(Niedoszły) Klient
Nasz znajomy prowadzi sklep w mocno niszowej branży spoiw do spawania. Jest ich producentem. Swoje produkty sprzedaje głównie przez Allegro, gdzie ma same świetne opinie. Produkt jest solidny i broni się sam, ale potrzebuje promocji.
Część jego odbiorców kupuje przez sklep internetowy, który wyglądał jak sprzed 15 lat i był mało intuicyjny. Poprosił nas o stworzenie nowego sklepu. Obecnie nie świadczymy już takich usług, ale było to zaraz po założeniu Carted, więc przyjęliśmy zlecenie.
Po postawieniu sklepu na nowym skrypcie, w nowej odsłonie graficznej, padło tradycyjne pytanie – co można zrobić, by była tu większa sprzedaż?
Przedstawiliśmy możliwe opcje. Temat był idealny na reklamy tekstowe Google Ads, bo jest tylko kilka konkurencyjnych sklepów i nawet nie wszystkie się reklamują. Szacowany koszt kliknięć wychodził po około kilkadziesiąt groszy, raczej żadne nie przekroczyłyby złotówki.
Samo pozycjonowanie też nie wydawało się dużym wyzwaniem. Co prawda w top 10 poza wspomnianymi kilkoma sklepami konkurencji były agregatory jak Allegro, Ceneo, OLX, Sprzedajemy i inne. Inwestycje w treści oraz małe linkowanie były tu potrzebne.
Przedstawiliśmy proponowane, naprawdę korzystne wyceny. Właściciel się jednak nie zdecydował. Dla jasności, nie chodziło tu o próbę oszczędności. Nie był przekonany jak takie działania mogą mu pomóc „skoro sam w reklamy nie klika i jego kupujący – inżynierowie – też na pewno je nie klikają”. Tłumaczenie o analityce i mierzeniu efektów niewiele pomogło.
To był koniec 2017 roku. Wracamy do obecnego, 2019 roku. Przez ten czas w temacie promocji sklepu nie działo się prawie nic. Wyjątkiem jest dodanie małej ilości treści na kategoriach pod koniec 2018.
Jak zachował się sklep od 2017 roku, w łatwej niszy, bez działań marketingowych?
Spójrzmy na wykresy.
Co do Analytics to jak przystało na doświadczonego seowca, zapomniałem wkleić kod przy nowym sklepie i dodałem go później ;). Mamy jednak dane z Search Console od samego początku, które pozwolą nam ocenić realnie sytuację i zmiany.