Po co? Z ciekawości oraz po to by pokazać możliwości analizy reklam konkurencji. Jeśli prowadzisz biznes i chcesz sprawdzić jakie reklamy prowadzi konkurencja to masz taką możliwość z pomocą Biblioteki Reklam FB.

Jest ważna różnica.

Przy reklamach prowadzonych przez twoją konkurencję nie zobaczysz, jakie kwoty wydają na kampanie czy poszczególne reklamy. Natomiast przy reklamach politycznych te dane są widoczne. To pokłosie afery z wykorzystaniem reklam Facebooka przy ostatnich wyborach prezydenckich USA. Od tego czasu Facebook stara się być w tych kwestiach bardziej transparenty – stąd Biblioteka Reklam, dane o wydatkach przy kampaniach politycznych oraz dodatkowe wymagania dla reklamodawców takich reklam.

Jakie dane można sprawdzić? Na przykład kreacje reklamowe, ale można też podejrzeć sumę wydatków:

przykład podsumowania wydatków

Oraz po kliknięciu w reklamę szczegóły odnośnie zasięgu, jej budżetu oraz kilka informacji na temat odbiorców:

targetowanie reklamy - odbiorcy

targetowanie reklamy - regiony

Jak widać, całkiem ciekawe dane na temat odbiorców i wydatków.

Sprawdźmy jak 10 komitetów biorących udział w wyborach parlamentarnych wykorzystuje reklamy na Facebooku.

Mała uwaga odnośnie pozycji „Łączne wydatki”, widocznej na screenach niżej. Obejmuje ona wydatki na kampanie reklamowe od marca. Po drodze mieliśmy wybory do europarlamentu i część wydatków z tej pozycji dotyczy właśnie wydatków na reklamy dotyczące tamtych wyborów.

Lista Nr 1 – KOMITET WYBORCZY POLSKIE STRONNICTWO LUDOWE

Małe zaskoczenie. Wygląda na to, że PSL nie prowadzi żadnych reklam:

reklamy wyborcze PSL

Źródło: https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=political_and_issue_ads&country=PL&q=Polskie%20Stronnictwo%20Ludowe&view_all_page_id=177473808919

Lista Nr 2 – KOMITET WYBORCZY PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ

Tutaj widać umiarkowane wydatki, od marca wydane było nieco ponad 100,000 zł (tu większa część tej kwoty prawdopodobnie wydana została na kampanię do UE). Obecnie wydatki to kilka tysięcy złotych tygodniowo.

wydatki PIS na reklamy wyborcze na Facebooku

Promowane są głównie reklamy na polubienia profilu oraz wyświetlenia spotów:

przykłady reklam PIS

Źródło: https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=PL&q=Prawo%20i%20Sprawiedliwo%C5%9B%C4%87&view_all_page_id=157458232131

Lista Nr 3 – KOMITET WYBORCZY SOJUSZ LEWICY DEMOKRATYCZNEJ

Lewica zdaje się kłaść nacisk na reklamy w ostatnich tygodniach kampanii. Widać to po wydatkach za ostatnie 7 dni – ponad 42,000zł, gdzie wcześniej były dużo mniejsze.

lewica - wydatki na reklamy Facebook

Przykłady reklam:

przykłady reklam Lewicy na Facebooku

Jest dość dużo różnych kreacji reklamowych, poruszających różne tematy – kościół, środowisko, służba zdrowia itd.

