Sytuacja we wrześniu i wskazania Google Trends

Koniec sezonu urlopowego i powrót do szkół były szeroko dyskutowane w kontekście możliwości zwiększenia liczby zakażeń. Z ciekawości zaczęliśmy sprawdzać sytuację na Google Trends. Interesowało nas, czy rzeczywiście pojawiają się sygnały jak zwiększona liczba zapytań związanych z koronawirusem jak np. utrata węchu i smaku?

W połowie września Google Trends pokazywał wyraźne wzrosty dla wielu fraz, które mogą mieć związek z zachorowaniami na koronawirusa. Najlepsza grupa fraz, która pokrywa się z rozwojem sytuacji to te frazy związane z utratą węchu i smaku – częste objawy osób zakażonych.

Już 13 września widać było prawdopodobny duży skok zapytań typu utrata węchu i smaku:

wykres google trends dla frazy utrata węchu i smaku

Na poniższym wykresie dla „utrata węchu” dobrze widać różnicę między marcem a sierpniem i wrześniem. W marcu można było zaobserwować wzrost, ale nie została przekroczona połowa skali. Od początku sierpnia rosła liczba zapytań na ten temat, skala przy 50 została przebita i były prognozy do wzrostów do 100:

wykres google trends dla frazy utrata węchu

Sytuacja według województw – wrzesień a listopad 2020

Ciekawe jest zestawienie według podziału na województwa. Mapa z Google Trends z września dobrze wskazała województwa, gdzie sytuacja obecnie jest najgorsza.

Mapa Google Trends we wrześniu dla fraz związanych z utratą węchu i smaku:

mapa zapytań utrata węchu z 13 września

Liczba zakażeń wg województw na początku listopada (źródło).

mapa zakażeń wg województw początek listopada

Widać wyraźnie jak województwa z najgorszą sytuacją się pokrywają.

Dzieci w szkołach czy urlopowicze – sprawdzamy miesiąc po miesiącu

Czy to powrót do szkół przyspieszył rozprzestrzenianie się wirusa czy może urlopowicze?

Z pomocą narzędzia do analizy słów kluczowych KWFinder jesteśmy w stanie sprawdzić jak wyglądała liczba zapytań miesiąc po miesiącu.

Uwaga, dane w KWFinder są aktualizowane z miesięcznym opóźnieniem. To znaczy że ostatni słupek na wykresach niżej to dane za wrzesień a nie za październik.

Objaśnienia do poniższych wykresów:

objaśnienia wykresu

Dla większości zapytań wzrosty pojawiły się w sierpniu, a następnie kolejny skok w liczbie zapytań był we wrześniu.

Przykład zapytania Utrata węchu i smaku dobrze pokazuje te zmiany. Widać też jak to wygląda w porównaniu z marcem:

miesięczna liczba zapytań dla frazy utrata węchu

Liczba miesięcznych zapytań dla frazy brak węchu i smaku pokazuje z kolei w miarę stały przyrost, z dużym skokiem we wrześniu:

miesięczna liczba zapytań dla frazy brak węchu i smaku

Kilka innych przykładów.

Liczba miesięcznych zapytań dla frazy brak smaku i węchu co robić:

miesięczna liczba zapytań dla frazy brak smaku i węchu co robić

Liczba miesięcznych zapytań dla frazy utrata węchu i smaku leczenie:

miesięczna liczba zapytań dla frazy utrata węchu i smaku leczenie

Nowe zapytania i trendy

Analizując Google Trends można znaleźć też wzrost popularności nowych zapytań związanych z covid-19:

Przykładem może być zapytanie Jak długo trwa utrata węchu i smaku. Wcześniej nie było wyszukiwane, ale zaczęło pojawiać się w nowych trendach w ostatnim czasie:

wykres google trends jak długo trwa utrata smaku i węchu

Sprawdźmy wzrost zapytań tej frazy według województw. Widać że wskazania województw na Google Maps pokrywają się z województwami, gdzie jest większa liczba zachorowań wg oficjalnych danych Ministerstwa Zdrowia:

mapa trendów dla zapytań związanych z utratą smaku

Google Trends a nastroje w społeczeństwie

Możemy też sprawdzić frazy związane z gospodarką czy nastrojami. Zapytania jak czy będzie lockdown, czy będzie drugi lockdown zdecydowanie częściej zaczęły być szukane od początku października:

czy będzie lockdown wykres

czy będzie drugi lockdown wykres

Podsumowując

Wnioski czy i kiedy pojawiły się wzrosty zachorowań i z jakiego powodu każdy musi wyciągnąć sam.

Z punktu widzenia marketingu internetowego ciekawe jest, że można uzyskać sporo informacji o bieżących trendach czy nawet nastrojach w społeczeństwie. Również z dość dokładnym podziałem na konkretne województwa.

Oczywiście w artykule pokazaliśmy tylko kilka przykładów wykresów z Google Trends oraz narzędzi do analizy zapytań. Dokładniejsza analiza większej liczby zapytań pozwoliłaby zapewne jeszcze dokładniej zbadać bieżącą sytuację.

Widać jednak, że dane na podstawie zapytań użytkowników potencjalnie można wykorzystać nie tylko przy sprzedaży, ale też w innych obszarach jak np. zdrowie.