internetowym — o czym jeszcze trzeba pamiętać?
Teksty na stronie internetowej powinny być odpowiednio sformatowane oraz zoptymalizowane pod kątem SEO. Stosuj wyliczenia i wyliczenia. Pisz prostym językiem. Postaw na krótkie zdania. Są one bardziej zrozumiałe, a także łatwiejsze do zapamiętania niż rozbudowane wypowiedzi. W treści umieść nagłówki z frazami kluczowymi. Poszczególne części podziel na akapity. Dobrze, jeśli każdy z nich będzie przedstawiał inną myśl.
W opisie kategorii umieszczaj w naturalny sposób frazy kluczowe. Odmieniaj je, używaj synonimów oraz wyrazów bliskoznacznych. Linkuj do innych kategorii, podkategorii lub produktów. Możesz dodać też linki do artykułów blogowych albo recenzji, jeśli są tematycznie związane z treścią.
Opisy kategorii — napisane przez pracowników firmy, AI czy copywritera?
Przygotowanie opisów kategorii do sklepu internetowego to żmudna i czasochłonna praca. „Lekkie pióro” to zdecydowanie za mało, by osiągnąć sukces. Ważna jest przynajmniej podstawowa znajomość zasad SEO, a także wiedza na temat branży, grupy docelowej oraz produktów.
Właściciele e-sklepów i pracownicy dobrze znają ofertę oraz odbiorców. W ich przypadku często mówi się o przekleństwie wiedzy. Posługują się fachowym słownictwem, a także skrótami myśliwymi. To utrudnia komunikację. Dla wielu laików takie komunikaty są niezrozumiałe. Zniechęceni adresaci po przeczytaniu tekstu odchodzą sfrustrowani do konkurencji.
Ostatnio coraz głośniej mówi się o wykorzystaniu narzędzi AI do tworzenia tekstów na strony internetowe. Niestety nie jest to dobry pomysł. Sztuczna inteligencja bazuje na informacjach udostępnionych w sieci. Co prawda potrafi przygotować poprawny językowo tekst, ale często jest on niezgodny z ofertą. Ponadto algorytmy Google potrafią wykryć treści stworzone w programie. Są one gorzej oceniane niż te napisane przez człowieka.
Opisy kategorii możesz zlecić też copywriterowi, który współpracuje z agencją lub jest freelancerem. Zanim wybierzesz odpowiedniego specjalistę, zapoznaj się z jego warsztatem. Wtedy będzie Ci łatwiej ocenić, czy dana osoba naprawdę potrafi pisać. W ostatnim czasie copywriting stał się modnym sposobem na zarabianie. Wiele ludzi oferuje swoje usługi. Niestety nie zawsze ich deklaracje odzwierciedlają jakość. Dla pewności zleć napisanie tekstu próbnego, oczywiście odpłatnie. Aby uzyskać satysfakcjonujące efekty współpracy, wypełnij brief.
Podsumowanie: Co powinien zawierać dobry opis kategorii w sklepie internetowym?
Dobry opis kategorii jest zgodny z komunikacją marki. Dobrą praktyką jest stosowanie bezpośrednich zwrotów do adresata. Taki zabieg skraca dystans między konsumentem a firmą. Pisząc tekst, odpowiedz na 3 pytania:
Co to za produkty?
Co dają klientowi?
Jakie korzyści płyną z zakupu?
Treści opublikowane w e-sklepie powinny przyciągać uwagę, wzbudzać zainteresowanie i pożądanie oraz zachęcać do podjęcia akcji.
Długie treści warto umieszczać pod listą produktów. Dzięki temu strona stanie się bardziej przyjazna dla użytkowników. Duży blok tekstu, z którym zderzy się odbiorca po wejściu do sklepu online, może go zniechęcić do scrollowania i zapoznania się z ofertą. To z kolei przełoży się na wyższy współczynnik odrzuceń oraz niższą pozycję w rankingu Google.
Michaela Fuchs, Copywriter — właściciel marki E-Word Power
Pozycjonowanie sklepu sportowego Mistralsport.pl – case study Przedstawiamy case study pozycjonowania sklepu sportowego Mistralsport.pl. Pokazujemy jak w działaniach SEO dla e-commerce można ułożyć priorytety, by …
Co robimy Porządki w indeksie z Search Console W poradniku: dlaczego porządek w indeksie jest tak ważny jak wykorzystać Search Console by zlokalizować niechciane podstrony …
Co robimy Wychodzenie z filtra – jak pozbyć się kary od Google Subtitle lorem ipsum dolor pro sit amet, consecterura Vivamus finibuslacus ac metus pharetra …