Źródło: https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=PL&q=Lewica%20-%20KW%20Sojusz%20Lewicy%20Demokratycznej&view_all_page_id=137877409609952

Lista Nr 4 – KOMITET WYBORCZY KONFEDERACJA WOLNOŚĆ I NIEPODLEGŁOŚĆ

Konfederacja prowadziła aktywną kampanię reklamową przed wyborami do parlamentu europejskiego i to na nie wydana została większa część kwoty 184,000zł. Obecnie prowadzone są podstawowe działania w małych kwotach:

wydatki na reklamę FB konfederacji

Promowani są raczej poszczególni kandydaci lub sam program. Przykład:

przykłady reklam konfederacji

Źródło: https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=PL&q=Konfederacja&view_all_page_id=1971966879776579

Lista Nr 5 – KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA PO .N IPL ZIELONI

Lider jeśli chodzi o wydatki na reklamę. Tylko ostatni tydzień to ponad 600,000zł, od marca prawie 1,700,000zł.

koalicja obywatelska - wydatki na reklamy FB

Reklam jest ponad kilkadziesiąt. Wiele, tych skierowanych do przedsiębiorców, przypomina o wyższym ZUS od stycznia 2019. Inne dotyczą środowiska, służby zdrowia.

koalicja obywatelska - przykłady reklam

Źródło: https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=PL&q=Platforma%20Obywatelska&view_all_page_id=102931488739

Lista Nr 6 KOMITET WYBORCZY PRAWICA

Brak reklam w obecnych wyborach. Były tylko małe działania przy okazji wyborów do europarlamentu.

prawica - reklamy

Źródło: https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=PL&q=Prawica%20Rzeczypospolitej&view_all_page_id=262966184846

Lista Nr 7 KOMITET WYBORCZY AKCJA ZAWIEDZIONYCH EMERYTÓW RENCISTÓW

Brak reklam, nie mają strony FB, tylko grupę https://www.facebook.com/groups/2358102734222325/.

Lista Nr 8 – KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW KOALICJA BEZPARTYJNI I SAMORZĄDOWCY

Tylko jedna reklama odnośnie decyzji o starcie do wyborów.

reklamy - bezpartyjni samorządowcy

Źródło: https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=PL&q=Bezpartyjni%20Samorz%C4%85dowcy&view_all_page_id=959387840744974

Lista nr 9 – KOMITET WYBORCZY SKUTECZNI PIOTRA LIROYA-MARCA

Brak działań:

skuteczni-reklamy

Źródło: https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=PL&q=Skuteczni%20Piotra%20Liroya-Marca%20Podkarpacie&view_all_page_id=956201771070664

Lista Nr 10 – KOMITET WYBORCZY WYBORCÓW MNIEJSZOŚĆ NIEMIECKA

Na ostatnie tygodnie mniejszość niemiecka zaczęła przeznaczać niewielkie kwoty na reklamę:

mniejszość niemiecka - wydatki na reklamy FB

Promowani są głównie kandydaci:

mniejszość niemiecka - przykłady reklam FB

Źródło: https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=PL&q=Mniejszo%C5%9B%C4%87%20Niemiecka%20w%20Opolu%20%2F%20Deutsche%20Minderheit%20in%20Oppeln&view_all_page_id=191915794152593

Podsumowując

Połowa komitetów nie prowadzi żadnych działań reklamowych na Facebooku. W przypadku niektórych nie jest to zaskoczenie, są jednak komitety będące na granicy progu wyborczego, które nie wykorzystują płatnego kanału.

Z komitetów, które prowadzą reklamy na FB tylko kilka przeznacza kwoty, które pozwalają budować jakieś sensowne zasięgi. Mocno działa tu Koalicja Obywatelska. Druga jest Lewica, która prawdopodobnie w ostatnich tygodniach będzie wydawała więcej.

Przygotowując ten tekst sądziliśmy, że będziemy mogli pokazać więcej ciekawych danych. Jak widać, nadal dominuje marketing w postaci obwieszania płotów portretami kandydatów i inne tradycyjne metody typu spoty radiowe itd.

Jednak głównym celem tego tekstu jest przede wszystkim pokazanie możliwości analizy działań reklamowych z pomocą Biblioteki Reklam na ciekawym przykładzie kampanii wyborczej. W końcu następne wybory parlamentarne dopiero za cztery lata ;).