LOADING

Podstawy UX dla sklepów – nie utrudniaj życia na ścieżce zakupowej

podstawy ux w sklepach internetowych

Jest dużo ciekawych poradników pokazujących jak można poprawić UX w sklepie internetowym.

Ale…

Zanim się zabierzesz za bardziej zaawansowane zmiany, sprawdź swój sklep pod jednym kątem – czy klient może łatwo dokonać zakupu? Czy nie ma głupot po drodze?

Sklep z akcesoriami do drukarek wymaga podania daty urodzenia.

sklep-internetowy-pole-data-urodzenia

Kilka obowiązkowych pól do zatwierdzenia, w tym pole że zgadzasz się na przekazanie swoich danych do jakichś nieokreślonych serwisów na zewnątrz. Bardzo chętnie.

sklep-internetowy-serwisy-wspolpracujace

Przepraszamy, nie poinformowaliśmy ciebie wcześniej, ale skoro już jesteś na koszyku i chcesz zamówić to musisz coś wiedzieć o naszym sklepie – obsługujemy tylko klientów z określonym budżetem. Zamów coś więcej, żeby było ponad 39zł (i tak obniżyli, bo wcześniej minimum było 50zł).

minimalna wartość zamówienia w sklepie

Dbamy o kręgosłupy naszych kurierów. Możesz zamówić tylko 5 produktów, w tym jeden rower.

Na przykład 5 par skarpet:

sklep - przykład koszyka i ograniczeń UX

Lub 4 pary skarpet i 1 rower:

sklep - przykład koszyka i ograniczeń UX - przykład 2

Spróbuj jednak zamówić 6 par skarpet albo 6 t-shirtów i pokaże się błąd:

maksymalnie 5 produktów w sklepie

Zasady to zasady.

To odstrasza klienta. Jak cokolwiek mu się nie spodoba, w 15 sekund znajdzie ten sam lub podobny towar na Allegro lub w innym sklepie.

Najprostsza ścieżka zakupowa = najlepsza ścieżka zakupowa

Bez niepotrzebnych wyborów, zbytniego komplikowania bądź co bądź prostego procesu. Ma być przejrzyście i intuicyjnie, tak by nawet osoba z podstawowymi umiejętnościami obsługi komputera poradziła sobie z zakupem.

Czy możesz kupić produkt?

Znajomy webdeveloper opowiadał historię jak został bohaterem w swoim domu. Żona nie mogła sfinalizować zakupu w sklepie internetowym. Przycisk zakupu na niektórych rozdzielczościach przesunięty był poza ekran. Jako webdeveloper, z pomocą inspektora, szybko się zorientował o co chodzi, przesunął żonie przycisk, żeby mogła kliknąć.

Inny przykład. Robiliśmy audyt sklepu na Magento za kilkadziesiąt tysięcy złotych (tyle kosztował sklep, audyty u nas są tańsze). Poza audytem SEO musieliśmy sprawdzić też działanie funkcjonalności sklepu, bo masa rzeczy nie działała poprawnie. Przykład – na wersji mobilnej dodanie produktu do koszyka nie działało i pomimo kliknięcia przycisku zakupu koszyk był pusty. Na wersji desktop tego problemu nie było. Ot, taka drobna rzecz przeoczona przez twórców sklepu.

Przeklikaj swój sklep. Najpierw na komputerze, potem na smartfonie. Dodaj produkt do koszyka, zrealizuj zakup. Brzmi jak oczywista rzecz. Niestety, w wielu firmach web dev kontrola jakości jest średnia. Oddają sklepy, które nie działają poprawnie. Bardzo często są to problemy z funkcjonalnością lub wyświetlaniem na różnych rozdzielczościach. Dopiero marketer czy właściciel sklepu musi te błędy znaleźć i zgłosić je do naprawy.

Zostaw furtkę

Jest grupa osób, które i tak będą miały problem z wypełnieniem formularza. Wolą po prostu zadzwonić lub napisać maila i w ten sposób złożyć zamówienie. Warto zostawić dla nich furtkę i zaznaczyć wyraźnie możliwość złożenia zamówienia w ten sposób. W przypadku niektórych nisz, szczególnie tych nakierowanych na starsze osoby, może to być całkiem spora grupa.

Daj się zapamiętać

Po udanym zakupie warto zrobić coś, by dać się zapamiętać. W ciągu roku ludzie kupują w wielu różnych miejscach i szybko zapomną o zakupie w twoim sklepie. Dlatego spróbuj się wyróżnić na tle konkurencji.

Może to być prosty gest jak np. kartka z podziękowaniami i podpisem:

podziękowanie za zakup - kartka

Lub kartka z podziękowaniem za zakup i kodem rabatowym na następny zakup. Pomysłów jest tu wiele, dobrze żeby był to fizyczny przedmiot niż jeszcze jeden email z podziękowaniem.

Nawet jeśli klienci mimo wszystko zapomną o zakupie to sobie skojarzą jak uruchomisz za jakiś czas reklamę na remarketing ;).

Porządny UX ma znaczenie i szybko się spłaci

Wyżej poruszyliśmy podstawy podstaw – umożliw klientowi zakup i staraj się, by proces był maksymalnie prosty. Brzmi jak oczywista rzecz, ale jak się krytycznie przeklika ścieżkę zakupową na komputerze i telefonie to zazwyczaj znajdzie się rzeczy do poprawy i do uproszczenia.

Jednak proces zakupu zaczyna się dużo wcześniej. To pierwsze wrażenie po wejściu do sklepu, to odpowiednia prezentacja produktu itd. W kwestii user experience można zrobić naprawdę sporo. Najlepiej poszukać pomocy u specjalistów z zakresu UX. Wiąże się to zazwyczaj z jedną opłatą za przygotowanie audytu, potem dochodzą koszty wdrożenia poprawek. Jednak taka inwestycja powinna szybko się zwrócić w postaci lepszej konwersji i większej sprzedaży.

Podaj dalej
Szymon Spychała

Wspólnik w Carted.pl. Pasjonat tematyki e-commerce i możliwości rozwoju oraz zarabiania jakie daje internet. Twitter: https://twitter.com/simonsaysseo

1 Comments

Skomentuj

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane *

  • moim zdaniem bardzo ważny aspekt obecnego sukcesu dla stron – nie wszyscy jeszcze sobie uświadamiają jak ważne jest UX. Czasy gdzie samo posiadanie strony było sukcesem jz dawno przeminęły.. teraz USER to źródło złota :))

    Odpowiedz